الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا

🔹 الگوریتم پاندا توسط موتور جستجوی گوگل پشتیبانی می شود و هدف آن نمایش بهتر نتایج به کاربران است.

🔹گوگل پاندا وظیفه دارد محتوای وب را بررسی و مرور کند و در صورت وجود اشتباهات مثل مطالب کپی در وبسایت آنها را جریمه کند.

 

الگوریتم پاندا چیست؟

🔹اگر رتبه ی وبسایتی کاهش پیدا کند و در مدت زمان زیادی طول بکشد مطالب وبسایت نتوانسته گوگل را قانع کند و باید تغییرات اساسی در محتوا ایجاد شود حتی وبسایتهای در حال رشد هم احتمال دارد توسط الگوریتم پاندا جریمه شوند.

🔹حقیقت دیگر این است که در هنگام  سئو سایت  امتیازات بیشتری از سوی موتورجستجو و از طرف دیگر احتمال مجازات از سوی گوگل پاندا با توجه به  فرآیند بهینه سازی وبسایت شما وجود دارد.

🔹الگوریتم پاندا زمانی منتشر شد که کاربران از زیاد شدنِ محتوای بیهوده و اسپم در نتایج جستجو شکایت داشتند

🔹گوگل با معرفی این الگوریتم معیاری برای طبقه بندی میزان کیفیت صفحات منتشر کرد. این معیارِ تعیین کیفیت، بر اساس میزان رضایت کاربر در نظر گرفته شد و به سرعت به یکی از عوامل اساسی در رتبه‌بندی نتایج جستجو تبدیل گشت.

🔹با معرفی الگوریتم پاندا وبسایت‌هایی که به واسطه محتوای بی‌کیفیت در معرض خطر جریمه قرار داشتند، با اضافه کردن محتوای با کیفیت، حذف کلمات زائد و توجه به بهبود تجربه کاربری و خوانایی محتوای صفحات، نسبت به اصلاح و بازسازی صفحات خود اقدام کردند

نگاه اصلی این الگوریتم به کیفیت محتوا است اما با این وجود باید موارد زیر را در وب‌سایت خود رعایت کنید:

1- تکرار کلمات کلیدی

تکرار بیهوده و مصنوعی یک کلمه‌ی مشخص دیگر جواب نمی‌دهد! شاید این روشی بود که ۱۰ سال پیش از آن استفاده می‌شد اما این روزها الگوریتم پاندا متوجه این نوع تکرارها می‌شود. کافیست شما مقاله را برای کاربر بنویسید و هرجا که لازم است کلمات کلیدی را به کار ببرید نه بیش از حد!

۲- کپی نبودن

اینکه محتوای شما کپی نباشد مهم است. کپی کردن مطالب سایر وب‌سایت‌ها باعث می‌شود بعد از مدتی مورد توجه الگوریتم پاندا قرار بگیرید و پنالتی گوگل را تجربه کنید! این کار اخلاقی هم نیست پس بهتر است برای وب‌سایت خود وقت صرف کنید و محتوای مناسب تولید نمایید.

۳- ارزش محتوا

محتوای شما باید دارای ارزش افزوده باشد. یعنی مخاطب با مطالعه‌ی آن اطلاعاتی به دست آورد نه اینکه صرفاً تکراری از مقالات دیگر وب‌سایت‌ها باشد.

۴- نوشتار و نگارش

اینکه شما در نوشتن محتوا به نکات نگارشی و املایی توجه کنید خیلی با ارزش است. هم به خوانایی محتوا برای کاربر کمک می‌کنید و هم به موتورهای جستجو برای درک مفاهیم.

۵- تبلیغات

تبلیغات راه درآمد بسیاری از وب‌سایت‌ها است. خود تبلیغات موضوعی نیست که الگوریتم پاندا با آن مشکل داشته باشد. اما زیاده‌روی در آن، نمایش آن در جای نادرست و یا نمایش تبلیغ به صورت ناخواسته، کاربر را آزار می‌دهد و این همان موضوعی است که الگوریتم پاندا با آن برخورد می‌کند.

نگاه اصلی الگوریتم پاندا به چیست

چگونه از جریمه‌ی الگوریتم پاندا در امان باشیم؟

🔻سعی کنید ظاهر وب‌سایت خود را بهبود ببخشید تا مطالب دسته‌های مختلف به راحتی در دسترس کاربران قرار بگیرند.

🔻از ریدایرکت کردن کاربر به صفحات پر تبلیغ، نمایش تبلیغات پاپ‌آپ، زیاده روی در نمایش تبلیغات بپرهیزید.

🔻هیچگاه از نرم‌افزار‌های تولید خودکار محتوا استفاده نکنید.

🔻تکرار مصنوعی کلمات (keyword stuffing) را فراموش کنید.

🔻کیفیت مطلب مهم‌تر از کمیت آن است. این نکته را نادیده نگیرید.

🔻موقع نوشتن به خواسته‌های کاربر فکر کنید و برای آنها بنویسید.

 

چگونه از جریمه‌ی الگوریتم پاندا در امان باشیم

 

الگوریتم پاندا گوگل چه چیزهایی را هدف حمله قرار می‌دهد؟ 

🔸محتوای کوتاه و آبکی

صفحاتی با محتوای ضعیف که حرف مهمی نمی‌زنند مورد تحاجم الگوریتم پاندا گوگل واقع می شوند! اگر سایتی صفحات زیادی داشته باشد که در هر کدام فقط چند جمله مطلب نوشته شده، گوگل پاندا آن را محتوایی آبکی می‌شناسد. اگر یکی دو صفحه از سایتتان اینطور باشد اشکالی ندارد اما اگر بخش عمده سایتتان از چنین صفحه‌هایی تشکیل شده یعنی اوضاع خطرناک است!

🔸محتوای تکراری

یعنی محتوای مشابهی که در بیش از یک صفحه تکرار شده باشد. محتوایی که عینا از صفحات سایت دیگری کپی کرده اید یا محتوایی که عینا یا با تغییر خیلی کم در صفحات مختلف سایت خودتان تکرار شده است. در سئو این نوع از محتوا ها را محتوای تکراری (Duplicate Content) می نامند و برای اینکه این صفحات از آسیب های پاندا در امان بمانند باید از تگی به نام کنونیکال استفاده نمود.

🔸محتوای ضعیف

هر نوع محتوایی که اطلاعات مفیدی به مخاطب نمی‌دهد و تقریبا هیچ ارزش افزوده‌ای برای خواننده آن مطلب ندارد.

🔸محتوایی که مکانیکی تولید شده

هر نوع محتوایی که بدون نظارت انسان و به صورت خودکار توسط انواع نرم‌افزارها تولید شده است.

🔸محتوای کوتاه 

مطالبی که آنقدر کوتاهند که عملا هیچ فایده‌ای برای مخاطب ندارند. (البته توجه داشته باشید که هر مطلب کوتاهی لزوما بد نیست و هر مطلب بلندی لزوما باارزش نیست.)

🔸محتوای پرغلط 

متن‌هایی با غلط‌های تایپی و نگارشی زیاد برای گوگل اصلا خوشایند نیستند و گوگل این صفحات را دوست ندارد، البته ربات های گوگل کمی در تشخیص غلط های نگارشی در زبان فارسی دچار مشکل هستند، اما روز به روز به درحال آپدیت هستند.

🔸پرداختن به انبوهی از موضاعت مختلف در یک وبسایت (یک دامنه)

وبسایت‌هایی که پر از مطالبی در انواع و اقسام حوزه‌های مختلفند و بر هیچ موضوع مشخصی تمرکز ندارند.

🔸بی‌اعتباری محتوا 

محتوایی که از منابع غیرمعتبر تهیه شده است.

🔸صفحات معیوب 

سایتی با موارد زیادی ریدایرکت و خطای ۴۰۴

🔸پر کردن صفحه با کلمات کلیدی (Keyword stuffing) 

تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در صفحات سایت با هدف تقلب و دستکاری رتبه سایت در موتورهای جستجو بشدت این روزها خطرناک است. این نوع از سوء استفاده از کلمه کلیدی بشدت توسط پاندا جریمه می شود، بنابراین حواستان باشد که از کلمه کلیدی بطور غیر عادی استفاده نکنید.

🔸مزرعه محتوا (Content farms)

ایجاد تعداد زیاد صفحه با مطالب کوتاه و بی‌ارزش! ممکن است الان با خودتان فکر کنید که مزرعه محتوا با مورد اول که گفتیم چه تفاوتی دارد؟! در حقیقت در مزرعه های محتوا، افراد صفحاتی را تولید می کنند بمنظور لینک دهی به صفحات دیگر، بطور مثال ما قصد داریم در مورد همین مطلب الگوریتم پاندا لینک سازی داخلی انجام دهیم، که تاثیر بسیار مهمی بر روی سئو داخلی ما دارد. برای اینکار بهتر است ما در مطالب دیگری که در مورد الگوریتم های گوگل داریم، بیاییم لینک سازی داخلی را انجام دهیم. ولی بعضی از افراد شروع به تولید صفحاتی بی ارزش و کوتاه می کنند برای اینکه از این صفحات به مقاله ای که در سایت قرار داده اند لینک بدهند. این نوع از صفحه سازی بسیار زیاد برای گوگل پاندا ناخوشایند است، زیرا با رسالت گوگل که اهمیت زیادی به کاربران می دهد برای اینکه محتوای خوب ببینند در تضاد است. بنابراین صفحات بی ارزش برای لینک سازی داخلی ایجاد نکنید!

