الگوریتم رنک برین (RankBrain)

الگوریتم رنک برین (RankBrain)

الگوریتم رنک برین (RankBrain)

✅الگوریتم رنک برین(RankBrain)بخشی از الگوریتم غالب مرغ مگسی است. به اینصورت که با جزئیات بیشتری به مفاهیم و رفتار کاربر توجه می شود. این داده ها مسیر و الگوی رتبه بندی را نیز تعیین می کند.

 

الگوریتم رنک برین (RankBrain) چیست

✅الگوریتم رنک برین یا رتبه بندی با هوش مصنوعی، الگوریتم جدید گوگل مبتنی بر یادگیری مداوم است که به گوگل کمک میکند نتایج جستجو را براساس رفتار کاربران بهینه سازی کند.چیزی شبیه الگوریتم مرغ مگس خوار (از جهت تفسیر معنای عبارات کلیدی) است، ولی ویژگی‌های خاص تر و پیچیده تری نسبت به آن دارد.

 

الگوریتم رنک برین (RankBrain) گوکل

 

✅این الگوریتم گوگل یک مدل تفسیر عبارات جستجو است که به کلمات موجود در عبارات جستجو توجه کرده و آن‌ها را از نظر معنایی تفسیر می‌کند. همچنین به معیارهای شخصی کاربر جستجو کننده آن مانند: مکان جستجو کننده، سابقه جستجو و … نیز توجه کرده و سپس فاکتورهای رتبه بندی مناسب با آن عبارت جستجو را وزن دهی می‌کند و سایت‌ها را با رتبه بندی در صفحه نتایج جستجو نمایش می‌دهد.

 

بررسی نحوه عملکرد الگوریتم رنک‌برین(RankBrain)

✔️قبل از به وجود آمدن الگوریتم رنک‌برین، تیم مهندسی گوگل یک الگوریتم ریاضی تعیین کرده بود که با استفاده از آن جایگاه نتایج جستجو تعیین می‌شد و صرف‌نظر از به‌روزرسانی‌های دوره‌ای؛ تقریباً روندی ثابت و همیشگی داشت؛ درصورتی‌که الگوریتم رنک‌برین دائماً در حال تغییر و یادگیری است.

✔️همین موضوع باعث می‌شود تا با استفاده از الگوریتم Rank brain نتیجه‌ای در اختیار کاربر قرار بگیرد که بیشترین شباهت ممکن را به عبارت جستجو شده داشته باشد. در عمل، این الگوریتم قادر به یادگیری و تشخیص الگوهای جدید است و در مقایسه با الگوریتم مرغ مگس خوار پیشرفته‌تر است و عملکرد بهتری در اصلاح نتایج جستجو دارد.

✔️بر اساس اظهار رسمی گوگل؛ الگوریتم رنک‌برین وظیفه پاسخ‌دهی به  پانزده درصد از کل جست‌وجوهای آنلاین را بر عهده دارد و از مهم‌ترین سیگنال‌های تعیین‌کننده جایگاه و رتبه‌بندی سایت‌هاست. در حال حاضر الگوریتم رنک‌برین (Rank brain) سومین عامل تاثیرگذار در تعیین نتایج و پاسخ به درخواست جستجوی کاربر و رتبه‌بندی سایت‌ها است.

بررسی نحوه عملکرد الگوریتم رنک‌برین(RankBrain)

1- شناسایی مفهوم کلیدی براساس عبارت جستجو شده

✔️الگوریتم رنک‌برین با استفاده از هوش مصنوعی حجم بالایی از داده‌ها را به بردارهای قابل درک برای رایانه تبدیل می‌کند و زمانی که کلمه یا عبارتی را مشاهده کند که با آن آشنایی ندارد، شروع به حدس زدن در مورد آن کلمه و یا عبارات مشابه با آن می‌کند.

✔️الگوریتم رنک‌برین به کلمات موجود در جستجوی کاربر دقت می‌کند و به تفسیر معنای کلمات می‌پردازد. سپس با بررسی منطقه جغرافیایی کاربر، تاریخچه جستجو، علایقی که کاربر درگذشته از خود نشان داده (اطلاعاتی که به‌واسطه دسترسی به گوشی هوشمند و جستجوهای شما در اینترنت دارد) و نکاتی ازاین‌دست و با استفاده از دیگر عوامل (200 عامل معرفی‌شده توسط گوگل) به رتبه‌بندی نتایج جستجو برای نمایش در صفحه اول گوگل می‌پردازد. پس به‌طور خلاصه می‌توان گفت که؛ الگوریتم رنک برین، مدلی برای تفسیر عبارت جستجو شده توسط کاربر است.

