تجربه کاربری در طراحی سایت چیست؟
تجربه کاربری در طراحی سایت
ux واژه ی (usability experience) به معنی ” قابلیت استفاده ” می باشد و کیفیت تجربه ی کاربری در هنگام تعامل با محصول را مورد بررسی قرار می دهد. این محصول می تواند یک سیستم، نرم افزار، دستگاه، وبسایت یا اپلیکیشن باشد.
امروزه برای داشتن یک سئوی موفق نیاز است راه هایی را در پیش رو گرفت که در آن طراحی تجربه کاربری سایت ( User Experience ) یا همان میزان رضایتی که یک کاربر از سایت بازدید شده دارد که آن را با مخفف UXمی شناسیم، مد نظر گرفته شود .Sherry Bonelli که مقاله نویسی در این خصوص است اظهار داشته است که رابطه ای مستقیم میان سئو و UX وجود دارد و این دو عامل با تعامل با یکدیگر می توانند هم برای کاربران و هم برای موتور های جستجو مفید باشند.
تفاوت سئو از گذشته تا به امروز در طراحی تجربه کاربری سایت
در دنیای سئوی گذشته، سئو بسیار آسان تر از آن چیزی بود که امروزه ما با آن درگیر هستیم در گذشته تنها لازم بود مقاله ی خود را مملو از کلمات کلیدی کنید و متناسب با آن کلمات کلیدی به راحتی به رتبه بندی بالا، توسط موتور های جستجو دست پیدا کنید، در حال حاضر شکل رتبه بندی سایت و فاکتور های موجود در سئو به طور کامل تغییر کرده است و گوگل و دیگر موتور های جستجو با هزاران پارامتر دیگر به رتبه بندی سایت شما مشغول هستند و طراحی تجربه کاربری سایت از جمله این پارامترهاست.
اهمیت رضایت کاربر از بازدید سایت در تجربه کاربری سایت
تغییرات و تحولات موجود در ( نسبت به زمان های گذشته) سئو سبب شد که رضایت کاربر بتواند تاثیر مستقیم بر پیشرفت سئو ی یک سایت داشته باشد در نتیجه توجه به این مسئله که دسترسی پیدا کردن به سایت ها برای کاربران تا چه میزان آسان خواهد بود و داشتن محتوای قوی و کاربردی که بتوانند برای کاربر جذابیت داشته باشد و افراد تمایل به خواندن و دنبال کردن ادامه ی مطلب را داشته باشند و همچنین توجه به امنیت سایت، سرعت سایت و موبایل فرندلی بودن سایت توانست نقش اساسی در رسیدن به سئو موفق تلقی شود و لازم دیده شد که در سئو و طراحی تجربه کاربری سایت تجدید نظر هایی اعمال شود .
مشارکت سئو و UX(تجربه کاربری در طراحی سایت)
برای درک بهتر نحوه ی مشارکت سئو و UX باید گفت سئو در حقیقت هدف خود را بر روی رضایت موتور های جستجو از سایت قرار می دهد و UX هدف خود را بر رضایت کاربر از سایت قرار داده است که در نهایت می توان مدعی بود سئو و طراحی تجربه کاربری سایت در یک راستا حرکت کرده و هدف مشترکی را دنبال می کنند. در ادامه فاکتور هایی را برخواهیم شمرد که می تواند در یک سایت منجر به جلب رضایت کاربران و همچنین جلب رضایت موتور های جستجو از سایت مد نظر باشد.
تفاوت UX(تجربه کاربری در طراحی سایت) با UI
UI (user interface) تعیین کننده ی شکل ظاهری یک محصول می باشد. درواقع، رنگ، ابعاد و شکل صفحه ی سایت شما و سایر پارامتر های بصری، تعیین کننده ی UI صفحه ی سایت می باشند.
اما UX چیزی فراتر از شکل ظاهری صفحه است و به طور کلی تجربه ی استفاده از یک محصول را مورد بررسی قرار می دهد.
به عنوان مثال:
ممکن است صفحه ای طراحی کرده باشید که از لحاظ ظاهری بسیار زیبا باشد، اما کاربران قادر نباشند به راحتی بخش های مختلف سایتتان را شناسایی نمایند و به عبارتی گشت و گذار در سایتتان برای آن ها گیج کننده باشد و نتوانند به راحتی یک فرم را تکمیل و ارسال کنند.
در این مثال سایت شما از UI خوبی برخوردار بوده است اما پارامتر UX آن در سطح قابل قبولی نبوده است چراکه کاربران نتوانسته اند به راحتی با آن ارتباط برقرار نمایند و تجربه ی استفاده از این محصول برای آن ها دلچسپ نبوده است.
توجه داشته باشید که اگر محصولی ظاهری مناسب (UI) نداشته باشد، احتمالاً نمی تواند تجربه ی کاربری خوبی نیز ایجاد کند. بنابراین می توان UI را زیر مجموعه ی UX در نظر گرفت.
توجه: UI یک سایت بستگی به ذوق و سلیقه ی طراح آن سایت دارد درحالی که پارامتر UX به سلیقه، دانش و فرهنگ کاربران سایت وابسته است.
رابطه ی UX و SEO
هدف طراحی سایت باید این باشد که:
بازدید کنندگانتان بتوانند سایت را بیابند و به آن دسترسی آسان داشته باشند، و هنگامی که آن را یافتند، تحت تأثیر طراحی و محتوا قرار گیرند. هر دو ملاحظات برای بقای طولانی مدت یک وب سایت اهمیت دارند و تعیین اینکه کدام مورد سزاوار اولویت بالاتری است، دشوار می باشد.
به عبارت ساده تر UX و سئو با هم مبارزه نمی کنند، آنها شرکای هم هستند! در واقع این دو، ویژگی های مشترک بسیاری با یکدیگر دارند.
حال سئو کاران می بایست عمده ی تمرکز خود را بر رفتار موتور ها و ربات های جست و جو معطوف نمایند و متخصصان حوزه ی UX کاربران را مد نظر گیرند.
در این میان نمونه هایی از اقدامات هستند که هم UX و هم SEO را بهبود می بخشند و می توانند هم برای ربات های جستجو و هم برای کاربران مزایایی به همراه داشته باشند.
ساختار وب سایت
هنگامی که مطالعه و سیاحت بازدید کننده در هر یک از صفحاتتان به پایان می رسد، وی باید به راحتی تشخیص دهد که دقیقاً در کدام بخش از سایت قرار دارد.
اگر طراحی مناسبی داشته باشید، در صورتی که حتی مطلبی که کاربر اکنون در حال مطالعه ی آن هست با عنوان موردی که در جست و جو ی آن بوده است، متفاوت باشد، می تواند از طریق ساختار سایتتان به صفحه ی مورد نظر و متناسب خود هدایت شود بدون آن که از سایت شما خارج شده و مجدداً به بخش سرچ گوگل مراجعه نماید.
اگر کاربران نتوانند از طریق ساختاری که طراحی کرده اید به بخش مطلوبشان هدایت شوند، احتمالاً به دفعات مکرر آن ها به محض ورود به سایتتان، از آن خارج می شوند (چراکه نتوانسته اند آن چه جستجو می کرده اند را در سایتتان بیابند).
بنابراین نرخ فرار (Bounce Rate) سایتتان افزایش می یابد و این یک پیام برای موتور های جست و جو مبنی بر مفید نبودن مطالب سایتتان است.
پس با طراحی یک ساختار خوب و سلسله مراتبی، از توانایی گوگل و کاربران برای یافتن آسان و دقیق مطالب وب سایتتان اطمینان حاصل کنید.
سرعت بازشدن صفحه
گوگل هم مانند کاربران، به صفحه هایی که بارگذاری آن ها بیش از 5 ثانیه طول می کشد، علاقه ندارد و هرچه سرعت لود شدن صفحه آهسته تر از این میزان باشد نرخ فرار (Bounce Rate) سایت بیشتر شده و تمایل ربات های جست و جو به نمایش سایت در نتایج جست و جو نیز کاهش می یابد
عنوان صفحه و زیر عنوان ها
عنوان صفحه ی بهینه شده (عنصر <h1> قابل مشاهده برای گوگل) محتوای صفحه ی سایت را به این موتور جستجو معرفی می نماید و برای ربات ها مشخص می کند که محتوای سایت در رابطه با چه حوزه ای است. به این ترتیب گوگل می تواند صفحات را در لیست نتایج جست و جوهای مرتبط نمایش دهد.
بنابراین مفید بودن عنصر <h1> بدیهی است. زیر شاخه هایی مانند <h2> به Google و بازدیدکنندگان شما کمک می کنند تا صفحه را به راحتی اسکن نمایند و محتوای کلی صفحه را دریابند.
لینک های خارجی
یک لینک خارجی در محتوایتان به Google این پیام را می دهد: ” شما به منابع خود احترام می گذارید.”
برای کاربرانتان، پیوندهای خارجی (به عنوان مثال) راهی برای دسترسی به اطلاعات ریشه ای یا فراتر را فراهم می نمایند.
محتوای عالی
اگر محتوایی با کیفیت ارائه دهید،کاربران به شما پیوند خواهند داد، و بازدیدکنندگان مطالب شما را بیشتر مطالعه خواهند کرد.
این لینک های ورودی و زمان ماندگاری کاربران در صفحه ی شما پارامتر هایی هستند که گوگل به آن ها توجه ویژه ای نشان می دهد.
گوگل می تواند مطالب شما را به عنوان منبع اصلی اطلاعات در باره ی موضوعی خاص در نظر بگیرد.
تصاویر و فیلم ها، محتوای غنی را می کنند و Google و کاربرانتان، هر دو از آن ها استقبال خواهند کرد.
تجربه ی سایت با تلفن همراه
اینکه طراحی سایتتان برای کاربران گوشی های تلفن همراه مناسب باشد، علاوه بر ایجاد تجربه ی کاربری خوب (UX) باعث می شود که سایتتان توسط جامعه ی وسیع کاربران تلفن همراه نیز بازدید شود و به این صورت علاوه بر UX، سئوی سایت شما نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
نتیجه گیری:
همان گونه که می بینید، از جهات مختلفی SEO و UX با هم در ارتباط هستند. وقتی متوجه شوید که با گذشت زمان گوگل به انسان ها شبیه تر می شود یا به عبارتی روز به روز می آموزد که رفتار انسانی را دقیق تر تقلید نماید، منطقی است که بگوییم UX و SEO همپوشانی دارند.
ما بر این باوریم که:
” تقریباً تمام بهینه سازی هایی که در جهت بهبود تجربه ی کاربری سایت (UX) به کار می روند، تاثیر مثبتی بر SEO سایت خواهند داشت.”
دیدگاهتان را بنویسید