میزان ماندگاری کاربر در سایت time on site
میزان ماندگاری کاربر در سایت time on site
? میزان ماندگاری کاربر در سایت به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه دهی است. بدون شک به مرور زمان بر اهمیت آن افزوده خواهد شد. گوگل در تلاش است که وب سایت هایی با محتوای ارزشمند را به صدر نتایج برساند و یکی از معیارهای تشخیص محتوای ارزشمند قطعا زمان ماندگاری خواهد بود.
? نه فقط از دید گوگل بلکه به لحاظ برند سازی، ماندن کاربر در سایت شما تاثیرات مهم و مفیدی در پی خواهد داشت که شاید از هیچ طریق دیگری رخ ندهد
?شما در سایت خود باید شرایطی ایجاد کنید که باعث شود کاربر پس از ورود، زمان بیشتری را در آن سپری کند.همانطور که می دانید الکسا به سایت ها رتبه ای می دهد به نام “Daily Time on Site” که نشان دهنده میزان حدودی حضور کاربران در سایت شما برای یک روز است.
?time on site به معنای میزان ماندن کاربران در سایت است. این عدد هر چقدر بیشتر باشد برای سایت تان مفید تر است.
?طبیعتاً هرچه مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت بیشتر باشد، به معنی کیفیت بالای محتوای سایت موجود است.
تاثیر میزان ماندگاری کاربر در سئو و بهینه سازی سایت
?برخی از کارشناسان سئو معتقدند که مدت زمان ماندگاری کاربر فاکتور مهمی در سئو محسوب میشود. بنابراین بهتر است این معیار را در امور بهینه سازی سایت در نظر گرفت.
?مدت زمان بیشتر ماندگاری کاربر در سایت، در هر صورت امتیاز مثبتی محسوب می شود و بهتر است که مدیران سایت سعی کنند به وسیله راههای گوناگون، این مدت زمان را بیشتر کرده و امتیاز بیشتری در این فاکتورها کسب نمایند.
تفاوت فاکتورهای Dwell Time و Time On Site چیست؟
?معیار مدت زمان ماندگاری یا Dwell Time شباهت زیادی با فاکتور Time On Site دارد. هرچند تفاوتهایی نیز دارند. در فاکتور Dwell Time مسأله مهم مدت زمان سپری شده پیش از بازگشت کاربر به صفحه جستجو است. اما در فاکتور Time on Site تنها زمان سپری شده در صفحات محاسبه میشود و بازگشت به صفحه نتایج جستجو، اهمیتی ندارد.
?روش هایی برای افزایش میزان ماندگاری کاربر در سایت:
1- ظاهر مناسب سایت:
? بیشتر افراد در نگاه اول، سایتتان را بر اساس ظاهرش ارزیابی می کنند نه محتوا. زمانی که افراد با ظاهر و طراحی نامناسب سایت برخورد می کنند، اقدامات قابل توجهی انجام نخواهند داد. این افراد سعی می کنند از سایت دور شوند زیرا هیچ جذابیتی برایشان ندارد. همین امر باعث می شود به محتوای موجود در آن اعتماد نکنند و به سرعت آن را ترک کنند.
2- بروز رسانی مداوم سایت:
? آپدیت کردن مطالب سایت و بروز رسانی محتوا ،همواره یکی از مواردی است که کاربر را بیشتر جذب سایت شما می کند و در واقع به این صورت کاربر با هر بار ورود به سایت ، مطالب جدید و متنوعی را مشاهده می کند و زمان بیشتری را در سایت صرف خواهد کرد. از آن طرف هرچه سایت شما کمتر بروز رسانی شود، کاربر با مشاهده مطالب تکراری ، اشتیاق بررسی مطالب سایت شما را از دست می دهد و ممکن است سریعا سایت شما را ترک کند و بدین صورت زمان ماندگاری او در سایت شما روز به روز کمتر خواهد شد.
3- تمرکز بر روی تولید محتوای مفید و ارزشمند:
? اگر شما محتوایی که ارزش خواندن را نداشته باشد تولید کنید، از کاربران چه انتظاری برای مطالعه آن دارید؟ پس اگر محتوا متناسب با نیازهای بازدید کنندگان نباشد، کاربران بدون اتلاف وقت از سایت شما خارج خواهند شد.
? برای درک بهتر این موضوع یک نمونه مثال می زنیم. وب سایت های زیادی با استفاده از عنوان و متای توضیحات جذاب، افراد را به کلیک کردن بر روی لینک سایت خود تشویق می کنند، اما این ترفند صرفا برای کسب ورودی از موتورهای جستجوگر است. زمانی که کاربر وارد سایت می شود، محتوای مورد نظر خود را پیدا نمی کند و دوباره به صفحه نتایج باز می گردد. این بازگشت دوباره و سریع کاربر به موتورهای جستجوگر این پیام را ارسال می کند که محتوای آن سایت ارزشی ندارد؛ بدین گونه رتبه آن سایت با افت مواجه خواهد شد.
4- قرار دادن محتوای مرتبط:
? برای استفاده از محتوای مرتبط ،باید در نوشته های خود به سایر صفحات سایت که مرتبط به آن نوشته هستند لینک ایجاد کنید. زمانی که کاربر از محتوای شما راضی باشد از مقالات مرتبط دیگری که معرفی کرده اید بازدید خواهد کرد. این روند اگر به درستی انجام گیرد، بازدید کننده زمان بیشتری را در سایت خواهد ماند و حتی دیگر به جستجوی مجدد در گوگل نیازی نخواهد شد.
5- مخاطب خود را گمراه نکنید:
? برای به دست آوردن اعتماد مخاطب از بزرگنمایی و اغراق خودداری کنید و با آنها صادق باشید. همیشه به وعده ای که به مخاطب می دهید عمل کنید. به عنوان مثال اگر تیتر می زنید:
“دانلود 100 ویدئو رایگان آموزشی با تکمیل فرم اطلاعات”
? باید به آن عمل کنید و از گذاشتن شرطی دیگر خودداری کنید. چون با این کار اعتماد مخاطب را از دست می دهید. و باعث می شود که سایت شما را ترک کند.
6- نمایش مطالب سایت درچند صفحه:
? اگر تعداد مطالب سایت شما زیاد است، حتما آن را در چندین صفحه برای کاربر به نمایش بگذارید. معمولا نمایش بین ۵ تا ۱۰ مطلب در هر صفحه، کاربردی و معقول است. نمایش تعداد زیاد مطالب در یک صفحه کاربر را خسته و زمان ماندن کاربر در سایت را کاهش می دهد.
7- نمایش تبلیغات به صورت واقعا هدفمند و کاربردی
? یکی از بزرگترین اشتباهات سالهای اخیر وب مسترهای ایرانی، استفاده بی حد و اندازه از پاپ آپ بود. چیزی که به شدت کاربر را آزار می داد و خیلی زود گوگل برای آن، مجازات بسیار سنگینی در نظر گرفت و صدها سایت ایرانی را به شدت جریمه کرد. پاپ آپ ها تبلیغات آزاردهنده ای هستند.
? پس اگر می خواهید صفحه ای کاربر پسند و بهینه طراحی کنید از آنها استفاده نکنید. علاوه بر این ها شما از طراحی هر صفحه فرود، یک هدف خاص را دنبال می کنید پس اگر می خواهید مخاطب را از هدفی که دارید دور نکنید، از تبلیغات اضافی خودداری کنید.
? تبلیغات بد و آزار دهنده فقط پاپ آپ نیست بلکه تبلیغاتی مثل تبلیغات برخی از سایت های دانلود که باید بیش از 50% صفحه را پایین بروید تا تازه به توضیحات نرم افزار برسید نیز برای کاربران حرفه ای بسیار زننده است.
8- خدمات پشتیبانی آنلاین
?خدمات پشتیبانی آنلاین مثل سیستم چت آنلاین، به افزایش ماندگاری کاربر در سایت، کمک می کند.
?در بسیاری از سایت ها امکان چت آنلاین با پشتیبان سایت این مزیت را برای دارندگان این سایت ها ایجاد خواهد کرد که همواره بتوانند با بازدیدکنندگان سایت خود به صورت آنلاین ارتباط داشته و پاسخگوی سوالات ایشان باشند.
9- راه اندازی بخش نظرات سایت
?بخش نظرات در سایت، یکی از بخش هایی است که می تواند تاثیر بسیار بالایی بر سئو سایت داشته باشد.نظرات کاربران، بسیار حائز اهمیت هستند. ایجاد تعامل با کاربر می تواند اعتماد وی را جلب کند و میزان رضایتمندی او را افزایش دهد.
♦️راه اندازی بخش نظرات، مزایای زیر را دارد:
1- صورت کاملا هدفمند ماندگاری کاربران در سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد
2- هرچه تعداد دیدگاه ها بیشتر باشد ، تعداد کلمات کلیدی وب سایت شما نیز افزایش پیدا می کند در نتیجه این امر می تواند تاثیر مستقیم بر سئو داشته باشد.
در حقیقت با این کار، شما یک تیر و دو نشان خواهید زد. بروزرسانی محتوای سایت + ماندگاری بیشتر کاربر
دیدگاهتان را بنویسید