دیجیتال مارکتینگ و سئو : آموزش مفاهیم پایه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ لزوم استفاده از انواع ابزارهای بازاریابی آنلاین چیست؟ مفاهیم اولیه بازارایابی دیجیتال چیست؟ Digital Marketing چه شاخه هایی دارد؟ وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست؟ این سوالات، از رایجترین سوالاتی است که برای بسیاری از صاحبان کسب و کار هنگام حضور در فضای آنلاین، ایجاد میشود. با توسعه اینترنت، افزایش استفاده افراد از موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی، روش های بازاریابی و فروش تغییرات زیادی داشته است. در حال حاضر برای دست یابی به مخاطب هدف، لزوما نیازی به ارتباط حضوری و مستقیم از طریق تبلیغات آفلاین نیست! شما میتوانید در فضایی به نام “اینترنت” با یکدیگر ملاقات داشته و خدمات و محصولاتتان را به آنها معرفی کنید! پس بپردازیم به اینکه:
پیشنهاد ویژه : آموزش رایگان سئو سایت 2021 (seo 2021) صفر تا صد
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Digital Marketing یا بازاریابی دیجیتال به کلیه فرآیندهای بازاریابی که از طریق اینترنت و دستگاه های الکترونیکی انجام میشوند، گفته میشود. بنابراین در این گونه از فعالیت های بازاریابی، صاحبان کسب و کار از کانالهای دیجیتال مانند موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی ، ایمیل و سایر وب سایت ها برای ارتباط با مشتریان فعلی و احتمالی استفاده می کنند.
دیجیتال مارکتینگ به کلیه تلاشهای بازاریابی جهت برقراری ارتباط با مشتری در فضایی که بیشترین زمانشان را سپری میکنند، فضای آنلاین، گفته میشود.
روشهای بازاریابی سنتی شامل تبلیغات چاپی، تماس تلفنی و … است. در حالی که در بازاریابی آنلاین، کلیه فرآیندهای بازاریابی به صورت آنلاین اجرا میشوند. در نتیجه بسیاری از محدودیتهایی که در بازاریابی به شکل سنتی وجود دارد، در بازاریابی دیجیتالی مطرح نیست. با استفاده از شیوه های نوین بازاریابی، شما میتوانید با انواع محتوا از عکس گرفته تا ویدئو با مشتری احتمالیتان در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید.
در حال حاضر، برای افزایش آگاهی از برند، استفاده از روشهای مختلف دیجیتال مارکتینگ برای رشد و حیات برند شما، الزامی است. فرقی نمیکند که برای حضور در فضای آنلاین از چه روشی استفاده میکنید، طراحی سایت یا ساخت پیج اینستاگرام؛ تنها چیزی که اهمیت دارد این است که برای برندتان یک صفحه که روایتگر داستان کسب و کار شماست، داشته باشید.
این روزها بازاریابی محتوا، به عنوان یکی از شاخه های دیجیتال مارکتینگ، به اندازه ای رونق گرفته است که افراد برای اعتماد به برندهای مختلف و استفاده از خدمات و محصولاتشان، حتما به دنبال صفحه ای در فضای وب یا شبکه های اجتماعی از آنها هستند. بنابراین اگر میخواهید از میدان رقابت خارج نشده و از رقبا عقب نمانید، باید انواع شاخه های Digital Marketing آشنا شده و از آنها استفاده کنید.
شاخه های دیجیتال مارکتینگ چیست؟
- بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
- بازاریابی محتوا
- بازاریابی شبکه های اجتماعی
- تبلیغات کلیکی (PPC)
- بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)
- تبلیغات Native (Native Advertising)
- اتوماسیون بازاریابی
- بازاریابی ایمیلی
- روابط عمومی آنلاین
- بازاریابی درونگرا (Inbound)
- محتوای حمایت شده (Sponsored Content)
در ادامه خلاصه ای از رایج ترین روشهای بازاریابی دیجیتال و کانالهای درگیر در هرکدام آورده شده است.
بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
سئو سایت، یکی از مهمترین شاخه های دیجیتال مارکتینگ است. فرآیندی که با استفاده از آن میتوان جایگاه سایت را بهبود بخشید و به صفحه اول گوگل، ترجیحا رتبه ۱ تا ۳ رساند. همانطور که در مطلب سئو چیست گفته شد، میزان ترافیک ارگانیک سایت و نرخ تبدیل، ارتباط مستقیمی با جایگاه سایت در گوگل دارد.
بنابراین اگر برای توسعه کسب و کارتان، راه اندازی سایت و وبلاگ را انتخاب کرده اید، قطعا به یک سئوکار حرفه ای نیاز خواهید داشت. البته لازم به ذکر است که سئو خود شامل بخش های مختلفی هستند که عبارت اند از:
سئو داخلی (On page SEO)
همانطور که از اسم این نوع سئو مشخص است، به کلیه فعالیتهایی گفته میشود که در قسمت درونی سایت انجام میشود. به عنوان مثال فرآیند تحقیق کلمات کلیدی و تولید محتوا بر اساس کلمات هدف.
سئو خارجی (Off page SEO)
سئو خارجی، نقطه مقابل سئو داخلی است. در این حالت کلیه تکنیکها بیرون از سایت اجرا شده و ارتباطی به سایت ندارد. برند منشن و لینک سازی خارجی از طریق خرید بک لینک، کمپین رپورتاژ آگهی، پست مهمان و … از جمله رایجترین فعالیتهایی است که در این زیرمجموعه از سئو قرار میگیرند.
سئو تکنیکال (Technical SEO)
سئو فنی یا تکنیکال به کلیه اموری گفته میشود که به منظور بهبود عملکرد سایت اجرا میشوند. بهینه سازی تصاویر، استراکچر دیتا، بهینه سازی فایلهای CSS، بهبود سرعت سایت و … همگی در این شاخه از سئو قرار میگیرند.
بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی محتوا اصلی ترین گامی است که برای ایجاد آگاهی از برند، افزایش ترافیک سایت، ارتباط با مخاطبان و مشتریان باید بردارید. رسانه هایی که هنگام تعیین استراتژی تولید محتوا و انتشار آن باید در نظر داشته باشید، عبارت هستند از:
وبلاگ سایت
اگر برای حضور در فضای آنلاین، طراحی سایت را انتخاب کرده اید، بدون شک باید یک استراتژی مدون برای تولید محتوای سایت هم داشته باشید. این شاخه از Digital Marketing نه تنها برای افزایش آگاهی از برند، بلکه برای افزایش ترافیک ارگانیک سایت، الزامی است. در صورتی که طراحی صفحات و انتخاب موضوعات به درستی انجام شده باشد، قطعا میتوانید ترافیک ورودی را به مشتری تبدیل کنید.
انتشار کتاب الکترونیکی (Ebooks)
ای بوک یکی از روشهای تولید محتوا است که در طولانی مدت نام نیک از برند شما به یادگار میگذارد. البته در صورتی که کاربردی بوده و نیازی از کاربران را برطرف کند. به عنوان مثال، کتاب سئو برای همیشه از مجموعه وبسیما را در نظر بگیرید. کتابی که استفاده از آن برای افراد مبتدی در زمینه سئو، قطعا کارگشا است.
اینفوگرافیک (Infographic)
گرچه برای سئو سایت به محتوای متنی نیاز است، اما بر اساس بررسی های انجام شده، محتوای تصویری تاثیر بیشتری روی مخاطب خواهد داشت. البته این مسئله تا حد زیادی به موضوع هم بستگی دارد و یک قاعده ۱۰۰ درصد درست نیست!
بازاریابی شبکه های اجتماعی
فعالیت در شبکه های اجتماعی برای افزایش آگاهی از برند، برقراری ارتباط موثر با مخاطب و سوشال سیگنال الزامی است. شبکه های اجتماعی که باید حتما در آنها حضور داشته و مهمتر از همه فعالیت کنید، عبارت هستند از:
- فیس بوک
- توییتر
- لینکدین
- اینستاگرام
- اسنپ چت
در ایران به دلیل تحریمها، شاید استفاده از برخی از ابزارها مشکل باشد. اما به هیچ عنوان نباید از فعالیت مداوم در آنها غافل شد. برای مدیریت شبکه های اجتماعی، میتوانید از ابزارهای کمکی مانند نوین استفاده کرد. گرچه باید مراقب بود که فعالیت ربات گونه برخی از ابزارها بود.
تبلیغات کلیکی (PPC)
تبلیغات کلیکی یا پرداخت به ازای هر کلیک، روشی برای هدایت ترافیک به سایت است. تبلیغی که به ازای هر کلیک روی آن، هزینه ای از بودجه کلی شما کسر میشود. یکی از رایجترین شیوه های تبلیغات کلیکی، تبلیغ از طریق گوگل ادز است. بر اساس کلمات کلیدی و بودجه ای که تعیین میکنید، تبلیغ شما در ابتدای صفحه اول و یا آخر آن نمایش داده خواهد شد.
تبلیغات کلیکی در کلیه رسانه ها مانند فیسبوک، لینکدین و توییتر قابل اجراست. اما با توجه به اینکه ما در ایران زندگی میکنیم، راه اندازی این کمپینها، چندان مثمر ثمر نیست. مگر آنکه مخاطب شما در خارج از ایران حضور داشته و یا در یکی از شبکه های گفته شده، حضور زیادی دارند.