🔸صفحاتی پر از آگهی و تبلیغات

سایت‌هایی که حجم آگهی و تبلیغات در آنها از خود مطالب اصلی بیشتر است. این امر زمانی واقعا مساله ساز است که حواس کاربر را پرت کند و تاثیری منفی بر تجربه کاربر در سایت داشته باشد.

🔸لینک‌های وابسته ضعیف 

صفحاتی بی‌محتوا که برای لینک دادن به صفحات سایت‌های وابسته ساخته شده اند.

🔸محتوای بی‌ربط به نتیجه جستجو

متن‌هایی که هیچ اطلاعاتی درباره کلمه کلیدی که با آن در نتایج جستجو بالا آمده اند به کاربر نمی‌دهند.

🔸وبسایت‌های بلاک شده توسط کاربران

سایت‌هایی که کاربران آنها را به وسیله اکستنشن‌ها بلاک کرده اند.

الگوریتم پاندا گوگل چه چیزهایی را هدف حمله قرار می‌دهد؟ 

 

✅ گوگل پاندا چه تاثیری بر استراتژی‌های سئو گذاشته است؟

🔸الگوریتم گوگل پاندا در دنیای دیجیتال مارکتینگ زلزله‌ای ایجاد کرد که هنوز هم پس‌لرزه‌هایش حس می‌شود، و معرفی این الگوریتم تغییری اساسی در استراتژی‌های سئو ایجاد کرد.  مهمترین تغییری که پاندا بوجود آورد، این بود که حالا دیگر سئو بر تجربه کاربران متمرکز شده است. قبل از پاندا تمرکز سئوکارها بر این بود که با استفاده از کلمات کلیدی و لینک‌سازی محتوا، سایتشان را برای موتورهای جستجو قابل دسترسی کنند. اما بعد از ورود پاندا، به جای موتورهای جستجو، کاربران در مرکز توجه قرار گرفتند. یعنی در واقع توجه به کیفیت جای تکیه بر کمیت را گرفت.

🔸مثلا قبلا خیلی‌ها فکر می‌کردند برای اینکه در جستجوی گوگل بالا بیایند باید وبلاگی درست کنند و هر روز در آن بنویسند تا گوگل دائم صفحات آنها را ایندکس کند.

🔸اما حالا با پاندا، اگر شما وبلاگی ساخته باشید فقط برای اینکه وبلاگ داشته باشید، ممکن است ضررش بیشتر از فایده اش باشد. هر پستی که منتشر می‌کنید باید باکیفیت، دست اول و جذاب باشد و اطلاعاتی را که مخاطبتان لازم دارد به او بدهد.

 

الگوریتم پاندا چه تاثیری بر استراتژی‌های سئو گذاشته است؟

چگونه می توانید تشخیص دهید توسط گوگل پنالتی شده اید؟

اگر وب سایت پربازدیدی دارید و از محتوای کپی یا کم کیفیت استفاده می کنید و ناگهان بازدید ارگانیک شما کاهش می یابد و صفحاتی که دارای رتبه گوگل هستید از نتایج حذف یا به صفحات دوم به بعد گوگل می رود، احتمالا شما دچار جریمه گوگل یا گوگل پنالتی شده اید.

 

پنلاتی گوگل در الگوریتم پاندا

ریکاوری پنالتی گوگل بعد از خشم پاندا

به طور خلاصه از روش های سئو کلاه سیاه و تولید محتوای اشتباه دست بردارید و برای ریکاوری پنالتی گوگل اقدامات زیر را انجام دهید :

  1. رها کردن شیوه های تولید محتوای غیراصولی
  2. محتوای قدیمی سایت را با کیفیت، سودمند و با اعتماد و قدرت کنید.
  3. محتوای تکراری سایت را حذف یا ویرایش کنید.
  4. بازنگری در نسبت تبلیغات سایت به محتوا
  5. مطمئن شوید محتوای یک صفحه خاص، با جستجوی کاربران هماهنگ باشد.
  6. با استفاده از دستورهای noindex و nofollow از صفحاتی که امکان تولید محتوای تکراری یا مشابه دارند جلوگیری کنید، مثلا صفحاتی که توسط برچسب ها یا Tags تولید شده اند و در گذشته استفاده شده اند در صورت نیاز استفاده کنید و از تولید صفحات مشابه جلوگیری کنید.

اگر وب سایت با محتوای با کیفیت تولید کنید، شک نکنید گوگل شما را دوست خواهد داشت و شما بیش از نیمی از راه سئو سایت را رفته اید

پیشنهاد میکنم الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم پنگوئن را مطالعه کنید.

 

ریکاوری پنالتی گوگل بعد از خشم پاندا در الگوریتم پاندا

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *