معماری سایت (Site architecture) چیست؟ دلایل اهمیت معماری سایت برای سئو
با مطالعه کامل و دقیق مقاله معماری سایت (Site architecture) ، میتوانید قبل از شروع فعالیت، ساختار وب سایت خود را سئو کنید.
با رشد بیشتر، وب سایت شما دچار در هم ریختگی میشود. هرچه پستهای بیشتری در سایت خود منتشر کرده و یا صفحات محصول بیشتری اضافه کنید، آشفتگی وب سایت شما بیشتر میشود. شما باید محتواها را به درستی سازماندهی کنید. مطمئن شوید کاربران و گوگل آنچه را که میخواهند به راحتی پیدا میکنند.
اگر فایلها و محتواها به درستی سازماندهی نشود، آموزش ها، خدمات، پستهای بلاگی و صفحات محصولات شما گم میشوند. بازدیدکنندگان شما نمیتوانند آنچه را که به دنبالش هستند پیدا کنند. نکته ای که برای سئوی سایت شما مهم است؛ گوگل نیز در وب سایت شما گم خواهد شد.
معماری سایت (Site architecture) چیست؟
معماری سایت (Site architecture) یکی از جنبههای بسیار حیاتی و کاربردی استراتژی سئو است و به نحوهی سازماندهی محتوای وب سایت اشاره دارد. از سوی دیگر، تنها تعداد محدودی از وب مسترها و مالکین وب سایت ها، مفهوم داشتن معماری وب سایت را که به سئو کمک میکند را درک کردند.
یک وب سایت معمولا شامل مطالبی در زمینهی موضوعات مرتبط با فعالیت خود است که به وسیله پستها و صفحات وب نمایش داده میشود. معماری وب سایت به نحوه ی ساختار بندی صفحات و متصل بودن این صفحات به یکدیگر اشاره دارد. معماری وب سایت به گوگل نشان میدهد کدام صفحات از اهمیت بیشتری برخوردار است.
طبقه بندیهایی مانند دسته بندیها، تَگها، لینکهای داخلی و همچنین پیمایش و برِدکرامبها (مسیر راهنما) ابزارهایی برای ساختن معماری وب سایت به شمار میروند. این یعنی با استفاده از معماری وب سایت، کاربران محتوای مورد نظر خود را بسیار راحت تر پیدا میکنند و گوگل هم یو.آر.الهای شما را بهتر میتواند ایندکس کند.
در این مقاله یاد میگیرید که معماری وب سایت چگونه به سئو کمک میکند. داشتن یک معماری ایده آل، به کاربران و کراولرهای موتورهای جستجو کمک میکند تا به راحتی چیزی که به دنبالش میگردند را در یک وب سایت پیدا کنند. میتوانید از همین امروز به بهبود معماری وب سایت خود بپردازید.
چرا معماری سایت برای گوگل و کاربران مهم است؟
سازماندهی وب سایت، زمینه موفقیت در سئو را فراهم میکند. در واقع میتوان ادعا کرد، با نداشتن یک ساختار خوب، هرگز نمیتوانید در زمینهی سئو موفق شوید. ساختار قوی، پایه و اساس سئوی تخریب ناپذیری به سایت شما میدهد. این کار حجم بسیار بالایی از جستجوی ارگانیک را به سمت وب سایت شما هدایت میکند.
در ادامه برخی از دلایل اهمیت معماری وب سایت را به اشتراک میگذاریم. سپس نحوهی ایجاد معماری سازگار با سئو را آموزش خواهیم داد.
۵ مورد مهم معماری بر نتیجه رتبه بندی سایت شما در موتور جستوجو گوگل تاثیر میگزارد. گرچه معماری یا ساختار سایت عامل رتبه بندی گوگل نیست، اما برای سئو سایت بسیار مهم است.
5 دلیل اهمیت ساختار (معماری سایت) برای سئو:
1- معماری وب سایت به عنوان یک راهنما برای گوگل کار میکند.
نحوهی ساختار بندی وب سایت، برای یافتن ضروری ترین محتوا به گوگل کمک میکند. معماری سایت مشخص میکند که آیا موتورهای جستجو میتوانند محتوای شما را درک کنند یا خیر.
کراولرهای وب مانند گوگل بات، در سرتاسر ساختار وب سایتها میخزند و هدف آنها ایندکس کردن محتوا به منظور انعکاس در نتایج جستجو است.
