استراتژی های سئو چیست؟ مراحل تدوین استراتژی سئو 2021
امروزه اکثر کسب و کارها مفاهیم اساسی سئو را درک میکنند و اینکه چرا سئو مهم است. با این حال، هنگامی که به مرحله تدوین و اجرای یک استراتژی های سئو برای کسب و کار میرسند، فقط تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی که مشتریان آنها را جستجو میکنند، نه تنها دشوار بلکه اشتباه است.
یک عبارت کلیشه ای در میان دیجیتال مارکترها وجود دارد:
بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو) بسیار متفاوت از روشی است که قبلا مورد استفاده قرار میگرفت.
و عبارتی که معمولا آن را نشنیده اید این است که: استراتژی های سئو نباید فقط بر کلمات کلیدی تمرکز کند!
استراتژی های سئو چیست؟
استراتژی های سئو فرآیند سازماندهی محتوای وب سایت بر اساس موضوع است، که به موتورهای جستجو مانند گوگل در درک قصد کاربر از جستجوی یک عبارت یا کلمه کمک میکند.
با بهینه سازی یک صفحه بر اساس موضوع ها و سپس کلمههای کلیدی در درون آن موضوع ها، میتوانید شانس دیده شدن خود را در یک موتور جستجو افزایش دهید و رتبه خوبی برای کلمات کلیدی طولانی (Long-tail keywords) مرتبط با موضوع بدست آورید.
متخصص سئو کیست؟
بهینه سازان برای موتور جستجو (سئوکاران) افرادی هستند که وب سایت ها بهینه سازی میکنند تا به آنها کمک کنند در نتایج ابتدائی موتورهای جستجو نشان داده شوند و ترافیک ارگانیک بیشتری را به دست آورند.
در اصل، یک سئوکار یک استراتژیست محتوا بسیار متخصص است و به یک کسب و کار کمک می کند تا فرصت هایی را پیدا کند برای پاسخ دادن به سوالاتی که افراد در هر صنعت از طریق موتورهای جستجو بدنبال آن هستند.
سه نوع سئو وجود دارد که یک استراتژیست سئو می تواند بر روی آنها متمرکز شود:
۱ – سئو داخلی (On-page SEO):
این نوع سئو بر محتوای درون صفحه و نحوه بهینه سازی آن محتوا برای کمک به افزایش رتبه سایت برای کلمات کلیدی خاص تمرکز می کند.
۲ – سئو خارجی (Off-page SEO):
این نوع سئو بر لینک هایی که در وب سایت های دیگر در اینترنت به سایت داده میشوند متمرکز است. تعداد بک لینک ها و کسانی که این لینک ها را به وب سایت داده اند به شما کمک میکنند اعتماد موتور جستجو را جلب کنید. این باعث می شود وب سایت شما به عنوان یک نتیجه رتبه بهتری بدست آورد.
۳ – سئو تکنیکال (Technical SEO):
این نوع از سئو بر طراحی وبسایت متمرکز است، و قسمت بک اند (backend) وب سایت را بررسی میکند تا بفمهد چگونه هر صفحه وب از لحاظ تکنیکال یا فنی تنظیم می شود. گوگل به همان اندازه به کد وب سایت اهمیت می دهد که به محتوای آن اهمیت میدهد، و این تخصص برای رتبه گرفتن یک وب سایت در موتور جستجو بسیار مهم است.
در نظر داشته باشید که هر کسب و کار نمی تواند وب سایت خود را برای جستجو به همان شیوه مرسوم بقیه سایت ها بهینه سازی کند و بنابراین هر سئو یک روند بهینه سازی یکسان نخواهد داشت.
این شغل سئوکار است که صنعت مورد نظر خود را تحلیل کند، آنچه که برای مخاطبانش مهم است را پیدا کرده، و یک استراتژی های سئو تدوین کند که محتوایی مناسب را در مقابل آن مخاطب قرار دهد.
فرآیند سئو
زمانی که برنامه یک ماهه سئو سایت را ریختید، بهتر است یک فرآیند هم ایجاد کنید تا بتوانید روی بهینه سازی اهداف و کلمه کلیدیهای جدید هم کار کنید. ما 4 مرحله بعنوان فرایند سئو به شما معرفی میکنیم که میتوانید برای کار خود از آنها استفاده کنید.
- به طور مرتب محتوای خود را بهینه کنید: در هر ماه زمانی را برای به روزرسانی محتواهای قدیمی بلاگ اختصاص دهید.
- به کلمات کلیدی که جستجو میشود توجه کنید: بعد از چند ماه بررسی کنید که کدام مطالب و کلمه کلیدیها بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. ممکن است نیاز داشته باشید استراتژی های سئو خود را آپدیت کنید.
