schema چیست و کاربرد آن
schema چیست و کاربرد آن
schema مجموعه ای از اطلاعات کوچک است که بیانی مشخص و از پیش تعیین شده در سایت قرار میگیرند. این روش از نشانه گذاری کار، تجزیه و تحلیل اطلاعات سایت را برای موتورهای جستجو خیلی ساده تر و موثر تر کرده و موتور های جستجو قادر خواهند بود نتایجی را که مرتبط با سوال جستجو شده کاربر باشد به نمایش بگذارند.
🔴Schema.org چیست؟
Schema.org در سال 2011 فعالیت خود را بعنوان همکار تجاری موتورهای جستجوی اصلی شامل گوگل، یاهو و بینگ آغاز کرده و وظیفه استانداردسازی زبان نشانه گذاری و یکپارچه سازی آن را برعهده دارد. دستورالعمل های موجود در این سایت برای بیشتر موتورهای جستجو قابل فهم بوده و مثال های کاربردی بسیاری در آن یافت میشود.
جالب است بدانید مهمترین هدف از ره اندازی زبان نشانه گذاری Schema جایگزینی آن با بک لینک و کاهش ارزش لینک بوده است.
🔴انواع اسکیما (schema) در گوگل
در واقع، اسکیما کدی است که برای اضافه کردن اطلاعات لازم زیر تگ عنوان سایت استفاده میشود و به موتورهای جستجو کمک میکند تا درک بهتری از محتوای شما داشته باشند و علاوه بر نتایج لازم، اطلاعات بیشتری را در صفحه نتایج به آنها نشان دهند.اسکیما برای تمام انواع محتوا مانند مقالات، فیلمها، رویدادها، رستورانها، شرکتها و… کاربردی است.
❇️برای آشنایی با نمونه کد انواع اسکیما بر روی لینک های زیر کلیک نمایید:
نمونه کد اسکیمای سازمانی
نمونه کد اسکیمای افراد
نمونه کد اسکیمای کسب و کارهای محلی
نمونه کد اسکیمای محصولات و سیستم پیشنهاد
نمونه کد اسکیمای بردکرامبز
نمونه کد اسکیمای مقالات
نمونه کد اسکیمای ویدیو
نمونه کد اسکیمای رویداد
نمونه کد اسکیمای دستور پخت
🔴Schema معنای داده های شما را به موتورهای جست و جو می گوید
ممکن است تصور کنید اسکیما تنها به موتورهای جست و جو داده می دهد (مثل یک مکالمه ساده بین دو نفر) اما این گونه نیست، بلکه معنای این داده ها را نیز به موتورهای جست و جو ارائه می دهد. محتوا در وب سایت شما ایندکس (index) شده و در نتایج جستجو بازگردانده می شود اما با استفاده از اسکیما، برخی از این محتوا ایندکس شده و به روشی متفاوت بازگردانده می شود.
🔴اهمیت و کاربرد schema markup
نشانه گذاری اسکیما به وب سایت شما کمک می کند تا رتبه بندی بهتری برای انواع مختلف محتوا داشته باشد. برای موارد زیر می توان نشانه گذاری انجام داد. این نوع داده ها عبارتند از:
🔹مقالات
🔹کسب و کار های محلی
🔹رستوران ها
🔹قسمت های تلویزیونی و رتبه بندی ها
🔹بررسی کتاب
🔹فیلم ها
🔹برنامه های نرم افزاری
🔹مناسبت ها
🔹محصولات
🔴چگونه از نشانه گذاری اسکیما استفاده کنیم؟
schema نیز همانند کدهای نشانه گذاری دیگر در محتوای صفحه قرار می گیرد. عناصر schema و صفت های مرتبط با آن به منظور جلوگیری از گردش موتور های جستجو در اطلاعات اضافی صفحه، مستقیما در کد HTML، قرار میگیرند.
بعنوان مثال اگر سایت شما در زمینه معرفی فیلم فعالیت میکند، راهکارهای مناسبی برای درک بهتر روبات های گوگل از سایت شما وجود دارد. با استفاده از نشانه گذاری Schema شما میتوانید مستقیما به گوگل بفهمانید که در مورد یک فیلم صحبت میکنید! برای این کار کافیست از استانداردهای مشخص مربوط به فیلم در سایت schema.org استفاده کنید.
🔴آیا نشانه گذاری اسکیما می تواند باعث بهبود سئو شود؟
وقتی کد html شما شامل ریز داده های schema می شود، موتور های جستجو راحت تر می توانند محتوای مطالب شما را تفسیر کنند و بنابراین این موضوع به نوبه ی خود باعث افزایش قابلیت دیده شدن سایت شما و تشخیص کلمه کلیدی اصلی توسط گوگل می شود.
