آموزش سئو محتوا : نوشتن محتوای مناسب برای سئو
به طور نسبی، با دنیای اینترنت و موتورهای جستجو، آشنایی داشته باشید احتمالاً راجع به آموزش سئو محتوا یا محتوای سئو شده مطالبی خوانده اید. در این مقاله می خواهیم به طور کامل نحوه نوشتن محتوای مناسب برای سئو را آموزش دهیم. به جرات میتوان گفت مهمترین بخش سئو داخلی بخش محتوای سایت است. محتوا را نمی توان یک فاکتور سئو در نظر گرفت زیرا بسیاری از فاکتور ها تحت تاثیر محتوا می باشند و برای بهینه کردن آن استفاده می شوند. پس اگر بتوانید محتوای سئو شده و جذاب تولید کنید، بدون شک می توانید رشد قابل توجهی را شاهد باشید.
پیشنهاد ویژه : آموزش رایگان سئو سایت 2021 (seo 2021) صفر تا صد
حتماً این جمله از Bill Gates را شنیده اید که “محتوا پادشاه است”. جالب است بدانید که بیل گیتس این صحبت را حتی قبل از پیدایش گوگل، بیان نمود و امروزه این موضوع واقعاً صحت پیدا کرده است؛ حالا اگر محتوای شما، سئو هم شود که چه بهتر.
محتوای سئو شده چیست؟
برای اینکه بدانید منظور از محتوای سئو شده چیست، این عبارت را به بخش های کوچکتر تقسیم می کنیم تا درکش برای شما آسان تر شود.
همان طور که می دانید، سئو به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می باشد. منظور از محتوا نیز، اطلاعاتی است که به صورت آنلاین بر روی وب هست و می تواند مورد استفاده افراد مختلف قرار بگیرد (در ادامه مقاله انواع محتوای سئو شده را نام بردیم).
حال، منظور از آموزش سئو محتوا، یعنی بتوانیم محتوایی تولید کنیم که برای موتورهای جستجو مانند گوگل بهینه شده باشد. به عبارت دیگر، محتوای سئو شده، محتوایی است که با هدف جذب ترافیک بیشتر از موتورهای جستجو تولید می شود.
وقتى صحبت از “آموزش سئو محتوا” مي شود، اكثر مردم فكرشان به سمت “محتوای یک مقاله” ميرود. اين تصورى غلط، اما رايج است. محتواى سئو شده برای هر صفحه اى از سایت كه كلمه ى كليدى خاصى را مورد هدف قرار مي دهد، استفاده می شود. اين جمله بدان معناست كه سئو محتوا بر روی صفحه اصلی سایت، صفحات دسته بندی، صفحه محصولات، پستهاى وبلاگ و … انجام می شود.
به یاد داشته باشید که منظور از تولید محتواى مناسب برای سئو، فقط نوشتن متون بالای ٢٠٠٠ كلمه نيست. محتوای طولانی خیلی خوب است اما نه اینکه یک محتوا صرفاً طولانی باشد، ولی هیچ اطلاعات خاصی را به کاربر منتقل نکند.
قانون ٢٠/٨٠ در تولید محتوا
قانون ۲۰/۸۰ در تولید محتوا، به این نکته اشاره دارد که شما باید ۸۰٪ از محتوایتان را در مورد کلمه کلیدی هدف بنویسید و ۲۰٪ دیگر را میتوانید به مطالب دیگری که به موضوع شما مرتبط اند، بپردازید و از این ۲۰٪، برای لینک سازی داخلی بین صفحاتتان استفاده نمایید. اما این گفته یعنی چه؟
بگذارید مثالی بزنم تا درک این موضوع برای شما راحت تر شود. محتوایی که الان درحال مطالعه اش هستید دارای یک یا چند کلمه کلیدی هدف است مانند: “آموزش سئو محتوا” و … . ما سعی کردیم که ۸۰٪ از متن اصلی این صفحه را به این کلمه کلیدی اختصاص دهیم و در مورد سئو محتوا صحبت نماییم.
اما بخش هایی از مطلب هم در مورد این موضوعات صحبت نمی شود مانند همین پاراگراف ۲۰/۸۰ که در مورد تولید محتواست. اگر شما مقدار زیادی از متن را به جای توضیح حول کلمه کلیدی خود، به موارد دیگر بپردازید، گوگل در درک محتوای شما، دچار مشکل می شود و نمی تواند بفهمد که بالاخره مطلب شما در مورد چیست!
هدف از آموزش سئو محتوا چیست؟
محتوا را نباید فقط به دید فاکتور و عاملی برای افزایش رتبه در موتورهای جستجو در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که اگر تنها هدف شما از آموزش سئو محتوا و یا تولید محتوای سئو شده، جذب ترافیک بیشتر باشد، نتایج مطلوبی نخواهید گرفت. علاوه بر اینکه شما باید موتورهای جستجو را راضی نگه دارید (تا با دادن رتبه های بالا به شما پاداش دهند)، باید هدف مهم تری در ذهن داشته باشید و آن، راضی نگه داشتن بازدید کنندگان و مشتریان سایتتان است.
شما باید علاوه بر تولید محتوای مناسب برای سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو، ارزشی فراتر را به مشتریان خود ارائه دهید و کاری کنید که آنها دوباره به سایتتان بازگردند. زیرا یک محتوای عالی، تاثیر چشمگیری در دیجیتال مارکتینگ، جذب و رضایت کاربر، ایجاد تجربه ای موفق برای کاربران و وفادار ساختن آنها دارد. پس در استراتژی سئو، محتوا را در بالاترین اولویت بگذارید.
برای مثال، فرض کنید صفحه ای از سایت شما، با عبارت “دانلود کتاب X” بهینه شده باشد و کاربران با جستجوی این عبارت در گوگل، وارد سایت شما شوند. حال، اگر هیچ فایلی جهت دانلود در سایت شما وجود نداشته باشد، آن وقت چه حالی به کاربر دست می دهد؟ آیا حاضراند بار دیگر که عبارتی را در گوگل جستجو کردند، وارد این سایت شوند؟
البته که نه! پس بدانید که گوگل نیز تمام تعاملات با سایت شما را زیر نظر می گیرد. اگر کاربران سایت شما را دوست داشته باشند، آن وقت گوگل نیز سایتتان را دوست خواهد داشت و به آن مقام و رتبه می دهد.
بنابراین محتواهای کوتاه تولید نکنید که فقط در گوگل، رتبه و کلیک بگیرند وهیچ اطلاعات به درد بخوری برای مخاطبان خود فراهم نکنند. سایت هایی که محتوای کوتاه و بی ارزش تولید می کنند، احتمال دارد که شامل پنالتی گوگل شوند؛ هم چنین ممکن است این سایت ها بانس ریت بالا و نرخ تبدیل پایین تری داشته باشند.
اگر تنها قادر به یادگیری یکی از بخش های سئو باشیم بدون شک آن بخش، سئو محتوا است؛ زیرا خود آغاز کننده بسیاری از بخش های دیگر سئو است، پس سئو کردن یک محتوا را جدی بگیرید.
ايجاد محتواى موثر، بسيار فراتر و پیچیده تر از قرار دادن چند كلمه ى كليدى ساده در صفحه است! به همين دليل، قرار است امروز به شما چگونگى نوشتن محتوای مناسب برای سئو را آموزش دهیم.
لازمه نوشتن محتوای مناسب برای سئو چیست؟
در آموزش سئو محتوا و تولید محتوای سئو شده، باید همیشه این 3 مرحله را قبل از تولید محتوا در ذهنتان داشته باشید:
- تحقیق کلمات کلیدی: اگر می خواهید از طریق سرچ ترافیک سایت خود را بالا ببرید، قبل از این که شروع به نوشتن کنید، باید تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید. با این کار می توانید روی کلماتی تمرکز کنید که مطمئن هستید سرچ زیادی دارند. به عبارت دیگر، راجع به موضوعاتی بنویسید (در حوزه کاری خودتان) که مردم راجع به آن سوال دارند و در اینترنت به دنبال اطلاعات می گردند.
- بهینه سازی کلمات کلیدی: بدانید که کجا و چگونه در محتوایتان از کلمات کلیدی استفاده کنید تا این گونه، از حداکثر قابلیت جستجو استفاده کنید. (برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله “سئو داخلی” ما را در ویکی دمی مطالعه کنید).
- سازماندهی محتوا: محتواهایی که بر روی سایت شما وجود دارد، باید به طور منطقی دسته بندی و سازماندهی شود. با این کار، نه تنها به سئو سایتتان کمک می کنید بلکه، مخاطبان راحت می توانند مقالات مرتبط را پیدا کنند. هر چه آنها بیشتر در سایت شما بمانند، برای سئو شما بهتر است.
- تبلیغ محتوا: با اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی ، می توانید کاری کنید که محتوای شما بیشتر دیده شود. در نتیجه ترافیک بیشتری به سمت سایت شما سرازیر خواهد شد. به یاد داشته باشید که برای این گونه محتواها نیز، هم لینک سازی داخلی و هم لینک سازی خارجی انجام دهید.
فرآیند سئو محتوای سایت
روند و فرآیند ساخت يك محتوای مناسب برای سئو مي تواند به ترتيب مراحل زیر باشد:
- پیدا کردن كلمات كليدى
- بررسی كيفيت كلمات كليدى
- انتخاب كلمه ى كليدى (بر اساس آنالیز رقبا)
- تعیین استراتژی هدف جستجو
- تعیین استراتژی محتوا
- ساخت و تولید محتوا
- بهينه سازى و سئو محتوا
اين مراحل در ظاهر ممكن است ساده باشند، اما هر کدام از این موارد خود شامل بخش های مختلفی است که در ادامه به طور کامل توضیح خواهیم داد.
پیدا کردن کلمات کلیدی
اولین مرحله در آموزش سئو محتوا، تحقیق کلمات کلیدی است. به این منظور، ابتدا يک لیست از كلمات كليدى بسازيد. برای اینکار، شما می توانید عباراتی را مرتبط با موضوعات مورد نظر خود در گوگل جستجو کنید. در انتهای هر جستجو، گوگل به شما نتایج مرتبط یا همان related search را نشان می دهد که می توانید آنها را نیز در لیست خود قرار دهید.
اما به یک نکته توجه داشته باشید، شما قرار است که یک بانک از کلمات کلیدی داشته باشید، بنابراین سعی کنید تا آنجایی که می شود، در مورد موضوعی که قصد نوشتن آن را دارید کلمه پیدا کنید. البته قرار نیست که بتوانید تمام کلمات کلیدی را یک جا پیدا کنید، بعضی از این کلمات به مرور پیدا می شوند، ولی تا آنجایی که می شود خودتان را جای کاربران قرار دهید و ببینید که چه سوالاتی را ممکن از گوگل بپرسند.
این را هم بخوانید :
دیدگاهتان را بنویسید