بازاریابی بصری (Visual Marketing) چیست؟
بازاریابی بصری چیست؟
بازاریابی بصری روشی است که در آن برای ارائه داستان برند به بازدید کنندگان، از عناصر بصری کمک گرفته میشود. تحقیقات نشان داده که این روش باعث میشود بازاریابی شما از دید مخاطب مورد نظرتان، به یاد ماندنی و معتبر باشد. حدود ۹۰ درصد اطلاعاتی که به ذهن ما ورود پیدا میکنند، بصری هستند و اکثر افراد در دسته «یادگیرندگان بصری» قرار دارند. واقعا جای تعجب است که زمان زیادی طول کشیده تا ما، به اهمیت استفاده از تصاویر، ویدیوها و نمایش بصری دادهها پی ببریم!
Visual Marketing چگونه انجام می شود؟
اصلی ترین نکاتی که برای ایجاد یک بازاریابی بصری مفید باید رعایت شوند عبارت اند از:
- اصالت: استفاده از عکس ها و تصاویر واقعی و طبیعی.
- اثرگذاری احساسی: به کارگیری عکس هایی که احساسات بازدید کننده را برمی انگیزند.
- استفاده از الگوها: از تصاویر شخصیت هایی استفاده کنید که داستانی عمیق و احساسی را در پسِ خود دارند.
- ارتباط: عکس هایی قرار دهید که با فرهنگ، موقعیت مکانی، علایق و سلایق مشتریان مرتبط هستند.
برای ایجاد اصالت باید داستانی واقعی را تعریف کنید؛ داستانسرایی در کسب و کار برای هر برند فرق می کند. از تصاویری استفاده کنید که ارزش های کمپانی شما را نشان می دهند. برای ایجاد حس اصالت، عکس ها باید با مخاطبین هدف، مأموریت و صدای برند هماهنگ بوده و به گونه ای باشند که برند شما را از دیگر رقبا متمایز می کنند.
چک لیستی برای بازاریابی بصری شما
- تصاویر قبلی را بررسی کردهام و میدانم کدام یک موفق عمل کردهاند.
- معیار برند خود را روی اعتبار قرار دادهام.
- میدانم کدام یک از نمونههای روایی برای مشتریان جذاب هستند.
- میدانم کدام یک از نمونههای روایی با برند من همخوانی دارد.
- مناطق جغرافیایی مخاطبان خود را میشناسم.
- با فرهنگ، علایق و موارد بااهمیت ازنظر مخاطبانم آشنا هستم.
چگونه بازاریابی بصری موفق داشته باشیم؟
1. با مخاطبان خود هماهنگ باشید
قبل از هر اقدامی برای انجام تبلیغات باید با سلیقه مشتریان آشنا شوید. مبادا عدم شناخت شما از سلیقه مشتری باعث کسب نتایج منفی در پروسه بازاریابی محصول تان بشود. پس موارد زیر را بررسی کنید:
- شرایط اقلیمی
- شرایط آب و هوایی (برای محصولات مرتبط با خوراک، پوشاک و …)
- آداب و رسوم و فرهنگ
- جمعیت منطقه هدف
- وضعیت اقتصادی طبقه متوسط منطقه هدف
- گروه سنی افراد
- و …
2. انتخاب هوشمندانه الگو
هیچ ایرادی ندارد که بخواهید یک برند یا یک شخصیت خاص را الگوی تبلیغاتی خود قرار بدهید. اما باید در این زمینه بسیار هوشمندانه عمل کنید. در ابتدا باید چند سوال از خودتان بپرسید:
- این برند (یا شخصیت معروف)، چقدر میان مخاطبان محصول من محبوبیت دارد؟
- این شخصیت معروف (برند)، چقدر به محصولات من مرتبط است؟
- آیا لازم است برای تبلیغات با آن ها (برند / شخصیت معروف) ارتباط خاصی برقرار کنم؟
- و سوالاتی از این قبیل.
3. خودتان باشید!
در بالا گفتیم که در پروسه تبلیغات بصری می توانید از برندها و یا شخصیت های معروف الگو بگیرید. اما نه این که دقیقا یک کپی از آن ها باشید!
در تمامی مراحل سعی کنید که اصالت برند خودتان را حفظ کنید. الگوبرداری برای ابتدای کار خوب است. اما کپی دیگران بودن، برند شما را بی هویت جلوه می دهد.
4. اصلی ترین محصول قابل فروش، لذت است!
قبل از این که مشتری اقدام به کسب اطلاعات یا خرید محصول بکند، باید از آن لذت ببرد! حتما می پرسید چگونه؟ جواب این سوال ساده است. مشتری پیش از اقدام به خرید جذب تبلیغات شما می شود.
تبلیغات بصری باید دارای دو ویژگی بسیار بسیار مهم باشند:
- نگاه کردن به آن، برای افراد لذت بخش و جذاب باشد. طوری که از دیدن آن خسته نشوند.
- جلوی چشم باشد تا حس نیاز به آن محصول را مدام در افراد زنده نگه دارد.
- پس از گذراندن مراحل بالا و انجام یکسری دیگر از کارها، وارد مرحله بعد می شویم. نوبت انتخاب ابزارهای بازاریابی است. که در ادامه اشاره ای کوتاه به آن ها خواهیم داشت.
بازاریابی بصری برای افزایش ترافیک وب سایت
حال به مهمترین عوامل بصری که میتوانید از طریق آنها برای افزایش ترافیک وب سایت خود استفاده کنید، نگاهی میاندازیم.
۱. استفاده از ویدیو
بازاریابی با استفاده از ویدیوهای باکیفیت، وب سایت شما را به عرش میرساند؛ زیرا میتوانید حجم زیادی از اطلاعات را در یک ویدیوی توضیحی کوتاه و قابل درک بگنجانید. بازاریابی ۱۰۱ عنوان میکند که قبل از ارائه هرگونه راهکار، ابتدا باید متوجه شوید که مشکل مخاطب هدف شما چیست. هیچ راهی بهتر از این نیست که محصول یا خدمات خود را در عمل، به مشتریان بالقوه نشان دهید.در اینجا نگاهی به آمار بازاریابی با ویدیو خواهیم داشت:
- ویدیوها میتوانند علت ۷۴ درصد ترافیک داخلی شما باشند.
- احتمال تماشای ویدیوی محصول توسط مشتریان، ۳۰۰ درصد بیشتر از خواندن توصیف آن است.
- طبق تحقیقات انجام شده توسط Eyeview، اضافه کردن ویدیو به یک صفحه فرود (Landing Page)، نرخ تبدیل را تا ۸۰ درصد افزایش میدهد.
۲. استفاده از تصاویر
استفاده از ویدیو برای بازاریابی، هزینه زیادی دارد و همه افراد از پس هزینههای آن بر نمیآیند. ناامید نشوید؛ استفاده از عکسها و تصاویر با کیفیت و حرفهای هم میتواند نرخ تبدیل و ترافیک وبسایت شما را افزایش دهد. به کار گرفتن این روش، هزینه بسیار کمتری نسبت به ساخت ویدیو دارد.به آمار مربوط به استفاده از تصویر در بازاریابی بصری، توجه کنید:
- کاربران اسنپچت در هر دقیقه ۵۴۰٫۰۰۰ تصویر را به اشتراک میگذارند.
- مقالات دارای تصویر تقریبا ۲ برابر مقالات بدون تصویر، بازدید دارند.
- اینستاگرام در ژوئن سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر داشته است.
۳. استفاده از اینفوگرافیک
اینفوگرافیکها یکی از رویاهای تحقق یافته کارشناسان آمار هستند که از آنها برای نمایش ساده دادههای آماری پیچیده استفاده میشود. برای ساخت اینفوگرافیک به یک متخصص طراحی وب نیاز دارید تا طرح جذابی تهیه کند. طراحان به منظور ساخت اینفوگرافیک، ترکیبی از فونتها، اشکال و رنگهای مناسب را در بهترین شکل به کار میگیرند. وقتی کار به درستی حاضر شد، میتوانید اینفوگرافیکهای خود را در وبلاگها و شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید تا با استقبال خوبی رو به رو شوید!حال نگاهی به آمار موجود در این زمینه میاندازیم:
- زمانی که افراد، مراحل موجود در تصویر را برای انجام یک فعالیت دنبال میکنند، احتمال انجام گرفتن آن کار در مقایسه با متن خالی، ۴ برابر بیشتر است.
- اینفوگرافیکها نسبت به سایر انواع محتوا، ۲۰۰ برابر بیشتر لایک خورده و به اشتراک گذاشته میشوند.
نتیجهگیری
بازاریابی بصری یکی از قویترین راهحلها برای دستیابی به تجارت بصری است که میتواند کمک به سزایی به رشد و موفقیت برند شما بکند. تصاویر گرفته شده توسط کاربر یکی از بهترین روشها برای پیشبرد اهداف تجارت بصری است. تلفیق بازاریابی دهانی و بازاریابی بصری نیز میتواند اهداف برند شما را به راحتی تحقق بخشد.
دیدگاهتان را بنویسید