بازاریابی وابسته
بازاریابی وابسته، به نوعی همکاری گفته میشود که بر اساس فروش محصول و خدمات دیگران و دریافت کمسیون شکل میگیرد. نمونه ای از این شکل دیجیتال مارکتینگ، وب سایت فروشگاهی دیجی کالا است که اخیرا بر اساس میزان فروشی که از طریق سایتهای دیگر دارد، مقداری به عنوان حق کمسیون به آنها پرداخت میکند.
تبلیغات نیتیو (Native Advertising)
تبلیغات همسان یا نیتیو به تبلیغاتی گفته میشود که از لحاظ ظاهری شبیه به سایر محتواهای موجود در وب سایت یا شبکه های اجتماعی است. به عبارت دیگر، مخاطب با محتوایی رو به رو میشود که اساس تبلیغ است اما نه مستقیما! به عنوان مثال تبلیغات اینستاگرام و یا رپورتاژ آگهی.
اتوماسیون بازاریابی (اتوماسیون بازاریابی)
اتوماسیون بازاریابی به نرم افزاری گفته می شود که به منظور خودکار سازی عملیات اساسی بازاریابی شما مورد استفاده قرار میگیرد. بنابراین هرگونه فعالیت بازاریابی دیجیتالی که توسط یک برنامه به صورت از پیش تعیین شده انجام شود، در این شاخه از دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرد. به عنوان مثال خبرنامه را در نظر بگیرید. یکی از امکانات سایت که با استفاده از یک افزونه میتوانید آن را فعال کنید. کاربران سایت، ایمیل خود را در اختیار شما قرار تا از جدیدترین اخبار و مطالبی که در سایت منتشر میشوند، مطلع شوند. ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی مانند نوین هم جز این دسته از بازاریابی آنلاین در نظر گرفته میشوند.
بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
همانطور که در بخش قبل گفته شد، بازاریابی ایمیلی یکی از قدیمی ترین ترفندهای دیجیتال مارکتینگ است که هنوز هم برای برقراری ارتباط با مشتری، روش موثری است. برای استفاده از این ترفند روشهای مختلفی وجود دارد که پیش از این به یک مورد از آنها، افزونه وردپرس، اشاره شد.
روابط عمومی آنلاین (Online PR)
روابط عمومی دیجیتال در واقع نوع سنتی روابط عمومی سنتی است. پیش از این برای دست یابی به مشتریان جدید، از روشهای سنتی مانند برقراری ارتباط مستقیم با خبرنگاران، تبلیغ در رسانه های مختلف مانند تلویزیون و … استفاده میشد، اما در حال حاضر با روشهایی مانند کامنت مارکتینگ، میتوان با مخاطبان و مشتریان احتمالی به طور مستقیم ارتباط برقرار کرد.
نکته حائز اهمیت این است که روابط عمومی آنلاین یکی از مهمترین بخش های استراتژی دیجیتال مارکتینگ است. در واقع سئو سایت مثمر ثمر نیست مگر آنکه بخش روابط عمومی و پشتیبانی، در مسیر درست قرار داشته باشد.
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای، یکی از جالبترین شیوه های بازاریابی است که تا حدی با تعریف متداولی که ما در ذهن داریم، متفاوت است. در این مدل از بازاریابی دیجیتال، ارتباط بین شما و مشتری از سوی خود مشتری شکل میگیرد و نه شما! در واقع شما برای رسیدن به مشتری، تلاش تبلیغاتی نکرده اید. برخی از نمونه های این نوع بازاریابی در مقابل روشهای بازاریابی سنتی عبارت هستند از:
- وبلاگ نویسی در مقابل تبلیغات پاپ آپ
- ویدئو مارکتینگ در مقابل ویدئو تبلیغاتی
محتوای حمایت شده (Sponsored Content)
محتوای اسپانسری به محتوایی گفته میشود که در ازای پرداخت وجه از طرف شما، در رسانه ای منتشر میشود. به عنوان مثال، اینفلوئنسر مارکتینگ را در نظر بگیرید. شما به یک شخص یا مجموعه ای با مخاطبان و نرخ تعامل بالا، هزینه ای پرداخت میکنید تا در مورد برند، محصولات و یا خدمات شما با دیگران مخاطبان خود صحبت کرده و شما را به آنها پیشنهاد دهند.
وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست؟
اصلیترین وظیفه مدیر دیجیتال مارکتینگ، استفاده از تمام رسانه ها و کانالهای موجود (چه پولی و چه رایگان) جهت جذب مشتری است. این کانالها شامل شبکه های اجتماعی، سایت، سئو، تولید محتوا و … است.
مدیر دیجیتال مارکتینگ معمولاً بر روی یک شاخص کلیدی عملکرد (KPI) متفاوت برای هر کانال تمرکز می کند تا بتواند عملکرد مجموعه را در هر یک به درستی اندازه گیری کند. به عنوان مثال در بخش سئو سایت، KPI میتواند میزان ترافیک ارگانیک ورودی سایت باشد.
لازم به ذکر است که بسته به گستردگی مجموعه، تعداد افرادی که به عنوان مدیر برای بخشهای مختلف بازاریابی نیاز است، متفاوت خواهد بود. به طور قطع نمیتوان از یک نفر انتظار اجرا و مدیریت تمام روشهای مختلف بازاریابی را داشت.
مدیر سئو
- KPI اصلی: ترافیک ارگانیک
مدیر سئو وظیفه بررسی سایت را در موتورهای جستجو، خصوصا گوگل به عهده دارد. مدیر سئو وظیفه هماهنگی بین بخشهای مختلف مانند تولید محتوا و شبکه های اجتماعی را به عهده دارد. چرا که هر اقدامی که در خصوص محتوای سایت انجام میگیرد، به طور مستقیم در سئو سایت تاثیر دارد.
متخصص بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ
- KPI اصلی: زمان حضور در صفحه و بازدید کلی وبلاگ
متخصص بازاریابی محتوا وظیفه تولید محتوای دیجیتال را به عهده دارد. این فرد باید یک استراتژی و تقویم برای وبلاگ و شبکه های اجتماعی تهیه کرده و مهمتر از همه آن را دنبال کند. مدیر این بخش با مدیر سایر بخشها، ارتباط مستقیم دارد. چرا که باید محتوای تهیه شده با جدیدترین خدمات و محصولات شرکت هم راستا باشد.
مدیر شبکه های اجتماعی
- KPI اصلی: تعداد فالوور، ایمپرشن ، اشتراک گذاری
نقش مدیر رسانه های اجتماعی از عنوان آن قابل درک است؛ اما اینکه دقیقا وظیفه مدیریت کدام یک از شبکه ها را به عهده دارد، به نوع کسب و کار آنلاین بستگی دارد. مدیر سوشال مدیا باید اطلاعاتی در خصوص زمان بندی و نوع محتوای مورد نیاز در اختیار بخش تولید محتوا قرار دهد.
تفاوت بازاریابی درونگرا با بازاریابی دیجیتالی چیست؟
در نگاه اول، این دو مدل از بازاریابی مشابه با هم هستند. هر دو در فضای آنلاین اتفاق افتاده و روی تولید محتوای دیجیتالی تمرکز کرده اند.
به طور کلی، کلیه روشهای بازاریابی درونگرا و برونگرا از شاخه های اصلی دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفته میشوند. اما در حالت بازاریابی جاذبه ای یا درونگرا، پیام تبلیغاتی به طور مستقیم به مخاطب انتقال داده نمیشود. در مقابل بازاریابی برونگرا، پیام تبلیغاتی درست در دید کاربران قرار میگیرد، صرف نظر از اینکه تا چه اندازه به آن نیاز داشته و یا به موضوع سایر مطالب موجود در صفحه، مرتبط است.
تبلیغات بنری، نمونه ای از تبلیغات برونگرا هستند که در بسیاری از وب سایتها با هدف تبلیغ محصول یا خدمتی از یک مجموعه، نمایش داده میشوند.
از طرف دیگر، افرادی که در زمینه بازاریابی جاذبه ای فعالیت میکنند، با استفاده از ترفندهای بازاریابی محتوا، از رسانه های آنلاین برای رفع نیاز مخاطب و جلب نظر او استفاده میکنند. به عنوان مثال، تولید محتوا برای وبلاگ را در نظر بگیرید. افراد از طریق جستجوی سوال یا خدمت و کالای مورد نظرشان، با سایت شما رو به رو شده و اگر محتوا کاربرپسند باشد، به مخاطب وفادار شما تبدیل میشود.
سوالات متدوال بازاریابی دیجیتالی
با استفاده از ترفندهای دیجیتال مارکتینگ، چه مدت زمان نیاز است تا به نتیجه مطلوب برسم؟
یکی از مهمترین سوالاتی که برای شما به عنوان صاحب کسب و کار مطرح میشود این است که چه مدت بعد از پیاده سازی هریک از ترفندهای گفته شده، به نتیجه خواهیم رسید. متاسفانه یا خوشبختانه، پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، موضوع کسب و کار. برای کسب اطلاعات دقیق در این مورد، پیشنهاد ما شرکت در یک جلسه مشاوره رایگان است. از طریق شماره تماسهای موجود در سایت با ما در ارتباط باشید. کارشناسان بازاریابی ویلیکو با بررسی میزان بودجه، موضوع و اهداف شما، بهترین، کوتاهترین و موثرترین روش را پیشنهاد خواهند داد.
این را هم بخوانید :
دیدگاهتان را بنویسید