- ویرایش محتواهای قبلی را فراموش نکنید: گاهی مطالبی در وب سایتتان پیدا میکنید که تاریخ انقضایشان گذشته است و نیاز به یک ویرایش جدی دارد. سعی کنید با اضافه کردن بخشهای جدید یا لینک دادن به محتوای به روز شده، نظر مخاطبین را جلب کنید.
- به صورت ماهانه استراتژی های سئو تعیین کنید: بد نیست پلن محتوایی خود را در یک فایل مشترک با کل تیم قرار دهید تا به طور مداوم بتوانید آن را بررسی کنید. مراحل زیر، نمونه یک فرآیند مناسب برای تعیین پلن ماهانه سئو است:
پلن ماهانه سئو
- زمانی برای جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود اختصاص دهید.
- ایدههایی که برای پستهای بلاگ و به کار بردن کلمات کلیدی در آنها دارید را لیست کنید.
- لیستی از مطالب وبلاگ که نیاز به آپدیت شدن دارند تهیه کنید.
- حواستان به فرصتهای خاص سئو مانند مناسبتها و تعطیلات باشد.
- تمام ایدههای محتوایی خود را در یک گزارش بیاورید.
- تقسیم وظایف کنید.
- در آخر هر ماه زمانی بگذارید و روند پیشرفت خود را بررسی کنید.
با یک پلن سئو ماهانه مشابه نمونه بالا، همینطور گزارشها و بررسیهای مداوم، میتوانید به خوبی یک استراتژی های سئو مناسب ایجاد کنید. فراموش نکنید موتورهای جستجو، به ارزشی که شما برای مخاطبین خود ایجاد میکنید توجه میکنند. پس محتوای باکیفیت تولید کنید.
این را هم بخوانید: دلایل اهمیت سئو و روش های یادگیری و اجرای آن چیست؟
برخلاف توصیههای تکراری و قدیمی درباره استراتژی های سئو این بار میخواهیم مواردی را مطرح کنیم که قدم به قدم شما را به اهدافی که برای سایت خود تعیین کردهاید نزدیکتر میکند.استراتژی های سئو که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت موارد زیر هستند:
مراحل تدوین استراتژی های سئو
۱) فهرستی از موضوع ها را تهیه کنید
کلمات کلیدی قلب سئو هستند، اما آنها در واقع اولین قدم برای رشد ارگانیک شما نیستند. اولین گام نوشتن استراتژی های سئو شما این است که فهرستی از موضوعاتی ایجاد کنید که مایلید از یک ماه تا چند سال دیگر آنها را پوشش دهید.
برای شروع، فهرستی از حدود ۱۰ واژه کوتاه و اصطلاحات مربوط به محصول یا خدمت خود تهیه کنید. از ابزار Google Keyword Tool استفاده کنید تا حجم جستجوی آنها را شناسایی کرده و مشتقات مناسب آنها در کسب و کار خود را بیابید.
شما این موضوعات را با کلمات کلیدی کوتاه محبوب پیوند میدهید، اما با این حال برای این کلمات کلیدی پستی در وبلاگ اختصاص نمیدهید. اگر به تازگی شروع به بهینه سازی وب سایت خود برای جستجو کرده اید، این کلمات کلیدی برای رتبه گرفتن در گوگل بیش از حد رقابتی هستند. در ادامه در مورد چگونگی استفاده از این موضوعات صحبت خواهیم کرد.
با استفاده از حجم جستجو و رقابت به عنوان معیار سنجش، فهرست خود را به ۱۰ تا ۱۵ کلمه کلیدی کوتاه محدود کنید که برای شما مهم هستند و مخاطبانتان نیز آنها را جستجو میکنند. سپس این فهرست را به ترتیب اولویت بر اساس حجم جستجوی ماهانه و ارتباطش با کسب و کار خود مرتب کنید.
به عنوان مثال، اگر یک کسب و کار در مورد استخر شنا تلاش میکند برای عبارت استخر فایبر گلاس که در هر ماه ۱۱۰۰۰۰ بار جستجو میشود رتبه بدست آرود، این کلمه کلیدی کوتاه می تواند همان چیزی باشد که نشان دهنده موضوع اصلی است که آنها باید برایش محتوا تولید کنند.
پس از آن، کسب و کار یک سری کلمات کلیدی طولانی را مشخص میکند که مربوط به این کلمه کلیدی کوتاه است، حجم معقولی جستجو ماهانه دارد و به بحث در مورد موضوع استخرهای فایبر گلاس کمک می کند. در ادامه در مورد این کلمه های کلیدی طولانی بیشتر صحبت خواهیم کرد.
