Core Web Vitals چیست و چگونه آن را آنالیز کنیم؟
Core Web Vitals چیست؟
Core Web Vitals که با نام CWV هم شناخته میشود، در واقع یک سری فاکتور یا معیار هستند. معیارهایی که به شکل دقیق روی تجربه کاربری یا همان UX تمرکز کرده اند و گوگل به کمک شان میفهمد کاربران در هر صفحه وب چه تجربه ای دارند. اجازه بدهید ساده تر صحبت کنیم:
در واقع گوگل یک سری معیار برای خودش در نظر گرفته و طبق آنها، رفتار کاربران در سطح وب را بررسی میکند. به این ترتیب به کمک این معیارها متوجه میشود که کاربران در هر صفحه سایت شما، با چه مشکلاتی روبرو میشوند. این مجموعه معیارها که روی سرعت سایت، تعامل کاربر و… تمرکز دارند، Core Web Vitals نام گرفته.
دقت کنید؛ گوگل از بررسی رفتار کاربران با این معیارها، میفهمد که هر صفحه از سایت شما باید لایق چه جایگاهی باشد؟ بنابراین میتوان گفت Core Web Vitals، فاکتورهایی هستند که روی سئو سایت شما تاثیر زیادی دارند.
چرا پارامترهای Core Web Vitals مهم هستند؟
گاهی اوقات میبینیم که سرعت لود وب سایت بسیار خوب است اما ابزارهای اندازه گیری Core Web Vitals امتیاز قابل قبولی را به وب سایت ما نمی دهند. به این موضوع باید توجه کنیم که گوگل الزاما این پارامترها را برای بهبود تجربه کاربری وب سایت ها اعمال نمی کند، بلکه اگر هر وب سایت فقط چند کیلوبایت حجم کمتری داشته باشد و چند میلی ثانیه سریعتر لود شود، هزینه پهنای باند گوگل بسیار کاهش می یابد و کراولر های گوگل سریعتر می توانند وب سایت شما را بررسی کنند و تعداد صفحات بیشتری از وب سایت شما را بررسی خواهند کرد. در نتیجه اگر به صورت تجربی وب سایت شما سرعت خوبی دارد و تجربه خوبی هم به کاربر می دهد، بازهم توصیه میشود به هیچ وجه از این پارامترها قافل نشوید و حتما در جهت بهبود این پارامترهای Core Web Vitals اقدامات لازم را انجام دهید.
عوامل تاثیرگذار در Core Web Vitals
به صورت کلی 3 عامل موثر در Core Web Vitals وجود دارد. LCP، FID و CLS. این فاکتورها توسط مرورگر استاندارد گوگل کروم سنجیده می شود و استفاده زیاد کاربران از این مرورگر باعث شده تا این مرورگر، به ابزار خوبی برای تحلیل رفتار کاربران برای گوگل تبدیل شود. در ادامه این معیارها بررسی می کنیم.
Largest Contentful Paint (LCP) چیست؟
همانطور که از نام آن پیداست، LCP زمانی است که بزرگترین محتوای صفحه لود شود. این محتوا می تواند عکس، نوشته، یا محتوای گرافیکی باشد.
گوگل در سرچ کنسول برای LCP زیر 2.5 ثانیه، امتیاز GOOD را در نظر می گیرد. همچنین گوگل سرچ کنسول برای 2.5 تا 4 ثانیه امتیاز NEED IMPROVEMENT و برای بیشتر از 4 ثانیه امتیاز POOR یا ضعیف را در نظر می گیرد.
First Input Delay (FID) چیست؟
این فاکتور به تاخیر مربوط می شود. FID به معنی مدت زمانی است که طول می کشد یک کاربر با سایت تعامل برقرار کند و یک پاسخ را در مرورگر خود دریافت کند. به عنوان مثال اگر دکمه ای برای ارسال فرم یا یک لیست بازشو در سایت وجود دارد، باید پس از کلیک کاربر بر روی آن ها با سرعت خوبی واکنش و پاسخ نشان دهند.
گوگل در سرچ کنسول برای FID زیر 100 میلی ثانیه، امتیاز GOOD را در نظر می گیرد. همچنین گوگل سرچ کنسول برای 100 تا 300 میلی ثانیه امتیاز NEED IMPROVEMENT و برای بیشتر از 300 میلی ثانیه امتیاز POOR یا ضعیف را در نظر می گیرد.
Cumulative Layout Shift (CLS) چیست؟
فاکتور CLS به معنی ثابت و پایدار ماندن وضعیت سایت در حین لود است. به طور مثال اگر کاربر روی گزینه ای کلیک می کند، ظاهر صفحه نباید به هم ریخته و غیر قابل استفاده شود.
گوگل در سرچ کنسول برای CLS با توجه به مشکلات سایت، اقدام به نمره دهی می کند. نمره زیر 0.1، برابر با امتیاز GOOD است. همچنین گوگل سرچ کنسول برای نمره 0.1 تا 0.25، امتیاز NEED IMPROVEMENT و برای نمره بیشتر از 0.25 امتیاز POOR یا ضعیف را در نظر می گیرد.
ابزارهای اندازه گیری Core Web Vitals
ابزارهای زیادی وجود دارند که بتوانیم به کمک شان جزئیات هسته های حیاتی گوگل را اندازه گیری کنیم که در ادامه آنها را به شما معرفی میکنم:
- pagespeed insights
- chrome ux report
- سرچ کنسول
- chrome devtools
- LightHouse
- web vital extension
البته در این مقاله به طور مبتدی با دو ابزار سرچ کنسول و گوگل پیج اسپید اینسایتس کار کرده و بررسی Core Web Vitals با آنها را نشان تان میدهیم.
آموزش اندازه گیری Core Web Vitals
همانطور که بالاتر هم گفتیم، در ادامه 2 راهکار برای اندازه گیری و بررسی Core Web Vitals را به شما نشان میدهیم. ابتدا به سراغ سرچ کنسول برویم:
سرچ کنسول و Core Web Vitals
ابتدا سرچ کنسول سایت تان را باز کنید و روی گزینه Core Web Vitals که در تصویر پایین هم مشخص شده کلیک کنید:
در ادامه آمار صفحات تان را در دو دیوایس موبایل و دسکتاپ مشاهده میکنید:
همانطور که در تصویر بالا هم مشخص است، ما در نسخه موبایل، تعداد زیادی صفحه ضعیف و تعداد زیادی هم صفحه نیازمند بهبود داریم. با توجه به اینکه در بخش قبلی مقاله در مورد امتیاز صفحات صحبت کردم، الان باید به خوبی با معنی صفحه ضعیف و نیازمند بهبود آشنا باشید. حالا روی بخش موبایل کلیک میکنم. (یا روی دسکتاپ، تفاوتی ندارد.)
همانطور که در تصویر پیداست، 193 صفحه از سایت ما در LCP نمره پایینی دارند اما هیچ کدام در CLS نمره بدی نگرفته اند. حالا برای بررسی آن صفحاتی که نمره پایین گرفته اند، روی LCP کلیک میکنم. به این ترتیب آدرس صفحات به من نمایش داده میشود:
در این قسمت، صفحات بر اساس زمان لودشان دسته بندی شده اند. مثلا با کلیک روی گزینه اول پایین عکس، در سمت راست صفحه آدرس بقیه صفحاتی که زمان لودشان 5.2 ثانیه است هم به من نمایش داده میشود. در ادامه میتوانم با کلیک روی هر آدرس در سمت راست، آن را در ابزار پیج اسپید هم به طور دقیق تر بررسی کنم.
pagespeed insights و Core Web Vitals
ابزار بعدی که به شما در بررسی Core Web Vitals کمک میکند، پیج اسپید اینسایتس گوگل است. برای بررسی معیارهای کور وب وایتالز، باید لینک هر صفحه از سایت تان را در این ابزار وارد کنید. ابتدا بعد از روشن کردن فیلتر شکن، وارد این صفحه شوید:
در این صفحه لینک صفحه مورد نظرتان را وارد کرده و دکمه ANALYZE را انتخاب کنید.
همانطور که مشاهده میکنید، آمارهایی در مورد صفحه نمایش داده شد. به جز گزینه FCP، الان شما همه این گزینه ها را میشناسید.
در مورد FCP: این گزینه به سرعت لود اولین اِلمان صفحه اشاره دارد.
نکته پایانی
گوگول روز به روز بیشتر به پارامترهای Core Web Vitals اهمیت میدهد و احتمالا در آینده ای نزدیک، وب سایت هایی که این پارامترها را بهینه نکرده باشند، جایی در نتایج جستجو نخواهند داشت. اما دقت داشته باشید که بهبود این پارامترها کاری زمان بر می باشد و توصیه می شود اگر بهبود سئو وب سایت و این پارامترها برای شما مهم است، قبل از انعقاد قرارداد طراحی سایت، از شرکت یا شخصی که کار طراحی سایت را انجام میدهد درخواست کنید تا این پارامترها را برای شما بهینه کنند.
دیدگاهتان را بنویسید