تگ h1 و کاربرد آن در صفحات وب
در صفحات وب سایت ها تگ h1 چه کاربردی دارد؟
در طراحی صفحات وب سایت، تگ h1 برای ایجاد عنوان اصلی صفحه استفاده می شود. تگ آغازین <h1> و تگ پایانی <h1/> است، که در میان آن عنوان اصلی صفحه قرار می گیرد.
تگ های H به معنی HTML Headings Tags می باشند که معادل فارسی آنها تیتر می باشد. به لحاظ نگارشی ما ملزم به استفاده از تیترها در محتوا هستیم زیرا با استفاده از آنها به محتوا نظم داده و توجه مخاطب را جلب می نماییم. همچنین کاربرد تیترها دادن اطلاعات خلاصه از محتوای مربوط به آن است. یعنی در واقع با تیتر، موضوع محتوای مربوط به آن را به مخاطب اعلام می کنیم. اگر بخواهیم H1 را تعریف کنیم عبارت عنوان اصلی یا عنوان شاخص مناسب ترین خواهد بود.
تشریح تاثیر تگ H1 در سئو سایت
یکسری استانداردها در وب وجود دارد که مانع فیزیکی برای عدم استفاده از آنها وجود ندارد. برای مثال شما می توانید از H1 به دفعات نامحدودی در صفحات وب سایت خود استفاده نمایید اما قطعا اینکار اصولی نیست. تگ <h1> برای گوگل اهمیت بالایی دارد. در واقع با H1 به گوگل می گوییم موضوع محتوای ما چیست. می بایست مقدار H1 (تیتر شاخص محتوا) را به نحوی انتخاب نماییم که خصوصیات زیر را با خود داشته باشد:
- موضوع محتوا را بخوبی به مخاطب برساند.
- نه خیلی کوتاه باشد و نه خیلی بلند.
- از کلمات کلیدی در آن بصورت هوشمندانه ای استفاده شود.
- مخاطب را به مطالعه محتوا ترغیب نماید.
تگ تایتل و تگ H1 چه فرقی با هم دارند؟
معمولا اکثر افراد عنوان صفحه(تگ تاتیل) را با تگ h1 اشتباه می گیرند، اما این دو با هم فرق دارند:
- تگ تایتل در صفحات نتایج موتور جستجو(SERP) نشان داده می شود.
- تگ h1 داخل محتوا است، حال آنکه تگ تایتل در هدر و عنوان مرورگر قرار می گیرد.
- تگ تایتل از تگ h1 مهمتر است، اما باید هر دو را برای سئو بهینه کنید.
چرا تگ <H1> برای سئو مهم است؟
یکی از وظایف مهم و پیچیده موتورهای جستجو درک معنا، مفهوم و هدف یک صفحه وب است، یک موتور جستجو برای دریافت داده های مدنظر خود از سیگنال های مختلفی استفاده می کند، یکی از این سیگنال ها تگ تایتل و دیگری تگ <h1> است.
هنگامی که اسپایدر موتور جستجو در حال کندو کاو یک صفحه وب است سعی می کند با کرال کردن ساختار و محتوای HTML صفحه، جملات و عباراتی که در تگ های هدینگ استفاده شده است را شناسایی کند، بنابراین با قرار دادن کلمات کلیدی هدف در تگ h1 این فرصت را به موتور جستجو می دهید تا محتوای صفحه را راحتر و سریعتر درک کند.
چگونگی ایجاد یک تگ <h1> منحصر به فرد
در واقع نحوه ی قرار دادن تگ h1 در یک صفحه راز بزرگی نیست; و تنها با دانش مختصری از HTML و سئو می توان از آن استفاده کرد. ولی باید گفت 80% نتایج جستجو از تگ h1 استفاده می کنند.پس حالا که استفاده از این تگ به این سادگیست چرا ما در صدد نوشتن این مقاله بر آمدیم؟! خوب دلیلش این امر است که بالغ بر 60% مردم به صورت اشتباه از این تگ استفاده می کنند.
خوب حالا بیایید تا بعضی قواعد تگ h1 را باهم مرور کنیم قواعدی که به خود من در جذب ترافیک بیشتر در وب سایتم کمک بسیار زیادی کرد.
- فقط از یک تگ h1 استفاده کنید. هر صفحه فقط و فقط یک تگ h1 نیاز دارد هیچ دلیلی برای استفاده بیش از یک تگ h1 وجود ندارد. زیرا حضور 2 تگ h1 در صفحه باعث سردرگمی موتورهای جستجو می شود و قدرت سئو صفحه را به مراتب کمتر کند.
- h1 شما باید توصیفی از موضوع صفحه شما باشد. یعنی h1 باید در مورد محتوا آن صفحه توضیح خوبی ارائه دهد. شاید بهتر است بگویم برچسب h1 بسیار شبیه برچسب عنوان شما می باشد بنابراین معمولا برچسب h1 عنوان پست یا مقاله یا وبلاگ شما می باشد. به طور معمول برچسب h1 به خواننده حس قوی از آنچه می خواهد بخواند می دهد.
- طول h1 باید بین 20 تا 70 کاراکتر باشد. در حالت کلی طول h1 خیلی اهمیت زیادی ندارد به دلیل اینکه من این موضوع را دنبال کردم این امر است که اگر خیلی کوتاه طول h1 را انتخاب کنید فرصت استفاده از کلید واژه مناسب را هدر داده اید و اگر خیلی هم طولانی باشد قدرت h1 را کم کرده اید. 20 تا 70 کاراکتر طول مناسبی برای استفاده از یک جمله عادی است.
- H1 خود را قوی انتخاب کنید.
- H1 باید بزرگ باشد.
- H1 باید قوی باشد.
- H1 باید قابل توجه باشد.
به خاطر داشته باشید H1 یک عنصر معنایی است نه یک عنصر بصری و این نکته بسیار مهم است که بتوانید این وجه تمایز را حفظ کنید و به درستی استفاده نمایید.دلیل این امر هم پیشرفت گسترده سئو در طی این چند سال بوده است که نقش تاثیر تجربه به کاربر در موتورهای جستجو می باشد.پس در واقع h1 شما باید به صورت مستقیم با کاربر صحبت کند!
در سال 2015 یک مطالعه گسترده روی عوامل رتبه بندی موتورهای جستجو انجام شد و نتیجه این برسی این موضوع بود که بزرگترین تاثیر تگ h1 وجود خود تگ نیست بلکه روشی است که به وسیله ی این تگ قالب را فرمت می کنند.
جمع بندی
اگر بخواهیم تگ هدینگ h1 را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم، “تگ <h1> یعنی انتظار و توقع کاربران و موتورهای جستجو از محتوای یک صفحه”، پس مهم است که تیتر اصلی صفحه با ذات محتوای آن همخوانی داشته باشد، این موضوع می تواند تلنگر بزرگی برای ما باشد تا در انتخاب تیترهای مناسب و کاربرپسند دقت بیشتری خرج کنیم.
دیدگاهتان را بنویسید