هر یک از این کلمات کلیدی به عنوان ستون (pillar) نامیده میشود و به عنوان حامی اصلی برای یک کلاستر یا خوشه (cluster) بزرگتر از کلمات کلیدی طولانی است، و این همان چیزی است که ما را به گام بعدی میرساند …
۲) فهرستی از کلمات کلیدی طولانی بر اساس این موضوعات تهیه کنید
در این بخش شما شروع به بهینه سازی صفحات خود برای کلمات کلیدی خاص می کنید. برای هر ستونی که مشخص کرده اید، از ابزار کلمه کلیدی خود استفاده کرده و ۵ تا ۱۰ کلمه کلیدی طولانی مشخص کنید که عمیق تر به کلمه کلیدی اصلی موضوع میپردازند.
به عنوان مثال، ما در سئو مگ به طور مرتب محتوای مربوط به موضوع «سئو» را تولید می کنیم، اما با این حال بسیار دشوار است که به خوبی در گوگل برای چنین موضوع محبوبی رتبه بدست آوریم. ما حتی با ایجاد صفحات چندگانه که همه آنها یک کلمه کلیدی مشابه را هدف قرار داده اند ریسک رقابت با محتوای خودمان را می پذیریم.
بنابراین، در مورد انجام تحقیق کلمه کلیدی، بهینه سازی تصاویر برای موتورهای جستجو، ایجاد استراتژی های سئو (مانند مقاله ای که اکنون در حال خواندن آن هستید) و سایر موضوعات مرتبط با سئو محتوا تولید می کنیم.
نرخ تبدیل و حجم جستجو کلمات کلیدی کوتاه و طولانی
این به کسب و کار اجازه میدهد که افرادی را جذب کند که دارای علایق و نگرانی های مختلف و متنوع در مورد داشتن محصولی هستند و در نهایت نقاط ورود بیشتری (منظور صفحه های مختلف سایت است که مخاطبان را جذب میکنند) برای افراد علاقمند به خرید ایجاد میکند.
از موضوعات فرعی برای نوشتن مقاله های وبلاگ یا ایده گرفتن برای صفحاتی استفاده کنید که مفهوم خاصی را در مورد هر موضوع اصلی که در مرحله ۱ شناسایی شده توضیح میدهد.
این موضوعات فرعی را به ابزار تحقیق کلمه کلیدی خود بسپارید تا کلمات کلیدی طولانی را شناسایی کنید که اساس و مبنای هر پست بلاگ قرار میگیرند.
موضوع فرعی یا Subtopic چیست؟
موضوع فرعی یا Subtopic بخش کوچک تری از محتوای اصلی است که به یک موضوع زیر مجموعه ای از موضوع اصلی ارتباط دارد. به عنوان مثال پست هایی وبلاگ که با محوریت یک موضوع مثلا بازاریابی ایمیلی نوشته میشوند که خود زیر شاخه دیجیتال مارکتینگ است.
در مجموع، این موضوعات فرعی یک خوشه ایجاد میکنند. بنابراین، اگر شما ۱۰ موضوع ستونی (اصلی) داشته باشید، هر یک از آنها باید آماده باشند تا از خوشه ای شامل ۵ تا ۱۰ زیر مجموعه پشتیبانی کنند. این مدل سئو مدل خوشهای محتوا (topic cluster) نامیده میشود و الگوریتم های پیشرفته موتور جستجو به آنها متکی هستند تا کاربران را با اطلاعات مورد نظرشان مرتبط سازند.
مدل خوشهای محتوا (topic cluster) چیست؟
به عبارت ساده، خوشه ها مجموعه ای از مقالات یا صفحات مرتبط به هم در مورد یک موضوع مادر هستند. آنها در نهایت به شما اجازه میدهند که محتوای شما بیشتر و بهتر در موتورهای جستجو دیده شود. یک خوشه با موضوع اصلی (یا صفحه ستون) شروع میشود.
صفحاتی که به تعاملات مربوط به موضوع کلی میپردازند، به عنوان بهترین پاسخ برای پرس و جوی یک فرد جستجو کننده در نظر گرفته میشوند و رتبه بهتری خواهند داشت.
۳) برای هر موضوع صفحه بسازید
در حوزه وب سایت ها و رتبه گرفتن در موتورهای جستجو، تلاش برای اینکه یک صفحه برای چند کلمه کلیدی رتبه بگیرد غیر ممکن بنظر میرسد. اما اجازه دهید این ایده را به صورت عملی بررسی کنیم:
۱۰ موضوع ستونی که در مرحله اول انتخاب کردید را در نظر بگیرید و یک صفحه برای هر یک ایجاد کنید که بطور خلاصه به ارائه طلاعات در مورد موضوع در سطحی بالا بپردازد و از کلمات کلیدی طولانی که در هر خوشه در مرحله دوم بدست آمده استفاده کنید.
