متاتگ Robots چیست و چرا اهمیت دارد؟
متاتگ Robots چیست؟
متا تگ ها از عناصر یک وب سایت هستند و با توجه به نقش و اهمیتی که دارند ممکن است وجودشون ضروری یا انتخابی باشد.متاتگ Robots کدهای HTML هستند که در قسمت هدر سایت قرار می گیرند و توسط موتورهای جستجو خوانده میشوند.هدف اصلی از نوشتن متا تگ ها، توصیف بهتر محتواست و چون بعضی از این تگ ها برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارند، در نتیجه در رتبه بندی سایت هم تاثیر زیادی می گذارند.
متا تگ های زیادی وجود دارند که فقط تعدادی از آنها برای موتورهای جستجو اهمیت داشته که یکی از این متا تگ های مهم، متاتگ robots است که با استفاده از این تگ، می توانید گوگل و موتورهای جستجو را کنترل کنید تا صفحاتی از وب سایت تان که شما میخواهید را پیمایش یا صفحات را ایندکس کند.
پارامترها کنترل ایندکس صفحات
- Noindex: به موتورهای جستجو اعلام می کند که آن صفحه را ایندکس نکنند.
- Index: به موتورهای جستجو اعلام می کند که آن صفحه را ایندکس کنند. نکته مهم در اینجا اینست که لازم به درج این پارامتر در تمام صفحات ندارید، چرا که موتورهای جستجو به صورت پیشفرض به ایندکس صفحات می پردازند.
- Follow: با این دستور، موتورهای جستجو حتی صفحاتی که ایندکس نمی شوند را بررسی کرده و لینک های داخل آن را دنبال می کنند. همچنین با این کار، اعتبار صفحه به لینک های داخل آن نیز داده می شود.
- Nofollow: این پارامتر به موتورهای جستجو اعلام می کند که هیچ لینکی در صفحه را دنبال نکرده و اعتباری به آنها منتقل نکنند.
- Noimageindex: این پارامتر به پایشگرها اعلام می کند که عکس های صفحه را ایندکس نکنند.
- None: این پارامتر معادل استفاده همزمان از Noindex و Nofollow در صفحه است.
- Noarchive: با این پارامتر موتورهای جستجو لینک کش صفحه را در SERP (صفحه نتایج جستجو) نشان نمی دهند.
- Nocache: این پارامتر همانند Nocache می باشد، منتها با این تفاوت که توسط اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس استفاده می گردد.
- Nosnippet: این پارامتر به موتورهای جستجو اعلام می کند که اسنیپت های صفحه (مانند متاتگ توضیحات) را در صفحه نتایج جستجو نشان ندهند.
- Noodyp/noydir: این پارامتر منسوخ شده است و در گذشته برای عدم نمایش توضیحات سایت DMOZ در صفحه نتایج جستجو مورد استفاده قرار می گرفت.
- Unavailable_after: این پارامتر به ربات های جستجو اعلام می کند که از یک تاریخ مشخص به بعد نبایست آن صفحه را ایندکس کنند.
متاتگ Robots : آشنایی با لینک های فالو (Follow)
یکی از مهمترین مراحل سئو تولید بک لینک برای سایت مورد نظر است. به تمام لینک هایی که برای سایت خودتان از سایر سایت های مرتبط دریافت می کنید لینک های فالو( Follow یا do follow ) می گویند. این لینک ها به صورت زنجیر وار پیوند دهنده سایت شما با سایر سایت های مرتبط هستند و موتورهای جستجو ملزم هستند مسیر این لینک ها را دنبال کنند. در تشریح ویژگی فالو لینک ها بایدبه این نکات اشاره کنیم که:
- لینک های فالو به افزایش اعتبار سایت کمک می کنند.(البته در صورتی که از سایت های معتبر به سایت شما هدایت شده باشند)
- به دلیل اینکه موتور های جستجو ملزم هستند مسیر لینک های فالو را دنبال کنند وجود این لینک ها روی page rank و سئوی وبسایت شما تاثیر گذار خواهد بود.
- لینک های فالو ، تگ خاص و منحصر به فردی ندارند.
نکاتی که در زمینه تولید لینک های فالو باید رعایت کنید:
اعتبار سایت هایی که برای سایت خود، داخل آنها لینک سازی میکنید بسیار مهم است.دقت کنید از سایت های اسپم و یا سایتی با اتیوریتی خیلی پایین استفاده نکنید.
هر چقدر تعداد لینک های فالو برای سایت شما بیشتر باشد ،از نظر گوگل ،سایت محبوب تری دارید.باید در چگونگی تولید این لینک ها دقت کافی را داشته باشید چرا که در صورت عدم رعایت قوانین تولید بک لینک ،ممکن است نتیجه معکوس بگیرید.
متاتگ Robots : آشنایی با لینک های نوفالو (NoFollow)
دراوایل سال 2000 میلادی ،هر سئو کاری می دانست که برای کسب جایگاه بهتر در گوگل و ارتقا رتبه خود ، باید از لینک سازی استفاده کند و لینک ها بخش مهمی از الگوریتم رنکینگ گوگل بودند.این الگوریتم موجب شد تا کارشناسان سئو از هر روشی برای تولید بک لینک استفاده کنند ،حتی درج لینک در قسمت نظرات وبلاگ ها
استفاده ی بی رویه از بک لینک ها موجب شد تا گوگل به فکر ارائه راه حل جدیدی باشد.راه حل گوگل ارائه مشخصه ای جدید با عنوان Nofollow بود.
- لینک های نو فالو در کد لینک خود تگ <” rel=”nofollow”> را دارند .اساسی ترین هدف این مشخصه این است که به موتورهای جستجو بگویند مسیر این لینک را دنبال نکنند.
- لینک های نوفالو تاثیری در page rank سایت شما ندارند .اما باز هم بودنشان برای سئوی سایت شما مفید است .
noindex چیست و چه کاربردی دارد؟
یک تگ پیغامی است که به کرولرهای موتورهای جستجو این پیغام را میرساند که این صفحه از سایت نباید ایندکس (ثبت در آرشیو صفحات موتورهای جستجو) شود.اما چرا ما باید بخواهیم بعضی از صفحات سایتمان از گوگل و سایر موتورهای جستجو مخفی بماند؟!
همانطور که میدانید سایت از صفحات مختلفی ساخته شده است. برای مثال صفحه فروشگاه، صفحه بلاگ ، صفحه مطالب و …
این صفحات از نظر موتورهای جستجو میتوانند کاربردی یا میتوانند Spam یا بلااستفاده و بی مورد تشخیص داده شوند.
جمع نمرات صفحات سایت شما ، بهمراه جمع نمرات صفحاتی که به صفحات شما لینک دادند،سایت شما را در این موتورها ارزشمند جلوه میدهد که ما آن را با دامین آتوریتی یا DA میشناسیم.حالا فرض کنید میخواهید صفحات اسپم یا بقول خارجی ها زامبی پیج های خودتان را کاهش دهید تا صفحات خدمات و یا مطالب سایت شما ارزش بیشتری پیدا کند.خب برای اینکار از تگ noindex استفاده میکنیم.
سخن پایانی
مدیران سایت ها تلاش بسیاری برای حضور در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو انجام می دهند، بسیاری روش های اصولی را پیش گرفته و به کمک سئو، تولید محتوای ارزشمند و بهینه سازی به رقابت پرداخته اند. عده ای هم روش هایی همچو تبلیغات و خرید لینک از وب سایت های معتبر را چاره کار یافته اند. باید گفت در نهایت پیروزی نصیب آنهایی است که، رقابتی سالم و اصولی را در نظر دارند.
در این نوشته به بررسی متا تگ «Meta Tag» و چگونگی تاثیر آن بر بالا رفتن رتبه یک سایت پرداختیم. متا تگ ها توضیحاتی در مورد محتوای سایت، کلمات کلیدی، نحوه نمایش و … در اختیار ربات های جستجوگر می گذارند، که به ایندکس شدن سریعتر کمک می کنند. همچنین به کمک متا تگ ها کاربران راحت تر تصمیم می گیرند تا وارد یک سایت شوند یا خیر.
دیدگاهتان را بنویسید