تاثیر خوانایی محتوا روی سئو
مشکلی که همیشه با آن دست و پنجه نرم میکنید راه حلش اینجاست. میدانم خیلی از شما و حتی نویسنده های سایت شما در خوانا کردن محتوایی که مینویسند با چالش سختی مواجه هستند. خوانایی محتوا اگر چه در رتبه گرفتن تاثیر مستقیم ندارد اما گوگل نشان داده هر چه محتوای مناسب تری بنویسید که اتفاقا کاربران آن را میخوانند رتبه بهتری به آن اختصاص میدهد. حتی شاید میزان اعتماد گوگل به سایتتان بیشتر شود و محتوای شما بدون داشتن بک لینک هم در رتبه های بالای صفحه اول باشد.
پیشنهاد ویژه : آموزش رایگان طراحی سایت صفر تا صد
اینها همه تاثیر خوانایی روی محتوا را نشان میدهند و قطعا محتوای سئو شده نتایج خوبی را برای شما حاصل میکند. (همچنین گوگل کاربران را پس از ورود به سایت شما و خروج از آن زیر نظر میگیرد و حتی روش کلیک کردن آنها روی عناصر و المان های سایت شما را می بیند پس متوجه می شود کاربران چطور با محتوای وب سایت شما تعامل می کنند.
- به نظر شما پرداخت دستمزد بالا برای نویسنده ای که متون و محتوایش به آسانی قابل خواندن باشد و درک آن آسان باشد ارزش ندارد؟
- آیا میزان خوانا بودن یک متن می تواند در رتبه بندی موتورهای جستجو تاثیرگذار باشد؟
- خوانایی محتوا و قابل درک بودن میتواند باعث بهبود سئو و ترافیک بیشتر میشود؟
حتما برای شما هم پیش آمده در گوگل دنبال چیزی باشید و با دو سایت که محتوای یکسان اما نگارش متفاوتی دارند روبرو شوید. یکی از وب سایت ها دارای متنی طولانی، خسته کننده و دیگری ساده و روان است. قطعا از خواندن محتوای دوم لذت بیشتری میبرید و راحت تر به آن چیزی که دنبالش بودید میرسید. اما فرق این دو محتوا در چیست؟ پاسخ ساده است. تنها فرق این دو متن در میزان خوانایی آن هاست.
علت اهمیت خوانایی محتوا از نظر افزونه سئو Yoast SEO
افزونه وردپرس Yoast SEO معتقد است محتوای وب سایت ها باید برای کاربران نوشته شود و خواندن آن برای هر کاربری با هر سطح تحصیلاتی تا حد امکان آسان، کاربردی و لذت بخش باشد. همچنین این افزونه معتقد است میزان خوانایی محتوا، می تواند تاثیر مثبتی در کسب رتبه بهتر و افزایش ترافیک سایت داشته باشد.
اما خوانایی محتوا چطور در سئو تاثیر گذار است؟
از نظر افزونه سئو Yoast SEO دو دلیل برای این تاثیر مثبت وجود دارد.
- رشد جستجوی صوتی و تمرکز گوگل روی آن
- بهبود الگوریتم های گوگل و افزایش شباهت درک گوگل به کاربر واقعی.
توجه به این نکات برای هر کپی رایتر و نویسنده ای از نون شب واجب تره!
رشد جستجو صوتی و تمرکز گوگل روی آن
با اینکه جستجوی صوتی هنوز آنقدر بین کاربران باب نشده و درصد کمی از آن استفاده می کنند، گوگل و دیگر موتور های جستجو به طور ویژه ای روی جستجوی صوتی تمرکز کرده اند.
چون آنها میدانند استفاده از این روش جستجو بسیار آسان تر از جستجوی تایپی است و در آینده ای نه چندان دور این روش جایگزین روش قدیمی جستجو میشود.
جستجوی صوتی حتی میتواند جان کاربران را نجات دهد! میپرسید چگونه؟ به مثال زیر توجه کنید:
فرض کنید درحال رانندگی هستید و برای پیدا کردن مقصد تان نیاز به جستجو در گوگل دارید؟ کدام روش آسان تر است؟ مقصد را در کادر جستجو گوگل بنویسید و خطر تصادف را به جان بخرید؟ یا فقط یک Voice search یا جستجوی صوتی انجام دهید؟
مسلما جستجوی صوتی روشی ایمن تر و راحت تر است.
از فایل های ویدئویی و صوتی طولانی به همراه کلمات سخت استفاده نکنید
معمولا افرادی که برای جستجو از روش صوتی استفاده می کنند علاقه ای به فایل های صوتی خیلی طولانی ندارند و سریعا آن ها را قطع می کنند. مثلا موضوعی که در ویدئو یا پادکست محتوای شما بیان میشود اندازه یک پاراگراف است. حال فرض کنید این پاراگراف طولانی تر بود و از کلمات خیلی سختی در آن استفاده میشد! قطعا این پیغام ویدئویی برای کاربر غیرقابل درک میشد و کسی به آن توجه نمیکرد. گوگل هیچوقت به چنین محتوای غیر قابل درکی، چه در نتایج جستجو صوتی و چه در نتایج جستجو طبیعی رتبه نمی دهد.
از آن جایی که صحبت کردن برای موتور جستجو راحت تر از تایپ کردن کلمات کلیدی است و همینطور زمان کمتری از کاربر می گیرد، پیش بینی می شود که در آینده ای نه چندان دور جستجوی صوتی جایگاه اول روش جستجو را به خود اختصاص دهد.
به خوانایی محتوا و قابلیت درک متن توجه کنید
گوگل می خواهد اگر جستجوی صوتی اولین روش جستجو باشد، خودش از آن میزبانی کند و کاربران جستجوی خود را در گجت های گوگل (مثل google pixel stand, google home, google home hub, ect) انجام دهند. به همین خاطر در دو سال اخیر شرکت گوگل شروع به فروش این گجت ها در بازار آمریکا، اروپا و شرق آسیا نموده است. این ها نشان میدهد گوگل به طور ویژه ای روی جستجوی صوتی تمرکز کرده است.
به هر حال اگر این اتفاق بیافتد یا نیافتد اهمیت خوانایی و قابلیت درک محتوا روزبروز بیشتر میشود. از این رو پیشنهاد میکنم همواره در تولید محتوای سایتتان به خوانایی خوب و قابلیت درک آن چه توسط گوگل و چه توسط کاربر توجه داشته باشید.
بهبود الگوریتم های گوگل و افزایش شباهت درک گوگل به کاربر واقعی
نسبت به سال های گذشته گوگل توانسته در درک آن چیزی که کاربر به دنبال آن می گردد و نمایش نتایج نزدیک تر به آن موضوع جستجو شده، پیشرفت چشم گیری داشته باشد. الگوریتم های گوگل شباهت زیادی به رفتار کاربران واقعی دارند و در تلاش اند یک متن را مثل یک انسان بخوانند. کاربران وقتی می خواهند یک متن را بخوانند معمولا اول سراغ عنوان ها و زیر عنوان ها و جملات اول پاراگراف ها می روند تا با یک نگاه متوجه مضمون کلی متن شوند. گوگل سعی کرده است این رفتار کاربران را تقلید کرده و الگوریتم های خود را بر اساس آن طراحی کند.
از این رو باید بدانید نوع ساختار محتوا، نوع نگارش پاراگراف ها (مخصوصا خط اول پاراگراف ها) و تیتر ها از اهمیت بسیار بالایی برای کاربر و موتور های جستجو برخوردار است.
موتور های جستجویی مثل گوگل همواره از وب سایت ها انتظار دارند محتوایی با کیفیت و کاربردی برای کاربر تولید کنند. دو الگوریتم مهم گوگل یعنی پاندا و مرغ مگس خوار دقیقا روی همین مسئله تمرکز دارند و صفحات سایت ها را از نظر محتوایی با استانداردهای بالایی ارزیابی میکنند. در کنار اینها الگوریتم پیچیده رنکبرین RankBrain (توسعه یافته بر پایه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی) اطلاعات را از این الگوریتم ها دریافت کرده و بر اساس فاکتور های جستجوی معنایی و نوع درخواست کاربر، این اطلاعات را در نتایج جستجو به وی ارائه میکند.
فاکتور های یک محتوای خوانا و قابل درک
محتوای قابل خواندن و قابل درک به مخاطب کمک می کند ارتباط معنایی پاراگراف ها و جملات را بهتر درک کند و از خواندن متن لذت ببرند. و حتی علاقمند به خواندن مطالب بیشتری از وبلاگ یا سایت شما شوند که نتیجه آن پایین آمدن نرخ پرش Bounce rate سایت تان است و همین نرخ بانس ریت پایین از چیزهایی است که گوگل اهمیت زیادی به آن میدهد و سایت های با بانس ریت پایین را همیشه در صدر نتایج نمایش میدهد. از این رو میبینید که نوشتن یک متن خوانا از جهات مختلفی می تواند در سئو و رتبه یک سایت تاثیر گذار باشد. یک محتوای قابل درک برای گرفتن رنک و رتبه بهتر در گوگل باید دارای فاکتور های زیر باشد:
- جملات کوتاه، ساده و مفهومی
- تعداد کمی کلمات طولانی و سخت
- ساختار صحیح
- پاراگراف های کوتاه
- استفاده صحیح از تگ های هیدینگ
- تیتر های توضیح دهنده و جذاب
این را هم بخوانید :
دیدگاهتان را بنویسید