2- بررسی رفتار کاربران پس از نمایش نتایج جستجو

✔️عملکرد رنک‌برین فقط محدود به شناسایی مفهوم مورد نظر کاربر نمی‌شود بلکه پس از نمایش نتایج جستجو نیز تلاش می‌کند تا میزان رضایت او از آنچه نمایش داده شده است را بررسی کند. در واقع رفتار کاربر در صفحه نتایج جستجو به این الگوریتم کمک می‌کند تا درک بهتری از مفهوم مورد نظر او داشته و رتبه‌بندی نتایج جستجو را برهمین اساس تعیین نماید.

✔️زمانیکه جستجویی در گوگل انجام می‌شود الگوریتم رنک‌برین شروع به بررسی رفتار کاربر و جایگاه صفحات می‌کند. در این فرآیند عبارت جستجو شده، مشخصات کاربر و نتایج نمایش داده شده توسط گوگل ذخیر می‌شود. در قدم بعدی سایت‌هایی که توسط کاربر انتخاب می‌شوند و زمان حضور کاربر در هریک از آن‌ها بررسی شده و در نهایت میزان رضایت از این صفحات سنجیده می‌شود.

✔️رفتار یک کاربر به تنهایی مورد نظر گوگل نیست بلکه همین فرآیند برای هزاران کاربر دیگر تکرار شده و براساس اطلاعات جمع‌آوری شده در مورد تغییر رتبه‌بندی نتایج تصمیم‌گیری می‌شود.

 

بررسی رفتار کاربران پس از نمایش نتایج جستجو در الگوریتم رنک‌برین(RankBrain)

 

چگونه سایت خود را برای الگوریتم رنک برین(RankBrain)گوگل آماده کنیم؟

🔸به طور کلی می‌توان گفت الگوریتم رنک برین نیز در مسیر افزایش کیفیت جستجوی کاربران گوگل بوده و سایت‌هایی را که تجربه کاری (UX) ضعیفی دارند را هدف قرار خواهد داد. معیارهایی مانند:

🌀بالا بودن نرخ بانس ریت یا نرخ بازگشت صفحات سایت

🌀پایین بودن میانگین مدت زمان حضور کاربران در سایت

🌀پایین بودن نرخ کلیک CTR صفحات سایت در نتایج جستجوی گوگل و …

✔️یکی دیگر از مهم ترین مسائل در خصوص الگوریتم رنک برین گوگل، برندینگ در فضای مجازی و به خصوص سئو است. منظور از برندینگ یک سایت این است که از دیدگاه گوگل آن سایت در چه موضوعاتی شناخته شده است، در چه موضوعاتی محتوا تولید می‌کند، در شبکه‌های اجتماعی با چه هشتگ‌ها و عباراتی پست منتشر می‌کند. در واقع با رشد الگوریتم رنک برین (RankBrain) اهمیت داشتن استراتژی محتوایی نیز بیش از پیش افزایش می یابد و سایت‌هایی که محتوایی با کیفیت و جدید تولید نکنند، نمی‌توانند در آینده رتبه‌های خوبی در نتایج جستجوی گوگل بدست آورند.

 

چگونه سایت خود را برای الگوریتم رنک برین(RankBrain)گوگل آماده کنیم

🔻جمع بندی

الگوریتم رنک‌برین، در حال حاضر بیشتر تمرکز خود را بر روی بررسی رفتار کاربران و نمایش نتایج جستجو براساس معیارهایی مانند نرخ بازگشت سایت‌ها، زمان حضور کاربر در صفحه، نرخ کلیک CTR و … معطوف کرده است. برای کسب بهترین نتایج کافی است طبق هر تخصصی که دارید برای کاربرانتان به زبان ساده و قابل‌فهم محتوای ارزشمند تولید کنید و رفتار آن‌ها را هنگام ورود به سایت و یا حضور در صفحه آنالیز و بهینه کنید.

در نظر داشته باشید که الگوریتم رنک‌برین (Rank Brain) باوجود گذشت نزدیک به سه سال از معرفی، هنوز هم در مراحل آزمون‌وخطا بوده و همچنان در مسیر بهبودِ کارایی گام برمی‌دارد.

جمع بندی الگوریتم رنک برین(RankBrain)گوگل

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *