ریچ اسنیپت چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟
ریچ اسنیپت
ریچ اسنیپت یکی از سرویس های گوگل است که محتوای صفحات سایت را به نحوی خلاصه می کند که کاربران هنگام مشاهده نتایج جستجو متوجه میشوند که محتوای آن صفحه چیست. به عبارتی، ریچ اسنیپت برای توصیفِ اطلاعات و داده های نشانه گذاری شده وب سایت استفاده می شود و به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای وب سایت را بهتر درک کنند. ریچ اسنیپت ها به کد HTML سایت اضافه می شوند.
در صورتیکه از ریچ اسنیپت ها در سایت استفاده نشود، در نتایج جستجو تنها عنوان صفحه سایت، آدرس سایت و توضیحات متای آن صفحه نمایش داده می شود. اما اگر از ریچ اسنیپت ها در کدهای سایت استفاده شود، موتورهای جستجو (مخصوصا گوگل) اطلاعات بیشتری را به نمایش می گذارند. اطلاعاتی مانند نقد و بررسی محصولات، کسب وکار، خدمات و… . یک نمونه رایج و تاثیرگذار اسنیپت، درج ستاره ها در زیر لینک سایت است. ستاره های زیر لینک، میانگین مقدار امتیازهایی است که کاربران به صفحه مورد نظر داده اند.
ریچ اسنیپت از چه نوع محتوایی پشتیبانی می کند؟
در حال حاضر موتورهای جستجو، سه نوع محتوای نشانه گذاری شده را تشخیص می دهند:
- Microdata
- Microformats
- RDFa
هر 3 نوع محتوا از زبان HTML پشتیبانی می کنند و در حقیقت به کمکشان می توان محتوای یک صفحۀ وب را برچسب گذاری کرد. باید گفت که Microdata مرسوم ترین نوع محتوای استفاده شده در ریچ اسنیپت هاست. البته تگ های Open Graph و کارت های Twitter نیز نوعی دادۀ نشانه گذاری محسوب می شوند، اما نمی توان از آنها به جای ریچ اسنیپت ها استفاده کرد.برای نوشتن این نوع داده، نیازی به یادگیری زبان HTML ندارید. این کدها بسیار ساده هستند و معمولاً به صورت آماده در اینترنت وجود دارند.
اضافه کردن ریچ اسنیپت به سایت
اضافه کردن ریچ اسنیپت به تمام صفحات سایت ضرورتی ندارد اما هر چقدر که تعداد محتوای نشانه گذاری شده بیشتر باشد، موتور های جستجو نتایج بهتری از سایت شما را به نمایش میگذارند. نشانه گذاری داده ها به سه بخش اصلی تقسیم میشود:
- Itemscope : نشان میدهد که کد HTML موجود در بلوک <div>دربارۀ یک آیتم خاص است.
- Itemtype : نشان میدهد که آیتم دقیقاً چه چیزی است.
- Itemprop :مربوط به اطلاعات آیتم است. اطلاعاتی مانند نام، آدرس سایت، نقد و بررسی و …
مزایای اضافه کردن Rich Snippet به سایت
- درک بهتر محتوای سایت توسط موتور های جستجو به ویژه گوگل
- درک بهتر محتوای سایت توسط افراد نابینا و معلول
- جلب توجه بیشتر کاربران به لینک سایت در صفحه نتایج جستجو
- افزایش نرخ کلیک
- ستاره دار کردن مطالب در گوگل
- افزایش اعتماد کاربران و گوگل به سایت
نقش ریچ اسنیپت ها در سئو سایت
ریچ اسنیپت ها، اطلاعات و محتوای سایت را برای موتورهای جستجوگر بهینه سازی می کنند. موتورهای جستجوگر نیز این داده ها را به صورت منظم و برچسب گذاری شده به کاربران نمایش می دهند. در نتیجه، نرخ کلیک سایت به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. به علاوه، بسیاری از سئو کاران معتقد هستند که استفاده از ریچ اسنیپت ها می تواند در رتبه بندی سایت تاثیرگذار باشد. ریچ اسنیپت ها با ستاره دار کردن صفحات سایت، باعث جذب کاربران و افزایش کلیک روی لینک سایت می شوند.
انواع Rich Snippet
در این نوع Rich Snippet، به جای آنکه URL صفحه مورد نظر به کاربران نمایش داده شود، محل قرارگیری آن صفحه در دسته بندی های سایت به کاربر نمایش داده می شود. در واقع، این ریچ اسنیپت به کاربران نشان می دهد که برای رسیدن به این صفحه، باید چه مسیری را در سایت شما طی کنند.
شما می توانید برای نقد و بررسی یک محصول یا یک فیلم از ریچ اسنیپت ها استفاده کنید. در این نوع Rich Snippet شما می توانید یک نقد و بررسی را در نتایج جستجو به نمایش بگذارید یا می توانید مجموعی از آنها را نشان دهید. این نوع Rich Snippet به کاربران سایت امکان می دهد که به محصول مورد نظر امتیاز دهند. همچنین می توانید نام شخص بررسی کننده را در نتایج جستجو نمایش دهید.
شاید شما هم متوجه شده باشید، زمانی که نام اشخاص معروف را در گوگل جستجو می کنید، اطلاعات کاملی از آن شخص به همراه تصویر شخص مذکور برایتان نمایش داده می شود. شاید باورتان نشود، اما اگر در سایت خود برای کارکنان تان پروفایل ساخته اید، شما هم می توانید از این قابلیت استفاده کنید. ریچ اسنیپت می تواند نام افراد، شغل، مهارت و نحوه تماس با افراد را در نتایج جستجو نمایش دهد.
یکی از مهم ترین موارد استفاده از Rich Snippet برای فروش محصولات در فروشگاه های آنلاین است. این اطلاعات می تواند شامل نام، تصویر، برند، توضیحات و حتی قیمت باشد. فروشگاه های آنلاینی که یک محصول را از چند فروشندۀ مختلف نمایش می دهند می توانند محدودۀ قیمتِ محصول را بر اساس نزولی و صعودی ترتیب بندی کنند.
برای سازمان ها و شرکت ها شما می توانید اطلاعاتی مانند نام تجاری، آدرس سایت، شماره تلفن، لوگو و موقعیت جغرافیایی سازمان را در ریچ اسنیپت ها به نمایش بگذارید.
از این نوع Rich Snippet عموماً برای دستورالعمل های آشپزی استفاده می شود. با استفاده از این ریچ اسنیپت می توانید نوع غذا، نقد و بررسی، مدت زمان و مراحل پخت عذا را به نمایش بگذارید.
اگر قرار است در آینده ای نزدیک رویدادی را برگزار کنید، ریچ اسنیپت ها می توانند برای اطلاع رسانی به شما کمک کنند. می توانید اطلاعات مربوط به زمان شروع رویداد، مدت زمان رویداد، جزئیات تهیه بلیت و مکان برگزاری رویداد را وارد نمایید. به این ترتیب، همۀ این اطلاعات در نتایج جستجو به کاربر نمایش داده می شوند.
البته موتور جستجوی بینگ از موسیقی پشتیبانی نمی کند، اما گوگل می تواند از اطلاعات نشانه گذاری شده برای ترانه ها و آلبوم های موسیقی پشتیبانی کند. ریچ اسنیپت های موسیقی شامل لینک هایی برای نمایش ترانه ها و لینک های مستقیمی برای خرید آلبوم های موسیقی هستند.
از این نوع Rich Snippet برای محتوای ویدئویی موجود در سایت استفاده می شود و می تواند اطلاعات شرکت سازنده، مدت زمان ویدئو و سازنده ویدئو را در نتایج جستجو نمایش دهد.
دیدگاهتان را بنویسید