اسپم چیست؟
اسپم
به سوءاستفاده از ابزارهای الکترونیکی مانند ایمیل ، مسنجر ، گروههای خبری ایمیلی ، فکس ، پیام کوتاه و… برای ارسال پیام به تعداد زیاد و به صورت ناخواسته اسپم می گویند . با توجه به هزینه اندک این روش نسبت به پست سنتی که در گذشته برای ارسال پلاک به پلاک تبلیغات مورد استفاده قرار می گرفت و همچنین ناقص بودن قوانین بین المللی برای محدود کردن هرزنامه ، این قبیل ایمیل ها در سطح وسیعی ارسال می شوند. به طور کلی اسپم به معنای فرستادن پیام های متعدد و مشابه است و اسپمینگ تکرار این عمل نامیده می شود.
اهداف انتشار spam
اهداف متفاوتی برای به وجود آمدن اسپم وجود دارد ، امروزه اسپم ها به طور عمده با هدف های تجاری منتشر می شوند ولی اسپم های غیرتجاری با هدف های دیگری نیز وجود دارند . ایمیل و دیگر شکل های اسپم کردن ، برای اهداف دیگری غیر از اعلانات و آگهی ها مانند موارد سیاسی یا مذهبی نیز به کار رفته اند . برای مثال ، سردار ارژیک ، شبکهٔ کاربری یوزنت و ایمیل را با درددل های تجدید نظر طلبی تاریخی ، اسپم کرد . همچنین تعدادی از مسیحیان با پیام های موعظه ای ، شبکهٔ کاربری و ایمیل ها را اسپم نموده اند . تعداد فزاینده ای از تبهکاران نیز با بکار گیری اسپم ها مرتکب انواع مختلفی از کلاهبرداری ها می شوند و در بعضی موارد آن را برای تطمیع و فریب مردم در موقعیت های بچه دزدی ، باج خواهی و حتی قتل به کار می برند.
دلیل ارسال spam چیست؟
مسأله مهمی که در رابطه با اسپم وجود دارد، بحث اقتصادی آن است. علیرغم اینکه قریب به اتفاق مردم در اینکه ارسال اسپم کار درستی نیست با یکدیگر هم عقیده هستند، اما مشکل اینجاست که هزینه ارسال اسپم تقریبا چیزی نزدیک به صفر است. بنابراین، حتی اگر درصد ناچیزی از دریافت کنندگان یا مشاهده کنندگان اسپم به آن پاسخ بدهند، می توانیم کمپین spam را موفقیت آمیز بدانیم.
انواع اسپم
?اسپم ایمیل
اسپم ایمیلی یا هرزنامه به ایمیل های ناخواسته ای اشاره دارد که با اهداف اقتصادی ارسال می شوند. این ایمیل ها معمولاً سه ویژگی دارند:
- گمنامی: آدرس و هویت فرستنده مشخص نیست
- انبوه: ایمیل مربوطه برای گروه های بزرگی از مردم ارسال می شود
- ناخواسته: دریافت کننده، تمایلی به دریافت ایمیل ندارند.
این ایمیل ها نه تنها آزاردهنده و حتی گاهی زننده هستند، بلکه می توانند حجم قابل توجهی از اینباکس شما را نیز اشغال کنند. متاسفانه این چیزی است که گریبانگیر همه کاربران ایمیل می شود، اما خوشبختانه روش هایی برای کاهش تعداد اسپم هایی که در اینباکس خود مشاهده می کنید وجود دارد.
معمولاً سرویس دهنده های ایمیل به کمک سیستم های هوشمند خود، بسیاری از ایمیل های اسپم را فیلتر می کنند. اما بهترین کاری که شما می توانید انجام بدهید این است که این ایمیل ها را فوراً به عنوان ایمیل اسپم نشانه گذاری کنید. این قابلیت معمولاً با عنوان Mark as spam در محیط کاربری برنامه های مدیریت ایمیل گنجانده می شود. کار دیگری هم که می توانید انجام بدهید حذف ایمیل است.