لازم است بدانید که استفاده از کد نشانه گذاری schema و یا فرمت های دیگر در کد html به معنی هک در سئو نمی باشد، در عوض بکار گیری schema در سایت را به عنوان روشی برای کمک کردن به موتورهای جستجو برای به نمایش گذاشتن سایت تان در صفحه نمایش نتایج گوگل بدانید.
🔴آیا به کارگیری اسکیما موجب افزایش رتبه در نتایج جستجو می شود؟
خیر، تا این زمان که اینگونه نبوده است، گوگل ادعا کرده است که استفاده از نشانه گذاری schema فاکتوری برای افزایش رتبه سایت شما نمی باشد، هرچند که باعث تقویت rich snippets محتوای شما در نمایش نتیجه جستجوی موتور جستجوی گوگل می شود.
با این روش نحوه نمایش نتایج مربوط به سایت شما با سایر رقبا متفاوت خواهد بود و همین تغییر ساده (مثلا نمایش ستاره های امتیازدهی) شانس کلیک شدن بر روی سایت شما را افزایش میدهد. بطوریکه ممکن است شما جایگاه سوم را در نتایج گوگل کسب کرده باشید ولی تعداد ورودی شما از کسی که جایگاه دوم را در همان عبارت دارد بیشتر باشد.
نشانه گذاری صفحات سایت کاری دشوار است مخصوصا اگر سایت شما دارای صدها و شاید هم هزاران صفحه باشد. نشانه گذاری باید به صورت دستی برای همه صفحات سایت وارد شود با یک عالمه کار بیشتر برای سایت های بزرگتر.البته در بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا و با طرح ریزی صحیح ساختار صفحات میتوان این نشانه گذاری را به صورت یکباره برای تمامی محصولات و صفحات سایت انجام داد.
🔴آیا باید همه اطلاعات سایت خود را با schema بهینه سازی کنیم؟
خیر، اما هرچه اطلاعات بیشتری را با استفاده از کد نشانه گذاری schema بهینه سازی کنید، هدف و طبیعت محتوای سایت شما برای موتور های جستجو واضح تر می شود. همچنین به یاد داشته باشید که بهتر است نشانه گذاری schema را برای تعداد خاصی از ویژگی ها ایجاد کنید تا گوگل قبل از اینکه rich snippet سایت شما را ساخته باشد، بتواند از این ریز اطلاعات شما استفاده کند. برای اینکه متوجه شوید که از نشانه گذاری های انجام شده چه اطلاعاتی استخراج می شود می توانید از ابزار Structure Data Testing Tool گوگل استفاده کنید.
توجه کنید که هریک از این ساختارهای موجود در سایت schema.org به منظور و کاربردی مشخص طراحی شده است و استفاده از آنها در جایی نامناسب نتیجه ای برای شما به همراه نخواهد داشت. بعنوان مثال استفاده از سیستم امتیازدهی محصولات و خدمات در بخش نظرات یک وبلاگ روش مناسبی نیست و زحمات شما نتیجه ای به همراه نخواهد داشت زیرا گوگل رتبه بندی شما را در نتایج خود نمایش نخواهد داد.
🔴مزایای استفاده از schema
در ابتدایی ترین حالت، مزیت استفاده از اسکیما در سایت، بهبود سئو آن است. گوگل در راهنمایی های خود، بر استفاده از اسکیما ها تاکید کرده و حتی برای آسانی استفاده از آنها، آموزش هایی را در بخش developers خود برای برنامه نویسان قرار داده است. در نهایت این موضوعات و تجربه دیگر افراد ثابت میکند که در صورت استفاده صحیح از اسکیما مارک آپ در سایت، نتایج بسیار خوبی را در سئو سایتتان مشاهده میکند.
اما تنها این مورد نیست که باعث ترغیب ما به استفاده از کد های نشانه گذاری در سایتمان میشود. میدانید که پس از به روز رسانی آخرین الگوریتم گوگل و با رونمایی از الگوریتم هایی مثل فلوریدا، این موتور جستجو تمرکز خود را بیش از پیش بر روی رفتار کاربر متمرکز کرده است.
به این صورت که در صفحات اول نتایج، نرخ کلیک کاربر، بانس ریت و زمان ماندگاری در سایت بسیار مورد توجه قرار گرفته و تأثیر بالایی در رتبه بندی سایت ها میگذارد.
وجود ریچ اسنیپت ها در مقابل نتایج سایت شما در صفحه serp و همینطور وجود لینک شما در گراف دانش گوگل، باعث ایجاد تمایز در مقابل دیگر رقبا میشود. همین موضوع است که میتواند نرخ کلیک یا CTR شما را افزایش داده و در نهایت باعث جذب کاربر بیشتر به سایت شما شود.
پس از آن نیز اگر در صفحات خود حرفی برای گفتن داشته باشید و بتوانید با مطالب جذاب خود باعث کاهش نرخ پرش و افزایش نرخ ماندگاری کاربر در سایت شوید، میتوانید به نتایج ابتدایی گوگل در کلمات مختلف امید داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید