VoIP چیست؟
VoIP
صوت بر بستر IP یا همان VoIP روش و گروهی از فناوریها برای ارائه ارتباطات صوتی و جلسات چند رسانهای بر بستر شبکههای مبتنی بر پروتکل اینترنت (IP) مانند اینترنت است.
کلمه اختصاری VoIP به صورت حروف (V-O-I-P) یا به عنوان یک مخف معمولا به صورت /ˈvɔjp/ ( voyp مانند voice) تلفظ می شود. البته این عبارت در بعضی اوقات به صورت کامل “Voice over IP” یا از طریق مترادف آن یعنی “IP Telephony” نیز خوانده میشود.
انواع ویپ
انواع مختلفی از VoIP وجود دارد که نمونه هایی از آن استفاده از خدمات چت در شبکه MSN، Google Talk یا Yahoo Messenger و Skype است اما تمامی این موارد جز سامانه های اختصاصی محسوب می شوند.
به عنوان مثال زمانی که بخواهید با شخصی با استفاده از بستر MSN مکالمه نمایید طرف دیگر مکالمه نیز نیازمند MSN است. این موضوع درباره Yahoo Messanger و Skype نیز وجود دارد. این نرم افزار ها از سامانه های خاص خود استفاده می کنند که به صورت آزاد وجود ندارد و به راحتی با سایر سامانه ها یکپارچه نمی شوند.
VoIP واقعی بر مبنای سامانه SIP قرار دارد که یک استاندارد محسوب می شود که در این بستر هر دستگاهی که با پروتکل SIP سازگاری داشته باشد قابل استفاده می باشد و حتی نیازی به استفاده از یک رایانه شخصی ندارید.
هر تلفنی که از پروتکل SIP پشتیبانی می کند می تواند با تلفنی دیگری با این قابلیت بر بستر اینترنت صحبت کند و به سخت افزار اضافی یا حتی ارائه دهندگان خدمات تلفنی نیز نیاز ندارید.
تنها کافی است SIP Phone خود را به اینترنت متصل کرده، آن را پیکر بندی نمایید و سپس شماره تلفن شخص مورد نظر خود را در بستر اینترنت شماره گیری نمایید.
در سامانه های مبتنی بر VoIP صدا به بسته هایی از داده همانند فایل های کوچک تبدیل می شود و سپس از طریق اینترنت به گیرنده ارسال شود و در سمت وی به صدا کدگشایی می شود. برای این که این عملیات سریع تر انجام شود بسته ها قبل از ارسال مانند زیپ کردن یک فایل فشرده می شوند.
نحوه کارکرد VoIP
عبارت IP در عبارت “سامانه های تلفنی IP” به صورت مبتنی بر IP اشاره دارد یا به عبارت دیگر بیان گر این موضوع است که تماس های تلفنی بر بستر اینترنت یا شبکه محلی (LAN) مسیر یابی می شوند.
این موضوع کاربرد های بسیار زیادی دارد. اول این که برای برقراری تماس های تلفنی نیازمند استفاده از شبکه های تلفنی ارائه دهنده خدمات تلفنی معمولی نیستند که سبب کاهش هزینه تماس های تلفنی می شود. همچنین به طور همزمان تنها به مزیت های فنی بسیار با استفاده از مکالمات IP دست می یابند.
کاربرانی که از سامانه های تلفنی VoIP استفاده می کنند برای برقراری تماس کافی است به راحتی IP Phone خود را به نزدیک ترین پورت شبکه LAN متصل نمایند. این تلفن IP به صورت خودمار در سامانه تلفنی VoIP وارد می شود.
تلفن های مبتنی بر IP همواره شماره خاص خود را نگه می دارند و اهمیتی ندارد که تلفن در چه محلی به شبکه LAN متصل شده باشد. ساختار شبکه ویپ در شکل زیر مشاهده می شود.
تمامی این شبکه ها به دلیل وجود پروتکل SIP هستند. این استاندارد به طور وسیعی توسط ارائه دهندگان خدمات اینترنت (ISPs)، سامانه های تلفنی VoIP و تلفن های VoIP در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. این پروتکل سبب می شود که نیازی به استفاده از تلفن های گران قیمت نباشد و همچنین باعث می شود که تمامی دستگاه ها بتوانند از طریق این پروتکل با یکدیگر صحبت کنند.
معمولا سامانه های IP تلفنی بر مبنای یک رایانه شخصی استاندارد یا سخت افزاری اضافه شده ساخته می شوند که نسبت به سخت افزار های تلفن های معمولی بسیار مقرون به صرفه تر و قدرتمند تر هستند.
همچنین سامانه های IP تلفنی بسیار مقیاس پذیر هستند چرا که به تعداد معینی پورت تلفن محدود نمی باشند که به معنای آن است که با توسعه کسب و کار نیازی به تغییر یا جایگزینی سامانه تلفنی نمی باشد.
مزایای ویپ (VoIP)
از نقطه نظرهای متفاوتی می توان به بررسی مزایای این تکنولوژی پرداخت که بالطبع کاهش هزینه های جاری، از جمله جذاب ترین ویژگی های این تکنولوژی است که برخی از دلایل این امر عبارتند از:
۱. بی نیازی از سیم کشی مجزا
این تکنولوژی از بستر شبکه برای ارتباطات تلفنی استفاده می کند که هزینه ی کابل کشی مجزا را از میان می برد. هم چنین در صورت جابجایی محل کاربر، دیگر دردسر سیم کشی به مکان جدید وجود نخواهد داشت.
۲. کنفرانسهای صوتی و تصویری
سازمان هایی که برای انجام امور خود از برقراری کنفرانس ها در بستر VoIP استفاده می نمایند، از هزینه های برقراری ارتباطات تلفنی با توجه به مسافت های کاربران (حتی در ابعاد بین المللی) جلوگیری می کنند.
۳. ادغام دستگاه تلفن با کامپیوتر شخصی
همان طور که می دانید امروزه استفاده از نرم افزارهای تلفنی (SoftPhone) در سازمانها و حتی سیستم های خانگی به صورت روزافزون در حال گسترش می باشد. استفاده از این نرم افزارها جایگزینی برای IP-Phone به شمار میرود که تنها نیاز به Handset دارد. لذا بدین صورت می توانید از هزینه های موجود بکاهید.
۴. تماس کاربران خارج از سازمان به صورت رایگان به هر نقطه از دنیا
کاربران این سیستم از طریق اینترنت قادر به تماس با سازمان مورد نظر خود میباشند. این ویژگی برای کارکنانی که خارج از محیط دفتر هستند، علاوه بر کسر هزینه ها موجب تسهیل تماس های تلفنی نیز می شود.
۵. گسترش آسان
گسترش و افزودن کاربر در این سیستم ها به سادگی انجام پذیر است و برخلاف سیستم های پیشین نیاز به سیم کشی مجدد برای هر کاربر وجود ندارد.
۶. مدیریت متمرکز و آسان
مراکز تلفن مبتنی بر VoIP محیطی را تحت شبکه در اختیار کاربر قرار می دهند که از طریق آن میتواند تنظیمات را تغییر داده، کاربر اضافه کرده و یا گزارش گیری نماید. همچنین از دیگر مزیت های ویپ می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- ترکیب کارکردهای صدا و دیتا
- کاهش هزینه های مربوط به پشتیبانی و نگه داری به دلیل ادغام شبکه دیتا و شبکه تلفنی
- امکان ترکیب کردن محصولات تولید کنندگان مختلف (بدلیل استفاده از استاندارها جهانی و عدم وابستگی به روشهای پیاده سازی)
- پویایی و پیشرفت روز افزون شبکه های ویپ
- قابليت برنامه نويسی راحت تر و توسعه و در نتیجه یکپارچگی با سیستم های مختلف
- پشتیبانی از كليه امكانات مخابراتی كنونی و حتی ارايه خدمات جديد، با هزينهی بسيار پايين و سهولت اجرايی بالا
دیدگاهتان را بنویسید