برای مثال، یک صفحه ستون در مورد سئو می تواند سئو را در بخش های مختصر توصیف کند که شامل تحقیقات کلمه کلیدی، بهینه سازی تصویر، استراتژی های سئو و سایر موضوعات فرعی مرتبط با سئو باشد.
هر صفحه ستون را به عنوان یک جدول محتوا در نظر بگیرید، که در آن به صورت مختصر خوانندگان خود را با موضوعات وابسته ای آشنا میکنید که در پست های وبلاگ به توضیح آنها خواهید پرداخت.
صفحه ستون یا Pillar Page چیست؟
صفحه ستون، صفحهای جامع است که موضوع اصلی را تحت پوشش قرار میدهد و به محتواهای با کیفیتی به نام موضوع فرعی لینک میدهد. در حالت ایدهآل یک صفحه ستون، در بهترین و بالاترین سطح سایت شما و نتایج موتورهای جستجو قرار میگیرد، زیرا توانسته ترافیک ارگانیک زیادی را جذب کند. در واقع، این صفحه یک نقشه راهنما محسوب میشود.
از فهرست کلمات کلیدی خود برای تعیین تعداد صفحه ستونهای مختلفی که باید ایجاد شود استفاده کنید. در نهایت تعداد موضوعاتی که برای آنها صفحات ستون ایجاد میکنید باید با تعداد محصول، پیشنهادات، تخفیفها و مکانهای کسب و کار شما هماهنگ باشد.
این امر باعث میشود که مشتریان بالقوه و مشتریان واقعی شما بتوانند بدون توجه به کلمات کلیدی که سرچ میکنند براحتی شما را در موتورهای جستجو پیدا کنند.
هر صفحه وب باید شامل مطالب مرتبط برای مشتریان احتمالی و مشتریان شما باشد و شامل عکس ها و لینکهایی به صفحات سایت شما برای بهبود تجربه کاربری باشد. در مورد این لینک ها در مرحله بعدی صحبت میکنیم.
۴) یک وبلاگ بسازید
وبلاگ نویسی یک راه شگفت انگیز رتبه گرفتن برای کلمات کلیدی و درگیر کردن کاربران وب سایت است. با این وجود، هر پست وبلاگ یک صفحه وب جدید است که به شما فرصتی دیگر برای رتبه بندی در موتورهای جستجو میدهد.
اگر در حال حاضر کسب و کار شما وبلاگ ندارد، یک وبلاگ بسازید. این جایی است که شما در مورد هر موضوع فرعی به طور مفصل بحث میکنید و شروع به دیده شدن در گوگل میکنید.
نکات مهم در مورد وبلاگ
همانطور که هر پست وبلاگ را می نویسید و خوشه های خود را پر میکنید، باید سه کار زیر را انجام دهید:
۱ – کلمات کلیدی طولانی خود را بیش از سه یا چهار بار در صفحه بکار نبرید.
گوگل همانند گذشته کلمات کلیدی را در نظر نمی گیرد. در واقع، بکار بردن زیاد کلمه کلیدی شما ممکن است یک پرچم قرمز برای موتورهای جستجو باشد به این معنی که شما در حال keyword stuffing (بکار بردن بیش از حد کلمات کلیدی) هستید. این کار می تواند وب سایت شما را جریمه کند و رتبه شما را کاهش دهد.
۲ – به صفحه ستونی که در این موضوع ایجاد کرده اید، لینک بدهید.
شما می توانید این کار را در قالب تگ ها در سیستم مدیریت محتوای خود (CMS) یا با انکرتکست ساده در متن مقاله انجام دهید.
۳ – هنگامی که هر پست وبلاگ را منتشر میکنید، به آن از صفحه ستونی که حامی این موضوع وابسته است لینک دهید.
بخشی را در صفحه ستون خود که این موضوع فرعی را معرفی می کند پیدا کرده و لینک را در آن قرار دهید.
با اتصال هر دوی ستون و خوشه به این شیوه، شما به گوگل میگویید بین کلمات کلیدی طولانی و موضوع اصلی که شما بدنبال رتبه گرفتن برای آن هستید رابطه ای وجود دارد.
۵) برای افزایش اعتبار صفحه هر هفته مطلبی را منتشر کنید
اینگونه نیست که هر پست وبلاگ یا صفحه ای که شما نوشتید، باید به یک خوشه موضوع تعلق داشته باشد. همچنین نوشتن در مورد مباحث مشابه که برای مشتریان شما اهمیت دارد باعث افزایش اعتبار شما در گوگل میشود. هرچه بیشتر محتوای مرتبط تولید کنید گوگل بیشتر به شما توجه خواهد کرد.
با در نظر داشتن این موضوع، حداقل یک بار در هفته وبلاگ نویسی داشته باشید. به خاطر داشته باشید که شما در ابتدا برای مخاطبان خود وبلاگ نویسی میکنید، نه برای موتورهای جستجو.
