اجزای کلی سئو چیست؟
سئو چیست ؟ سایت بدون سئو (SEO) مانند یک دوچرخۀ بدون چرخ است. دوچرخه حتی اگر خیلی پیشرفته، زیبا و منحصربفرد هم باشد، تا زمانی که چرخ نداشته باشد نمیتواند حرکت کند و شما را به جایی برساند. سایت نیز همینطور است، تا زمانی که سایت شما سئو نشده باشد، نمیتوانید انتظار جذب مخاطب و مشتریان بالقوه را داشته باشید.
فکر میکنم با این مثال تاحدودی به ضرورت سئو پی برده باشید. هر وبمستر یا هر فردی که صاحب یک کسب و کار آنلاین است، باید با سئو آشنایی داشته باشد و آن را برای بهبود کسب و کارش به کار بگیرد.
در مقاله امروز قصد داریم تا یک دیدگاه کلی درباره تمام اجزای سئو را در اختیارتان بگذاریم و تمام اصول سئو و تکنیکهای آن را با هم بررسی کنیم. اگر موافق باشید ابتدا دلایل اهمیت بالای سئو را یک بار با هم مرور کنیم و بعد به تکنیکها و راه و روشهای سئو بپردازیم.
پیشنهاد ویژه : آموزش رایگان سئو سایت 2021 (seo 2021) صفر تا صد
دلایل اهمیت بالای سئو سایت چیست؟
الان که دارم این مقاله را برای شما مینویسم ساعت 10.5 شب است و تا این لحظه حدود 2 میلیارد و 600 میلیون جستجو (فقط در یک شبانهروز که چند ساعتی هم مانده تا کامل شود) در گوگل انجام شده است. (این آمار را خودتان میتوانید در لحظه از سایت Internetlivestat مشاهده کنید.)
این یعنی مردمِ دنیا 2-3 میلیارد بار در روز سوالشان را از گوگل میپرسند و در آن به دنبال جواب میگردند. مردم دنبال سایتهایی هستند که جواب درستی به آنها بدهند و نیازهای مدنظر آنها را رفع کنند و جالب اینجاست که گوگل این نکته را به خوبی میداند. کافیست نگاهی به سیر تکاملی الگوریتمهای موتور جستجوی گوگل و اهداف هر یک از آنها بیاندازید تا ببینید که گوگل تا چه حد به رفتار کاربران اهمیت داده و دنبال این است که بهترین نتایج را به دست آنها برساند.
بهترین نتایج گوگل همانهایی هستند که معمولاً در صفحۀ اول SERP (SEARCH ENGINE RESULT PAGE) میبینیم. اما برای تصاحب این جایگاه و اینکه راحت به دست کسانی که به دنبالمان هستند برسیم چه باید بکنیم؟ چه کار کنیم که بتوانیم نتایج صفحه جستجو را به نفع خودمان تغییر دهیم؟
خب، این کار ممکن است، آن هم به وسیلۀ سئوی سایت یا بهینه کردن سایت برای موتور جستجو (از جمله بینگ، یاهو و گوگل).
حالا یک سوال از شما دارم: سهم شما از این 2-3 میلیارد سرچ در روز چقدر است؟ سایت شما روزانه و ماهانه چقدر ورودی دارد؟
پاسخ به این سوال اهمیت سئو را بیش از پیش برایتان روشن خواهد کرد. با بهینه سازی یا سئوی سایت است که میتوانید سهم بازدید خود را از طریق موتورهای جستجو بیشتر کنید. طبیعتاً هرچه این سهم بیشتر باشد سود شما نیز بیشتر خواهد بود.
تعریف سادۀ سئو (SEO)
SEO مخفف Search Engine Optimization است و اگر بخواهیم آن را به فارسی ترجمه کنیم میشود: بهینه سازی برای موتورهای جستجو
اما همین عبارت ساده چه معنی میدهد؟
در انجام فرایند سئو سعی بر این است که سایت ما به عنوان یک سایت خوب و مفید برای موتورهای جستجو شناسایی شود.
چرا؟ چون وقتی که موتورهای جستجو استاندارهای لازم را در سایت ما ببینند، در صفحه نتایج جستجو (SERP) جایگاه خوبی برای آن در نظر میگیرند. هر چقدر که سایتمان در صفحه SERP در جایگاه بالاتری قرار بگیرد، تعداد مخاطبانی که لینک سایت را میبینند و وارد آن میشوند بیشتر است.
یک ضربالمثلی بین کارشناسان SEO وجود دارد که میگوید: اگر میخواهید چیزی را جایی قایم کنید که کسی آن را نبیند، صفحۀ دوم گوگل جای مطمئنیست.
با همین مثال ساده میتوانید اهمیت بسیار زیاد قرار گرفتن در نتایج نخست گوگل را بفهمید. برای انجام سئو تکنیکهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.
انواع تکنیکهای سئو کدامند؟
کارشناسان تکنیکهای سئو را در سه دسته تقسیمبندی میکنند که هر یک با توجه به اهداف شما میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.
