بررسی تعرفه های سئو در پروژه های مختلف
امروزه با گسترش کسب و کار آنلاین و افزایش رقابت نیاز به حضور در صفحه اول گوگل و در نتیجه سئو و بهینه سازی سایت بیش از پیش احساس می شود به خصوص از زمان شروع بیماری کرونا که به دلیل قرنطینه و تعطیلی اکثر مشاغل و روی آوردن به کسب و کار آنلاین این رقابت افزایش یافته است.
حضور در صفحه اول گوگل خصوصا رتبه یک تا سه گوگل به شدت در افزایش ورودی و فروش شما تاثیرگذار است. یکی از دغدغه های افراد در زمان برون سپاری پروژه سئو سایت خود ، هزینه ها و قیمت خدمات سئو هست.
به دلیل نبود استاندارد مشخص معمولا قیمت گذاری ها بسیار متفاوت بوده و شما میتوانید تعرفه های بسیار متفاوتی را در سئو سایت ها ببینید. این مشکل فقط در ایران نیست و در تمام دنیا قیمت گذاری ها در حوزه سئو متفاوت است. در این مقاله با میانگین قیمت سئو در سال 99 و قراردادهای مختلف پروژه های سئو و مزایا و معایب آنها آشنا خواهید.
میانگین قیمت سئو در سال 99 چقدر است؟
اگر شما نیاز به سئوی سایت داشته باشید و از سئوکارها جهت خدمات سئو استعلام قیمت گرفته باشید متوجه می شوید که برای قیمت دادن سئو حتما باید سایت بررسی شود و تعرفه قیمت گذاری سئو با توجه به تخصص و کلمه کلیدی متفوت است .
به طور کلی قیمت گذاری سئو به دو صورت انجام می شود:
- در بعضی از مواقع سئوکار لیستی از کارهایی که باید انجام شود تهیه کرده و به صورت ثابت مبلغی را به صورت ماهیانه از کارفرما درخواست می کند و اگر کارفرما از پرداخت هزینه خودداری کنید سئوکار می تواند انجام کار برای ماه بعد را متوقف کند .
- در مواردی هزینه سئو بصورت پروژه ای گفته می شود که این هزینه قبل یا بعد از انجام پروژه دریافت می گردد .
به طور کل هزینه های سئو به صورت ساعت از 30 هزار تومان تا 300 هزار تومان و به صورت ماهیانه از 500 هزار تومان تا 10 میلیون تومان می تواند متفاوت باشد.
میانگین هزینه های سئو
به صورت میانگین هزینه های سئو به صورت ساعتی از 30 الی 60 هزار تومان می باشد و میانگین هزینه SEO به صورت ماهیانه از 1 الی 3 میلیون تومان می باشد.
سوالی که مطرح می شود این است که کدام مدل قیمتی برای پروژه سئو بهتر است؟
نحوه محاسبه قیمت سئو به چه صورت است؟
به طور معمول از 7 حالت زیر برای محاسبه قیمت سئو استفاده میشود:
- قیمت گذاری پروژه سئو به صورت ساعتی بر اساس مدت زمان کار
- قیمت گذاری پروژه سئو به صورت پروژه ای
- قیمت گذاری پروژه سئو به صورت ماهیانه
- قیمت گذاری پروژه سئو بر اساس کارهای انجام شده
- قیمت گذاری پروژه سئو بر اساس کلمات کلیدی
- قیمت گذاری پروژه سئو بر اساس ترافیک ورودی
- قیمت گذاری پروژه سئو به صورت شراکتی
قیمت سئو به صورت ساعتی چگونه انجام می شود؟
عموما شرکت های خدمات سئو به صورت ساعتی کار نمی کنند و بیشتر افرادی که به صورت انفرادی و فریلنسری سئو انجام می دهند به صورت ساعتی کار می کنند و برای این که مدت زمان انجام کار افزایش یابد معمولا کار سئو کندتر انجام می شود. over optimization چیست؟ و چگونه از بهینه سازی بیش از حد سایت جلوگیری کنیم؟
تعرفه سئو سایت بر اساس زمان
یکی از پارامترها که بعضا بین فریلنسرها رایج است ، قیمت گذاری پروژه سئو بر اساس ساعت است. به این صورت که متخصص سئو ، پروژه شما را قبول کرده و مشغول انجام آن می شود.
در پایان بر اساس میزان ساعتی که فعالیت صورت گرفته است، هزینه پرداخت می شود. معمولا در این روش نیاز هست تا جهت جلوگیری از اختلافات بین دو طرف قرار داد، متخصص سئو به صورت حضوری در کنار کارفرما حضور داشته باشد.
مزایای سئو ساعتی
- در این روش مدت زمان انجام کار مشخص است و از این طریق می توانید نقاط قوت و ضعف و میزان پیشرفت کار را مشخص کنید .
- در روش سئو ساعتی تخمین قیمت سئو ساده تر است و راحت تر می توانید با توجه به بودجه خود پروژه سئو را مدیریت کنید و از افزایش قیمت نهایی سئو خودداری کنید.
معایب سئو ساعتی
- درست است که در روش ساعتی می توانید قیمت سئو سایت خود را کنترل کنید ولی ممکن است دیرتر به نتیجه مورد نظر خود برسید و معمولا بیشتر از شش ماه زمان لازم دارید تا به نتیجه موردنظر خود برسید.
- در این روش انگار که شما فردی را برای پروژه سئو استخدام می کنید و بابت حضور فرد پول پرداخت می کنید نه براساس کار انجام شده.
قیمت سئو به صورت پروژه ای چگونه تعیین می شود؟
قیمت سئو به صورت پروژه ای معمولا توسط شرکت های خدمات سئو انجام می گیرد که به صورت کلی تعرفه سئو به صورت پروژه ای را می توان به 4 بخش تقسیم کرد:
- 3000000 میلیون تومان تا 5000000 میلیون تومان
- 5000000 میلیون تومان تا 8000000 میلیون تومان
- 8000000 میلیون تومان تا 15000000 میلیون تومان
- 15000000 میلیون تومان تا 25000000 میلیون تومان
توجه: در مواردی با کلمات کلیدی سخت و پر رقابت تعرفه سئو بیسش از 25 میلیون تومان نیز می باشد.
مزایای سئو پروژه ای
- از روزی که پروپوزال سئو نوشته می شود تا پایان پروژه سئو مبلغ ثابت است و نگرانی بابت افزایش قیمت سئو نخواهید داشت.
- از روزی که با شرکت خدمات سئو قرارداد میبندید نتیجه نهایی مشخص است و به شرط حضور در صفحه اول گوگل یا رتبه 1 تا 3 هزینه پرداخت می کنید.
معایب سئو پروژه ای
- ممکن است هزینه بیشتری برای سئو پرداخت کنید خصوصا در صورتی که اطلاعاتی از سئو نداشته باشید . پیشنهاد می کنیم قبل از این که پروژه سئو خود را برونسپاری کنید
- به دلیل این که قیمت گذاری خدمات سئو به صورت پروژه ای و زمان قرارداد و کلمات کلیدی مورد نظر در قرارداد ذکر می شود امکان تغییر یا قسخ قرارداد وجود ندارد .
قیمت سئو به صورت ماهیانه چگونه است ؟
این روش قیمت گذاری بیستر جهت انجام خدمات سئو به صورت پروژه ای طولانی مدت انجام می گیرد که معمولا مبلغی بیش از 1000000 میلیون تومان در ماه با توجه به نوع پروژه می باشد.
مزایای سئو ماهیانه
- روش سئو ماهیانه مشابه روش پروژه ای، خدمات سئو را به شرکت حدمات سئو می سپارید با این تفاوت که نیاز به پرداخت یک جای هزینه سئو نیست و به صورت ماهیانه پرداخت می شود .
- در روش ماهیانه به دلیل قرداد ماهانه تعامل بین شرکت خدمات دهنده سئو و مشتری افزایش می یابد.
