پروتوتایپ چیست و چگونه تهیه میشود؟
پروتوتایپ چیست؟
وقتی واژه پروتوتایپ را به زبان میاوریم، معمولا تصویر گنگی در ذهن بقیه ایجاد میشود و اکثرا هم پروتوتایپ را با مراحل دیگری از طراحی اشتباه میگیرند، سادهترین پاسخ به سوال پروتوتایپ چیست؟ این هست که: پروتوتایپ شبیهسازی چیزیست که در آخر پروژه خواهیم داشت! پروتوتایپ راه تست محصول قبل از پیادهسازی است.
با پرتوتایپ میتوانیم همان تجربهای که میخواهیم در نهایت از محصول داشتهباشیم را شبیهسازی کنیم، تستش کنیم و ایراداتش را برطرف کنیم. در هر مرحله از کار، با استفاده از ابزارهای مختلف تحت وب یا نرمافزارهای دسکتاپ، میتوانیم از محصولمان پروتوتایپ درست کنیم. میتوان کل پروژه را شبیه سازی کرد و یا فقط یک ویژگی خاص ان را به صورت جداگانه ساخت و تست کرد!
کاربرد Prototype :
Prototype یک پیدایش اولیه است که اصول ابتدایی محصول و نحوه عملکرد آن را نشان میدهد.Prototype به معنای نسخه نهایی نیست بلکه پیش نمایشی از محصول است ؛ دارای المان هایی است که نشان میدهد محصول چگونه کار میکند اگرچه نمونه اولیه ممکن است قابلیت تولید محصول نهایی را پس از تولید حرفه ای محصول نداشته باشد.
نمونه ی اولیه به شما کمک میکند تا ایده ی جامعی از محصول و تغییرات آن زمانی که هنوز یک مدل مفهومی است را در دسترس داشته باشید.
مزایای استفاده از پرتوتایپ در طراحی سایت
وقتی طراح سایت برای طراحی پروتایپ وقت می گذارد در واقع به خودش کمک می کند تا آنچه را کارفرما می خواهد اجرا کند نه تصورات ذهنی خود از پروژه را و این به معنای افزایش رضایت کارفرما و افزایش کیفیت محصول نهایی است.
پرتوتایپ در کار طراحی سایت به شما این امکان را می دهد که پیش از طراحی نسخه نهایی تمام ایده ها و نظرات را مورد آزمون و سنجش قرار دهید و تنها آنهایی را که کاربردی تر هستند در نسخه نهایی اجرا کنید.با شروع طراحی سایت معمولا یک سری ایده ها به ذهن طراح و صاحب ایده خطور می کند که به جزئیات سایت مرتبط است و اجرای آن ممکن است با اهداف اصلی سایت مغایرت داشته باشد.
بنابراین پرتوتایپ در کار طراحی سایت به شما این امکان را می دهد که از ورود ابتکاراتی که طرح را تحت الشعاع قرار می دهد پیشگیری کنید.پرتوتایپ در کار طراحی سایت سبب می شود محصول نهایی از بالاترین کیفیت و اعتبار برخوردار باشد.به این ترتیب در زمان هم به شکل قابل ملاحظه ای صرفه جویی خواهد شد.
معایب استفاده از پروتوتایپ
اصلی ترین عیب این کار صرف زمان بیشتری برای طرح ریزی پروژه قبل از شروع واقعی تولید است. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که مدیران و سهامداران نگران تمام شدن وقت در نظر گرفته شده برای تحویل کار هستند. اگر کارها درست برنامه ریزی شوند تولید پروتوتایپ زمان زیادی نمی گیرد و در طول مراحل واقعی تولید زمان زیادی صرفه جویی می شود زیرا تولیدکنندگان دقیقا می دانند که چه کارهایی باید بکنند. همان طور که اشاره شد هزینه ی تغر در سایت طراحی شده بیشتر از هزینه ی ساخت پروتوتایپ است. مشکلی که خیلی از تولیدکنندگان با آن روبرو هستند انتخاب ابزار مناسب و متد مناسب برای تولید پروتوتایپ است. ابزارها و متد های زیادی وجود دارد که انتخاب درست از بین آن ها نیازمند تجربه و یادگیری است.
انواع روشهای تهیهی پروتوتایپ
روشهای تهیهی پروتوتایپ به دو نوع عمده تقسیم میشوند. روشهای با دقت بالا و روشهای با دقت پایین.
پروتوتایپ با دقت پایین
در این روش، کاربردِ نمونهی اولیه یا نمونههای مشابه آن، مورد آزمایش قرار میگیرد. مثلا ممکن است یک نمونهی ناقص که تنها شامل برخی ویژگیهای طرح نهایی است مورد آزمایش قرار گیرد، یا نمونهای که از موادی متفاوت از آنچه برای ساخت نمونهی نهایی بهکار میرود، مانند چوب، پلاستیک، کاغذ یا فلز ساخته شده است. پروتوتایپهای با دقت پایین، نمونههایی هستند که با هزینهی اندک و بهسادگی تهیه میشوند یا تنها تجمسی از طرح نهایی هستند.
برخی از روشهای تهیهی پروتوتایپ با دقت پایین عبارتند از:
- استوریبورد یا طرح مصور داستان؛
- رسم و نقشهکشی ساده (البته برخی مانند بیل باکستون (Bill Buxton) پیشگام عرصهی ارتباط انسان و کامپیوتر، نقشهکشی را به عنوان روشی برای تهیهی پروتوتایپ قبول ندارند)؛
- دستهبندی کارتها؛
- جادوگر شهر اُز (پاردایم اُز).
پروتوتایپ با دقت بالا
پروتوتایپهای با دقت بالا از نظر ظاهر و عملکرد شباهت بیشتری به محصول نهایی دارند. بهطور مثال نمونهی پلاستیکی سهبُعدی با اجزای متحرک (که امکان کار با نمونه را بهشکلی مشابه استفاده از محصول پایانی به کاربر میدهند) در مقایسه با یک نمونهی چوبی قابلاعتمادتر است. بههمین شکل، نمونهای از یک سیستم نرم افزاری که با ابزاری مانند Adobe Illustrator ارائه میشود، خیلی با دقتتر از نمونهای است که روی کاغذ توصیف شده است.
چگونه یک ابزار ساخت پروتوتایپ انتخاب کنیم؟
بسته به نیازها و رویکرد شما در طراحی، طیف گستردهای از ابزارها برای ساخت پروتوتایپ وجود دارند. پیش از انتخاب ابزار چند سؤال است که باید از خود بپرسید:
- برای یادگیری روش استفاده از این ابزار به چه مدت زمانی نیاز دارید؟
- آیا ابزار انتخابی از نیازهای ما برای طراحی (وب، برنامههای نرمافزاری، برنامههای تلفن همراه، فناوریهای جدیدتر و …) پروتوتایپ پشتیبانی میکند؟
- ایجاد تغییر در پروتوتایپها تا چه حد آسان است؟
- آیا میتوان از قالبهای از پیش تعریف شده در این ابزار استفاده کرد؟
بایدها و نبایدهای پروتوتایپ چیست؟
بایدها:
- از همان ابتدا با گوشزد کردن این نکته به کاربران و ذینفعان که پروتوتایپ روشی برای یافتن پاسخ برای سؤالات است و نه نمایش محصول نهایی، سطح انتظارات آنها را تعیین کنید.
- نسخه با وفاداری بالای پروتوتایپ خود را به صورت واقعی طراحی کنید (مثلاً تأخیر در پاسخدهی را نیز در آن بگنجانید) تا کاربران و ذینفعان زمانی که آن را با نسخه نهایی محصول مقایسه میکنند، ناامید نشوند.
- قالبها و نسخههای تهیه شده را ذخیره کنید تا در پروژههای بعدی مورد استفاده قرار دهید.
نبایدها:
- ویژگیهایی که در محصول نهایی وجود نخواهند داشت را در پروتوتایپ نگنجانید.
- کمالگرا نباشید. خوب بودن کافی است. هدف از تهیه سریع پروتوتایپ ارائه ذهنیتی از محصول نهایی به همه افراد است.
- همه چیز را پروتوتایپ نکنید!
نتیجه گیری
پروتوتایپ برای به دست آورد توافق و نظر سهامداران مختلف پروژه استفاده می شود. پروتوتایپ وب نسخه ی آزمایشی از وبسایت در مراحل اولیه ی تولید آن است.
معمولا کار با پروتوتایپ وب در چند مرحله تست صورت می پذیرد تا اطمینان از درستی کارکرد همه چیز قبل از شروع به تولید به دست آید. سوال استفاده از وبسایت،سوال دیگری می شود: آیا حاضر به قبول ریسک تولید بدون در نظر گرفتن فرضیات اولیه هستید یا خیر؟ با وجود اینکه نیاز به صرف وقت قبل ازتولید و انتخاب ابزار مناسب و یادگیری آن می باشد ،اما استفاده از آن بهتر از تولید وبسایتی که بعدا کار نمی کند و تست نشده است.
دیدگاهتان را بنویسید