بازاریابی موتور جستجو (SEM)
بازاریابی موتور جستجو (SEM)
?SEM یا بازاریابی موتور جستجو درواقع نوعی بازاریابی اینترنتی با استفاده از تبلیغات پولی است که بهمنظور ارتقا وبسایتها از طریق بیشتر دیده شدن آنها در صفحات موتورهای جستوجو انجام میشود. زمانی که شما چیزی را جستجو میکنید، وبسایتهایی که در قسمت میانی صفحه مشاهده میکنید، حاصل یک سئو خوب است که در دسته استراتژیهای رایگان دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرد و وبسایتهایی که در قسمت بالا و پایین صفحه مشاهده میکنید، حاصل استراتژی سئو است.
?SEM ممکن است از بهینه سازی وبسایت (سئو)، که شامل طراحی مجدد یا بهبود محتوای سایت می شود، و یا از خدمات تبلیغات کلیکی (pay per click: ppc) استفاده نماید تا جایگاه بالاتری در نتایج جستجوها کسب نماید.
?به عبارت دیگر، بازاریابی موتورهای جستجو، عبارتی کلی است که شامل تبلیغات کلیکی و بهینه سازی سایت (سئو) می شود.
نتایج گوگل شامل 3 دسته زیر هستند:
?بهینه سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)
?تبلیغات گوگل (Google Ads)
?نتایج محلی (Local)
بازاریابی از طریق موتور جستجو (SEM) چگونه عمل میکند؟
✔️نحوه اجرای بازاریابی موتور جستجو، بر اساس سیستم مزایده است. در این مزایده برای برنده شدن، دو فاکتور اصلی را باید در نظر گرفت؛ حداکثر قیمت CPC (Cost Per Click) و مرتبط بودن تبلیغات با جستجوی انجامشده توسط کاربر مهمترین پارامترهای اثرگذار بر عملکرد شما در مزایده هستند. در سیستم مزایده، تبلیغکنندگان برای قرار گرفتن در جایگاه بالاتر در صفحات جستجو با یکدیگر رقابت میکنند و هرکدام از آنها که فاکتورهای بهتری ارائه دهند در مزایده برنده محسوب شده و در رتبه بالاتری از نتایج جستجو قرار میگیرند.
هدف از بازاریابی موتور جستجو (SEM) چیست؟
✔️مشتریای که از طریق بازاریابی موتورجستجو SEM جذب میشود یک مشتری هدفمند است زیرا خود در جستجوی خدمات و محصولات ماست، به سمتمان آمده و در میان رقبا ما را انتخاب کرده است. این مشتری هدفمندتر از کسی است که از طریق مشاهده تبلیغات علاقهمند شده و وارد سایت ما میشود.
✔️کسی که از طریق تبلیغات جذب میشود در مراحل اولیه قیف فروش قرار دارد. جایی که تازه نسبت به محصول یا خدمات ما واکنش نشان داده و در حال ایجاد علاقه به آن است اما وقتی مخاطب خود در جستجوی محصول یا خدمات ماست بدین معنی میباشد که مراحل اولیه و ایجاد علاقه را گذرانده و به سطح عمیقتری از نیاز رسیده و در حال جستجو و تحقیق درباره محصول یا پیدا کردن فروشندگان آن محصول برای خریداری کردن آن است.
✔️پس با تمرکز بر مبحث بازاریابی موتورهای جستجو SEM میتوان مشتریان هدفمندتر با بازدهی بالاتر داشت.
دو نوع دستهبندی اصلی در بازاریابی جستجو وجود دارد:
?SEM که از استراتژیهای پولی برای ظاهر شدن در جستجو استفاده میکند.
?SEO که از استراتژیهای ارگانیک برای ظاهر شدن در جستجو استفاده میکند
برترین استراتژیهای بازاریابی SEM
✔️بازاریابی با موتورهای جستجو صرفاً به سفارش تبلیغات PPC خلاصه نمیشود. شما میبایست قبل از هرچیز استراتژی لازم برای این کار را اتخاذ کنید. در ادامه مهمترین این تکنیکها و استراتژیها را بازگو میکنیم:
?یک بودجه در نظر بگیرید
مسلماً شروع و توسعه یک کار بدون بودجه بیمعنی است. بودجه شما هرچقدر هم که محدود باشد باید برای راهاندازی کمپینها کافی باشد. این بودجه باید برای بخشهای مختلف زیر در نظر گرفته شود:
- تولید و بازاریابی محتوا
- ساخت و توسعه به اندازه صفحات فرود (Landing Pages)
- تحقیق کلمات کلیدی، تحقیق رقبا و شرایط بازار
- ابزارهای آنالیز و بررسی رایگان و پولی مثل Google Analytics
- ابزارهای مدیریتی حرفه ای مثل Google Webmaster Tools
- تبلیغات کلیکی PPC یا CPC
?اهداف خود را تعیین کنید
✔️تعیین اهداف مهمترین و درواقع حیاتیترین قدم برای شروع یک حرکت تجاری است. نه فقط برای این بازاریابی، بلکه در هر نوع بازاریابی مشابه دیگر نیز شما باید ابتدا هدف خود را مشخص کنید. هدف شما میتواند افزایش فروش، افزایش شهرت برند و یا حتی جذب بازدید بیشتر و تبدیل شدن به یک منبع پرمخاطب باشد. بعد از اینکه هدف خودتان را تعیین کردید میتوانید برای ارزیابی آن از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس و یا گوگل وبمسترتولز استفاده کنید.
?مخاطبین هدفمند خود را شناسایی کنید
✔️بازاریابی موتورهای جستجو قابلیتی عالی برای معرفی شما به مخاطبین هدفمند است. شما باید ابتدا تعیین کنید که محصولات یا خدمات شما برای چه شخص یا اشخاصی کاربرد دارد و سپس برای ترغیب و جذب این دسته از کاربران مستعد تبدیل شدن به مشتری تلاش کنید. برای این کار باید به هر شکلی که میتوانید سعی کنید متوجه شوید که مشتریان به دنبال چه چیزی هستند و چه اولویتهایی دارند؟ سپس تبلیغات خودتان را حول محور این مسائل نگارش کنید.
✔️یکی از روشهای کسب اطلاعات مفید در این زمینه، رفتارشناسی مشتریان فعلی است. برای اینکه رفتارها، دغدغهها، علایق و خواستههای آنها را متوجه شوید باید از دیگر انواع بازاریابی مثل بازاریابی با شبکههای اجتماعی استفاده کنید و با ایجاد یک ارتباط مستقیم و تعاملات سازنده با آنها، بستری کارآمد برای به دست آوردن اطلاعات گفته شده ایجاد کنید.
✔️همچنین با استفاده از روشهای مفیدی مثل نظرسنجی در مورد محصولات، ایجاد فرم دریافت انتقاد و پیشنهاد، ایجاد سیستم چت و پشتیبانی آنلاین و مسائلی از این قبیل نیز میتوانید در سطح حرفه ای با مخاطبین خود ارتباط برقرار کرده و اطلاعات بسیار مناسبی را کسب کنید. در مبحث بازاریابی تکنیک و ابزاری خاص و متفاوت با عنوان “پرسونای مشتری یا Buyer Persona” نیز وجود دارد که به نوعی با یک شبیهسازی هوشمندانه به شما در شناخت بهتر مشتریان کمک زیادی میکند.
?روی کلمات کلیدی تمرکز کنید
✔️اگر مبحث سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو را یک انگشتر در نظر بگیریم، بدون شکل کلمات کلیدی حکم نگین روی آن را دارند. هیچوقت از تأثیر شگفتانگیز کلمه کلیدی غافل نشوید. باید روی این کلمات تحقیق کنید و عبارات و لغات کلیدی مرتبط به زمینه کاری خودتان را به خوبی بشناسید و سپس از آنها در عناوین تبلیغاتی خود استفاده کنید.
✔️برای اینکه بتوانید کلمه یا کلمات کلیدی مهم و کاربردی پیدا کنید میتوانید هم به صورت دستی این کار را کنید و یا از سرویسها و ابزارهایی که برای این منظور طراحی شده اند استفاده کنید. در حالت دستی باید طبق توضیحات قسمت قبلی سعی کنید چیزهایی که کاربران به دنبالش هستند را کشف کنید. مسلماً اولین قدم این است که بفهمید آنها در موتورهای جستجو چه چیزی جستجو میکنند. این کار در حالت عادی کمی سخت است اما میتوانید با آزمون و خطا و فعالیت روی چندین کلمه کلیدی مطالب و محتوای مرتبط به هرکدام را به صورت انفرادی بررسی کنید تا بازخورد هر کلمه کلیدی را از این طریق پیدا کنید.
✔️حیاتیترین نکتهای که باید به آن توجه کنید “مرتبط بودن” کلمه کلیدی شما با عنوان و محتوای صفحه سایت شما است. گوگل به کمک رباتهای هوشمندی که دارد، کلمه کلیدی انتخابیتان را با عنوان و محتوای صفحه مقایسه میکند و در صورتی که ارتباطی بین این دو مورد نباشد، شما شامل جریمههای گوگل خواهید شد.
دیدگاهتان را بنویسید