ساب دامین چیست؟
ساب دامین
ساب دامین در واقع بخشی از دامنه اصلی شما می باشد و به همین دلیل نیز به آن دامنه فرعی و یا زیر دامنه گفته می شود. در واقع sub domain برای کمک به سازماندهی و حرکت بخشیدن به بخش های مختلف وب سایت اصلی مورد استفاده واقع می شود. برای این که بهتر کاربرد زیر دامنه را درک کنید بهتر است که مثال بزنیم. تصور کنید که در یک وب سایت اصلی شما به فروش یخچال می پردازید.اگر بخواهید که کولر های خود را نیز به صورت آنلاین بفروشید باید بخشی از وب سایت را به آن اختصاص دهید و در این جا به ساب دامین نیاز دارید. در آدرس سایت نیز زیر دامنه در کنار دامنه اصلی نوشته می شود و com نیز دامنه سطح برتر محسوب خواهد شد. شما می توانید برای زیر دامنه از متن و کلمه ای که دوست دارید استفاده کنید اما بهتر است که این کلمه به کار شما نیز مرتبط باشد و به راحتی نیز بتوان آن را تایپ کرد زیرا بدین صورت بهتر در خاطر افراد باقی می ماند.
تفاوت ساختاری دامین و ساب دامین چیست؟
ساب دامین و دامین ازنظر مفهوم خیلی به هم نزدیک هستند و ازاین رو همیشه بین مفهوم آنها اشتباه گرفته میشود. در فارسی، ساب دامین را زیر دامنه میگویند اما کمتر بین اهالی آن استفاده میشود و بیشتر به همان ساب دامین معروف است.
همانطور که در بالا گفته شد، زیر دامنه، یک دامنه مشتق شده از دامنه اصلی است و حداقل وجه مشترک آنها نام دامنه اصلی که در هر دوتایشان به کار گرفتهشده است.ساب دامین بههیچ وجه دامنه اصلی نیست.
صفحات ساب دامین و دامنه اصلی ممکن است که ازنظر ساختار، سئو، رنگ و محتوا کاملاً باهم متفاوت باشند یا شباهت آنها خیلی کم باشد. اگر به دنبال تفاوت هستیم، باید بگوییم، میتوانیم موارد زیر را بیان کنیم:
1. دامنه فقط یک بار استفاده میشود و یونیک است اما میتوان از یک دامنه هزارها ساب دامنه ایجاد کرد. البته هر ساب دامنهای با هر نامی را هم فقط یکبار میتوان به کار برد.
2. ساختار آنها متفاوت است. ساختار دامنه به صورت w3design.ir است اما ساختار ساب دامنه بهصورت tool.w3design.ir است.
3. شرکتهای مطرح ساب دامین را برای صفحات فرعی خود به کار میبرند.
4. اصولاً ساخت sub domain به صورت رایگان عرضه میشود اما دامین مستلزم پرداخت هزینه است.
کاربردهای زیر دامنه و تأثیر آن در سئو سایت چیست؟
درست است که ساب دامین را بخشی از دامین اصلی در نظر میگیرند اما درواقع یک دامین مجزا است، حتی ازنظر موتورهای جستجو هم مجزا بهحساب میآید. بسیاری از شرکتها از ساب دامین ها به منظور انجام برخی از هدفهای خاص خود که ممکن است موقتی هم باشند، به کار میبرند ولی باید بدانید که همان تکنیکهایی را که در دامین اصلی به کار میبرید تا سایت خود را در صفحه اول گوگل قرار بدهید، باید برای ساب دامین ها نیز استفاده کنید. اما کاربردها و مزایای ساب دامین در سئو سایت چیست؟
1. ایجاد وب سایت برای کاربرانی خاص
فرض کنید که شما دارای مخاطبان بسیاری در شهر یا کشورهای مختلفی میباشید و نیاز دارید که صفحاتی را متناسب با زبان آنها تولید کنید. در این حالت برای مثال میتوانید برای صفحه به زبان انگلیسی خود، یک ساب دامین مجزا در نظر بگیرید. اما این تکنیک نسبت به هنگامی شما صفحه زبانهای دیگر را داخل دامین اصلی قرار میدهید، چیست؟
وقتیکه ساب دامین های مجزا برای زبانهای دیگر تهیه میکنید، میتوانید برای آنها هاست دیگری خریداری کنید. به این صورت از حجم کلی صفحات نسبت به هنگامیکه همه زبانها دریک هاست هستند، کاهش دادهاید و این مسئله باعث افزایش سرعت سایت شما میشود که تأثیر مثبتی در سئو خواهد داشت.
حال زبان یک نمونه است، حتی میتوانید برای دیگر بخشها همچنین مسئلهای را در نظر بگیرید و برای هرکدام که فکر میکنید کاربران خاص اما پربازدید دارد نیز، ساب دامین مجزا در نظر بگیرید.
2. بخش بلاگ یا فروشگاه را جدا کنید
بعضی ازسایت ها ماهیت بلاگی دارند و قصد دارند که یک بخش فروشگاهی نیز برای خود ایجاد کنند که همنام با دامنه اصلی خود باشد. ایجاد سایت فروشگاهی نیازمند برنامهریزی زیادی است و به این راحتی نمیتوان آن را در صفحه اول گوگل قرار داد. برای همین توصیه میشود برای اینکه هم سایتتان ازنظر سرعت کند نشود و یک بخش فروشگاهی اما همنام با دامنه اصلی داشته باشید، یک سابت دامین برای آن ایجاد کنید. همین کار را میتوانید بهصورت بالعکس برای ایجاد یک بخش بلاگ بهصورت مجزا و حرفهای ایجاد کنید مانند بعضی از سایتهای فروشگاهی که برای خود بخش مجله دارند.
3. ایجاد بخش موبایل
بعضی از افراد بهجای اینکه سایت خود را بهصورت ریسپانسیو ایجاد کنند، از sub domain مجزا که صفحات آن موبایل فرند است، استفاده میکنند. البته این روش ممکن است برای کاربران تا حدی گنگ باشد زیرا آنها باید برای ورود به هر نسخه یک آدرس صفحهای را تایپ کنند اما سایتهایی که بازدید بالایی ندارند و سایتهای قدیمی که طراحی مجدد آنها تقریباً امکانپذیر نیست، میتوان از یک ساب دامین مجزا برای نسخه موبایل آن نیز استفاده کرد. بههرحال داشتن بخش موبایل امروزه برای داشتن یک سایت ( یا موبایل فرند بودن) ازنظر سئو اهمیت زیادی دارد.
4. کاربرانی که هرکدام نیاز است پروفایل مجزایی داشته باشند
فرض کنید که سایتی دارید که کاربران زیادی اقدام به ثبتنام در سایت شما میکنند و مطالب خود را در سایت شما قرار بدهند. درواقع سایت شما یک سایت بلاگ محور است. هر کاربر میتواند بهصورت عادی کاملاً در سایت شما ثبتنام کرده و یک آدرس بهصورت w3design.ir/test دریافت کند. در اینجا مطالب و محتویاتی که او قرار میدهد، در سرور و هاست اصلی شما نیز قرار داده میشود که با اضافه شدن کاربران و مطالب، باعث سنگین شدن هاست شده و درنتیجه سرعت سایت را کاهش میدهد.اما شما میتوانید یکراه دیگر برای این مسئله در نظر بگیرید. برای هر کاربر یک sub domain اختصاص بدهید و آدرس پروفایل او را بهصورت test.w3design.ir تغییر دهید. این دیگر یک دامین مجزا ازنظر گوگل است و حتی میتوانید بهگونهای این دامنهها را تنظیم کنید که در یک هاست دیگر بارگذاری شود. همچنین بعضی از کاربران ممکن است فعالیتی را انجام دهند که از نظر گوگل خلاف باشد و درنتیجه اگر آنها از دامنه سایت شما استفاده کنند، سایت شما نیز مورد جریمه گوگل قرار خواهد گرفت اما اگر برای هرکدام یک ساب دامین تعریف کنید، برای اینکه دامنه مجزا بهحساب میآید، هر جریمه دیگر بر دامنه اصلی تأثیر منفی نخواهد گذاشت.
دیدگاهتان را بنویسید