در مورد چیزهایی بنویسید که مخاطبان و یا مشتریان بالقوه شما به آن علاقمند هستند. اطمینان حاصل کنید که از کلمات کلیدی مرتبط به میزان کافی استفاده کنید، و مخاطبان شما به آرامی شروع به توجه به آن ها و کلیک کردن خواهند کرد.
در نظر داشته باشید که اهمیت موضوع ها با هم برابر نیست و وقتی که خوشه های شما موفق می شوند، باید بر اساس نیازهای شرکت آنها را اولویت بندی کنید. بنابراین، فهرستی تهیه کنید از تمام صفحات مختلف که میخواهید ایجاد کنید و آنها را رتبه بندی کنید. سپس، برنامه زمانی و برنامه ای برای ایجاد آن صفحات آماده کنید.
فهرست های خود را به روز و بر اساس صفحاتی که به شما در دستیابی به اهداف کسب و کارتان کمک خواهند کرد اولویت بندی کنید.
۶) برنامه لینک سازی ایجاد کنید
مدل خوشه ای موضوع روشی است که شما در استراتژی های سئو باید دنبال کنید، اما این تنها راه برای به دست آوردن رتبه بالاتر برای محتوای وب سایت نیست.
پنج مرحله اول به تاکتیک های سئو داخلی اختصاص داشت.
لینک سازی هدف اصلی سئو خارجی است و همچنین یک عامل بسیار مهم در نحوه رتبه بندی صفحات شما در موتورهای جستجو است.
لینک سازی چیست؟
لینک سازی فرآیند جذب و بدست اوردن لینک های ورودی یا inbound links (که بک لینک نیز نام دارند) به وب سایت شما از دیگر سایتهای وب است.
به عنوان یک قاعده کلی، هرچه اعتبار صفحه وب سایت لینک دهنده بیشتر باشد، تاثیر آن بر روی رتبه وب سایتی که به آن لینک میدهد بیشتر خواهد بود.
زمانی را برای تفکر و یافتن تمام راههای مختلفی که میتوانید لینک های ورودی به وب سایت خود جذب کنید اختصاص دهید. با تعداد کم شروع کنید – مثلا با سایر شرکت ها و کسب و کارهای محلی خود به تبادل لینک بپردازید. چند پست وبلاگ بنویسید و آنها را در توییتر، فیس بوک، و لینکدین به اشتراک بگذارید.
با دیگر وبلاگ نویسان برای پست مهمان ارتباط برقرار کرده و از طریق آن می توانید به وب سایت خود لینک بدهید.
یکی دیگر از روش های عالی جذب بک لینک ها این است که از وبلاگ خود برای انتشار مقالات مربوط به رویدادهای کنونی (ترندها) یا اخبار استفاده کنید. به این ترتیب، شما این شانس را دارید که از یک تاثیرگذار (اینفلوئنسر) صنعت یا وبلاگ نویسان دیگر در صنعت خود لینک بگیرید.
۷) قبل از قرار دادن هر گونه محتوای رسانه ای در وب سایت خود، آن را فشرده کنید
این یک گام کوچک اما مهم در فرایند سئو است. همانطور که بلاگ یا وب سایت شما رشد می کند، بدون شک، تصاویر، فیلم ها و رسانه های مرتبط بیشتری خواهید داشت.
این سرمایه های تصویری می تواند به حفظ جلب توجه بازدید کنندگان شما کمک کند، اما فراموش نکنید که این دارایی ها هنوز از لحاظ فنی فایلهای کامپیوتری هستند و فایلها دارای سایز هستند.
به عنوان یک قاعده کلی، هر چه اندازه فایل بزرگتر باشد، برای مرورگر رندرینگ سایت شما سخت تر است. و نکته جالبش اینست که سرعت صفحه یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی است که موتورهای جستجو بر اساس آن تصمیم میگیرند که محتوای شما در کجای فهرست نتایج قرار گیرد.
بنابراین، هر چه اندازه فایل کوچکتر باشد، وب سایت شما سریعتر بارگذاری خواهد شد، و می توانید در نتایج ابتدایی گوگل حضور داشته باشید. اما چگونه میتوان اندازه فایل ها را در کامپیوتر کاهش داد؟
این را هم بخوانید: استراتژی های سئو برای ورود به صفحه ۱ گوگل با 24 تکنیک طلایی
ابزارهای فشرده سازی تصویر
برای مثال، اگر میخواهید یک تصویر به یک پست وبلاگ اضافه کنید، ابتدا اندازه فایل خود را بررسی کنید. اگر حجم آن مگا بایت (MB) است، حتی فقط ۱ مگابایت، از ابزارهای فشرده سازی تصویر برای کاهش حجم فایل قبل از ارسال آن به وبلاگ خود استفاده کنید.