معایب سئو به صورت ماهیانه
- همانطور که بالاتر گفته شد سئو فرایندی زمان بر و حداقل 6 ماه زمان نیاز است و در صورتی که سئوکار نتواند در زمان گفته شده به نتیجه مورد نظر برسد، زمان زیاد و میلیون ها تومان پول را هدر داده اید.
- به دلیل اینکه عموما قرارداد سئو به صورت ماهیانه بسته می شود در صورت عدم رضایت از شرکت خدمات دهنده سئو برای مثال در ماه دوم قرارداد امکان فسخ قرارداد را نخواهید داشت.
نکته: در صورتی که شرکت خدمات دهنده سئو کاملا برای شما شناخته شده باشد این روش پرداخت مناسب می باشد.
روش قیمت گذاری بر اساس عملکرد چگونه است؟
در روش جدید قیمت گذاری سئو تا زمانی که به نتیجه مورد نظر نرسید هیچ مبلغی را پرداخت نمی کنید. در روش محاسبه قیمت SEO ، تعرفه بر اساس خدمات انجام شده بر روی سایت شما تعیین میشود ، مثلا:
- انجام کامل خدمات سئو داخلی
- خدمات لینک بیلدینگ
- افزایش سرعت سایت
- و …
در این روش (بر خلاف روش اول) هیچ تعهدی به جایگاه شما در نتایج سرچ گوگل داده نخواهد شد.
بلکه فقط عملیات هایی که در قرار داد مشخص میشود ، در زمان مشخص بر روی سایت شما پیاده سازی میشود.
مزایای سئو براساس عملکرد
- تنها زمانی که به نتیجه مورد نظر برسید هزینه پرداخت می کنید و این ریسک سرمایه گذاری را به شدت کاهش می دهد.
- دقیقا می دانید بر روی چه چیزی سرمایه گذاری می کنید و برای رسیدن به چه نتیجه پول پرداخت می کنید.
معایب سئو براساس عملکرد
- زمانی که رقابت بسیار زیادی در کلمات کلیدی وجود داشته باشد و ممکن است که شرکت های خدمات سئو به نتیجه موردنظر نرسند معمولا از این رئش برای تعیین قیمت سئو استفاده نخواهد کرد.
- به دلیل این که رقابت زیادی در کلمات کلیدی پر جستجو وجود دارد برای این که به نتیجه برسید مجبور هستید از کلمات کلیدی با رقابت ضعیف تر استفاده کنید که در این صورت ممکن است پشرفت چشمگیری در کسب و کار خود نداشته باشید.
قیمت سئو کلمه کلیدی
در روش اول نحوه محاسبه قیمت سئو، بر اساس کلمات کلیدی برای انجام خدمات سئو سایت شما، قیمت تعیین میشود.
در این روش قرار دادی بسته میشود تا در زمان تعیین شده، سایت شما در عبارت های کلیدی مشخص شده به صفحه یک یا 5 رتبه یا 3 رتبه اول (و در بعضی موارد به رتبه اول) نتایج سرچ گوگل برسد.
در این روش باید سختی کلمه کلیدی شما بر اساس وضعیت رقبا (شامل محتوا، لینک ها، ساختار سایت، سرعت، https بودن یا نبودن و …) سنجیده شود. سنجش سختی کلمات کلیدی یک از کارهای سخت و زمان بر در سئو محسوب میشود.مسلما اگر هم قصد نوشتن مطلبی در این حوزه داشته باشیم ، باید به صورت جداگانه به این کار بپردازیم.
تعرفه سئو بر اساس افزایش ترافیک سایت
در این روش متخصص سئو تعهد میدهد که در مدت زمان مشخص ، ترافیک وب سایت را افزایش دهد.
برای مثال تیم آکادمی فرین ، طی قرار داد با یکی از پروژه ها قرار شد تا میزان ترافیک سایت را 10 برابر افزایش دهد (افزایش ترافیک از 5 هزار کلیک در روز به 50 هزار کلیک در روز)
در این روش بهتر است که دسته بندی های کلی کلمات مشخص شود. سایتی که خود ما تجربه کار به این روش را با آنها داشتیم در گذشته هم با تیم دیگری همچین همکاری انجام داده بود.
فکر میکنید نتیجه کار چطور بود؟
یک سایت فروشگاه لوازم موبایل، با عبارت هایی مثل جوکر به صفحه اول گوگل آمده بود در نتیجه ترافیک سایت افزایش پیدا کرده اما فروش افزایش پیدا نمیکند.
در ادامه که ما شروع به فعالیت کردیم ،کلمات و عبارات کلیدی را به صورت محصولات داخل سایت بردیم تا متناسب با افزایش ترافیک، افزایش فروش هم اتفاق بیافتد.
قیمت پروژه SEO به صورت شراکتی
در این روش عملا متخصص سئو عضوی از تیم سایت کارفرما میشود.
به این صورت که متخصص تشخیص میدهد روی چه عبارت کلیدی کار کند ، چه محتوایی تولید کند ، در چه سایتهایی لینک خودش لینک بسازد ، و از چه سایت هایی خرید بک لینک انجام دهد و…
در آخر هرچقدر که باعث افزایش فروش شود ، به همان میزان افزایش درصد سود خواهد داشت. این روش برای شروع کار بسیار خوب است. چرا که متخصص سئو رزومه ای ندارد تا کارفرما را متقاعد کند…
از طرف دیگر صاحب سایت هم قرار نیست هزینه ای کند تا در صورت نتیجه نگرفتن ضرری کرده باشد.
هر چند که به صاحبین کسب و کارها شدیدا توصیه میکنم با فردی وارد این نوع همکاری شوند که از SEO اطلاعات کافی داشته باشد و باعث کاهش رتبه سایت آنها نشود.
تفکیک قیمت سئو براساس کارهای انجام شده
به صور کل سئو به دو بخش اصلی سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم می گردد.
قیمت سئو داخلی
بهتر است قبل از هرگونه اقدام جهت سئو خارجی از سئو داخلی سایت خود مطمئن شویموسئو داخلی مجموعه کارهایی که درون سایت شما برای گرفتن رتبه بهتر و ایندکس شدن انجام می گیرد گفته می شود .
به صورت میانگین تعرفه ای که برای سئو داخلی در نظر می گیرند حدود یک میلیون تومان می باشد که با توجه به حجم و اندازه سایت این رقم متغیر است و معمولا بعد از انجام کارها گزارش داده می شود .
مهمترین کارهایی که باید در سئو داخلی انجام شود عبارت است از:
- سئو و بهینه سازی عنوان صفحات، کلمات کلیدی و متا تگ ها (Description، Robots و …)
- سئو و بهینه سازی هدینگ صفحات (تگ های H1 و H2 و …)
- ساخت و بهینه سازی سایت مپ
- فعال کردن Htaccess. و تصحیح تنظیمات آن
- ترکیب و فشرده سازی فایل های جاوا اسکریپت
- بررسی url های سایت و تصحیح آنها در صورت امکان
- بررسی و ویرایش کدهای منسوخ شده HTML
- فعال کردن Gzip در سایت به منظور فشرده سازی داده های سایت
- فعال کردن کش سایت
- جلوگیری از اجرا شدن فایل های جاوا اسکریپت در زمان رندر شدن سایت
- بررسی وجود محتوای Flash و پنجره های Iframe در سایت
- مرتب سازی ترتیب بارگزاری و اجرای فایل های CSS و Javascript
- بهینه سازی تصاویر سایت (کاهش حجم تصاویر و نوشتن متن جایگرین (Alt) برای تصاویر)
- ترکیب فایل های CSS
- اضافه کردن Expires Headers برای انواع فرمت فایل های سایت
- ثبت وبسایت در وبمستر گوگل
- بهینه کردن حجم سایت
- لینک بیلدینگ داخلی در صفحات سایت
- بررسی ریداریکت های اعمال شده در سایت
- بررسی ویژگی Keep Alive
- افزایش سرعت سایت
- بررسی و تصحیح ایندکس و فالو بودن صفحات
قیمت سئو خارجی
هزینه سئو خارجی با آنالیز رقبا و میزان رقابت کلمه کلیدی به دست می آیند و معمولا به تعداد و کیفیت بک لینک، رپورتاژ آگهی و میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی بستگی دارد.