تکنیک سئو کلاه سفید: مورد اعتماد موتورهای جستجو باشید
سئوی کلاه سفید به مجموعه تاکتیکهایی گفته میشود که مورد تایید موتورهای جستجو است. استفاده از تکنیکهای کلاه سفید نه تنها آسیبی به سایتتان نمیزند بلکه باعث میشود در بلند مدت به عنوان سایتی معتبر و قابل اعتماد نزد موتورهای جستجوی شناسایی شوید.
اعتماد سرمایهای است که به این راحتیها به دست نمیآید و وقتی که به دست بیاید باید با دقت آن را حفظ کنید.
از جمله اقداماتی که در سئو کلاه سفید انجام میشود میتوان به تولید محتوای با کیفیت و درجه 1، بهینهسازی تصاویر سایت، نشانهگذاری مطالب برای موتور جستجو و لینکسازی داخلی اشاره کرد.
تکنیک سئو کلاه خاکستری: مورد اعتماد موتورهای جستجو به نظر برسید
گاهی اوقات رقابت در تصاحب رتبههای بالای گوگل آنقدر بالا میگیرد که مجبور میشوید از یک سری کلک و حقه که گوگل هنوز آنها را در لیست سیاه خود وارد نکرده است، برای پیشی گرفتن از رقبا استفاده کنید. به این تکنیکها سئوی کلاه خاکستری میگویند.
تکنیکهای سئوی کلاه خاکستری مورد تایید گوگل نیستند؛ اما نکته اینجاست که گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگری) متوجه آنها نمیشود و شما همچنان کلاه سفید به نظر میرسید.
با توجه به اینکه الگوریتمهای گوگل به سرعت در حال به روزرسانی و پیشرفتهتر شدن هستند مشخص نیست که چه زمانی دست شما برای گوگل رو شود و مورد غضب آن قرار بگیرید، برای همین توصیه میکنیم فقط در صورت لزوم و در صورتی که تسلط لازم را درسئو دارید از تکنیکهای سئوی کلاه خاکستری کمک بگیرید.
ایجاد صفحات جعلی در شبکههای اجتماعی و بک لینک گرفتن از آنها، کامنت گذاشتن در سایتهای دیگر با هدفِ گرفتن بک لینک و حتی کامنت گذاشتن در سایت خودمان با هدف لینک دادن به دیگر مطالب سایت جزو تکنیکهای سئوی کلاه خاکستری محسوب میشوند.
تکنیک سئو کلاه سیاه: موتورهای جستجو را دور بزنید
دسته سوم تکنیکهای سئو که هیچ موتور جستجویی آن را تایید نمیکند و در صورت استفاده به صورت مورد جریمه آنها قرار میگیرید سئو کلاه سیاه است. سایتهایی که از سئو کلاه سیاه استفاده میکنند ممکن است به مدت خیلی کوتاهی ترقی کنند، اما به همان سرعت هم توسط موتورهای جستجو شناسایی شده و نه تنها رشد نمیکنند بلکه جایگاهشان نیز در نتایج جستجو پس گرفته میشود.
سئوکاران کلاه سیاه قوانین موتورهای جستجو را زیر پا گذاشته و برای کسب رتبه در موتورهای جستجو از روشهای اسپم استفاده میکنند.
ممکن است برایتان این سوال ایجاد شود که اگر قرار نیست از این تکنیکها در سئو استفاده کنیم پس چرا باید آنها را بشناسیم؟
در جواب به این سوال باید بگویم که با شناخت تکنیکهای سئوی کلاه سیاه یاد میگیرید که از آنها دور بمانید و به خاطر کم تجربهگی خدایی نکرده سراغشان نروید!
از جمله تکنیکهای سئوکاران کلاه سیاه که توصیه میکنیم از انجام آنها بپرهیزید، میتوان به خرید لینکهای بیکیفیت به مقدار زیاد، محتوای کپی شده و به کار بردن کلمات کلیدی با چگالی خیلی بالا اشاره کرد.
انواع سئو کدامند؟
از تکنیکهای سئو که بگذریم، سئو را در حالت کلی به دو نوع داخل سایت (On-Page SEO) و خارج سایت (Off-Page SEO) نیز تقسیم میکنند.
سئو داخلی (On-Page SEO) چیست؟
به کلیه کارهایی که در داخل سایت به منظور بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و دریافت رتبه بهتر انجام میدهیم، سئو داخلی یا سئو داخل سایت گفته میشود.
سئو خارجی(Off-Page SEO) چیست؟
به کلیه کارهایی که در خارج از سایت به منظور بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و دریافت رتبه بهتر انجام میدهیم، سئو خارجی یا سئو خارج سایت گفته میشود.
خب، همانطور که خودتان هم میدانید آشنایی کلی با سئو داخلی و خارجی سایت کافی نیست. برای درک بهتر این بخش میخواهیم وارد جزئیات سئو خارجی و داخلی بشویم و توضیحاتی راجع به هر یک از اقدامات لازم در هر بخش ارائه کنیم. پیشنهاد میکنم بعد از پایان این بخش تمام بخشهای سئو داخلی و خارجی را به صورت موردی برای خودتان بنویسید و بر اساس آن مرحله به مرحله کار سئو سایت خود را انجام دهید.
این را هم بخوانید :
دیدگاهتان را بنویسید