وبسایتهایی مانند TinyPNG فشرده سازی تصاویر به صورت انبوه را آسان ساخته است، علاوه بر آن سایت Squoosh اندازه تصاویر را تا سطح بسیار کوچک کاهش میدهد.
در نهایت، با نگه داشتن اندازه فایل های خود را در حد کیلوبایت (KB) می توانید به اندازه کافی از سرعت صفحه وب سایت خود محافظت کنید.
۸) اخبار سئو و بهترین روشهای سئو را پیگیری کنید
مانند چشم انداز کلی بازاریابی، فضای بهینه سازی موتور جستجو همواره در حال تکامل است. استقبال از روندهای جدید و انجام بهترین شیوه ها کار دشواری است، اما منابع آنلاین متعددی وجود دارد که میتواند به شما کمک کند همیشه از اخبار سئو و تغییراتی مطلع باشید که ممکن است بر وب سایت و استراتژی های سئو شما تأثیر بگذارد.
منابع آموزش سئو
در اینجا چند منبع آموزش سئو که باید دنبال کنید معرفی شده اند:
- SEOmoz
- SEOBook
- Search Engine Roundtable
- Search Engine Land
- Diggity Marketing
- Hubspot Blog
۹) موفقیت محتوای خود را اندازه گیری و نظارت کنید
سئو نیازمند صرف زمان و انرژی زیادی است. اگر نتوانید ثمره تلاش خود را بدست آورید، این همه وقت و تلاش چه فایده ای دارد؟ معیارهای زیادی وجود دارد که میتوانید روزانه، هفتگی یا ماهانه پیگیری کنید تا برنامه سئو خود را بررسی کرده و موفقیت خود را اندازه گیری کنید.
از آنجا که معیار مورد نظر سئو، ترافیک ارگانیک است (ترافیکی که از یک موتور جستجو بدست می آید)، به دنبال یک ابزار سئو باشید که اجازه دهد تا هم ترافیک ارگانیک کلی خود را بررسی کنید و هم چگونگی رتبه بندی صفحات خود بر اساس هر یک از کلمات کلیدی طولانی که برایشان هدف گذاری کرده اید.
برای این منظور SEMrush و Ahrefs ابزارهای گزارش دهی عالی هستند.
با استفاده از اکسل یا Google Sheets یک داشبورد ماهانه ایجاد کنید تا بتوانید بر ترافیک وب سایت خود از جستجوهای ارگانیک نظارت کنید.
همچنین نظارت و بررسی مستمر صفحات ایندکس شده، لیدها، بازگشت سرمایه یا ROI، لینکهای ورودی (بک لینکها)، کلمات کلیدی و رتبه واقعی شما در SERPs (صفحات نتایج موتورهای جستجو) میتوانند در تشخیص میزان موفقیت و همچنین شناسایی فرصت های شغلی به شما کمک کنند.
از کلیدواژههای ژورنالیستها استفاده کنید
اصطلاحات ژورنالیستی چیزی است که بیشتر روزنامه نگاران و سایتهای خبری به دنبال آنها هستند. و اگر وب سایت شما در نتایج جستجوی آنها دیده شود، به احتمال زیاد یک بک لینک قدرتمند از طرف آنها خواهید گرفت.
معمولاً خبرنگاران و ژورنالیستها برای مقالات خود نیاز به آمار و ارقام و منابع معتبر دارند. و اولین راه برای بدست آوردن این اطلاعات برای آنها گوگل است. اگر شما بتوانید نظر ایشان را جلب کنید شانس این را خواهید داشت که در مقاله آنها نام و حتی آدرس سایتتان به عنوان منبع ذکر شود.
از تصاویر متحرک استفاده کنید تا مدت زمان توقف کاربران در صفحه بیشتر شود.
مطالعات اخیر نشان داده که مدت زمان حضور کاربر در یک صفحه میتواند تأثیر به سزایی در بهبود رنکینگ گوگل داشته باشد.
یکی از سادهترین روشها برای بیشتر کردن مدت زمان حضور کاربر در صفحه سایت شما، استفاده از تصاویر متحرک است. خصوصاً تصاویر متحرک با رزولوشن بالا مانند SVGهای متحرک که همان فایلهای GIF هستند اما با کیفیت بسیار بیشتر.
تصاویر متحرک میتوانند جلوی رد شدن کاربران از مطلب شما را بگیرند چون اکثر صفحات وب تصاویر ثابت استفاده میکنند. اما وقتی کاربر میبیند تصویری متحرک است نظرش جلب میشود. خصوصاً اگر آموزش یک بخشی را به صورت تصویر متحرک بگذارید. چون معمولاً حجم این فایلها به مراتب کمتر از ویدیو است و بررسی رفتار کاربران در شبکههای اجتماعی نشان داده که مخاطبین به ویدیوهای بی کلام علاقه بیشتری دارند تا فیلمهای صدادار.