بنابراین بهینه سازی معماری وب سایت به خزنده موتورهای جستجو کمک میکند تا تمامی صفحات موجود بر روی سایت شما را پیدا و ایندکس کنید. هر چه معماری وب سایت شما بهتر باشد، دسترسی خزندهها به محتوا و ایندکس کردن آن آسان تر خواهد بود.
اما خزنده ها به طور خودکار همه چیز را در وب سایت شما تشخیص نمی دهند. حتی خود گوگل نیز اعتراف کرده است، صفحاتی در وب سایت ها وجود دارند که ممکن است قادر به شناسایی آنها نباشد؛ و یا ممکن است یو.آر.ال هایی وجود داشته باشند که با روند خزیدن عادی گوگل، قابل شناسایی نباشد.
اگر بر روی وب سایت خود صفحاتی دارید که چندین کلیک با صفحه ی اصلی فاصله دارند (یا از هیچ صفحه ی دیگری لینکی به آنها داده نشده است)، گوگل بات برای یافتن و ایندکس نمودن این صفحات دچار مشکل می شود.
اما اگر معماری وب سایت شما دارای لینک های داخلی باشد، گوگل از طریق دنبال کردن این لینک ها با استفاده از ربات گوگل بات می تواند به صد در صد صفحات موجود بر روی وب سایت شما دسترسی پیدا کند. معماری قوی وب سایت، دسترسی، کراول کردن، ایندکس کردن و انعکاس صفحات آن سایت را در صفحه نتایج جستجو آسان تر می کند. معماری وب سایت، به عنوان راهنمایی برای گوگل عمل می کند و از همین رو از اهمیت زیادی برخوردار است.
2- یکپارچه سازی اعتبار لینک ها در سراسر وب
وقتی به صفحاتی با اولویت بالا لینک داخلی می دهید، اعتبار این صفحات (رتبه بندی صفحه) افزایش می یابد، و این نیز می تواند به بهبود رتبه بندی گوگل هم کمک کند.
اگر معماری وب سایت درست باشد، بازدید کنندگان به راحتی می توانند، آن چه که به دنبالش هستند را در وب سایت شما پیدا کنند. (که به طور غیر مستقیم می تواند به سئو کمک کند).
3- عدم رقابت با محتوای خودتان
بدون داشتن معماری خوب، باید برای کسب رتبه های بالا در موتورهای جستجو با خود رقابت کنید. شما احتمالاً در وب سایت خود پست های وبلاگی یا مقالاتی دارید که دارای موضوعات مشابه هستند.
به عنوان مثال در وب سایت وب آینده، مطالب زیادی در مورد سئو نوشته شده است. پست های متعددی در مورد معماری سایت در این سایت وجود دارد که هرکدام جنبه ی مختلفی را پوشش می دهند. اما گوگل نمی تواند تشخیص دهد که کدام یک از این مطالب، مهم تر می باشد، مگر این که خودمان به گوگل بگوییم.
محتوای شما باید بر اساس اهمیت مرتب شده باشد. اگر خودتان به گوگل نگویید که کدام پست ها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، همه ی پست های شما برای جلب توجه با یک دیگر رقابت خواهند کرد.
در واقع، شما برای به دست آوردن رتبهی بالا در گوگل، در رقابت با خود رقابت خواهید کرد. اما راه حل بسیار ساده است: خودتان به گوگل میگویید که کدام صفحات برای شما مهم تر هستند.برای انجام این کار، شما به یک ساختار مناسب نیاز خواهید داشت.
4- اهمیت معماری سایت برای UX (تجربه کاربری)
چرا معماری سایت برای تجربه کاربری یا همان UX هم اهمیت دارد؟
ذهن انسان همواره به دنبال توازن شناختی است، یعنی توانایی کنار هم قرار دادن تکه ها به صورت منطقی، یافتن چیز ها در همان جایی که انتظار می رود، و پی بردن به این که به دنبال چه چیزی هستند. بنابراین، یک معماری قوی و منطقی وب سایت از لحاظ شناختی برای کاربران راضی کننده خواهد بود.
رنگها، فونتها، هسته، گرافیک، تصاویر و فضای سفید را از یک وب سایت نباید حذف کنیم. طراحی یک وب سایت خوب در واقع تابعی از وجود یک معماری عالی خواهد بود که به شما کمک میکند رتبه بالایی در گوگل بدست آورید.
اگر این ساختار مشخص باشد، مخاطبین به راحتی راه خود را در وب سایت پیدا میکنند. هر چه وب سایت شما برای کاربران جذابیت بیشتری داشته باشد، برای موتورهای جستجو نیز جذاب تر خواهد بود. الگوریتم گوگل از اطلاعات مربوط به جستجوی کاربران برای رتبه دهی به وب سایت شما استفاده میکند.
یک معماری عالی برای سایت باعث افزایش نرخ کلیک (CTR)، افزایش زمان حضور کاربر در وب سایت (Time on Site) و همچنین کاهش نرخ پرش (Bounce Rate) خواهد شد. همه این موارد میتواند منجر به بهبود رتبه بندی شده و شاهد عملکرد خوبی در صفحه نتایج موتور های جستجو باشیم.
بنابراین متوجه شدیم که داشتن UX خوب، چطور میتواند شانس شما برای تبدیل مخاطبین، خرید محصولات، عضویت در خبرنامه، و بازگشت برای بازدید های بعدی را افزایش می دهد.
5- معماری خوب، برای وب سایت شما سایت لینک فراهم میکند
سایت لینکها یک مزیت بزرگ در زمینه سئو به شمار میروند که با داشتن معماری یا همان ساختار قوی، حاصل میشود. سایت لینکها در واقع نحوه نمایش لینکها در صفحه نتایج گوگل است که صفحه ی اصلی سایت شما را در کنار چندین لینک داخلی قرار میدهد.
برای مثال اگر عبارت وب آینده را در گوگل جستجو کنید، میبینید که چندین سایت لینک در پایین نتیجه ی جستجوی گوگل به نمایش در می آید. و هنگامی که عبارت webayandeh Site Structure را جستجو می کنید، گوگل تعدادی از صفحات که به یکدیگر لینک شده اند را لیست میکند.
اما نحوه ی بدست آوردن سایت لینک به چه صورت است؟
هیچ گونه داده ساختار بندی شده ای که مخصوص سایت لینک باشد وجود ندارد. برای بدست آوردن سایت لینک نمی توان به سادگی به سرچ کنسول گوگل رفته و یک فرم مخصوص سایت لینک را پر کنید و درخواست سایت لینک داده و سایت لینک بدست بیاورید.
بلکه زمانی که وب سایت شما دارای معماری خوب، لینک های داخلی با ساختاری مناسب و همچنین لینک ها هم از اعتبار بالایی برخوردار باشند، الگوریتم گوگل به صورت خودکار سایت لینک به وب سایت شما اعطا می کند. اگر معماری وب سایت تان ضعیف باشد احتمال این که سایت شما هیچ گاه سایت لینک دریافت نکند خیلی زیاد خواهد بود.
مزایای سایت لینک ها
- قابلیت پیمایش وب سایت شما را افزایش میدهند.
- کاربران را به سمت مرتبط ترین اطلاعات هدایت میکنند.
- شهرت برند شما را افزایش میدهند.
- اطمینان کاربران را بهبود میبخشند.
- به شما کمک می کنند بر صفحات نتایج موتور های جستجو تسلط داشته باشید.
- نرخ کلیک کاربران را افزایش میدهند.
- آنها همچنین قیف فروش را کوتاه میکنند.
بنابراین متوجه شدید که سایت لینکها چیزهای فوق العاده ای هستند. عدم وجود سایت لینک میتواند منجر به هزینههایی از جمله عدم ترافیک هدفمند، کاهش نرخ کلیک کاربران و کاهش نرخ تبدیل برای وب سایت شما شود.
ساختار ایده آل برای وب سایت به چه شکل است؟
وب سایت ها از نظر معماری در نهایت به چهار گروه عمده تقسیم می شوند:
- بلاگها
- سایتهای شرکتی
- سایتهای محتوایی و خبری
- سایتهای فروشگاهی
چگونه معماری سایت ایجاد کنیم که موجب بهبود سئو شود؟
هر چه معماری وب سایت شما بهتر باشد، شانس بیشتری برای بدست آوردن رتبههای بالاتر در موتور های جستجو خواهید داشت. هر وب سایتی یک ساختار دارد که می تواند سر سخت، موثر و در عین حال ساده باشد، و یا به صورت دسته ای از صفحات سازماندهی نشده باشد. اگر برای کسب و کار خود اهمیت قائل باشید قطعا در مورد معماری وب سایت خود با دقت عمل می کنید و وب سایتی خواهید ساخت که برای کاربران و موتورهای جستجو عالی باشد.
در این مقاله برخی از بهترین توصیه ها در مورد ایجاد معماری قدرتمند برای وب سایت را به اشتراک خواهیم گذاشت. راهنمایی هایی که در زیر آمده اند به شما در ساخت وب سایتی کمک می کنند که نه تنها نظر کاربران را جلب میکند، بلکه به خوبی توسط کراولر ها و اسپایدر ها ایندکس می شود و بهترین رتبه بندی ها در صفحه نتایج موتور های جستجو را رقم می زند.
1- چطور به سراغ معماری سایت برویم؟
2- چه کار هایی باید برای بهبود معماری سایت خود انجام دهید؟
3- از چه چیزهایی باید پرهیز کنید تا از تبدیل شدن معماری سایت تان به یک معضل جلوگیری شود؟
4- چرا این موضوع مهم است؟
بیشتر سایت هایی که معماری پیچیده ای دارند از ابتدا به این شکل نبوده اند. این شرایط با اضافه شدن دسته های مختلف شروع شده و در نهایت با اضافه نمودن زیر دسته های متعدد و صفحات مختلف به افتضاحی که می بینید تبدیل شده است.
ابتدا باید دو موضوع را برای شما توضیح دهیم و در ادامه 9 راهنمایی کوتاه و مختصر، در مورد نحوه ی شروع به بهبود معماری سایت به شما ارائه می دهیم.
اول اینکه داشتن یک ساختار کم عمق بدین معنی است که اعتبار لینک های داخلی از صفحاتی که تمایل به دریافت تعداد زیادی بک لینک دارند (مانند صفحه اصلی) را به سمت صفحات دیگری که میخواهید رتبه ی بالایی داشته باشند (مانند صفحه محصولات) منتقل می شود.
دوم این که داشتن یک معماری خوب بدین معنی است که خزنده های گوگل به راحتی می توانند تمام صفحات وب سایت شما را پیدا کنند. (این باعث به حد اکثر رسیدن ظرفیت کراولینگ می شود)
نه قدم برای ایجاد معماری سایت مناسب
1- سادگی را حفظ کنید.
اگر سایت شما که دارای صد صفحه و یا کمتر از هزار صفحه دارد، در واقع نسبتا کوچک است و احتمالا نیازی به سازماندهی مطالب بر اساس دسته بندی نخواهید داشت.
اما اگر یک سایت تجاری با هزاران صفحه دارید و یا به مرور هزاران صفحه ی مختلف به وب سایت خود اضافه می کنید، سادگی مساله ی بزرگی خواهد بود و داشتن دسته بندی ضروری و حیاتی است. سایت های زیادی با داشتن معماری فوق العاده پیچیده ای که در شکل زیر مشاهده می کنید را دیده ایم. این وضعیت نه تنها برای سئو بد است، بلکه به کاربر نیز تجربه ی بدی را القا می کند.
فرض کنید اخیراً به صورت تصادفی صفحه ای از بک وب سایت که دارای معماری فوق العاده پیچیده ای است را باز کرده اید. احتمال این که در این سایت مطلبی را پیدا کنید که واقعا به آن نیاز دارید چقدر است؟ عملا صفر.
اما وقتی که معماری سایت ساده باشد، کاربران می توانند به راحتی آنچه را که نیاز دارند نیاز دارند را در وب سایت شما پیدا کنند. به همین دلیل شما باید از همان روز اول سلسله مراتب وب سایت خود را ایجاد کنید و با رشد سایت تان، آن را حفظ نمایید.
در ادامه مثالی از شکل یک سلسله مراتب را مشاهده میکنید:
2- محتوای قدیمی را حذف کنید.
بسیاری از فروشگاه ها در هر فصل محصولات مختلفی را به فروش می رسانند. اگر نمی خواهید یک محصول را دوباره بفروشید، باید صفحه آن را حذف کنید. البته، ممکن است لینک هایی به این صفحه هم داشته باشید که باید حذف شوند؛ اما این را می دانید که لینک ها برای سئو ارزشمند هستند. شما باید اطمینان حاصل کنید که حتی وقتی یک صفحه را حذف می کنید و این صفحه دیگر وجود ندارد اما از این لینک ها استفاده ی لازم را می برید و به همین دلیل باید مسیر یو.آر.ال را تغییر دهید.
3- دسته بندی هایتان را سازماندهی کنید.
قبل از توسعه ی وب سایت، یک سلسله مراتب ایجاد کنید. اگر می خواهید یک وب سایت را از پایه ایجاد کنید، در موقعیتی قرار دارید که می توانید بهترین معماری سئو شده را برای سایت خود ایجاد کنید.
حتی قبل از شروع به ایجاد صفحات وب سایت خود در یک سیستم مدیریت محتوا، باید ساختار خود را برنامه ریزی کنید. این کار را می توانید بر روی یک وایت بُرد، یک برنامه ی صفحه گسترده (اکسل، گوگل شیتس و …)، پردازشگر های متنی و یا پلتفرم هایی مانند ویزیو یا اُمنی گرَفل انجام دهید.
سلسله مراتب چیزی بیشتر از روشی برای سازماندهی اطلاعات نیست؛ روشی که ساده و منطقی است. سلسله مراتب، در ادامه تبدیل به ساختار پیمایش و یو.آر.ال وب سایت شما می شود؛ پس تمام چیز هایی که از اهمیت برخوردار می باشند، از اینجا شروع می شوند.
به طور کلی سلسله مراتب وب سایت به شکل زیر می باشد:
سلسله مراتب ها چند ویژگی دارند که باید همیشه به یاد داشته باشید. سلسله مراتب خود را منطقی سازی کنید. نباید این کار را پیچیده کرد زیرا شما به دنبال سادگی هستید، هم برای خودتان و هم برای راحتی کراولر ها و کاربران.
هر دسته اصلی باید متفاوت و منحصر بفرد باشد. هر زیر دسته هم باید با دسته بندی اصلی که در گروه آن قرار گرفته است مرتبط باشد.
وقتی در مورد موضوع مشخصی محتوای بیشتری تولید شود و در مورد موضوع دیگری محتوای چندانی تولید نشود، دسته بندی ها گاهاً خیلی بزرگ می شوند و در نهایت به جایی می رسید که باید این دسته بندی رابه دو دسته بندی تبدیل کنید.
تعداد دسته های اصلی را بین 2 الی 7 مورد نگاه دارید. اگر وب سایت شما چیزی به غیر از دیجی کالا است، نباید دسته های اصلی زیادی داشته باشید. تنها باید موارد اساسی وجود داشته باشد. اگر بیش از 7 دسته ی اصلی داشته باشید، باید بیشتر به ساماندهی وب سایت خود فکرکنید و برخی از دسته ها را کمتر کنید.
اگر دسته بندی ها زیاد باشند، بدست آوردن رتبه برای پست های بلاگی کار دشواری خواهد بود. در این حالت، باید دسته بندی های خود را ارزیابی کنید و بعضا آنها را بهینه سازی کنید.
سعی کنید در تعداد زیر دسته های مرتبط به هر دسته ی اصلی تعادل برقرار کنید. شما باید سعی کنید تعداد زیر دسته ها برابر باشند. وقتی یک دسته به میزان قابل توجهی از دسته های دیگر بزرگتر باشد، (یعنی اگر یک دسته ی اصلی 6 زیر دسته داشته باشد و یک دسته ی اصلی دیگر تنها 2 زیر دسته داشته باشد)، سایت شما دچار عدم تعادل می شود.
یک قانون سر انگشتی خوب در مورد اندازه ی دسته بندی ها این است که هیچ دسته بندی ای نباید بیش از دو برابر دسته بندی های دیگر باشد. باید مطمئن شوید که دسته بندی ها تقریبا به یک اندازه هستند. سلسله مراتب، نقطه ی شروع یک معماری عالی برای وب سایت است. بدون معماری دسته بندی، صفحات به صورت تصادفی اضافه می شوند که معمولا منجر به ایجاد معماری پیچیده می شود.
4- از ساختار مناسب برای لینک های داخلی استفاده کنید.
شما باید به مهمترین مطالب وب سایت خود لینک هایی داشته باشید تا از این طریق به گوگل نشان دهید که این مقالات بهترین و جامع ترین مقالات شما هستند. داشتن یک ساختار لینک سازی داخلی عالی، برای گوگل ضروری است، اما برای کاربران نیز منطقی میباشد.
میخواهید بهترین پست های شما را بخوانند، درست است؟ یک ساختار لینک سازی داخلی فراگیر ایجاد کنید.
دلایل اهمیت لینک های داخلی
- به کاربران اجازه مرور وب سایت را میدهید.
- راهی برای ایجاد ساختار وب سایت میباشد.
- نرخ کلیک و زمان حضور در سایت را افزایش میدهد.
- به ایجاد سلسله مراتب اطلاعات در وب سایت کمک میکنند.
- به پخش و توزیع اعتبار (لینک جویس) در بین صفحات وب کمک میکند.
هر یک از این دلایل ارتباط مستقیمی با ایجاد ساختاری یکپارچه و قوی دارد.
مبحث لینک سازی داخلی را نباید پیچیده کرد. روش مرسوم این است که تمام صفحات وب سایت باید از سایر صفحات لینک های داخلی دریافت کرده باشند. در دسته بندی وب سایت باید لینک های داخلی که به دسته های اصلی و زیر دسته ها داده شده به خوبی پوشش داده شوند، اما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که همه صفحات وب سایت شما از طریق لینک های داخلی به یکدیگر متصل شوند.
لینک دهی داخلی به موتور های جستجو نشان میدهد که کدام صفحات مهم تر هستند، موضوع این صفحات چیست؟ و چطور میتوان به آنها رسید. هر چه لینک دهی داخلی در بین صفحات بیشتر باشد، بهتر است.
نکته:
برای مثال، میتوانید مشاهده کنید که در مثال زیر، از محتوای بلاگی لینک هایی به دیگر صفحات وب سایت ایجاد شده است:
این لینک های داخلی تنها برای سئو مفید نیستند. بلکه آنها به کاربران هم کمک میکنند تا درباره موضوع مورد نظر اطلاعات بیشتری بدست بیاورند.
برای مثال فرض کنید شما به تازگی یک سایت آموزش آشپزی محتوا محور راه انداخته اید.
در حالت ایده آل، میخواهید معماری سایت شما بدین شکل باشد:
همانطور که مشاهده میکنید، دسته بندی های اصلی شما لینک هایی را به صورت مستقیم از صفحه اصلی دریافت کرده اند؛ و تمامی دستور پخت ها هم در زیر دسته ها قرار گرفته اند.
در پایان کار، معماری سایت توسط نحوه ی لینک شدن صفحات به یکدیگر تعیین میشود. به همین دلیل است که باید از یک منوی ناوبری به صفحات دسته بندی های خود لینک داشته و همچنین از صفحات دسته بندی ها لینک هایی به تک تک صفحاتی که تحت آن دسته بندی قرار میگیرند داشته باشید.
5- ساختار یو.آر.اِل ای ایجاد کنید که از سلسله مراتب پیمایش (ناوبری) پیروی میکند.
یکی از عوامل مهم در ایجاد معماری قوی، ساختار URL است. اگر در مورد تمامی جنبه های سلسله مراتب سایت خود به شکل منطقی فکر کرده باشید، این کار نباید خیلی دشوار باشد. ساختار یو.آر.اِل شما وابسته به سلسله مراتب ناوبری سایت شما است و باید به طور منطقی پیرو دسته بندی ها باشد. این بدان معنی است که یو.آر.اِل شما حاوی کلمات واقعی خواهد بود و پوشش مناسبی از کلمات کلیدی را ارائه خواهد داد.
پس فرض میکنیم سلسله مراتب شما به شکل زیر است:
در ادامه مثالی از یک معماری url را میبینید که توسط سایت های زیادی استفاده میشود:
https://example.com/category/subcategory/keyword-keyword
یو.آر.ال های شما لزوما نباید به این شکل باشند. اما مهم است که تمامی یو.آر.ال هایتان ساختاری مشابه داشته باشند.
6- پیمایش وب سایت خود را با HTML یا CSS ایجاد کنید.
هنگام ایجاد پیمایش وب سایت خود، سعی کنید کدگذاری را تا حد ممکن ساده انجام دهید و برای منوی پیمایش از HTML استفاده کنید. HTML و CSS از ایمن ترین راه ها میباشند.
نکته: مطمئن شوید که لینکهای پیمایش بر اساس HTML هستند، نه فلش یا JS.
با این که گوگل میتواند بخش هایی از جاوا اسکریپت را هم کراول و ایندکس نماید، حتما باید منوی پیمایش را بر اساس html تهیه کنید.
کد نویسی در جاوا اسکریپت، فلش و اِیجَکس توانایی کراولرها برای پوشش سلسله مراتب و پیمایش هوشمندانه، وب سایت شما را محدود میکند.
7- از یک ساختار پیمایشی کم عمق استفاده کنید.
واضح است که معماری پیمایش (ناوبری)، از سلسله مراتب وب سایت پیروی میکند. مطمئن شوید که صفحات، مخصوصا صفحات مهم، در عمق زیادی از وب سایت دفن نشده باشند. سایتهای کم عمق از لحاظ قابلیت استفاده و راحتی برای کراولرها، بهتر عمل میکنند. داشتن یک معماری عمیق به این معنی است که رسیدن به برخی صفحات نیاز به 4 الی 10 کلیک بیشتر دارد.
برای اینکه از صفحات مختلف، لینکهایی به محتوای سایت خود داشته باشید باید از لینک سازی داخلی استفاده کنید. یک وب سایت کم عمق (وب سایتی است که برای رسیدن به تمامی صفحات تنها نیاز به سه کلیک یا کمتر دارد)، دارای اولویت بیشتری نسبت به یک وب سایت عمیق خواهد داشت (که نیاز به کلیکهای طولانی برای دیدن تمامی صفحات دارد).
8- هِدِر یا سرتیتری ایجاد کنید که صفحات پیمایش اصلی را لیست میکند.
عنوان اصلی باید صفحات اصلی وب سایت را مشخص کند.
افزودن المانهای دیگر به غیر از دسته بندیهای اصلی در منوها، میتواند تمرکز شما را مختل کند، در عین حال هم غیر ضروری باشد. اگر یک وب سایت پارالاکس طراحی کرده اید، باید مطمئن شوید که هدر ثابتی ایجاد کرده باشید که در تمام اسکرول ها نشان داده میشود.
منوهای کشویی با استفاده از افکتهای CSS و یا منوهای محو شونده میتوانند تجربه کاربری منحصر بفرد و جذابی ایجاد کنند. اما موجب بهبود سئو نمیشوند. پیشنهاد ما عدم استفاده از این منوها است. همچنین توصیه میکنیم از ساختارهای پیمایشی تصویر محور نیز استفاده نکنید. لینکهای متنی با انکورتکستهای مناسب، قوی ترین نوع سئو را ایجاد میکنند.
اگر فوتری دارید که لینکهایی از منوی وب سایت دارد، اطمینان حاصل کنید که لینکهای اصلی منوی پیمایشی بالایی وب سایت را در منوی پیمایش فوتر نیز تکرار میکنید. تغییر در ترتیب لینک ها و یا اضافه کردن دسته بندیهای بیشتر، موجب پیچیده شدن تجربه کاربران یا همان UX میشود.
9– حتما از نقشه سایت استفاده کنید.
داشتن نقشه سایت راه فوق العاده ای برای افزایش قابلیت کراول شدن وب سایت است. همچنین به نمایش تصویری همهی دسته بندیها، زیر دستهها و صفحات موجود بر روی وب سایت هم کمک میکند.
نتیجه گیری: “به دنبال ایجاد یا بهسازی معماری سایت خود باشید”.
بهترین زمان برای ایجاد ساختاری قوی، قبل از ساخت وب سایت است. معماری سایت یکی از مهمترین، و در عین حال یکی از نادیده گرفته شده ترین متد های بهینه سازی است. سایت شما رشد خواهد کرد و از همین رو معماری سایت تان نیاز به نگهداری خواهد داشت.
بهسازی و نگهداری معماری یک سایت باید جنبه ی مرکزی همه ی استراتژی های سئو باشد. این یکی از عملی ترین بخش های سئو است و چیزی است که میتوانید به سرعت کنترل کنید و بهبود ببخشید. پس کار خود را شروع کنید.
البته اگر میخواهید وب سایت خود را بازطراحی کنید، میتوانید مجددا روی طراحی کار کنید. بهتر است برخی المانهای پیمایشی را به منظور بهبود سئوی ساختاری، مجددا سازماندهی کنید.
این را هم بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید