کامنت مارکتینگ چیست ؟
کامنت مارکتینگ چیست ؟
? کامنت مارکتینگ (Comment Marketing) یا بازاریابی دیدگاه یکی از روشهای مسبوق به سابقه بازاریابی است که هنوز هم قدرت و تأثیرگذاری خود را از دست نداده است. در واقع، از آنجایی که در مقایسه با پنج یا شش سال گذشته، تعداد افرادی که از این روش استفاده میکنند کاهش پیدا کرده، این نوع از بازاریابی به خصوص در دنیای بازاریابی دیجیتال، کاربردیتر و تأثیرگذارتر نیز شده است.
?اگرچه امروزه تعداد مخاطبان فعال وبلاگها و جوامع آنلاینی که به ثبت دیدگاه خود علاقمندند رو به کاهش گذاشته، اما هنگامی که همین تعداد موجود به تعامل در بخش نظرات میپردازند، مشارکت فعالانهای دارند که به نوبه خود فرصتهای بهتری را برای معرفی، لینکدهی و دنبال شدن در شبکههای اجتماعی فراهم میآورد.
کاربرد کامنت مارکتینگ
?کامنت مارکتینگ را میتوان برای ۳ هدف اصلی استفاده نمود.
?کسب بک لینک از طریق کامنت گذاری
بسیاری از فعالان حوزه سئو کامنت مارکتینگ را راهی برای کسب بک لینک رایگان و فعالیت در فروم ها و سایت های دیگر می دانند ولی به تازگی گوگل ارزش و اعتبار بک لینک هایی از این دست را کاهش داده و اثر گذاری این تکنیک را کم کرده است. البته این کاهش اثر به معنی فراموش کردن این تکنیک نیست بلکه باید تلاش کنیم مسیر بهتری را جایگزین آن کنیم.
?بهبود سئو سایت با پاسخ گویی به نظرات کاربران
علاوه بر کسب بک لینک رایگان میتوان برای بهبود وضعیت سئو سایت نیز از نظرات کاربران بهره برد. گوگل اهمیت زیادی به فعالیت کاربران در سایت میدهد و وجود نظرات یکی از نشانه های رضایت کاربر از محتوای صفحه است. همچنین با افزایش تعداد دیدگاه ها عملا محتوای صفحه نیز بیشتر میشود. با توجه به اینکه دیدگاه کاربران همراه با سوالات و اصطلاحات رایج در آن حوزه است شانس شما را برای کسب جایگاه در عبارات طولانی تر به شدت افزایش میدهد.
?افزایش فروش با هدف گذاری در بخش نظرات سایت
یکی دیگر از تکنیک های رایج در کامنت مارکتینگ افزایش فروش یا اعتماد سازی برای مشتریان است. زمانیکه یک کاربر وارد صفحه محصول شما میشود، با مطالعه نظرات کاربران از پشتیبانی خوب و کیفیت محصول شما مطمئن شده و رغبت بیشتری برای خرید از سایت خواهد داشت.
چه کامنتی برای کامنت مارکتینگ مناسبتر است؟
? اساساً اگر میخواهید کامنت مارکتینگ برای شما فایده داشته باشد و نه ضرر، پیامهایتان همیشه باید باکیفیت و فوق العاده (یعنی فراتر از پیامهای معمولی) باشد. برای اینکه یک کامنت، فوق العاده و مناسب محسوب شود، باید موارد زیر را رعایت کنید:
1- کامنت شما باید با موضوع مطلب مرتبط باشد
?کامنت شما باید با مطلبی که در زیر آن قرار میگیرد یا بحثی که احتمالاً در قسمت دیدگاهها شکل گرفته هماهنگ باشد؛ یعنی علیرغم اینکه احتمالاً اطلاعات جالب و کاربردی زیادی در چنته دارید که مشتاق در میان گذاشتن آنها با دیگران هستید، اما حتی اگر آن اطلاعات بسیار خاص و سودمند باشد باز هم به مذاق مسئول تأیید کامنتها و همچنین خوانندگان و شرکت کنندگان در گفتگو چندان خوش نمیآید. در واقع، مردم برای خواندن مطالب و ایدههای ارزشمند شما به مطلب مربوطه مراجعه نکردهاند؛ لذا باید در رابطه با موضوعی که برای خواندن آن وارد آن صفحه شدهاند بنویسید.
2- به نویسنده و سایر افرادی که کامنت گذاشته و میگذارند احترام بگذارید
?لازم است که در تک تک کامنتهای خود از یک لحن محترمانه استفاده کنید و مُبادی آداب باشید. البته منظور ما این نیست که نباید با دیگران مخالفت کنید. تا وقتی که محترمانه و مؤدبانه صحبت میکنید میتوانید با وجود مخالفت، ارزش آفرین باشید. در واقع، مخالفت شما ارزش آفرین است؛ به این معنی که چیزی به مطلب اضافه میکند و برای مخاطب سودمند خواهد بود.
3- کامنت شما باید به طور خاصی ارزش آفرین باشد
?در مورد ارزش آفرینی یا سودمندی کامنت، باید تلاش کنیم تا دیدگاه ما ارزش خاص و منحصر به فردی برای خواننده داشته باشد؛ بنابراین نمیتوانیم همان چیزهایی که در مطلب اصلی و کامنتهای دیگر نوشته شده یا چیزهایی را بنویسیم که جزو اطلاعات عمومی محسوب میشوند؛ به ذهن همه میرسند؛ یا به طور کلی خاص به شمار نمیروند.
?کامنت ما باید ایده، تاکتیک، کمک، مثال، اطلاعات و چیزهایی را دربرداشته باشد که در مطلب اصلی وجود ندارد و از طریق منابع عادی نیز در دسترس نیست. از این طریق، کامنت ما متمایز به نظر خواهد رسید؛ مردم به آن امتیاز میدهند؛ و روی تصویر پروفایل و لینکهای داخل آن کلیک میکنند. چنین کامنتهایی به کاربر کمک میکنند و هوشمندانه به نظر میرسند.
4- کامنت شما باید خوش نگاشت باشد
?منظور از خوش نگاشت بودن کامنت در اینجا این است که باید اصول و قواعد دستوری، املایی و کلیه موارد مربوط به نگارش درست زبان را رعایت کنید تا نوشته شما به راحتی قابل درک باشد. بدیهی است که وجود هرگونه اشتباه در کامنت شما کل ارزش آن را به زیر سؤال میبرد.
5- باید از قالب بندی درست و مناسب استفاده کنید
?برای اینکه نوشته شما مانند یک کلاف در هم تنیده از کلمات و جملهها به نظر نرسد و خواندن و درک آن آسانتر شود، لازم است که آن را پاراگراف بندی کنید، هر جا که لازم است علائم نوشتاری مناسبی را به کار ببرید و در صورت امکان از لیست استفاده کنید. اگر از جملات و پاراگرافهای بسیار طولانی استفاده کنید، چه بسا مردم اصلاً به خواندن نظر شما رغبت پیدا نکنند و همه تلاشهای شما در راستای کامنت مارکتینگ با همین اشتباه کوچک نقش بر آب شود.
6- در کامنت مارکتینگ، روراست و صادق باشید
?در نهایت، لازم است که با مخاطبان خود روراست باشید؛ به این معنی که نباید تلاش کنید تا قصد و غرض خود از گذاشتن دیدگاه در زیر نوشتههای دیگران را پنهان کنید. به خاطر داشته باشید که حتی اگر هدف شما از کامنت مارکتینگ فقط جلب نظر مردم است، باز هم میتوانید صادق باشید.
دیدگاهتان را بنویسید