هاب محتوا ایجاد کنید
هاب محتوا چیزی شبیه به یک ویکی پدیای کوچک برای یک موضوع خاص است. شما میتوانید مجموعهای از محتواها را که درباره یک موضوع ایجاد شده اند را در یک بخش دستهبندی کنید و در صفحهای مانند لندینگ پیج به نمایش بگذارید. حالا اگر مخاطب شما بخواهد هر محتوایی درباره این موضوع را بخواند، یک نقشه راه مناسب در اختیار دارد.
هر مقالهای که به این صورت تهیه میکنید را به چشم یک صفحه ویکی پدیا ببینید. سعی کنید متناسب را با قصد و نیت کاربر از جستجو مطلب را تهیه کنید. تعاریف درست و مثالهای کاربردی در اختیار او قرار دهید و تا جایی که میتوانید از نوشتن تجارب و اطلاعات اضافه پرهیز کنید. محتوایی بسازید که به عنوان یک مقاله مرجع بتوان از آن استفاده کرد.
معمولاً این نوع محتواها به خوبی در صفحه نتایج جستجو دیده میشوند و نیاز کاربر را پاسخگو هستند. و از طرفی تمام محتواهای یک هاب، به همدیگر لینک شدهاند و رباتهای جستجو به خوبی ارتباط بین آنها را متوجه خواهند شد. لینکسازی داخلی علاوه بر اینکه برای سئو اهمیت زیادی دارد، به بهبود زمان توقف کاربر یا dwell time نیز کمک میکند.
کلمات کلیدی مقایسهای را هدف قرار دهید
کلمات کلیدی مقایسهای برای قیاس دو چیز مختلف استفاده میشوند. مثلاً:
- بازاریابی محتوا در برابر سئو
- مقایسه آیفون و اندروید
- Webflow یا وردپرس؟
چرا این کلمات کلیدی اهمیت زیادی دارند؟ اول اینکه بسیاری از کاربران به این شیوه جستجو میکنند. خصوصاً آنهایی که میخواهند درباره یک موضوعی تخصصیتر جستجو کنند. وقتی کاربری جستجو میکند “ابزارهای سئو” احتمالاً تازهکار است و میخواهد تازه اطلاعاتی در این زمینه کسب کند. اما وقتی کسی جستجو میکند “moz یا ahref” احتمالاً آشنایی نسبی با ابزارهای سئو دارد و میخواهد ببیند هر کدام از اینها در چه شرایطی به کار میآیند.
دوم اینکه معمولاً سر جایگاه سئو کلمات کلیدی مقایسهای رقابت چندانی نیست. یعنی سادهتر میتوان برای این کلمات سئو کرد و در جستجوهای گوگل دیده شد. معیار keyword difficulty که توسط بسیاری از ابزارها در اختیار شما قرار میگیرد، میتواند میزان سختی کلمه کلیدی را مشخص کند.
نکتهای برای حرفهایها: اگر از خدمات و سرویسهای کسب و کار خود مطمئن هستید حتی میتوانید برای کلمه کلیدی رقابتی “شما در برابر رقیبتان” سئو کنید و بیش از پیش دیده شوید.
از پارامترهای داینامیک برای صفحه بندی استفاده کنید
اگر محتوایی طولانی داشته باشید و بخواهید بخشهای مختلف آن را در صفحات مجزا ایجاد کنید، با مشکلات سئو تکنیکال مواجه خواهید شد. روزها و شاید هفتهها طول میکشد که این صفحات ایندکس شوند. چرا؟ چون برای ایندکس شدن بودجهای وجود دارد. یعنی اسپایدرهای گوگل هربار به تعداد مشخصی صفحات سایت شما را ایندکس میکنند. راه حل چیست؟
میتوانید از پارامترهای داینامیک برای صفحهبندی کردن محتواهایتان استفاده کنید. به زبان دیگر آدرسدهی صفحات مختلف یک مطلب به جای حالت زیر:
https://yourwebsite.com/main-topics/page/۲
باید به این شکل تبدیل شود:
https://yourwebsite.com/main-topics?page=۲
این فرمت به گوگل کمک میکند که الگوی صفحهبندی سایت را به درستی بشناسد. در نتیجه زمان کمتری برای کرول کردن صفحات وب صفحهبندی شده صرف میکند. و بخشی از بودجه کرول شدن برای ایندکس کردن سایر صفحات باقی میماند.
این را هم بخوانید: بازاریابی محتوا چیست؟ و دلایل اهمیت استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا
با پادکستها بک لینک بسازید
یکی از تکنیکهای استراتژی های سئو ایجاد پست مهمان است. اما این روزها روش بهتری وجود دارد که میتواند بسیار بیشتر از پستهای مهمان در گرفتن بک لینک موثر باشد. پادکست. برای منتشر کردن یک پست مهمان شما باید:
- یک وب سایت پیدا کنید که قبول کند مطلب شما را منتشر کند
- با آنها مذاکره کنید
- یک نسخه ابتدایی از محتوای خود را بنویسید
- محتوا را بازنویسی کنید تا جایی که تایید بگیرید
بعد از تمام این مراحل تازه میتوانید محتوای خود را به عنوان پست مهمان منتشر کنید. اما برای حضور در یک پادکست کافیست تایید بگیرید و مهمان یکی از قسمتهای آن شوید. چطور این کار را انجام دهید؟ این سه نکته میتواند به شما کمک کند:
- به موضوع و مخاطب پادکست توجه کنید. زمانی که درخواستی برای حضور در یک پادکست ارسال میکنید، به این دقت کنید که مخاطبان این پادکست دوست دارند چه چیزی بشنوند.
- یک میکروفون تهیه کنید. یکی از مواردی که برای پادکستهای معتبر مهم است، بحث صداست. اگر قرار باشد فایل صوتی بی کیفیتی به آنها ارائه کنید، شانسی برای حضور در پادکستشان نخواهید داشت.
- به مرور خود را بهتر کنید: با پادکستهای کوچک شروع کنید. معمولاً افراد تازه کار در این حوزه به دنبال یک مهمان در برنامه خود هستند. بعد از اینکه تجربه کسب کردید میتوانید به سراغ پادکستهایی بروید که هم حوزه کاریشان با کسب و کارتان همخوانی دارد هم مخاطبینشان میتوانند تبدیل به کاربران شما شوند.
همبستگی محتوا ایجاد کنید
همبستگی محتوا زمانی اتفاق میافتد که شما با یک کسب و کار، سایت، بلاگ، کانال یوتیوب یا حتی یک محتوای تکی، تیم میشوید و همکاری میکنید. میتوانید از همکاران خود درخواست کنید که در یک محتوا با هم همکاری داشته باشید. با اینکار هر دو میتوانید مخاطبین جدیدی پیدا کنید و از تجربیات همدیگر استفاده نمایید.
از ویژگیهای SERP استفاده کنید
اولین لینک در صفحه نتایج گوگل طبق آمار ۳۲ درصد کلیکها را از آن خود میکند.
اما راه دیگری هم برای گرفتن کلیک وجود دارد. آن هم استفاده از ویژگیهای SERP است. اگر بتوانید برای فیچر اسنیپتها رنکینگ بگیرید، احتمالاً بسیار بیشتر از لینک اول دیده خواهید شد. این ویژگیها مانند اسنیپتهای پرسش و پاسخ، ویدیو، مراحل انجام کار یا محصولات هستند.
به طور کلی از طریق روشهای زیر میتوانید بیشتر در صفحه نتایج جستجوی گوگل دیده شوید:
- مقاله در سایت مدیوم (یا ویرگول)
- پست میهمان
- ویدیوهای یوتیوب
- فیچر اسنیپتها (feature snippets)
- ریچ اسنیپتها (Rich snippets)
- بهترین داستانها (Top stories)
از تصاویر اوریجینال برای محتوای خود استفاده کنید
تصاویر باکیفیت میتوانند محتوای شما را با ارزشتر کنند که در نتیجه به رنکینگ بالاتر سایتتان کمک میکند. پس استفاده از تصاویر باید جزو استراتژی های سئو سایتتان باشد. اما سوال اینجاست که چه نوع تصویری باید در محتوایمان استفاده کنیم؟
یکی از بررسیها در حوزه سئو نشان داده است که استفاده از تصاویر تکراری میتواند به رنکینگ صفحه آسیب بزند. منظور از تصاویر تکراری همان تصاویر استوک است که بیشتر سایتها برای محتواهایشان از آنها استفاده میکنند. پس بهتر است تا جایی که میتوانید از تصاویر اورجینال و مختص خودتان استفاده کنید.
برای ساخت تصاویر حرفهای و اختصاصی میتوانید از یک طراح گرافیک کمک بگیرید. با اینکار میتوانید یک اسکرین شات ساده را تبدیل به یک تصویر حرفهای و جذاب کنید که تجربه کاربری بهتری برای مخاطبین ایجاد میکند. همچنین میتوانید برای رساندن معنا و مفهوم یک محتوا، تصاویر گرافیکی ایجاد کنید و یا نمودار بکشید. در این حالت حتی ممکن است سایر سایتها از تصاویر شما استفاده کنند و با بک لینک دادن به سایت شما، اعتبارتان را بالاتر ببرند.
دیدگاهتان را بنویسید