الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چه تاثیری بر رتبه سایت شما دارد؟
الگوریتم کبوتر گوگل (Google Pigeon Algorithm) چه تاثیری در سئو دارد؟
آنچه اغلب مواقع کاربران گوگل را هیجانزده میکند، دقت و سرعت در ارائه نتایج است. آشنایی با سیستم رتبهبندی نتایج صفحه جستجو گوگل نشاندهندهی این واقعیت است که گوگل باتهای کمکی متنوعی دارد که در یافتن نتایج دقیق، دخالت دارند. در فرایند بهینه سازی سایت، با تعدادی از این باتها و الگوریتمها مانند پاندا، پنگوئن، مرغ مگسخوار و… آشنا شدهایم. کبوتر گوگل در سئو محلی نقش مهمی ایفا میکند و هدف اصلی از طراحی آن، نزدیک کردن الگوریتم جستجوی محلی به الگوریتم جستجوی اصلی است.
الگوریتم کبوتر (Google Pigeon Algorithm) از سال ۲۰۱۴توسط گوگل در جستجوها اعمال میشود و به مرور زمان برای بهبود نتایج، تغییراتی کرده است. در حال حاضر، زمانی که کاربر برای یافتن نزدیکترین فروشگاه، رستوران، شهربازی و…جستجو میکند، کبوتر گوگل سه نتیجه مرتبط به او نشان میدهد. بدین ترتیب بسیاری از کسب و کارها از دید کاربران پنهان میمانند. در این مقاله با الگوریتم کبوتر یکی از الگوریتم های گوگل آشنا میشویم که وظیفه هدایت کاربران به نزدیکترین نتیجه جستجو را بر عهده دارد.
طرز کار الگوریتم کبوتر گوگل
برای اینکه در مورد طرز کارکرد الگوریتم کبوتر گوگل اطلاعاتی را به شما ارائه دهید، در ابتدا در مورد ماهیت کبوتر اطلاعات کاملی را بیان خواهیم کرد. در واقع همه شما به خوبی می دانید که کبوتر یکی از پرنده هایی می باشد که می توانید تمامی جزئیات را بدون اینکه جهت گیری ها را مشخص کند مورد بررسی قرار دهد، این همان قابلیت مهم این الگوریتم گوگل به شمار می رود که در میان هزاران آدرس و موقعیت آنچه را که به شما نزدیکتر است را نشان می دهد تا شما به آن موقعیت بروید.
افزایش سرعتی که در این الگوریتم وجود دارد بسیار زیاد می باشد، به همین دلیل باید بدانید روز به روز هم آن بیشتر می شود. به طور مثال در مورد کارکرد الگوریتم کبوتر گوگل به شما بخواهیم توضیحاتی را ارائه دهیم باید بدانید که اگر در مورد دانشگاه هایی که در آلمان وجود دارند شما جستجو انجام دهید هرگز دانشگاه های ایتالیا به شما نشان داده نمی شود.
تاثیرات الگوریتم کبوتر گوگل بر سئو سایت
تمامی الگوریتم هایی که در گوگل وجود دارند دارای برخی از ویژگی های بسیار مهمی می باشند که در سئو سایت تاثیر بسیاری می گذارند. الگوریتم کبوتر گوگل هم در سئو سایت تغییراتی ایجاد خواهید کرد که برخی از مهمترین آنها عبارت می باشد از :
1. کمک کردن به کسب و کارهایی که محلی هستند
یکی از مهمترین تغییراتی را که گوگل با الگوریتم کبوتر گوگل هدف گرفته است و بسیار اهمیت دارد، این است که الگوریتم موقعیت محور داشته باشد. در واقع هدف اصلی را که گوگل در این الگوریتم دنبال می کند سازمان دهی کردن نتایج برای کاربر می باشد که آنها را بر اساس محله و منطقه به خوبی سازمان دهی می کند.
این اقدام و هدفی که گوگل در الگوریتم کبوتر داشت، موجب شد که بیشتر کسانی که سایت هایی برای کسب و کارهای محلی داشتند سئوی محلی خود را بسیار بهبود ببخشند و تمامی استانداردهایی که در این سایت و ساخت آن وجود دارد را رعایت کنند تا میزان رضایت و ماندگاری کاربران در سایت آنها بیشتر شود و افزایش پیدا کند. در واقع اگر به سئوی محلی اهمیت بسیاری داده شود کاربران به راحتی می توانند از طریق الگوریتم کبوتر گوگل محل مورد نظر خود را پیدا کنند.
2. شخصی سازی کردن نتیجه های جستجو
همانطوری که می دانید و بیان نموده این، گوگل همیشه سعی کرده است که نتایج مربوط به نیاز کاربران را به آنها نشان دهد. در گذشته اگر شما کلمه سینما را سرچ می کردید، بدون شک هزاران صفحه که مربوط به سینما بود را می توانستید مشاهده کنید، اما اکنون با وجود الگوریتم کبوتر دیگر چندین صفحه برای شما باز نمی شود و بلکه آن را به کمتر از 10 صفحه کاهش داده اند. نتایجی که برای شما در گوگل نشان داده می شود، سینماهایی است که شما در نزدیک آنها قرار دارید و گوگل بر اساس موقعیت مکانی شما آنها را به خوبی نشان می دهد.
3. تغییر پیدا کردن در ظاهر نتایج
یکی دیگر از مهمترین ویژگی هایی که در الگوریتم کبوتر گوگل وجود دارد و سئوی سایت می توانید تاثیر بگذارد این است که ظاهر نتایج تغییر پیدا کرده است. در واقع شکل و ظاهر جستجو امر بسیار مهمی می باشد که در گذشته زیاد آن را گوگل جدی نمی گرفت، ولی اکنون با توجه به اینکه عملکرد الگوریتم کبوتر گوگل بسیار اهمیت دارد به این مورد توجه بسیار زیادی می شود و به آن اهمیت می دهند. در بسیاری از عبارت ها می بینید که پس از سرچ در صفحه اول گوگل ابتدای صفحه بخش گوگل مپ قرار می گیرد و بخش زیادی از صفحه نتایج را در بر می گیرد.
فاکتورهای رتبه بندی آپدیت کبوتر گوگل
مهم ترین این فاکتورهایی که کبوتر گوگل سعی می کند با استفاده از آن ها نتایج محلی را نشان کاربر بدهد، به صورت زیر هستند:
- نزدیک بودن IP location کاربر به آدرس کسب و کار مورد نظر
- نزدیک بودن آدرس کسب و کار به مرکز شهر
- HTML NAP (هماهنگ بودن نام، آدرس و شماره تلفن جستجو شده با کسب و کار)
- قوام کیفیت، اعتبار و محبوبیت یک کسب و کار (این اطلاعات از لیست دایرکتوری ها به دست می آید)
- اعتبار دامنه
- تعداد و کیفیت لینک ها
- تعداد بازدیدهای وب سایت کسب و کار شما
- نظرات افراد در مورد کسب و کار مورد نظر
این ها مواردی هستند که در نشان داده شدن برند شما در جستجوی محلی اهمیت زیادی دارند؛ به طور کلی پیشنهاد w3design به شما این است که کارهای زیر را برای بهینه سازی محلی وب سایت خود انجام دهید تا سریعتر به آنچه می خواهید برسید:
- افزایش شدید کیفیت محتواهای وب سایت
- تمرکز بر روی عبارت های کلیدی محلی و تولید محتواهای با ارزش برای آن ها
- بهینه سازی صفحه اصلی وب سایت و قرار دادن مهم ترین اطلاعاتتان در آن؛ همان مواردی که به فکر می کنید که هدف جستجوی کاربر محلی بوده اند
- قرار دادن نام شهر و برند خود در بیشتر عنوان های وب سایتتان
- استفاده از تگ های alt مرتبط
- ثبت وب سایت در Google My Business
- چک کردن Google Map برای اینکه آدرس، نام و شماره تلفن صحیحی را وارد کرده باشید
- لینک سازی های محلی با برندهای هم منطقه ای خود
- تبلیغ برند خودتان در اینستاگرام و تلگرام و استفاده از هشتگ های محلی در آن ها
جمع بندی نهایی
تعداد بسیار زیادی از کسب و کارهای محلی بعد از بروز رسانی کبوتر گوگل، پیشرفت های چشمگیری داشتند؛ تنها به این دلیل که توانستند عملکرد خوبی در زمینه سئوی محلی وب سایتشان از خود نشان دهند.
حال که به خوبی درک کرده اید الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چه تاثیری بر کسب و کارهای محلی گذاشته است، بهتر است هرچه سریعتر برای بهینه سازی وب سایت خود اقدام کنید. در صورت وجود هرگونه مشکل برای سئوی داخلی وب سایتتان، خوشحال می شویم که آن را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید