وب سایت MOZ

وب سایت MOZ چیست؟

وب سایت MOZ

وب سایت MOZ  یک ابزار یا یک ربات عالی و فوق العاده است که به ما در سئو کردن سایت کمک زیادی می کند.

اگر بخواهیم به صورت خیلی ساده و قابل  فهم بیان کنیم، با استفاده از ابزار MOZ می توانیم موارد زیر را مورد بررسی و تجزیه  تحلیل قرار دهیم:

  • لینک ها و بک لینک های سایت ما اسپم هستند یا نه
  • بررسی میزان rank سایت خود و سایت های رقیب
  • تحقیق و بررسی دقیق کلمات کلیدی
  • بررسی لینک های داخلی سایت
  • بررسی بک لینک هایی که رقبا دریافت کرده اند
  • آنالیز و بررسی بک لینک های خود
  • آنالیز کلمات کلیدی که رقبا روی آنها رتبه به دست آورده اند.
  • شناسایی سایت های اسپم

وب سایت MOZ چیست؟

تاریخچه سایت MOZ

وب سایت MOZ  یک سایت و ابزار آنالیز سئو است؛ که به وسیله  شخصی به نام rand fishkin  راه اندازی شده است. نام اولیه سایت MOZ با نام حال حاضر آن تفاوت داشته است. در ابتدا این سایت با دامنه  SEOMOZ.ORG  و SEOMOZ.COM   بر روی بستر اینترنت فعال بوده است. اما بعدها  نام دامنه آن به MOZ.COM  تغییر کرد و در حال حاضر با این دامنه روی فضای وب قرار گرفته است.

تاریخچه سایت MOZ

آموزش کار با سایت MOZ

در مرحله اول از آموزش کار با وب سایت MOZ بهتر است که  بدانیم که وب سایت MOZ  دارای بخش های مختلفی است که امکانات گوناگونی را برای کاربران و سئو کاران فراهم  کرده است. برخی از امکانات MOZ  پولی است و با پرداخت هزینه برای کاربر فعال خواهد شد و برخی از امکانات آن نیز به صورت کاملا رایگان است. بخش های رایگان سایت MOZ  نیز بسیار کاربردی و  مفید خواهد بود و می تواند به سئو کاران کمک زیادی کند.

ما در این قسمت می خواهیم به آموزش  کار با سایت MOZ ، بخش رایگان آن بپردازیم  تا با این  آموزش کار با سایت MOZ  به راحتی از قابلیت های رایگان این سایت استفاده کنید.

آموزش کار با سایت MOZ

❇️بخش Free seo tools

برای شروع کار با free seo tools در ابتدا عبارت moz.com را در مرورگر خود سرچ کنید و وارد سایت MOZ شوید و سپس در بالای سایت روی گزینه Free SEO Tools کلیک کنید.( همان طور که در تصویر زیر با رنگ قرمز مشخص شده است).

بخش Free seo tools

وقتی لینک free seo tools را کلیک کنید وارد صفحه ای دیگر می شوید مطابق دو شکل زیر:

Analyze Domain

دو تصویر بالای تمام بخش ها و گزینه های ابزار free seo tools می باشد که ما در کارکردها و نحوه های کار با هر کدام از این گزینه ها را توضیح می دهیم تا بتوانید از آنها به درستی استفاده کنید و بهره لازم را برای سئو کردن سایت خود ببرید.

🔷Analyze Domain

اولین بخش مربوط است به Analyze Domain از این گزینه برای آنالیز کردن  کلی دامنه یک وب سایت استفاده می کنیم، که از این گزینه هم برای آنالیز  وب  سایت خود و  هم برای آنالیز هر وب سایت دیگری می توان بهره برد. ما در اینجا آدرس دقیق وب سایت زومیت را وارد کرده ایم( همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید)

Domain Authority

پس  از وارد کردن دامنه سایت در کادر analyze domain گزینه ها و اعدادی نمایش داده می شود( همان طور که در تصویر بالا مشاهده کنید).

حالا می خواهیم بدانیم هر کدام از این گزینه ها چه معنایی دارد و دارای چه کارکرد و کاربردی می باشد و اعداد مربوط به آنها چه چیزی را در مورد سایت به ما می گوید.

🔸Domain Authority

این گزینه از مهم ترین موارد در وب سایت moz است که باید بدانید؛ که به اختصار DA  نیز به کار برده می شود، مربوط می شود به اعتبار دامنه هر وب سایت. DA  امتیازی است بین 0 تا 100  که توسط شرکت MOZ  به وب سایت ها داده می شود. که عدد بالاتر در این امتیاز بندی یعنی سایت بهتر و معتبر تر.

همان طور که مشاهده می کنید این عدد برای سایت زومیت، امتیاز 47 است که امتیاز بسیار خوب و عالی که سایت زومیت از شرکت MOZ  دریافت کرده است.

یک سوال مهم و قابل توجه در مورد DA  این است که شرکت MOZ بر چه اساس و بر مبنای چه فاکتورهایی به سایت ها امتیاز می دهد و ما باید چکار کنیم که امتیاز DA سایتمان بالا رود؟

در پاسخ به این سوال به صورت ساده و خلاصه باید گفت که شرکت MOZ  با توجه به موارد زیر به وب سایت ها نمره و امتیاز می دهد:

  • تعداد لینک های با کیفیت و معتبری که به وب سایت ما داده شده است
  • تعداد لینک هایی که ما از سایت خود به سایت های دیگر داده ایم.
  • قدمت و اعتبار دامنه . یعنی هر چه از زمان ثبت دامنه سایت ما گذشته باشد در AD تاثیر مثبتی خواهد داشت.
  • ریسپانسیو یا موبایل فرندلی بودن سایت که موجب می شود سایت ما در دستگاه های مختلف ظاهر و فونت مناسبی داشته باشد.
  • تولید محتوا اصولی و غیر کپی که بسیار مهم و قابل توجه است.
  • بالا بودن سرعت لود سایت و عدم معطل شدن کاربر در سایت ما
  • محبوبیت و شناخته بودن سایت در شبکه های اجتماعی ( از این رو در شبکه های اجتماعی حتما فعال باشید و از شبکه های اجتماعی کاربر را به سمت سایت خود بکشانید و در سایت خود نیز حتما لینک به شبکه های اجتماعی را قرار دهید)

🔸Linking Root Domains

این گزینه اشاره دارد به تعداد لینک هایی که از دامنه های دیگر دریافت کردیم، منظور دامنه های یکتا. یعنی اگر از یک دامنه مشخص سه لینک  دریافت در این گزینه یکی به شمار می رود نه سه تا.

🔸Ranking Keywords

این گزینه نیز رنک کلمات کلیدی را نشان می دهد.

🔸Spam Score

این گزینه نیز امتیاز دیگری است که شرکت moz  به سایت ها می دهد. این یک امتیاز منفی است و هر چه عدد این امتیاز پایین تر باشد، یعنی سایت معتبر تر خواهد بود.

Spam Score نشان می دهد که چقدر احتمال دارد سایتمان توسط گوگل جریمه شود. یعنی شرکت moz با مقایسه سایت ما با سایت هایی که توسط گوگل جریمه و پنالتی شده است و میزان شباهت سایت ما با آن سایت ها، این امتیاز را به دست می آورد و در این بخش نمایش می دهد.

بنابرین برای اینکه در این گزینه امتیاز شما در درصدها و عددهای پایین باشد، باید سایتی باشید که گوگل شما را جریمه و پنالتی  نکند. حالا چگونه احتمال پنالتی و جریمه شدن را در سایت خودمان توسط گوگل به حداقل برسانیم؟

به سادگی و با رعایت نکات زیر:

  • تعداد صفحات سایت به اندازه کافی و نسبتا زیاد باشد، زیرا که گوگل سایتی با صفحات کم را دوست ندارد.
  • در سایت خود حتما صفحه تماس با ما قرار دهید.
  • به کیفیت لینک هاییی که از دیگر سایت ها دریافت می کنید( بک لینک) دقت کنید؛ از سایت معتبر با Spam Score پایین لینک دریافت کنید و لینک های زیاد و بیش از حد دریافت نکنید.
  • در سایت خود به شبکه های اجتماعی لینک بدهید
  • اصول محتوا نویسی و تولید محتوا را رعایت کنید.
  • نام دامنه خود را شبیه نام دامنه های اسپم انتخاب نکنید.

با رعایت این نکات احتمال اسپم شناخته شدن سایت توسط گوگل و پنالتی گوگل و جریمه شدن به شدت کاهش پیدا می کند و بدین شکل درصد Spam Score سایت پایین می آید.

🔸Top Pages by Links

صفحات برتر و تاپ سایت که دارای لینک داخلی هستند نشان می دهد.

🔸Top Linking Domains

دامنه هایی که سایت از آنها لینک دریافت کرده را نشان می دهد.

Keyword Explorer

🔷Keyword Explorer

از این بخش،می توانیم برای  پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی سایت خود استفاده کنیم. با استفاده  از این ابزار می توانیم کلمات کلیدی مد نظر خود را مورد بررسی قرار دهیم و  بدین شکل بهترین کلمه کلیدی کانونی را پیدا کنیم. این بخش موارد زیادی را مثل میزان سرچ کلمات کلیدی را توسط کاربران،  میزان رقابتی بودن کلمات کلیدی و میزان سختی  و دشواری  آنها را نشان می دهد. دانستن این  موارد به انتخاب بهترین و مناسب ترین کلمات کلیدی کمک زیادی می کند.

این بخش  گزینه های متعددی دارد که آنها را شرح می دهیم:

🔸Monthly Volume

از این قسمت می توانیم میزان جستجو کلمات کلیدی به وسیله کاربران را در یک ماه گذشته مشاهده کنیم.

🔸Difficulty

این گزینه میزان سختی کلمه کلیدی را نشان می دهد. یعنی با استفاده از این بخش متوجه خواهیم شد که میزان دشواری و بالا آمدن  با آن کلمه در نتایج گوگل به چه میزان است. این بخش عدد بین 0 تا 100  را به کلمات کلیدی  می دهد که کلمات هر چقدر میزان دشواری و رقابت پذیری آنها بیشتر باشد دارای عدد بالاتری و عدد نزدیک تر به 100 خواهند بود.

🔸Organic CTR

این  گزینه نرخ کلیک کلید واژه ها را نشان  می دهد.  نرخ کلیک  یا همان ctr  نسبت میزان کلیک  به نسبت دیده شدن  در نتایج جستجو را گوگل نشان می دهد و  بدین  شکل  محاسبه می شود:

نرخ کلیک =( میزان کلیک/ Impression) * 100

برای مثال اگر برای یک کلمه کلیدی میزان Impression( دیده شدن در نتایج جستجو)  عدد  100 باشد و از این  100 بار 20 بار کلیک از طرف کاربران دریافت شده باشد.  نرخ کلیک برابر خواهد بود با 20 درصد.

نکته: همیشه سایت هایی که در رتبه های یک تا 10 نتایج جستجو گوگل قرار دارند، نرخ کلیک بالاتری را خواهند داشت.

🔸Priority

این گزینه  نشان می دهد که الان زمان خوب و مناسبی که روی این کلید واژه کار کنیم یا خیر. رنگ سبز  نشانه این است که در حال حاضر، فرصت و زمان مناسبی خواهد بود.

🔸SERP Analysis

این ابزار به ما نشان خواهد داد که در کلمه کلیدی مد نظر خود که داریم آن را مورد بررسی قرار می دهیم، رقبا چه جایگاهی دارند.

🔸Keyword Suggestions

این قسمت نیز کلمات کلیدی مرتبط را پیشنهاد می دهد و می توان از این بخش  برای پیدا کردن  کلمه کلیدی کانونی و کلمات کلیدی مرتبط استفاده کرد.

🔸Mentions

این قسمت سایت هایی را که کلمه کلیدی مد نظر ما در عنوان و یا آدرس آنها به کار رفته را نشان می دهد.  همچنین تعداد تکرار کلمات کلیدی مد نظر را در سایت های دیگر نشان می دهد.

همان طور که دیدید در این بخش از ابزار Keyword Explorer، گزینه ها و قسمت های مختلفی وجود دارد که به ما در  تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و  انتخاب  بهترین  و مناسب ترین کلمه کلیدی کانونی  و یا اصلی کمک کند. فقط کافیست کلمه مد نظر خود را در کادر مربوطه این ابزار وارد کنیم و آن را به طور کامل ارزیابی کنیم و با توجه  به داده هایی که در اختیار ما قرار می دهد و بهترین کلمه را برای سایت خود انتخاب کنیم.

🔷mozbar

این ابزار برای مرورگر کروم فقط  قابل استفاده است و باید روی مرورگر کروم نصب شود. برای نصب آن بر روی مرورگر کروم، در بخش Free SEO Tools؛  روی گزینه mozbar  کلیک کنید و سپس در صفحه جدیدی که باز می شود دکمه mozBar Free  daolnwod را کلیک کنید.

mozbar

پس از کلیک روی این گزینه وارد صفحه ای مطابق شکل زیر می شوید. در این صفحه روی دکمه add to chrome کلیک کنید.

پس از کلیک روی این دکمه و کلیک روی گزینه add extension ابزار moz bar در بخش بالای مرورگر کروم اضافه می شود و اطلاعات زیادی را در اختیار ما قرار خواهد داد.

DA

همان طور که در شکل بالا مشاهده می کنید در ابزار mozbar   گزینه های متعددی وجود دارد که آنها را بررسی  می کنیم.

🔸DA

این همان Authority Domain  که در بالاتر به آن اشاره کردیم و گفتیم که نشان دهنده اعتبار دامنه است که شرکت moz  به دامنه ها و وب سایت ها می دهد و امتیاز آن عددی بین 0 تا 100  است که هر چه رقم بالاتری باشد یعنی آن دامنه معتبرتر  است.

🔸PA

این گزینه نیز Page Authority است که دقیقا همان DA  است منتها با این تفاوت که PA اعتبار هر صفحه از سایت است که از طرف شرکت MOZ  دریافت کرده است.

وقتی  که ابزار MOZbar  روی مرورگر نصب باشد در هر سایتی که  وارد آن می شویم؛ می توانیم به راحتی این مقادیر را در بالای مرورگر خود ببینیم و با مقادیر سایت خود مقایسه کنیم و بدین شکل در زمانی کوتاه سایت های رقبای خود را تجزیه تحلیل کنیم.

🔸Spam Score

به این  گزینه نیز در بالاتر اشاره کردیم که نشان دهنده میزان اسپم بودن سایت  ها است که به شکل درصدی نشان داده می شود.

🔷Link Explorer

در این قسمت می توانیم دامنه  سایت های رقبا را  وارد کنیم و آنها را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم. گزینه هایی که این بخش  در اختیار ما قرار می دهد به شرح زیر است:

🔸Page Authority

این گزینه را در قسمت بالاتر ابزار  mozbar شرح دادیم و گفتیم که PA امتیازی است شرکت MOZ  بر اساس فاکتورهای مختلفی مثل کیفیت لینک ها، تعداد لینک ها، سرعت لود و … به هر صفحه از سایت می دهد.

🔸Just-Discovered

این گزینه نشان می دهد که در 60 روز گذشته چه میزان  بک لینک ساخته شده  است و این دامنه ای که داریم آن را مورد بررسی قرار می دهیم؛  چه میزان لینک از دیگر سایت ها دریافت کرده است.

🔸Established Links

از این قسمت نیز می توانیم تمام بک لینک های دریافتی سایت را مشاهده کنیم. آدرس دامنه ای که آن را وارد کرده ایم را می توانیم بررسی کنیم و در این  قسمت می توانیم بک لینک های آن را مشاهده کنید.

🔸Inbound Links

دراین قسمت، آدرس سایت هایی که از آنها لینک دریافت شده است را می توان  مشاهده کرد( گفتیم که در بخش line explore آدرس  دامنه سایت رقیب وارد کردیم تا   آن را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم) حالا در Inbound Links می توانیم مشاهده کنیم سایت رقیب از چه دامنه هایی بک لینک دریافت کرده و در صورت معتبر بودن دامنه هایی که از آن لینک دریافت شده؛ ما نیز اقدام دریافت و ساخت  بک لینک از آنها کنیم)

ولی نکته بسیار مهم این است که برای ساخت بک لینک حتما به معیار  PA  DA   Spam score   آنها دقت کنید و از سایت های لینک دریافت کنید؛ که این موارد برای آنها در میزان مناسب و قابل قبولی  باشد.

در بخش Inbound Links آدرس دامنه هایی که از آنها لینک دریافت شده لیست می شود و همچنین در این بخش 3 گزینه وجود دارد که باید از آنها اطلاع داشته باشید که این سه  گزینه  به شرح زیر است:

🔸Target

در این قسمت می توان مشخص نمود اطلاعات  کل سایت نشان داده شود و یا اطلاعات  بخشی از سایت که  آدرس آن را وارد کرده ایم.

🔸Link Source

در اینجا می توان تعیین کرد که آیا فقط لینک های خارجی و بک لینک های دریافتی نمایش  داده شود؛ یا اینکه لینک های داخلی نیز نمایش داده  شود.

🔸Link Type  

در اینجا می توان تعیین نمود که چه نوعی بک لینک هایی نمایش داده شود، بک لینک های follow  یا  بک لینک های nofollow

کاربرد وب سایت moz

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *