طراحی فروشگاه اینترنتی با ووکامرس
طراحی فروشگاه اینترنتی با ووکامرس
وردپرس یک برنامه بسیار قدرتمند برای ساخت سایت و دارای بیش از 50 هزار افزونه مختلف می باشد، که یکی از آنها ووکامرس (WooCommerce) است. این افزونه جزء برترین و مهمترین آن در وردپرس است که به وسیله آن می توانید به طراحی فروشگاه اینترنتی خود پرداخته و بسیاری از امکانات مختلف را به آن اضافه کنید. اگر قصد داشته باشید علاوه بر فروش محصولات خود در فروشگاه فیزیکی، آن را در فروشگاه اینترنتی به صورت مجازی بفروشید و یا دارای جزوه و فایل های مختلف برای فروش هستید، استفاده از ووکامرس می تواند مشکل را مثل آب خوردن برطرف کند. ووکامرس یک افزونه بسیار قدرتمند بوده که به وسیله آن می توانید هر آنچه را که دوست دارید از طریق اینترنت به عموم مردم نمایش داده و آن را با چند کلیک ساده به فروش برسانید.
راه اندازی فروشگاه اینترنتی به وسیله وردپرس و ووکامرس
زمانی که شما وردپرس را در سیستم کامپیوتر خود نصب می کنید، برای افزودن امکانات بیشتر آن بایستی افزونه های متعددی را در داخل وردپرس نصب کنید. یکی از این افزونه های محبوب ووکامرس بوده که در سیستم مدیریت محتوای برنامه وردپرس قابلیت نصب دارد و به سایت شما یک جلوه تجاری می دهد. از مهمترین ویژگی های افزونه ووکامرس می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• ووکامرس هم مانند برنامه وردپرس رایگان بوده و نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارد
• دارای امکانات متنوع و بسیار محبوب برای افراد می باشد
• با هر قالبی که در وردپرس قابل نصب باشد، سازگار خواهد بود
• نصب و تنظیمات این افزونه بسیار راحت است و نیاز به تخصص ندارد
پس از آنکه این افزونه را در وردپرس نصب و راه اندازی کردید و آن را بنا به سلیقه خود تنظیم نمودید، حال می توانید محصولات خود را به فروش برسانید اما برای اینکه بتوانید از کاربران و مشتریان خود پول دریافت کنید نیازمند درگاه پرداخت در سایت می باشید که برای انجام این کار دو راه پیش روی شما خواهد بود:
• درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم: که می توانید با شرکت هایی که امکان انجام این کار را دارند به طور مستقیم قرارداد ببندید و حتما نیازمند نماد اعتماد الکترونیک خواهید بود.
• درگاه پرداخت اینترنتی واسط: استفاده از این راه برای پرداخت نیازمند ثبت اعتماد الکترونیکی (ای نماد) نبوده و کافی است از طریق سایت و ارسال مدارک مورد نیاز ثبت نام کرده و به شما کدی را برای پرداخت اینترنتی ارسال کنند.
مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین با ووکامرس
گام نخست: انتخاب هاست و نام دامنه مناسب
برای داشتن یک وبسایت یا یک فروشگاه اینترنتی، هیچ فرقی ندارد باید حتما یک دامنه و هاست قدرتمند تهیه کنید. انتخاب این دو بسیار با اهمیت می باشد، زیرا با خرید هاست مطمئن می توانید کسب و کار خود را مادام العمر داشته باشید و همیشه سایت شما در معرض دید افراد مختلف قرار بگیرد. هاست در واقع شبیه به حافظه در کامپیوتر می باشد، یعنی مقدار حافظه ای که برای سایت شما در نظر گرفته شده و می توانید محصولات به همراه محتوا، عکس، ویدیو و هر آنچه را که دوست دارید در آن قرار دهید. نام دامنه مسئله دیگر در طراحی سایت فروشگاهی می باشد که باید حتما مناسب و کاربر پسند باشد زیرا دیگر قابل تعویض نخواهد بود و برای همیشه اسم سایت شما قرار خواهد گرفت. در انتخاب نام دامنه دقت لازم را به عمل آورید و بهترین اسم ممکن را برای آن پیدا کنید.
گام دوم: نصب کردن وردپرس به صورت کاملا رایگان
پس از اینکه مقدار هاست مورد نظر خود را خریداری و نام دامنه مناسب با فروشگاه اینترنتی خود را انتخاب کردید، باید یک الی دو روز منتظر باشید تا تنظیمات کلی سایت انجام شود و پس از آن می توانید وارد سایت وردپرس شده، برنامه مورد نظر را دانلود و آن را در سایت خود نصب و راه اندازی نمایید. . تنها در چند دقیقه می توانید آن را نصب کنید. نصب کردن این برنامه بسیار آسان بوده و نیازمند آموزش خاصی نمی باشد.
گام سوم: نصب افزونه رایگان ووکامرس
ووکامرس یکی از افزونه های وردپرس بوده که در برنامه وردپرس موجود می باشد، شما عزیزان می توانید آن را به راحتی دریافت نموده و در مسیرهای تعریف شده یعنی نصب پلاگین وردپرس نصب کنید. پس از اینکه آن را نصب کردید باید ووکامرس را پیکربندی کنید. اما توجه به چند نکته در طراحی فروشگاه اینترنتی به وسیله ووکامرس حائز اهمیت می باشد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• قالب انتخاب شده توسط شما حتما باید از ووکامرس پشتیبانی کند.
• برای نصب از آخرین نسخه ووکامرس استفاده نمایید.
در هنگام طراحی فروشگاه اینترنتی با ووکامرس به برگه هایی نیاز دارید که وجود آنها ضروری می باشد:
برگه حساب کاربری: این حساب در واقع برای هر کاربر قابل تعریف بوده که به واسطه آن کاربر دارای یک صفحه مخصوص به خود خواهد شد و می تواند جهت خرید اقدام نماید.
برگه سبد خرید: هر آنچه مشتری انتخاب می کند ابتدا به این برگه وارد می شود.
برگه صورتحساب: با استفاده از این برگه مشتری و یا کاربر متوجه تعداد و قیمت محصولات خریداری شده و سایر جزییات خرید خود اعم از نوع ارسال کالا و هزینه های ارسال خواهد شد و می تواند نوع پرداخت را انتخاب نماید که پس از انتخاب نوع آن توسط کاربر، به درگاه پرداخت مورد نظر خود هدایت خواهد شد.
برگه فروشگاه: این برگه برای صاحب سایت یا کسب و کار برنامه ریزی شده است و می تواند هر محصولی که قصد فروش آن را دارد در این برگه بارگذاری نماید. در این قسمت می تواند عکس محصولات به همراه قیمت، تخفیف، نظر کاربران، توضیحات تکمیلی محصول و … را قرار دهد.
با نصب افزونه قدرتمند و بسیار کاربردی ووکامرس تمامی این برگه ها در برنامه پیشخوان وردپرس در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
گام چهارم: افزودن محصولات در فروشگاه
زمانی که هاست، دامنه اینترنتی، نصب وردپرس و نصب ووکامرس به درستی انجام شود نوبت به اضافه کردن محصولات به فروشگاه می رسد. هنگامی که برنامه وردپرس را باز کنید در سمت راست می توانید گزینه ووکامرس و محصولات را انتخاب کرده و هر محصولی که قصد فروش آن را دارید در این قسمت بارگذاری نمایید. نوع محصولات می تواند فیزیکی یا مجازی باشد و برای هر کدام گزینه ای تعبیه شده است که به راحتی می توانید هر نوع اطلاعاتی را که دوست دارید به آن اضافه کنید.
گام پنجم: انتخاب قالب فروشگاهی
عموما اکثر افراد ابتدا قالب را در برنامه وردپرس نصب کرده و سپس محصولات را به آن اضافه می کنند. ولی انجام این کار زمانی درست است که شما محصول را بتوانید در فروشگاه اینترنتی خود ببینید. یعنی زمانی که هیچ محصولی در فروشگاه وارد نکرده اید انتخاب قالب مناسب برای شما سخت خواهد بود. زیرا هر قالبی طراحی خاص و منحصر به فرد خود را دارا می باشد و زمانی می توانید قالب مناسب خود را انتخاب کنید که ابتدا محصولات و عکس های آن را در سیستم وارد کرده باشید. پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا در همان قالب پیش فرض محصولات خود را بارگذاری کرده و سپس اقدام به نصب قالب مناسب وردپرس نمایید. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که همیشه در زندگی خود خاص بوده اند و با کارهای خارق العاده خود دیگران را متعجب کرده اند می توانید قالب ووکامرسی مد نظر خود را با ذوق هنری خود بسازید و طراحی وردپرس را بدون قالب آماده تجربه کنید. اما اگر هنوز به این قضیه فکر نکرده اید بهترین انتخاب همان قالب پیش فرض ووکامرس می باشد. اما اگر قرار است قالب ووکامرس بسازید باید حتما به چند نکته توجه کنید:
_طراحی باید کاملا قابل درک باشد و کاربران را گیج و سردرگم نکند.
_قسمتی از قالب را باید برای نوشتن محتوای محصول و همچنین محتوای وبلاگ در نظر بگیرید.
_ایجاد سایدبار فراموش نشود. ساید بار به کاربران در انتخاب محصول بسیار کمک می کند.
_جذاب باشد تا کاربر را به سایت شما علاقمند کند.
_واکنش گرا باشد، یعنی تمامی محتواها به همراه منو در تلفن همراه کاربران قابل دسترس باشد.
_منظم و مرتب باشد تا کاربر را سریعا به خرید محصول هدایت کند.
گام ششم: شاخ و برگ دادن به ووکامرس در طراحی فروشگاه
در ووکامرس چندین و چند افزونه رایگان دیگر وجود دارد که به وسیله آن می توانید فروشگاه اینترنتی کامل تری راه اندازی کنید. برای انجام این کار کافی است افزونه ای که مناسب فروشگاه شما است از منابع موجود انتخاب و آن را نصب نمایید. انجام این کار باعث زیباتر شدن فروشگاه شده و امکان خرید و انتخاب بیشتر محصول را برای کاربران افزایش می دهد.
گام هفتم: توجه به سئو ووکامرس برای افزایش بازدیدکنندگان
زمانی که تمامی مراحل طراحی فروشگاه اینترنتی را به پایان رساندید حالا نوبت به فروش محصولات می رسد. تمامی مراحل توضیح داده شده برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی به همین منظور می باشد که بتوانید محصولات خود را در زمان اندکی به فروش برسانید. اما انجام این کار به چه چیزهایی احتیاج دارد؟ اولین کار برای افزایش فروش کالا و افزایش میزان بازدیدکنندگان سایت شما توجه اساسی به سئو و تولید محتوای غیرتکراری و منحصر به فرد برای محصولات و فروشگاه می باشد. در توضیحات محصولات خود باید بتوانید اطلاعات جامع و کاملی بدون کپی برداری از سایت های فروشگاهی دیگر در اختیار کاربران قرار دهید. بوسیله توضیح مفید، کاربر را وادار به خرید محصول کرده و می توانید برای افزایش فروش و خرید دیگر محصولات، کاربر را تشویق نمایید. انجام این کار باید طبق اصول و الگوریتم های گوگل صورت بگیرد و حتما به کلمات کلیدی که قابلیت جستجوی بالایی دارند توجه شود. برای اینکه بتوانید رتبه فروشگاه اینترنتی خود را در رتبه بندی گوگل بهبود دهید بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:
• در معرفی محصولات حتما محتوای یونیک، اینفوگرافی مناسب، ویدیو و … قرار دهید.
• قسمتی را برای نقد و بررسی محصولات قرار دهید.
• واقع بینانه محتوا تهیه کنید و هر آنچه که نیاز است به کاربر منتقل کنید و سپس او را به خرید محصول هدایت کنید.
• سعی کنید در مناسبت های مهم نظیر شب یلدا، عید نوروز، افتتاح فروشگاه، عید فطر و … تخفیف های خاصی را برای محصولات در نظر بگیرید.
• مسابقه و طرح های خاصی را برای فروش محصولات بیشتر در نظر بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید