تبلیغات ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟
تبلیغات ویدیویی چیست؟
برای تعریف تبلیغات ویدیویی (Video Marketing) کار سختی پیش رو نداریم و همانطور که از نام آن بر میآید ویدیو مارکتینگ به معنای برقراری ارتباط با مخاطبان و بازاریابی محصولات و خدمات از طریق نمایش محتوای ویدیویی است.
از آنجایی که مخاطبان به تماشای محتوای ویدیویی رغبت بیشتری دارند و این نوع محتوا اثرگذاری بسیار زیادی دارد، تبلیغات ویدیویی را باید بهترین روش تبلیغاتی بدانیم. البته این نوع تبلیغات نهتنها به تخصص، ابزار و بسترهای انتشار خوب نیاز دارد، بلکه هزینه آن نسبت به انواع تبلیغات نیز بالاتر است.
چرا تبلیغات ویدیویی را انتخاب کنیم؟
با مطالعه آمار و ارقامی که در ادامه بیان میکنیم، خواهید دانست که چرا باید ویدئو مارکتینگ را در برنامه بازاریابی برند خود بگنجانید.
- 80 درصد از مشتریان بر این باورند که تبلیغات ویدیویی برای خرید یک محصول بسیار تاثیرگذار و مفید است.
- 80 درصد از کاربران ویدیویی که 30 روز اخیر مشاهده کردهاند را به یاد دارند. بنابراین، محتوای ویدیویی تا مدت زیادی در ذهن افراد باقی میماند.
- 52 درصد از بازاریابان بر این باورند که ویدیو یک محتوای تبلیغاتی با بیشترین میزان بازگشت سرمایه است.
- تبلیغات ویدیویی بهطور میانگین، نرخ کلیکی معادل با 1.84 درصد دارد که بیشترین میزان نرخ کلیک در میان تمام تبلیغات دیجیتالی است.
- رشد درآمد سالانه برندهایی که از ویدیو در تبلیغات شان استفاده کردهاند، 49 درصد بیشتر از میزان رشد درآمد سالانه برندهایی که از تبلیغات ویدیویی استفاده نکردهاند، است.
- 43 درصد از افراد تمایل به تماشای محتوای ویدیویی بیشتری از سمت بازاریابان دارند.
- 73 درصد از بازاریابان ادعا دارند که درصورتیکه در زمان، منابع و بودجه محدودیتی وجود نداشته باشد، محتوای ویدیوی بیشتری تولید میکنند.
اما کدام نوع از انواع تبلیغات ویدیویی دیجیتال برای شما مناسب است؟
بیایید نگاهی به دو نوع تبلیغات ویدیویی موجود بیندازیم: درون بنری و درون استریم. از آنجا که تبلیغات ویدیویی بنری و استریم نیاز به منابع و فناوریهای متفاوتی دارند، درک این روشهای تبلیغات ویدیوئی اهمیت دارد.
تبلیغات درون استریم ویدئویی چیست؟
واژهنامهی دیجیتال IAB تبلیغات ویدئویی درون استریم را به صورت زیر تعریف میکند:
«تبلیغ ویدیویی که قبل، در طول یا بعد از پخش ویدئو، انیمیشن، بازی و محتوای ویدیویی موسیقی که مصرفکننده درخواست کرده است پخش شود (پیشپخش، میانپخش، پس از پخش). تبلیغات ویدیویی درون استریم در محیط پخشکننده، و در محتوای ویدیویی زنده، بایگانیشده و قابل دانلود ظاهر میشوند.»
تبلیغات ویدیویی درون استریم معمولاً ۱۵ تا ۳۰ ثانیه طول میکشند. با این حال، ۱۵ ثانیه بهینهترین زمان ممکن برای این نوع تبلیغات است. تمام فرمتهای تعاملی که اخیراً معرفی شدهاند برای بهبود تجربهی کاربر طراحی شدهاند.
برای مثال، اکثریت قریب به اتفاق تبلیغات ویدیویی درون استریم، دکمهی «عدم نمایش آگهی» را دارند. از آنجا که تبلیغات درون استریم ممکن است تجربهی آنلاین کاربر را مختل کند، پلتفرم به کاربر این امکان را میدهد که تماشای این تبلیغ را تا پایان ادامه دهد یا در صورت عدم تمایل، آن را مشاهده نکند. تبلیغات دارای قابلیت عدم نمایش بسیار موثرتر هستند، زیرا به بینندگان آزادی انتخاب میدهند و این امر باعث تحمل بیشتر و نگرش مثبتتر نسبت به آگهی میشود.
مدل قیمتگذاری پیشفرض برای تبلیغات ویدیویی درون استریمی معمولا به صورت مزایدهی هزینه به ازای بازدید (CPV) است. با استفاده از این روش، تبلیغکنندگان میتوانند به ازای نمایش کامل فیلم پول پرداخت کنند (مثلا وقتی کاربر ۳۰ ثانیه تبلیغ را تماشا میکند)، یا در ازای هر بار انجام تعامل مورد نظر توسط کاربر پولی را بپردازند (برای مثال وقتی روی لینک یا بنری کلیک کنند). می توانید اطلاعات بیشتر به مقالهی مدلهای قیمتگذاری تبلیغاتی مراجعه کنید.
