SERP در سئو چیست ؟ زوایا و نکات پنهان صفحات نتایج جستجو
Serp یک اصطلاح رایج در سئو و بهینه سازی وبسایت است. این روزها قرار گرفتن در SERP از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله به سوال ” Serp چیست؟ ” پاسخ خواهیم داد. سپس به بررسی اهمیت آن در سئو میپردازیم.
پیشنهاد ویژه: آموزش رایگان سئو سایت 2021 (seo 2021) صفر تا صد
معنی Serp چیست؟
SERP از عبارت Search Engine Result Page گرفته شده و به معنای صفحهی نمایش نتایج موتورهای جستجو است. به زبان ساده، همان نتایج جستجویی است که با search یک عبارت نمایش داده میشوند.
خب حال که با معنی serp آشنا شدید جالب است بدانید، یکی از اهداف سئو این است که در نتایج جستجو دیده شویم و حتی جایگاه بهتری داشته باشیم.
اما آیا تمام وبسایت هایی که در serp هستند از طریق سئو آنجا قرار گرفتهاند؟!
چه مواردی درserp قرار میگیرند؟
۱- نتایج طبیعی: وبسایتهایی که گوگل آنها را به عنوان موضوع مرتبط با عبارت جستجو شده، شناسایی کرده و در نتایج نمایش میدهد. در تصویر بالا از سطر دوم نتایج طبیعی قابل مشاهده هستند.
۲- rich snipet: معمولاً نتایج طبیعی فقط با یک عنوان و توضیحات در serp قرار میگیرند. اما گاهی دیده میشود کنار بعضی از نتایج اطلاعات بیشتری مثل رای کاربران با ستاره و تصویر مرتبط را نیز نمایش میدهد.
۳- adwords: ادورز همان تبلیغات گوگل است. وبسایت شما می تواند با پرداخت هزینهی این تبلیغ به کمک گوگل در سطر نتایج جا بگیرد. اما برای مشخص شدن تبلیغات از سایر نتایج، گوگل کلمهی ad را کنار سطرهای آن قرار میدهد. در تصویر بالا سطر اول متعلق به google adwords است.
۴- گراف دانش: داده یا نمودارهایی که برای نمایش اطلاعات بیشتر، گاهی در نتایج قرار داده میشوند. معمولاً برای پاسخ به سوالات متدوال این باکسها ظاهر میشوند.
علاوه بر چهارمورد گفته شده موارد دیگر هم وجود دارند که گاهاً در نتایج دیده میشوند. مثل لینکهای داخلی یک سایت، سوالات متداول، نقشه یا local pack، ویدیو و….
serp چگونه ایجاد میشود؟
نحوهی ایجاد و نمایش serp به طرز کار موتورهای جستجو مربوط میشود. خزنده یا crawlerهای موتور جستجو در وبسایتهای مختلف می خزند، و آدرس صفحات جدید را پیدا میکنند.
سپس موتور جستجو سعی میکند مطالب صفحات سایت را درک کند! موتور جستجو طی مرحلهای به نام index مطالب، تصاویر و ویدیوها را بررسی، فهرستبندی و پردازش میکنند.
در آخر اطلاعات را در جداول پایگاه داده database خود ذخیره میکنند.
زمانی که کاربر عبارتی را جستجو میکند، موتور جستجو در مطالب فهرست شده به دنبال نزدیکترین و با کیفیتترین مطالب میگردد و نتایج را الویت بندی کرده و نمایش میدهد.
پس با این ساز و کار، با جستجوی هر عبارت، مطالب مرتبط طبقهبندی و به کاربر نمایش داده میشوند.
اهمیت serp در سئو
اکنون که متوجه شدید معنای serp چیست ، درک اهمیت آن هم کار سختی نخواهد بود.
برای افرادی که به دنبال افزایش بازدید، افزایش فروش اینترنتی و به طور خلاصه سئو هستند، قرار گرفتن در جایگاه مناسب در نتایج بسیار مهم است.
زیرا امروزه افراد برای دریافت خدمات و کالاهای مورد نیاز خود، آنها را در گوگل سرچ میکنند. اگر سایت شما در نتایج جستجو باشد، آن را مییابند و در صورت مناسب بودن شرایط وبسایت، کالای خود را از شما میخواهند.
بنابراین بسیار مهم است که سایت شما در کدام سطر و صفحه از نتایج قرار میگیرد.
تصویر زیر آماری از تعداد کلیک در هر جایگاه از serp است. اگر وب سایت شما در صفحهی اول و سطر اول قرار بگیرد نسبت به سایر وبسایتها چندین برابر بیشتر کلیک میخورد.
چگونه در نتایج جستجو جایگاه بهتری داشته باشیم؟
همانطور که گفته شده گوگل به دنبال این است که بهترین نتایج را به کاربر نمایش دهد. برای قرار گرفتن در serp باید نشان دهید که مطب شما با کیفیت و مرتبط با عبارت جستجو شده است!
قرار گرفتن در جایگاه مناسب در serp به رعایت اصول سئو نیاز دارد. شما به راحتی میتوانید آموزشهای رایگان سئو را در ادمین سایت دنبال کنید و به سئو سایت خود بپردازید.SERP در سئو چیست
به طور خلاصه برای بهبود جایگاه در نتایج جستجو، مراحل زیر را انجام دهید:
- انتخاب کلمهی کلیدی مناسب
- تولید محتوا در خصوص کلمه ی کلیدی انتخاب شده
- رعایت اصول سئو در تولید محتوا
- لینک سازی
- و…
این را هم بخوانید :
دیدگاهتان را بنویسید