توجه داشته باشید که بدون داشته سئو داخلی، هزینه برای سئو خارجی تقریبا بی فایده است.
برخی از سوالات رایج
نحوه محاسبه قیمت سئو به چه صورت است؟
به طور معمول از 7 حالت زیر برای محاسبه قیمت سئو استفاده میشود:
- قیمت گذاری پروژه سئو به صورت ساعتی بر اساس مدت زمان کار
- قیمت گذاری پروژه سئو به صورت پروژه ای
- قیمت گذاری پروژه سئو به صورت ماهیانه
- قیمت گذاری پروژه سئو بر اساس کارهای انجام شده
- قیمت گذاری پروژه سئو بر اساس کلمات کلیدی
- قیمت گذاری پروژه سئو بر اساس ترافیک ورودی
- قیمت گذاری پروژه سئو به صورت شراکتی
قیمت گذاری براساس کلمه کلیدی به چه صورت است؟
در قیمت گذاری براساس کلمات کلیدی، سایت شما در عبارت های کلیدی مشخص شده به صفحه یک یا 5 رتبه یا 3 رتبه اول (و در بعضی موارد به رتبه اول) نتایج سرچ گوگل می رسد.
منظور از قیمت گذاری براساس کارهای انجام شده چیست؟
در روش محاسبه قیمت SEO ، بر اساس خدمات انجام شده بر روی سایت موارد زیر اهمیت دارد:
- انجام کامل خدمات سئو داخلی
- خدمات لینک بیلدینگ
- افزایش سرعت سایت
تعرفه سئو بر اساس افزایش ترافیک سایت به چه صورت است؟
در این روش متخصص سئو تعهد میدهد که در مدت زمان مشخص ، ترافیک وب سایت را افزایش دهد.
برای مثال تیم آکادمی فرین ، طی قرار داد با یکی از پروژه ها قرار شد تا میزان ترافیک سایت را 10 برابر افزایش دهد (افزایش ترافیک از 5 هزار کلیک در روز به 50 هزار کلیک در روز)
قیمت سئو به صورت ساعتی چگونه انجام می شود؟
عموما شرکت های خدمات سئو به صورت ساعتی کار نمی کنند و بیشتر افرادی که به صورت انفرادی و فریلنسری سئو انجام می دهند به صورت ساعتی کار می کنند و برای این که مدت زمان انجام کار افزایش یابد معمولا کار سئو کندتر انجام می شود.
قیمت سئو به صورت پروژه ای چگونه تعیین می شود؟
قیمت سئو به صورت پروژه ای معمولا توسط شرکت های خدمات سئو انجام می گیرد که به صورت کلی تعرفه سئو به صورت پروژه ای را می توان به 4 بخش تقسیم کرد:
- 3000000 میلیون تومان تا 5000000 میلیون تومان
- 5000000 میلیون تومان تا 8000000 میلیون تومان
- 8000000 میلیون تومان تا 15000000 میلیون تومان
- 15000000 میلیون تومان تا 25000000 میلیون تومان
قیمت سئو به صورت ماهیانه چگونه است ؟
این روش قیمت گذاری بیستر جهت انجام خدمات سئو به صورت پروژه ای طولانی مدت انجام می گیرد که معمولا مبلغی بیش از 1000000 میلیون تومان در ماه با توجه به نوع پروژه می باشد.
روش قیمت گذاری بر اساس عملکرد چگونه است؟
در روش جدید قیمت گذاری سئو تا زمانی که به نتیجه مورد نظر نرسید هیچ مبلغی را پرداخت نمی کنید. در روش محاسبه قیمت SEO ، تعرفه بر اساس خدمات انجام شده بر روی سایت شما تعیین میشود.
این را هم بخوانید :
دیدگاهتان را بنویسید