برچسب گذاری صحیح در سئو و اصول آن
برچسب گذاری صحیح در سئو و اصول آن
?یکی از عمده ترین مشکلاتی که بین کاراموزان و افرادی که وارد حوزه سئو شده اند دیده شده ، عدم درک صحیح از برچسب و نحوه برچسب گذاری صحیح برای محتواهای ایجاد شده میباشد.قسمت برچسبها یا تگ، یکی از بخش هایی است که سیستم های مدیریت محتوا به صورت پیشفرض در اختیار شما قرار داده تا از طریق آن بتوانید دسته های مختلف را به هم مرتبط کرده و کاربر را در جهت یافتن مقالات مشابه و مرتبط در بین انبوهی از مقالات راهنمایی کنید. (البته برچسب گذاری در خارج از بحث سیستم های مدیریت محتوا نیز معنا دارد و مختص سیستمی مثل وردپرس نیست.)
?باید های برچسب (tag) گذاری
۱) تعداد برچسب
تعداد برچسب ها یک نوشته نباید زیاد باشد، هدف برچسب گذاری، هدایت کاربران به مقالات مشابه میباشد، تعداد زیاد برچسب سه ایراد اساسی دارد:
۱) تعداد بالای برچسب ها باعث گمراهی و سر در گمی کاربران شما شده و تجربه کاربر را خدشه دار میکند.
۲) دقت داشته باشید که هر سایت یک بودجه ایندکسی از طرف گوگل دارد و بات های گوگل زمان خاصی را به سایت شما برای اینکار اختصاص میدهند، با برچسب گذاری زیاد از حد شما بودجه ایندکس خود را صرف صفحات جدید و نه چندان با ارزش کرده و صفحات اصلی و مهم شما از این دایره خارج خواهند شد.
۳) زیاد شدن صفحات زامبی یکی دیگر از ایرادات بزرگ برای سئو سایت شما میباشد که نتیجه مستقیم برچسب گذاری های بی مورد و زیاد است، صفحاتی که فقط یک مطلب در آن قرار داشته و هیچ ارزشی برای سایت شما ایجاد نمیکند. (صد رحمت به صفحات ۴۰۴!)
۲) کوتاه و مفید بودن برچسب
یکی دیگر از اشتباهات رایج در برچسب گذاری ، برچسب گذاری های طولانی و جمله واره های تک بعدی است. به نحوی که نتوان دیگر از آن برچسب برای موضوعات و مقالات دیگر استفاده کرد.
برچسب های شما نهایت باید ترکیبی از دو یا سه کلمه باشد، به نحوی که در راستای استراتژی محتوای شما بوده و بتوان از آن در ادامه استفاده کرد.
این بخش را با یک مثال برای شما توضیح میدهم:
فرض کنید مقاله ای در مورد «آموزش دیجیتال مارکتینگ» در وبسایت خود بارگزاری کرده اید و در آن به موضوعاتی نظیر سئو، بازاریابی محتوا و سوشیال مدیا مارکتینگ اشاره کرده اید.
?برچسب گذاری اشتباه و ضربه بر پیکره سئو سایت
برچسب گذاری اشتباه علاه بر گسترش صفحات زامبی که به آن اشاره شد دو عیب بزرگ دیگر نیز دارد و می تواند سئوسایت شما را با مشکل بزرگی مواجه سازد.
1)تولید محتوای تکراری
اگر برچسب های شما دارای محتوای یکسان باشد، سایت شما با مشکل بزرگی به اسم duplicate content مواجه خواهد شد.
برای مثال همان مقاله آموزش دیجیتال مارکتینگ را در نظر بگیرید، اگر یکی از برچسب ها سئوسایت باشد و یکی دیگر از برچسب ها بهبود سئو سایت باشد، محتواعملا در دو صفحه با مضمون یکسان منتشر خواهد شد. این موضوع همان مسئله محتوای تکراری از نظر گوگل تلقی شده و به سئو سایت شما آسیب خواهد زد.
۲)cannibalization
شاید برای شما پیش آمده باشد که با یک کلمه کلیدی در سرچ گوگل دو نتیجه داشته باشید، برای مثال یک لندینگ پیج شما و یکی از صفحات برچسب شما تحت کلمه «آموزش سئو در تهران» رتبه ۳ و ۹ را در نتایج گوگل داشته باشد!
این موضوع شاید در ابتدا و نگاهی سطحی به آن، دستاورد خوبی به شمار برود اما این را به خاطر داشته باشید که شما میتوانستید لینک ۱ را در اختیار داشته باشید.این موضوع همان cannibalization میباشد
استفاده از برچسب مشابه با عنوان مقاله این مشکل را ممکن است برای شما ایجاد کند و دو صفحه شما با هم در صفحات گوگل با هم رقابت کنند که در نهایت این موضوع به ضرر شما تمام خواهد شد.
?برچسب گذاری اشتباه را چگونه اصلاح کنم؟
ممکن است شما پروژه ای قبول کنید که کارفرما یا تیم سئو قبلی بدون درک درست از برچسب با تگ گذاری اشتباه، عملکرد سایت را تحت تاثیر قرارداده باشند. شما به عنوان یک متخصص سئو باید در ابتدا برچسب های مهم را شناخته و از پتانسیل آن ها برای ارتباط صفحات با یکدیگر استفاده کنید. در گام بعد شما ۲ راه اصلی برای از بین بردن برچسب های اشتباه دارید:
۱)حذف برچسب ها
راحت ترین راه برای یک کارشناس سئو حذف صفحات برچسب می باشد، دقت داشته باشید با این کار برچسب شما به صورت پیشفرض به صفحه ۴۰۴ ریدایرکت میشود.
اگر صفحه ۴۰۴ شخصی سازی شده و با کیفیت در اختیار دارید این کار مشکل بزرگی برای شما ایجاد نخواهد کرد.
۲)ریدایرکت ۳۰۱ یا استفاده از canonical
یکی دیگر از راه های از بین بردن این برچسب های اضافی و زامبی پیج ها ریدایرکت آن ها به صفحات و مقالات مرتبط میباشد برای این کار از رل کنونیکال نیز میتوانید استفاده کنید.
?10 کلید طلایی سئو به برکت برچسب گذاری در وردپرس:
با کمک برچسب گذاری اصولی، مثل آهنربا از کلمات کلیدی فرعی سایت خود ترافیک جذب خواهید کرد. برچسب گذاری معیار مهم و تاثیر گذاری است.
?در انتخاب کلمات کلیدی مناسب وسواس به خرج دهید :
به همان اندازه که کلمه کلیدی در تولید محتوا نقش اساسی داشت، استراتژی کلمه کلیدی هم باید جزو قدم های اولیه برای تحقیقات کلمه کلیدی وبسایت شما باشد. لطفا، لطفا، لطفا قدرت ذخیره شده فوق العاده در صفحات آرشیو را نادیده نگیرید و معجزه ی آنها در سئو را اسراف نکنید. اینجاست که بازهم انتخاب کلمه کلیدی مناسب بیشتر خودنمایی میکند.
نکاتی که برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب باید رعایت کنید، مختصرا به شرح زیر است :
انتخاب کلمات ۳ سیلابی، ۴ سیلابی و یا کلمات ۲ سیلابی فرعی بهتر است. (هوش مخاطبان اینترنت بهبود یافته و معمولا با چند کلمه سرچ میکنند)
کلمه کلیدی انتخابی نباید با کلمه کلیدی دیگر در کل وبسایت شما مشابهت داشته باشد. در واقع هیچ صفحه ای در سایتتان نباید با آن کلمه کلیدی بهینه شده باشد.
اگر کلمه کلیدی مورد نظرتان در تگ تایتل محتواهای زیر مجموعه موجود باشد، البته که بهتر است.
یادتان باشد که برچسب باید کوتاه باشد. بیشتر از سه سیلاب برای برچسب توصیه نمیشود.
?محتواهای مربوطه را نیز مورد عنایت قرار دهید
بعد از اینکه کلمه کلیدی مدنظرتان را انتخاب کردید، آپدیت تمام مقالات زیر مجموعه ضروری است. همچنین وجود این کلمه کلیدی در تگ تایتل، صد کلمه اول و خلاصه محتوا هم خالی از لطف نیست.
?اسکلت بندی
طراحی نامناسب ساختار صفحات آرشیو جزو همان فاکتورهایی است که قدرت ذخیره شده آرشیو ها را به هدر میدهد. البته تا حدودی حق هم دارید؛ با این در قدرت سیستم وردپرس حرفی نیست اما در این مورد تا حدودی کم لطفی کرده و و هیچ قالب و افزونه ای را به آن اختصاص نداده است. توصیه ما این است که یک برگه با طراحی دلخواه بسازید و صفحه برچسب مورد نظر را روی آن ریدایرکت کنید.
روشی که من توصیه می کنم این است که یک برگه بسازید و پس از طراحی دلخواه، صفحه برچسب را البته کدنویسی همان صفحه برچسب بهترین انتخاب است، اگر برنامه نویس متخصص به وردپرس هستید.
?تولید محتوای اختصاصی برای برچسب
حواستان باشد که در صفحه برچسب محتوای اختصاصی آن صفحه نیز تولید شود. تما فوت و فنی که برای تولید محتوا و سئو میدانید، باید رعایت کنید. البته محتواهای طولانی و آسمان خراش لازم نیست. یک متن 500 کلمه ای کفایت میکند.
?از متاتایتل و متادیسکریپشن جذاب غافل نباشید
حتما شما هم در گذشته تجربه رویارویی با نتایجی از گوگل که عنوان و توضیحات متای نه چندان دلچسبی داشته اند برخورد کرده اید. در مواردی حتی کلماتی همچون «بایگانی» و «آرشیو» هم در زشت تر شدن ظاهر این نتایج کمک دوچندان میکرد.
حتما متوجه شده اید که قرار است این بی نظمی را به انتخاب نادرست تگ عنوان ربط دهیم که برای صفحات برچسب ها انتخاب شدند.
البته این را بدانید که این گونه وبسایت ها با این عناوین و دیسکریپشن های زننده دیگر رنگ لیست نتایج گوگل را هم نخواهند دید
?جادوی سئوی خارجی
شاید جالب باشد اگر بدانید برای برچسب گذاری، علاوه بر سئوی داخلی، با چالش سئوی خارجی نیز مواجهیم. صفحات آرشیو مثل سطل بزرگی هستند که محتواهای مختلفی از آن سرچشمه میگیرد. در واقع هر چیزی که درون سطل بریزید به محتواهای زیر مجموعه هم نفوذ میکند. این مثال را گفتیم تا به این نتیجه برسیم بهتر است لینک سازی روی صفحات آرشیو انجام شود تا اعتبارش دامن مقاله های زیر مجموعه را هم بگیرد.
? برچسب باید عمومی باشد و قابل تکرار
برچسب هایی که قابلیت تکرار نداشته باشند و خیلی خاص و غیر عمومی باشند ارزش استفاده در سایت دلبند شما را ندارند. تکرار برچسب در مقالات مختلف باعث افزایش قدرت برچسب شده و میتواند برای شما بازدید کنند خوب جذب کند.
? برچسب های هر نوشته تا حد ممکن کم باشد
اگر برچسب برای کمک به کاربر قرار داده میشود می بایست حدالامکان کم و موجز باشد. برچسب های زیاد باعث گمراهی گوگل و کاربران شما خواهد شد. صفحات کم اهمیت وقت کاربر و گوگل را میگیرد و باعث نادیده گرفته شدن صفحات اصلی شما میشود.
? تا حد ممکن از برچسب های قبلی استفاده کنید
وقتی میتوانید برچسب های قبلی خود را به خورد مقاله بدهید چه نیازی ست که برچسب جدید تولید کنید و صفحات آرشیو خود را بزرگتر کنید؟ اگر تعداد صفحات بی ارزش در سایت شما زیاد باشد اعتماد گوگل به کیفیت محتوای سایت شما از بین خواهد رفت. وقت ارزشمند ربات های گوگل را با محتوا های بی ارزش نگیرید.
?مراقب برچسب های تکراری باشید
یکی از مواردی که گوگل به شدت با آن مخالف است بحث محتوای تکراری یا Duplicate Content است. دراین زمینه می توانید مطالعه جداگانه ای داشته باشید. فقط در نظر داشته باشید با انتخاب دو کلمه موبایل شیائومی و موبایل شائومی بعنوان برچسب و گذاشتن آن در مقاله های معین، در واقع دارید یک محتوای تکراری تولید میکنید. پس برچسب های خود را به نحوی انتخاب کنید که مقاله های معین و کاملا تکراری نداشته باشند.
دیدگاهتان را بنویسید