گوگل تگ منیجر چیست
یکی از مهمترین برگ برندههای هر کسب و کاری، جمعآوری و کسب بیشترین اطلاعات ممکن از رفتار مشتریان است تا بتواند با تحلیل این اطلاعات خدمات بهتری به آنها ارائه کند. یکی از بهترین ابزارهایی که در دنیای آنلاین به شما کمک میکند تا بتواند اطلاعات خوبی از کاربران جمعآوری کنید گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) است. در این مطلب بیشتر میخواهیم درباره این ابزار و آموزش کار با آن صحبت کنیم.
زمانی که وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ میشوید، اولین تعریفی که از این دنیا به شما میگویند این است:
“استفاده از ابزارهای آنلاین و دیجیتال در راستای تحقق اهداف بازاریابی و فروش”
برای تحقق اهداف بازاریابی و در نتیجه فروش بیشتر مهمترین کار ما توجه به نیازها و به طور کلی رفتار مشتری است. هر چه بتوانیم ارتباط نزدیکتری با مشتریان داشته باشیم و از رفتارها، نیازها، علایق و تصمیمگیریهای آنها بهتر باخبر باشیم، در نتیجه میتوانیم با تحلیل درست به خوبی نیازها و خواستههای مشتریان را برطرف کنیم.
ابزارهای زیادی هستند که میتوانند در این زمینه به ما کمک کنند. پرسشنامهها، بررسی سوابق خرید مشتریان، گوگل تگ منیجر، گوگل آنالیتیکس و… از جمله ابزارهایی هستند که در این زمینه به ما کمک میکنند.
پیشنهاد ویژه : آموزش رایگان طراحی سایت صفر تا صد
گوگل تگ منیجر (GOOGLE TAG MANAGER) چیست؟
اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم گوگل تگ منیجر چیست، باید آن را ابزار رایگان گوگل بدانیم که با قراردادن چند خط کد در سایت مورد نظر، میتوانیم اطلاعات و دادههای مورد نظر خود را از طریق گوگل آنالیتیکس به دست آوریم.
در واقع این ابزار رایگان به مدیریت تگهایی که در صفحات سایت و اپلیکیشنها قرار داده میشود کمک میکند. استفاده از گوگل تگ منیجر خیلی ساده است، ولی این ابزار قدرتمند به شما کمک می کند تا اطلاعات دقیقتری از سایت خود به دست آورید.
یکی از خوبیهای گوگل تگ منیجر این است که هیچ تغییری در کدهای سایت شما نمیدهد و شما هم برای جمعآوری اطلاعات لازم از رفتار مشتریان، نیازی به تغییر کدهای سایت خود ندارید. البته این ابزار مزایای دیگری دارد که در ادامه درباره آنها صحبت میکنیم.
مزایای گوگل تگ منیجر
قطعا اینکه بخواهید برای جمعآوری اطلاعات کاربران و تحلیل رفتار آنها دائما کدنویسی کنید نهتنها کار سختی خواهد بود، بلکه از نظر زمان و هزینه به صرفه نیست. چراکه تمام سایتها کوچک نیستند و نمیتوان در سایتهای بزرگ برای تمام صفحات این کار را انجام داد.
از سوی دیگر مدیریت تعداد زیادی تگ اختصاصی عملا غیرممکن میشود و در نتیجه به خروجی مورد نظر خود نمیرسید. اما گوگل تگ منیجر دقیقا در این بخش به کمک شما میآید و مزایای زیر را در اختیارتان قرار میدهد.
- استفاده آسان: همانطور که اشاره کردیم استفاده از گوگل تگ منیجر بسیار ساده و راحت است و کاربران به آسانی میتوانند بدون هرگونه دستکاری یا تغییر در کدهای سایت خود، کدهای تگ منیجر را در صفحات سایت وارد کنند. از سوی دیگر امکان مدیریت این تگها در گوگل آنالیتیکس نیز کار سادهای است.
- امکان ویرایش و اصلاح قبل از انتشار: اگر فکر میکنید کدهایی که گذاشتید ممکن است درست کار نکند یا اگر میخواهید عملکرد دقیق آنها را ببینید، پیشنمایش گوگل تگ منیجر به شما کمک میکند تا به سادگی عملکرد این کدها را بررسی کرده و هرکدام مشکل داشت پیش از انتشار آن را اصلاح کنید.
- سادهسازی بهروزرسانی سایت: یکی از بهترین ویژگیهای گوگل تگ منیجر این است که از سایت و اپلیکیشن شما جداست و هر کاری لازم باشد در محیطی دیگر انجام میدهید. به همین دلیل بهروزرسانی سایت، نصب افزونهها، تغییر رابط کاربری (UI) و موارد دیگر در سایت و اپلیکیشن خیلی سریع اتفاق میافتد.
- مدیریت کاربران و امکان تعیین سطح: یکی دیگر از مزایای گوگل تگ منیجر این است که برای کنترل بهتر میتوانند اختیارات کاربران را سطحبندی کنید و بگویید چه افرادی میتوانند روی وبسایت و تگ منیجرها تغییرات اعمال کرده یا آنها را ایجاد کنند.
- امکان ذخیرهسازی: بعد از انتشار گوگل تگ منیجر یک نسخه از تغییرات قبلی ذخیره میشود و با مراجعه به آرشیو خود میتوانید تغییرات جدید را لغو کرده و به نسخه قبلی برگردید. خوبی این قابلیت در این است که هر جایی نیاز به اصلاح یا بازگشت باشد خیلی سریع میتوانید این کار را انجام دهید.
- تگهای پیشفرض: یکی دیگر از مهمترین ویژگیهای گوگ تگ منیجر این است که بسیاری از تگهای مهم به صورت پیشفرض در اختیار شما هستند و اگر نتوانید کدنویسی کنید، خیلی راحت میتوانید سراغ آنها بروید. ضمن اینکه امکان ویرایش و شخصیسازی این کدها نیز وجود دارد.
- امنیت بالا: برخلاف تصور تگها و کدهایی که در سایت قرار میدهید هیچگونه مشکل امنیتی ایجاد نمیکنند و تمام امکانات و سطوح امنیتی در اختیار شماست.
- رایگان بودن: یکی از مزایای مهم گوگل تگ منیجر که شاید کمتر به آن توجه شود رایگان بودن این ابزار است که کمک میکند درزمان و هزینهها صرفهجویی کنید.
- ردیابی رویدادها: اگر دنبال این هستید که در مسیر گردش مشتری ببینید که به کدام صفحات رفته، روی کدام لینکها کلیک کرده، با کدام محتوا تعامل بیشتری داشته، کدام فرمها ارسال شده و… خیلی راحت میتوانید از ویژگی ردیابی خودکار رویدادها در گوگل تگ منیجر استفاده کنید.
- نداشتن محدودیت: شما میتوانید به کمک گوگل تگ منیجر (GTM) به صورت نامحدود در سایتها و اپلیکیشنهای اندروید و iOS از تگها و کدهای مورد نظر استفاده کنید.
معایب گوگل تگ منیجر
با تمام خوبیهایی که از این ابزار رایگان گفتیم، گوگل تگ منیجر معاب و نقاط ضعفهایی هم دارد که بد نیست به آنها اشاره کنیم:
- تگهای Turn Key محدود هستند: تگهای Turn Key به برچسبهایی گفته میشود که به جای کپی کردن کدهای جاوااسکریپت از طریق فرمها ایجاد میشوند. از آنجایی که این تگها برای گوگل تگ منیجر خیلی محدود هستند، بنابراین تحلیل سایت بدون گوگل آنالیتیکس خیلی سخت میشود.
- نبود تیم پشتیبانی مشخص: یکی دیگر از مشکلات گوگ تگ منیجر این است که نمیتوانیم انتظار زیاد از کمکهای گوگل داشته باشیم. با اینکه گوگل فایلهای راهنما را برای شروع و پایان کار در اختیار شما قرار میدهد، اما در صورت بروز مشکلات بعدی منبع مشخصی وجود ندارد که بتوانید با آنها در ارتباط باشید. البته که GTM خیلی منعطف است و به راحتی میتوانید این سیستم مدیریت تگها را کنترل کنید.
کاربرد گوگل تگ منیجر
همانطور که گفتیم گوگل تگ منیجر ابزاری رایگان و کاربردی است که اتفاقا کاربردهای مختلفی دارد. با اینکه به صورت کلی این ابزار برای جمعآوری اطلاعات از تصمیمات کاربران و رفتار مشتریان به کارگرفته میشود، ولی کاربردهای آن شامل موارد زیر میشود:
- نصب گوگل آنالیتیکس به کمک گوگل تگ منیجر
- قراردادن کدهای مورد نیاز در هدر سایت
- اضافه کردن تگهای خاص به صفحات مختلف بدون نیاز به کدنویسی و مراجعه به کدها
- ردیابی رویدادهای مختلف
- تاییدیه سرچ کنسول گوگل به کمک تگ منیجر
- انتقال اطلاعات مورد نیاز به گوگل آنالیتیکس و دیگر ابزارهای تحلیلی
مراحل استفاده از گوگل تگ منیجر
برای استفاده از گوگل تگ منیجر باید مراحلی را پشت سر بگذارید تا کدهای شما به درستی کار کنند. در ادامه به بررسی این مراحل میپردازیم.
ساخت اکانت گوگل تگ منیجر و نصب آن
برای پیکربندی گوگل تگ منیجر باید یک حساب کاربری بسازید. برای این کار به کمک ابزارها و نرمافزارهای تغییر IP وارد سایت گوگل تگ منیجر شده و روی Create Account کلیک کنید. بقیه مراحل مانند ساخت اکانت در گوگل یا سایتهای دیگر است.
مرحله بعدی باید برای مخزن (Container) خود یک نام انتخاب کنید و در نهایت بعد از اضافه کردن آدرس سایت روی Create کلیک کنید. سپس با کلیک روی Yes قوانین و شرایط استفاده گوگل را میپذیرید و در نهایت محیط کاربری مورد نظر نمایش داده میشود.
حواستان باشد اگر بخواهید برای اندروید یا iOS تگ بسازید باید مشخص کنید که Firebase SDK یا legacy SDK استفاده میکنید.
با اینکه گوگل معتقد است برای هر مخزن یک اکانت جداگانه بسازید، اما امکان مدیریت چند اکانت GTM در یک اکانت GTM واحد نیز وجود دارد.
در مرحله آخر کدهای موردنظری را میبینید که باید در سایت یا اپلیکیشن خودتان قرار دهید. سری کدهای اول تگهای جاوااسکریپت هستند که باید در تمام صفحات وبسایت جاسازی شوند. کدهای دوم هم HTML iframe هستند و اگه نمیتوانید از جاوااسکریپت استفاده کنید، باید این تگها را بعد از تگ ابتدایی قرار دهید. در نهایت روی دکمه Publish کلیک میکنید.
متغیرها و ثابت ها در گوگل تگ منیجر GTM
تگها به محرکها وابستهاند و محرکها نیز براساس متغیرها کار میکنند. در واقع تگها و محرکها را باید ثابت های گوگل تگ منیجر بدانیم و متغیرها نیز همانطور که از اسمشان پیداست مقادیر مختلفی هستند که دائما تغییر میکنند.
هنگام کارکردن با GTM با دو نوع متغیر سروکار دارید. گروه اول متغیرهای داخلی و پیشفرض هستند و گروه دوم متغیرهایی هستند که توسط کاربران تعریف میشوند. متغیرهای نوع اول به متغیرهایی گفته میشود که به صورت پیشفرض و به طور مداوم از آنها استفاده میکنید و گوگل خیلی راحت به آنها دسترسی دارد.
اما متغیرهایی که توسط کاربران تعریف میشود در واقع فهرستی از متغیرهاست که شما با اطلاع قبلی در مقابل مخاطب قرار میدهید تا کاربران اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما بگذارند.
سه بخش اصلی GOOGLE TAG MANAGER
گوگل تگ منیجر به طور کلی شامل سه بخش تگها (Tags)، متغیرها (Variable) و محرکها (Triggers) میشود. شما برای کار با ابزار گوگل با این سه بخش کار دارید که هر کدام تعریف و عملکرد مشخصی دارند.
تگ: تگها در واقع همان کدهایی هستند که در صفحات سایت قرار میگیرند و کار ردیابی را انجام میدهند.
محرک: محرکها شروطی هستند که برای اجرای تگها در نظر میگیریم. مثلا میتوانیم بگوییم اگر کاربری از یک صفحه موردنظر بازدید کرد، تگ مشخصشده نیز فعال شود.
متغیر: متغیرها در واقع مقادیری هستند که برای تگها و محرکها در نظر گرفته میشود و براساس آن مشخص میکنیم که تگها چه زمانی اجرا شوند. ضمن اینکه به کمک گوگل تگ منیجر به جز متغیرهای پیشفرض میتوانید از متغیرهای شخصیسازیشده نیز استفاده کنید.
تگ ها در گوگل تگ منیجر GTM
تگها مجموعهای از کدهای جاوا اسکرپیت هستند که برای ارسال اطلاعات و دادههای مورد نیاز از گوگل تگ منیجر به گوگل آنالیتیکس استفاده میشوند. شما از این کدها بدون نیاز به برنامهنویسی یا تغییر در سایت خود میتوانید استفاده کنید. این تگها اطلاعاتی که از رفتار کاربران و مشتریان نیاز دارید به شما میدهد و اگر در استفاده از کدهای موردنظر اشتباه کنید ممکن است اطلاعات نادرستی بگیرید.
تگهای گوگل تگ منیجر انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر میشود:
- کلیک روی دکمه خرید
- تعداد کلیکها تماس با ما
- کلیک روی لینک فراخوانی (Call To Action) و لینکهای دانلود
- مشخص شدن ویدیوهایی که کامل مشاهده نشدهاند
- مدت زمان قرارگیری موس روی المان خاص
- بررسی تعداد اسکرولهای صفحه مورد نظر
- مدت زمان پرشدن فرم
- مشخص کردن تعداد صفحات چاپ شده
TRIGGER چیست؟
تریگرها در واقع محرکها و فعالکننده تگها هستند. محرک با متغیرهایی که دریافت میکنند به تگها فرمان میدهند که چه زمانی فعالیت خود را شروع کنند. محرکها به دو دسته اصلی رویدادها (Events) و فیلترها (Filters) تقسیم میشوند.
هنگام تعریف محرکها در گوگل تگ منیجر میتوانید از فهرست پیشروی خود گزینههای موردنظر را انتخاب کنید. بعد از انتخاب این رویدادها نوبت به انتخاب فیلترها میرسد. فیلترها نیز دارای سه بخش متغیرها، عملگرها (Operators) و مقادیر (Values) هستند.
Variable چیست؟
یکی از مهمترین بخشهای GTM درواقع متغیرها هستند که عملکرد محرکها و در نهایت تگها را مشخص میکنند. مقدار متغیرها وضعیت محرکها را مشخص میکند و در نهایت مشخص میشود که تگها در چه زمانی و به چه شرایطی باید کار کنند.
متغیرهای پیشفرض و پیشساخته متغیرهایی هستند که بیشترین کاربرد را دارند و برای سایت و اپلیکیشنهای موبایل نیز آماده شدهاند. اما متغیرها سفارشی متغیرهایی هستند که شما مقادیر آنها را مشخص میکنید و برای آنها شرط میگذارید.
تفاوت ابزار گوگل آنالیتیکس با گوگل تگ منیجر در چیست؟
بسیاری از کاربران به اشتباه تصور میکنند گوگل آنالیتیکس با گوگل تگ منیجر یکسان است، ولی در واقع این گونه نیست. در واقع این دو ابزار مکمل همدیگر هستند و با استفاده همزمان از آنها اطلاعات بسیار خوبی در اختیار شما قرار میگیرد که بتوانید رفتار مشتریان و مخاطبان را تحلیل کنید.
مهمترین تفاوتهای ابزار گوگل آنالیتکیس با گوگل تگ منیجر:
- کار اصلی گوگل آنالیتیکس ارائه گزارشهای تحلیلی از بخشهای مختلف مانند میزان بازدید براساس دستگاههای متفاوت، تعداد بازدید، صفحات دارای نرخ پرش، میزان مشارکت، تعداد ورودهای ارگانیک و… است. در گوگل تگ منیجر بیشتر اطلاعات براساس متغیرها جمعآوری شده و در اختیار شما قرار میگیرد.
- در گوگل تگ منیجر میتوان برای هر تگ از قابلیتهای اضافه کردن، حذف و ویرایش استفاده کرد، ولی در گوگل آنالیتیکس این گونه نیست.
- گوگل تگ منیجر در مدیریت تعداد زیادی از تگها عملکرد بهتری دارد و ضمن اجرای به ترتیب تگها که سرعت سایت رو کم نمیکند، این امکان را دارد که بتواند تگهای متفاوت را به سادگی در صفحات موردنظر به کار بگیرید.
- گوگل آنالیتیکس به عنوان یک منبع اصلی برای اطلاعات شناخته میشود، ولی گوگل تگ منیجر واسطی برای ارسال اطلاعات به یک منبع دیگر است.
چرا استفاده از گوگل تگ منیجر برای کسب و کارهای آنلاین اهمیت دارد؟
بدون شک کسب و کارهای آنلاین بدون تحلیل درست رفتار مشتریان و مخاطبان خود و بررسی آمارها و اطلاعات دریافتی نمیتوانند به طور دائم فعالیت مثبت و قدرتمندی داشته باشند. بررسی سفر مشتری در سایت و دریافت اطلاعات دیگر مانند تعداد کلیکها روی یک لینک نشان میدهد که تا چه اندازه با تحلیل دقیق این اطلاعات میتوان از رقبا جلو افتاد.
گوگل تگ منیجر ابزاری رایگان، ساده و کاربردی است که به راحتی به شما کمک میکند تا با قراردادن یک سری کد جاوااسکریپت در صفحات سایت خود بتوانید اطلاعاتی که میخواهید از مشتریان و کاربران به دست آورید. گوگل تگ منیجر مکمل گوگل آنالیتیکس است و تفاوتهایی نیز با این سیستم دارند.
- این را هم بخوانید :
دیدگاهتان را بنویسید