ریدایرکت

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت

ریدایرکت در معنا به معنی راهنمایی به یک مکان جدید است . در اینترنت، ریدایرکت Redirect مترادف با انتقال بازدید کننده به مکان جدید است . به بیان دیگر در هر زمانی که شخصی یا یک نرم افزاری به یک آدرس دیگر وارد شود که ما نمی خواهیم، در واقع آن شخص یا آن نرم افزار را به یک آدرس جدید منتقل می کنیم . مدیران وبسایت ها مخصوصا در ارتباط با رعایت اصول سئو همواره با Redirect آدرس صفحات مختلف یک سایت سر و کار دارند.

ریدایرکت چیست؟

 

Redirect چه کاربردی دارد؟

ریدایرکت روشی است که موجب می‌شود از رخ دادن خطای ۴۰۴ در وب‌سایت شما تا حد زیادی جلوگیری شود و با حذف صفحات، مشکلی در سئو سایت ایجاد نشود. اما این روش در ۳ مورد کاربرد دارد:

 

ریدایرکت چه کاربردی دارد؟

 

۱- تغییر دامنه

اگر قصد تغییر دامنه‌ی وب‌سایت خود را دارید بهتر است بعد از تهیه‌ی دامنه‌ جدید، آدرس دامنه‌ی فعلی را روی دامنه‌ی جدید Redirect کنید. در این صورت کاربران فعلی خود را هم حفظ خواهید کرد و بخشی از اعتبارات دامنه‌ی فعلی شما به دامنه‌ی جدید انتقال می‌یابد.

۲- تغییر آدرس صفحات

در صورتی که بخواهید آدرس صفحه‌ای را تغییر دهید بهتر است آدرس فعلی به صفحه‌ی جدید Redirect ۳۰۱ شود.

۳- رفع محتوای تکراری

ممکن است در سایت شما چندین صفحه با آدرس‌های مختلف اما محتوای یکسان وجود داشته باشد. معمولاً این مشکل در صفحات آرشیو برچسب‌هایی که کمتر استفاده شده‌اند وجود دارد.برای حل این مشکل هم باید برچسب‌ها یا صفحات تکراری حذف شده و آدرس آنها صفحه‌ اصلی Redirect شود.

 

انواع ریدایرکت

 

انواع Redirect

۱- ریدایرکت 301 یا دائم

اگر قصد تغییر آدرس صفحاتی را به صورت دائم و همیشگی دارید ریدایرکت ۳۰۱ مناسب‌ترین راه است. زمانی که شما برای صفحه‌ای ریدایرکت را فعال می‌کنید کاربران و موتورهای جستجو را به آدرس جدید انتقال می‌دهید. این موضوع باعث می‌شود ضمن حفظ بازدیدکنندگان صفحه، به انتقال اعتبار صفحه هم کمک کند.

همانطور که می‌دانید گوگل برای هر صفحه از سایت شما امتیازی در نظر می‌گیرد. اگر شما صفحه‌ را بدون ریدایرکت کردن، تغییر آدرس دهید این امتیاز برای آن صفحه از بین می‌رود.
اما در صورت استفاده از Redirect ۳۰۱ بخش زیادی از اعتبار صفحه منتقل خواهد شد. بنابراین برای صفحات با ارزش خود حتماً از این روش استفاده کنید.

ریدایرکت 301

 

۲- ریدایرکت 302 یا موقت

اگر صفحاتی در سایت خود دارید که بنا به هر دلیلی به صورت موقت در دسترس نیستند از Redirect ۳۰۲ استفاده کنید. این کار باعث می‌شود کاربران با مراجعه به آن صفحه به خطای ۴۰۴ بر نخوردند و به صفحه‌ی دلخواه شما منتقل شوند.این نوع ریدایرکت به موتورهای جستجو می‌فهماند که این صفحه به صورت موقت در دسترس نیست. اما توجه کنید که این مدت زمان نباید طولانی شود.