?اسپم موتورهای جستجو (Spamdex)
اسپم دکس، کار وبسایت هایی است که تنها با هدف کسب جایگاه های بالاتر در نتایج جستجوی موتورهای جستجو از روش های مختلف اسپمینگ استفاده می کنند. موتورهای جستجو در سالهای اخیر از روش های هوشمندانه تری برای شناسایی این تکنیک ها استفاده می کنند، اما این مشکل هنوز هم در برخی از بازارهای پر سود وجود دارد. بعضی از موتورهای جستجو این امکان را فراهم می کنند تا در صورت مشاهده نتایج جستجویی که در واقع اسپم هستند آنها را گزارش کنید.
?اسپم پیام رسان ها
این نوع از spam در سرویس های پیام رسان فوری مشاهده می شود و دو نوع دارد: عمومی و هدفمند.
در حالت عمومی، معمولاً پیام های تبلیغاتی افراد یا شرکت هایی را دریافت می کنید که هیچ ارتباطی با آنها نداشته اید. اگرچه این هم به مانند همه انواع اسپم آزاردهنده است، اما اگر آنها را نادیده بگیرید و کاربر مورد نظر را بلاک کنید، معمولاً ضرری متوجه شما نخواهد شد.
اسپمینگ هدفمند که بیشتر باعث نگرانی است معمولاً با فعالیت های فردی آغاز می شود که می خواهد شما را متقاعد کند تا او را به فهرست دوستان یا لیست تماس تان اضافه کنید. پس از آن، بسته به هدف نهایی اسپمر، فرآیند اسپمینگ می تواند سمت و سوی متفاوتی پیدا کند. شاید طرف مقابل بخواهد که شما را به سمت خرید یک محصول، یا استفاده از یک سرویس و یا هر چیزی هدایت کند که در نهایت می تواند به ضرر مالی شما منتهی شود. بهترین روش برای مقابله با این نوع از اسپم چیست؟ در صورت امکان به مدیران پیام رسان اطلاع بدهید و کاربر مورد نظر را بلاک کنید.
?اسپم فروم (تالارهای گفتگوی اینترنتی)
اسپم فروم (Forum) به معنی ارسال پست های تبلیغاتی بدون اجازه در فروم های اینترنتی است. این پست ها یا برای تبلیغ محصول یا سرویس خاصی ارسال می شوند، یا اینکه هدف از ارسال آنها قرار دادن لینک وبسایت اسپمر در فروم است تا سایت مزبور بتواند از ترافیک و همچنین مزایای بک لینک که برخی از موتورهای جستجو برای آن اهمیت قائل هستند بهره مند شود. اگرچه اجرای این تکنیک ها معمولاً به شکل خودکار انجام می شوند، اما برخی از اسپمرها ابتدا حساب های کاربری واقعی باز می کنند و بعد از جلب اعتماد، اسپمینگ را آغاز می کنند.
?اسپم کامنت (اسپم در بخش دیدگاه ها یا نظرات)
در این نوع اسپمینگ که با عنوان اسپم بلاگ (بلَم – blam) نیز شناخته می شود، اسپمر در وبلاگ، سایت یا هر مکانی که درج نظر در آن آزاد باشد کامنت یا نظر می گذارد.
معمولاً کامنت هایی که ارسال می شوند هیچ ربطی به متن یا صفحه مورد نظر ندارند، یا اینکه چنان کلی هستند که می توان آنها را زیر هر پستی قرار داد. هدف از این نوع از اسپم، دریافت بک لینک به صفحه یا سایت مورد نظر اسپمر، یا تبلیغ مستقیم یک سایت، سرویس یا محصول است.
این نوع اسپم یکی از مهم ترین دلایلی بود که موتورهای جستجویی مانند گوگل و بینگ به خاطر آن ویژگی nofollow را معرفی کردند. این ویژگی را می توان برای لینک های خاص یا همه لینک های هر صفحه اینترنتی فعال کرد. لینک هایی که حاوی ویژگی nofollow باشند توسط موتورهای جستجو نادیده گرفته شده و لذا ارزش خود را از دست می دهند، لذا این نوع از اسپمینگ باید جذابیت کمتری برای اسپمرها پیدا کند. با این وجود، حجم اسپمینگ کامنت از زمان معرفی این قابلیت کاهش چشمگیری پیدا نکرده است.
دیدگاهتان را بنویسید