هشدار: باید توجه داشته باشید که تبلیغات ویدیویی درون استریم ممکن است به نظر کاربر یک چیز حواسپرتکنِ ناخواسته برسد. بنابراین، ویدیو باید در طی پنج ثانیهی اول جذاب، روشن و جلبتوجهکننده باشد. بیشتر متخصصان بازاریابی میدانند که هدفگیری مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است. کاربران غیرمرتبط معمولا به عدم نمایش تبلیغی اقدام میکنند که هیچ ارتباطی به آنها یا ویدیویی که تماشا میکنند ندارد. استفاده از فیلتر و هدفگیری مخاطبان در این شرایط بسیار توصیه میشود.
تبلیغات ویدئویی بنری چیست؟
تبلیغات ویدیویی درون بنری، نظیر نمایش در صفحهی جستجو، ویدئو در صفحهی پخش، ویدئوی بینابینی، ویدئوهای تشویقی و نمایش ویدئو در فید (عموما ۲۵۰*۳۰۰ پیکسل)، بنرهایی تبلیغاتی هستند که درون آنها ویدئوهایی تعبیه شده است که میتوانند در صفحهای بزرگتر مشاهده شوند یا کاربران را به دامنهای که در آن تبلیغات ویدیویی میزبان وجود دارند هدایت کند. تبلیغات ویدیویی بنری معمولا شامل یک تصویر کوچک (اسکرینشات از ویدئو) و توضیحی (حداکثر سه خط متن) میباشد.
قالب تبلیغاتی ویدیویی درون بنری نسبت به تبلیغات استریم ویدئویی، در بین متخصصان بازاریابی از محبوبیت کمتری برخوردار است زیرا نسبتاً روش جدیدی محسوب میشود. با این حال، این نوع آگهی را میتوان به طور منظم در یوتیوب، در سراسر شبکهی نمایش Google و در طیف گستردهای از وبسایتهای دیگر مشاهده کرد. شبیه به تبلیغات سنتی گوگل با یک تیتر جذاب و یک نسخهی پشتیبان هستند، که میتواند برای جذب بازدیدکننده نوشته شود. کلیک بر روی یک آگهی، کاربر را به صفحهی یوتیوب مورد نظر هدایت میکند.
پلتفرم تبلیغ YouTube TrueView تبلیغات ویدیویی درون بنری را «تبلیغات اکتشافی» مینامد، زیرا همیشه بطور طبیعی در نتایج جستجوی ویدئوهایی ظاهر میشوند که از لحاظ متنی متناسب با آگهی هستند و بسیار شبیه به روندهای کشف طبیعی عمل میکنند.
گزارشهای گوگل نشان میدهند نرخ کلیک استفاده از تبلیغات اکتشافی نسبت به استفاده از تبلیغات درون بنری سنتی ۱۱ درصد بیشتر است. تبلیغات اکتشافی TrueView میزان مرتبط بودن آگهی را بهبود دادهاند، که باعث میشود تقریباً پنج برابر کلیکهای موثر بیشتری در مقایسه با تبلیغات ویدیویی درون استریم ایجاد شوند. در مقایسه با تبلیغات درون استریم ویدئویی، که دارای محدودیت زمانی هستند، تبلیغات ویدئویی درون بنری میتوانند تا زمانی که مارکترها تمایل داشته باشند، مادامی که اندازه فایل بیشتر از ۵۰۰ مگابایت نشود، ادامه داشته باشد. البته به این نکته توجه شود که برای حداکثر کردن تجربهی مشتری، تبلیغات نباید بیشتر از ۲ دقیقه شود.
تبلیغات ویدئویی در اپلیکیشن های موبایل
طبق بررسیهای انجام شده، 51 درصد از تمام نمایشهای ویدیویی در موبایل اتفاق میافتد. همچنین، 53 درصد از کاربران تلفنهای هوشمند تمایل به تماشای ویدیوی محصولات در اپلیکیشنها و وبسایتهای موبایلی دارند. بنابراین، میتوان گفت تاثیر ویدیو در میان کاربران موبایل بیشتر از کاربران سایر دستگاهها میباشد. بنایراین، تبلیغات ویدیویی در اپلیکیشنهای موبایل تاثیر زیادی بر کاربران دارد و به خوبی میتواند محصول و یا سرویس تبلیغ دهندگان را معرفی کند.
اولین بار که میخواهید مشتریان خود را با یک برند آشنا کنید، نباید یک تبلیغ طولانی مدت به آنها نمایش دهید بلکه باید با یک تبلیغ کوتاه و ساده شروع کنید. طبق تحقیقات انجام شده، بهتر است طول ویدیوهای تبلیغاتی بیشتر از 15 ثانیه نباشد. 33 درصد از افراد بعد از گذشت 30 ثانیه تماشای ویدیوی تبلیغاتی را رها میکنند. 45 درصد از افراد بعد از گذشت یک دقیقه و 60 درصد از آنها بعد از گذشت دو دقیقه حتماً این کار را انجام میدهند. نزدیک به 66 درصد از مشتریان تمایل به تماشای ویدیوهای تبلیغاتی با طول زمانی زیر 60 ثانیه دارند.
ویدیوی تبلیغاتی شما باید احساسات داشته باشد. این بدان معنا نیست که صرفاً از احساسات استفاده کنید و آن را در یک سطح خاص بالا، پایین و یا متوسط نگه دارید؛ بلکه به طور خاص باید احساسات را با تکنیک “rollercoaster” در تبلیغات خود وارد کنید. به گونهای که احساسات در طول یک آگهی تبلیغاتی به طور مداوم به اوج برسد و دوباره به سمت خنثی شدن برود یا به عبارتی شما باید در ویدیوی تبلیغاتی خود داستان تعریف کنید.
دیدگاهتان را بنویسید