ناوبری سایت چیست؟
ناوبری سایت چیست؟
یکی از فاکتورهای مهم در روند طراحی سایت، ناوبری سایت (Website Navigation) است. ناوبری سایت، مسیر حرکت بازدیدکنندگان و خزنده ها را در صفحات سایت مشخص می کند. به عبارتی دیگر ناوبری سایت لینک هایی است که صفحات یک وب سایت را به یکدیگر متصل می کند و مسیری برای حرکت در صفحات سایت می سازد. به طور کلی یک مسیر خوب مسیری است که هم حرکت در آن آسان باشد و امکانات لازم برای آن فراهم شده باشد و هم اینکه در نهایت شما را به مقصد و هدف مدنظرتان برساند.
طراحی وب سایت دقیقا مانند این است که شما یک مکان واقعی در دنیای واقعی اما بدون محدودیت هایی که در واقعیت هست داشته باشید. زمانی که شما به روش های مختلف از افراد دعوت می کنید که به سایت شما بیایند (چه از طریق رتبه بندی گوگل و یا روش های تبلیغاتی دیگر) ، پس لازم است که میزبان خوبی باشید و محیط مناسبی را برای گردش و جستجوی آن ها فراهم کنید. تصور کنید وارد یک فروشگاه شدید و به عنوان مثال می خواهید رب و کنسرو خرید کنید اما اصلا مشخص نباشد که هر دسته از کالاها در چه طبقه ای قرار دارد. این سردرگم شدن باعث می شود دیگر مایل نباشید به آن فروشگاه برگردید. یک سایت هم دقیقا به همین صورت است.
ناوبری اصولی سایت ، برای بهبود تجربه کاربران از حضور در سایت و چرخش درست خزنده های موتور های جستجوگر در صفحات سایت و یافتن صفحات جدید، اهمیت بسیاری دارد و برای طراحی یک سایت موفق نمی توانید به این نکته بی توجه باشید.ناوبری یا مسیریابی سایت، به عوامل و نکات مختلفی بستگی دارد. بخشی از این نکات به برنامه ریزی و نوع اجرای شما برمی گردد و بخش دیگر به نوع طراحی قالبتان مربوط می شود.
نکاتی در رابطه با بهبود ناوبری سایت :
1. قبل از شروع طراحی سایت برنامه ریزی کنید
شرط اول شروع هر کسب و کاری برنامه ریزی است. به ویژه اگر قصد راه اندازی کسب و کار آنلاین یا طراحی سایت را داشته باشید. هرکسی ابتدا باید بداند که می خواهد چه کاری را با چه هدفی انجام دهد. داشتن یک برنامه ریزی برای طراحی ناوبری سایت اهمیت زیادی دارد. لازم است پیش از شروع کار اطلاعاتی که قرار است در سایت شما قرار بگیرد و سلسله مراتبی که این اطلاعات قرار است ارائه شود را برنامه ریزی کنید.
2. ناوبری منوهای سایت
ناوبری و طراحی منوها اهمیت بسیار زیادی دارد. منوها درواقع اولین گزینه ها و لینک هایی هستند که بازدیدکنندگان سایت شما به آن ها مراجعه می کنند. بازدیدکنندگان باید از طریق منوها به گونه ای هدایت شوند که بتوانند به نتیجه ای که در سایت شما می خواهند برسند و سردرگم نشوند.
نکات زیر برای ناوبری منوها را حتما رعایت کنید :
استفاده از کلمات کلیدی در عنوان منوها
در عنوان منوها و یا زیر شاخه ها تا حد امکان از کلمات کلیدی مناسبی که معرف فعالیت سایت شما می باشد ، استفاده نمایید . عنوان هایی مثل ما چه می کنیم ، چشم اندازها ، خدمات ، محصولات و … در منو، نشان دهنده این نیستند که شما چه کاری انجام می دهید.اولین چیزی که بازدیدکنندگان به آن مراجعه می کنند تا متوجه شوند کار و موضوع سایت شما چیست، نوار منو است. شما باید در عنوان آیتم های منو از کلمات کلیدی کسب و کار یا موضوع سایتتان استفاده نمایید و به صورت کلی مشخص کنید که در چه زمینه ای فعالیت دارید.
منو ویترین سایت شما است و بازدیدکنندگان را به صفحات مهم سایتتان هدایت می کند. در نتیجه باید گویا باشد. اگر منو سایت شما مشخص کننده موضوع یا موضوعات کاریتان نباشد، احتمال این که بازدیدکنندگان بدون کلیک و چرخش، به سرعت سایتتان را ببندند بسیار بالا است.
رعایت این نکته نه تنها برای بازدیدکنندگان و کاربران سایت بلکه برای خزنده های موتورهای جستجوگر نیز اهمیت ویژه ای دارد. درواقع شما به موتور های جستجوگر اعلام خواهید کرد که کلمات کلیدی اصلی سایتتان و موضوع اصلی سایتتان چیست.
پس در انتخاب کلمات و عنوان ها دقت نمایید. این مورد به نوع وب سایت شما بستگی دارد. این که سایت فروشگاهی هستید یا شرکتی یا خبری و … البته لازم نیست تمامی منوهای شما کلمات کلیدی باشد .
کمتر از هفت آیتم در منوی سایتتان داشته باشید
به طور کلی نباید تعداد لینک ها به صفحات دیگر سایت در صفحه اصلی(home page) بیش از حد زیاد باشد. این از ارزش صفحه اصلی سایتتان می کاهد و به صفحات دیگر سایتتان منتقل می شود. در واقع این قدرت و ارزش بین همه آن ها تقسیم می شود. در حالی که صفحه اصلی باید مهم ترین و قدرتمند ترین صفحه یک سایت باشد.
در نتیجه لازم است که آیتم های منو سایتتان را هم به هفت عنوان محدود کنید و بیش از حد منو نسازید. ساخت آیتم های زیاد برای منو، نه تنها از لحاظ بصری و دیداری برای بازدیدکنندگان رضایت بخش نیست و گیج کننده تلقی می شود بلکه از لحاظ سئو نیز امتیاز منفی محسوب می گردد.
استفاده از سرمنو و ایجاد زیرشاخه(زیرمنو)
برخی از سایت ها ممکن است لازم باشد برخی از آیتم ها در منو، زیرشاخه داشته باشند. زمانی که زیرشاخه ها یا زیرمنوها تعداد کمی داشته باشند و مورد استفاده قرار بگیرند، مشکلی نیست. اما برخی سایت ها مانند سایت های فروشگاهی بزرگ یا سایت هایی که خدمات و محصولات زیادی دارند، ممکن است به زیرشاخه های متعدد با طبقات مختلف احتیاج داشته باشند.ناوبری سایت
اگر مدیریت این نوع از سایت ها که لیست ها و عناوین طولانی دارند را به عهده دارید، باید از عناوین گویا در آیتم ها استفاده کرده و تا حد امکان از زیاده روی در ساخت زیرشاخه و ایجاد طبقات اجتناب کنید. هر زیرشاخه و طبقه ای که ایجاد می شود، باید واقعا کاربردی باشد. در غیر این صورت صرفا باعث شلوغی دید کاربر می گردد. از لحاظ سئو نیز امتیاز منفی محسوب می شود.
منو های از نوع mega drop down menus برای کسانی که طبقات مختلف و زیرشاخه های متعدد دارند می تواند کاربردی تر باشد. این نوع از منوها عریض هستند.
ریسپانسیو بودن منو
ریسپانسیو بودن منوها یعنی اینکه منوها نمایش مناسبی در انواع گوشی های موبایل داشته باشند. منوهای مناسب سازی شده برای گوشی های موبایل به منوهای همبرگری معروف هستند. این مورد به ویژه در حال حاضر که تعداد زیادی از کاربران با گوشی های موبایل خود سرچ کرده و از سایت ها بازدید می کنند، اهمیت زیادی دارد. خبر خوب این است که تمامی قالب هایی که توسط شرکت یوتاب وب طراحی می شوند ریسپانسیو هستند و نیازی به صرف هزینه برای انجام این کار ندارید.
لینک بودن لوگو به صفحه اصلی
این یک قرارداد رایج و همگانی است که لوگو در هدر سایت قرار گیرد و به صفحه اصلی لینک باشد. این باعث می شود بازدیدکنندگان هر زمان خواستند به راحتی روی لوگو کلیک کرده و به صفحه اصلی برگردند. خیلی اوقات بازدیدکنندگان از طریق جستجو در گوگل یا لینک هایی که در شبکه های اجتماعی قرار داده اید، وارد یکی از صفحات و مطالب شما می شوند و مایل اند صفحه اصلی سایتتان را هم ببینند. با این کار شما دسترسی آن ها را آسان خواهید کرد.
فوتر سایت
شاید فکر کنید فوتر سایت اهمیت خود را از دست داده است اما اینطور نیست. فوتر سایت می تواند کاربرد های زیادی داشته باشد و در ناوبری سایت موثر واقع شود. حتی در مواردی به نوعی نقشه سایت شباهت دارد و محدودیت های استفاده از آن نسبت به ناوبری منو هدر سایت کمتر است.ناوبری سایت
استفاده از کلمات کلیدی مهم و مرتبط (البته استفاده از کلمات کلیدی به صورت طبیعی نه استفاده بیش از حد، غیرطبیعی و اسپم) در فوتر سایت می تواند برای سئو سایت تاثیر مثبتی داشته باشد. البته نوع استفاده شما از فوتر سایت بستگی به موضوع کاری و نحوه برنامه ریزی شما در طراحی سایتتان دارد. فوتر سایت اگر به درستی طراحی شود، می تواند ظاهر سایتتان را زیباتر کند.
برخی در فوتر سایت لینک های همان مواردی که در منو هدر سایت داشتند را قرار می دهند تا دسترسی بهتری را برای کاربری که تا انتهای صفحه می آید ایجاد کنند. لینک بخش عضویت و ورود به کاربری سایت ، فرم ثبت نام یا تماس با ما می تواند در فوتر قرار داشته باشد. فوتر سایت جایگاه مناسبی برای درج جوایز، مجوزها، گواهینامه ها ، برندها و … برای ایجاد حس اعتماد برای مشتری است.
چرا تعیین مسیر مناسب برای ناوبری سایت اهمیت دارد ؟
1. یک وب سایت بدون ناوبری، نامنظم ، بدون ساختار و سازماندهی است.
2. ناوبری درست سایت موجب می شود که بازدیدکنندگان به جستجو و کشف در صفحات سایتتان تشویق شوند و حتی بیشتر از اهداف و نیازهای خود در سایت شما گردش کنند.
3. ناوبری صحیح سایت باعث می شود در ذهن بازدیدکنندگان ثبت شوید و هر زمان آدرس یا نام وب سایتتان را دیدند کلیک کنند و برای رفع نیازهای بعدی شان نیز به شما مراجعه نمایند. اگر مسیر دسترسی گویا و مناسبی برای بازدیدکنندگان فراهم نکنید، احتمالش بسیار کم است که آن ها مایل باشند بار دیگر سایتتان را ببینند.
4. ناوبری سایت حس اطمینان و اعتماد را در مخاطب شما ایجاد می کند.
5. در عصر سرعت، همه افراد مایل اند هر چه سریع تر به هدف و مقصد برسند. یکی از اهداف ناوبری سایت نیز این است که دسترسی آسان و سریع برای کاربران ایجاد شود.
6. خزنده های موتور های جستجوگر از طریق مسیر ناوبری سایت و لینک های موجود در سایت گردش می کنند. تعیین مسیر حرکت مناسب برای خزنده ها موجب می شود آن ها تمامی صفحات سایتتان را مشاهده کنند.
7. یک مسیر درست برای خزنده ها، تاثیر مهمی در رتبه بندی سایت ها در موتور های جستجو دارد.
دیدگاهتان را بنویسید