ریدایرکت 302

 

3- ریدایرکت 307

ریدایرکت 307 در واقع همان ریدایرکت موقت 302 در HTTP نسحه 1.1 است. با اینکه بسیاری از موتورهای جستجو همانند ریدایرکت 302 با این مورد برخورد می کنند، اما باز هم بهترین راه استفاده از ریدایرکت 301 می باشد. این ریدایرکت در مواقعی مناسب است که شما به صورت موقت می خواهید وبسایت را منتقل کرده و سرور شما نیز از HTTP نسخه 1.1 پشتیبانی می کند. چون نمی توان از سازگار بودن موتورهای جستجو با صفحه جدید مطمئن شد، بنابر این برای ریدایرکت های موقت همچنان ریدایرکت 302 مناسب تر است.

ریدایرکت 307

 

ریدایرکت Meta Refresh

Meta Refresh نوعی از Redirect است که به جای اجرا در سطح سرور، در سطح صفحه انجام می شود. این نوع ریدایرکت معمولا کند است و در تکنیک های سئو پیشنهاد نمی شود. این نوع ریدایرکت ها را احتمالا در صفحات انجمن های گفتگو و پس از ویرایش اطلاعات خود مشاهده کرده اید. آنها معمولا به شکل صفحه موقت 5 ثانیه ای و با پیغام “در صورتی که تا چند ثانیه دیگر به صفحه مورد نظر منتقل نشدید، ابنجا را کلیک کنید” ظاهر می شوند. این ریدایرکت تا حدودی اعتبار صفحه را منتقل می کند، اما به خاطر عدم انتقال کامل اعتبار و کارایی ضعیف آن در سئو پیشنهاد نمی شود.

انواع redirect و کاربرد آنها

 

بهترین راهکارهای سئو در ریدایرکت ها

Redirect بین صفحات در وبسایت ها کار معمولیست، اما در انجام آن می بایست نهایت دقت را کرد تا به سئو سایت لطمه ای وارد نشود.ساده ترین سناریویی که به عنوان مثال می توان بیان کرد اینست که یک صفحه به صفحه دیگر می بایست به صورت دائم Redirect شود.

چندین انتخاب برای این کار وجود دارد، اما در حالت کلی، ریدایرکت 301 ارجحترین انتخاب برای کاربران و موتورهای جستجوست. ایجاد یک Redirect 301 هم به مرورگر ها و هم به موتورهای جستجو اعلام می کند که این صفحه به صورت کامل منتقل شده است. موتورهای جستجو از این مسئله این طور استنباط می کنند که علاوه بر تغییر URL صفحه، احتمالا محتوای آن نیز به روز رسانی شده است.

تاثیر redirect بر روی سئو

به یاد داشته باشید که Redirect یک صفحه به صفحه دیگر، کمی زمان می برد تا توسط موتورهای جستجو شناسایی شود، مخصوصا اگر وب سایت شما به گونه ای باشد که ربات های گوکل دیر به دیر به آن سر می زنند. در حالت کلی، انتقال رتبه و اعتبار سایت بعد از شناسایی نیاز به صرف کمی زمان دارد.

دیگر انتخاب های شما یعنی Redirect 302 و Meta Refresh، جایگزین های ضعیفی هستند و نبایست انتظار انتقال اعتبار به صفحات جدید را داشت. این نوع ریدایرکت ها فقط زمانی مناسب هستند که شما به عنوان یک وبمستر قصد انتقال رتبه صفحه قدیمی به جدید را ندارید.

انتقال محتوا از یک دامنه به دامنه دیگر کمی پیچیده تر است و به خاطر مسائل خاص آن، اعمال آن توسط موتورهای جستجو، نیاز به زمان بیشتری دارد. موتورهای جستجو به خاطر مسائلی مانند هک شدن یا فعالیت اسپمرها، این نوع ریدایرکت ها را قبل از به حساب آوردن، بیشتر بررسی می کنند.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *