تبلیغات همسان (Native Ads) چیست و چه کاربردی دارد؟
تبلیغات همسان یا محتوایی چیست؟
تبلیغات همسان یا محتوایی به نوعی از تبلیغات آنلاین در فضای وب گفته شده که درواقع با همانندسازی قالب و ظاهر کلی تبلیغ با رابط کاربری (UI) صفحات وبسایت، باعث جلب توجه بیشتر کاربران آنلاین وب سایت و عدم آزار آنان از تبلیغات و وبسایت مربوطه میشوند. مهم ترین مزیت اصلی تبلیغات native یا محتوایی این است که با نمایش تبلیغ به صورت هماهنگ با ظاهر سایت، یکپارچگی کلی، هویت بصری سایت و تجربه کاربری (UX) را حفظ کنند همچنین، نرخ CTR تبلیغات افزایش یابد و کسب درآمد قابل توجهی از تبلیغات برای صاحبان سایت صورت بگیرد.
اهداف کلی تبلیغات همسان :
- قراردادن تصویر برند در ذهن کاربر و تثبیت موقعیت آن
- تشویق و هدایت کاربر برای انجام عملی مشخص
بنابراین هر نوع محتوای سفارشی که برای آن هزینهای پرداخت شده است و با شکل پلتفرم نمایشدهندۀ آن سازگار است و از همه مهمتر اینکه در تجربۀ کاربری اختلالی ایجاد نمیکند و حس تبلیغات تهاجمی به کاربر نمیدهد، آگهی تبلیغاتی همسان محسوب میشود. این محتوا میتواند در قالب مقاله، ویدئو یا تصویر باشد. تبلیغات همسان لزوماً روی تبلیغ و معرفی محصولات تمرکز نمیکنند، بلکه معمولاً در شبکههای اجتماعی و سایتهای دیگر، در قالب مطالب اسپانسرینگ، باتوجهبه استایل و ساختار محتوای صفحه و سایت نمایشدهنده دیده میشوند.
مزایا و معایب استفاده از تبلیغات همسان
مهمترین مزیت استفاده از تبلیغ همسان، بهتر دیدهشدن و افزایش نرخ کلیک خوردن است. اما این تنها مزیت تبلیغات همسان نیست. مزیت دیگر، تمیزتر شدن شکل ظاهری واسط کاربری (User Interface) است. چون با استفاده از این نوع تبلیغ، ظاهر همگنتر و یکنواختتری به وجود میآید.
اما ایرادهایی هم در این روش وجود دارد. از جمله اینکه ممکن است مخاطب، به سادگی نتواند محتوای اصلی و محتوای تبلیغی را تشخیص دهد و از این جهت، آزار ببیند.به همین علت، معمولاً با کلماتی نظیر Ad و Sponsored به مخاطب یادآوری میشود که محتوای مورد نظر، در ازاء پرداخت پول توسط تبلیغدهنده، برای او نمایش داده شده است.
نقطهی ضعف دیگر هم این است که ممکن است محتوای تبلیغ، با استانداردهای بستر عرضهکننده همخوان نباشد. البته معمولاً رسانههایی که تبلیغات همسان منتشر میکنند، تا حدی مراقب هستند که چنین اتفاقی نیفتد. اما همیشه این احتمال وجود دارد که تصویر برند، در ذهن مخاطب تضعیف شده و یا حتی تخریب شود.
برچسب و علامتگذاری تبلیغات محتوایی
یکی از مهمترین بحثها و چالشهای Native Ads، موضوع برچسبگذاری یا Labeling است.
طبیعتاً اگر از تبلیغدهنده بپرسید، دوست دارد هیچ نوع علامت مشخصهای، تبلیغ او را از محتواهای دیگر جدا نکند تا به حداکثر نرخ CTR دست پیدا کند. اما از سوی دیگر، با این کار اعتماد مخاطبان رسانه از بین خواهد رفت و ممکن است تصویر برند آسیب ببیند.
از سوی دیگر، اگر علامتگذاری بسیار شفاف و واضح باشد، ممکن است نرخ کلیک بسیار پایین بیاید و این کار باعث میشود که درآمد منتشرکنندهی تبلیغ کاهش پیدا کند.
بنابراین اگر قصد دارید با انتشار تبلیغات همسان درآمدزایی کنید، مهم است تصمیم بگیرید که میخواهید در کجای این طیف قرار بگیرید:
یک انتهای طیف: برچسبگذاری شفاف و واضح، CTR پایین، درآمد کم، اعتبار بالا نزد مخاطب
انتهای دیگر طیف: برچسبگذاری مبهم (یا حتی عدم استفاده از برچسب)، CTR بالا، درآمد زیاد، کاهش اعتماد و آسایش مخاطب
انواع تبلیغات همسان:
1. محتوای حمایتشده:
شما پیش از این نیز با چنین مواردی مواجه شدهاید. مقالهها و ویدئوهایی که در وبسایت بهترین ناشران گذاشته میشوند و ظاهری کاملا آگاهیبخش دارند، در حقیقت با نیت تبلیغ و ترویج و برندینگ تولید شدهاند. در بیشتر موارد، محتوای حمایتشده یا محتوای اسپانسردار برای برندهای بزرگ مناسب هستند، اما کسبوکارهای کوچک نیز برای تأثیر عمیقتر و ایجاد تصویری مثبت از این روش استفاده میکنند.
2. محتوای پیشنهاد شده:
حتما تا به حال به چنین جایگاههایی در وبسایتهای گوناگون برخورد کردهاید. در این جایگاهها تعدادی لینک توسط یک پلتفرم تبلیغاتی همسان به شما پیشنهاد میشوند. این لینکها در حقیقت تبلیغات همسان هستند که به ازای پرداخت به ازای کلیک (PPC) در این جایگاه نمایش داده میشوند. با استفاده از این پلتفرمها فرصت ارتباط برقرار کردن با طیف وسیعی از مخاطبان از سراسر وب را خواهید داشت.
3. محتوای جاری (Content Streams):
تبلیغ همسان محتوای جاری، به شکل مشابهی عمل میکند. این نوع تبلیغ به خوبی در میان محتواهای موجود جاری می شود و از اختلال جلوگیری میکند. برای تبلیغات همسان در این فرمت، شما امکان این را دارید تا به جای عکس، یک ویدئو نمایش دهید. که موجب افزایش نمایشها برای شما خواهد شد.
چطور تبلیغات همسان خود را شروع کنید؟
این روزها برندها بیشتر از تبلیغات محتوایی استفاده میکنند، عمدتاً به این دلیل که نرخ کلیک از این طریق بیشتر از تبلیغات معمولی است و درگیری معمولاً بسیار قویتر است. در واقع با از بین رفتن توجه کاربران نسبت به تبلیغات بنری سنتی، این نوع تبلیغات اثر بخشی خود را از دست دادهاند. نادیده گرفتن بنر و خستگی از این نوع تبلیغات به یک چالش تبدیل شده است. بنابراین با توجه به تغییر رفتار کاربر، تبلیغات همسان از استراتژیهای جدید در بازاریابی دیجیتال است چرا که تبلیغات همسان، تبلیغاتی را نشان میدهد که کمتر شبیه به تبلیغات است.
تبلیغات همسان در ایران
همانطور که گفته شد تبلیغات همسان در ظاهر و کارکرد منطبق با رسانهای است که تبلیغ در آن منتشر میشود. در یک وبسایت محتوایی، یک تبلیغ همسان ممکن است در ظاهر شبیه به تبلیغات هم بنظر برسد اما در عین حال کارکرد محتوایی نیز دارد. این نوع از تبلیغات در ایران هنوز به معنای واقعی صورت نمیگیرد و با تعریف ما از همسان بودن تبلیغات، فاصلهی زیادی وجود دارد، فاصلهای که روزبهروز باتوجه به پیشرفتهای پلتفرمهای تبلیغاتی مانند سنجاق در حال نزدیکتر شدن به آن هستیم و طولی نخواهد کشید که این فرهنگ در کشور ما نیز بطور عام ایجاد خواهد شد. در عالیترین شکل هوشمندی، پلتفرم باید بهترین آگهی را در بهترین زمان، در بهترین سایت، به بهترین کاربر نمایش دهد. این یک مسیر تدریجی است که تمام دنیا به دنبال دست یابی به آن هستند.
به این ترتیب بسته به جایگاهی که تبلیغ همسان در آن قرار میگیرد ممکن است ظاهر متفاوتی داشته باشد. برای مثال اشکال زیر رایجترین اشکال ظاهری نمایش تبلیغات همسان در ایران هستند که همگی توسط پلتفرم تبلیغات هوشمند سنجاق ارائه میشوند:
- تبلیغات محتوایی در انتهای یک مطلب
- تبلیغات همسان در بین محتوای یک مطلب
- تبلیغات محتوایی به صورت یک باکس در بین محتواهای یک سایت
- تبلیغات محتوایی به صورت ستون کناری (سایدبار)
- و …
سخن آخر
تبلیغات همسان به ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدف تبدیل شده است. این شیوهی تبلیغ در سالهای آینده در بازاریابی دیجیتال رشد بیشتری خواهد داشت، چرا که کاربران، تبلیغات مزاحم را میبندند یا آنها را نادیده میگیرند.
گرچه انجام درست تبلیغات همسان کار دشواری است، اما پلتفرمها و تکنولوژیهای جدید، کار بازاریابها را برای استفاده از شیوههایی که مخاطبان مناسب را در محیطهای مرتبط هدف قرار میدهند، آسانتر کرده است.
دیدگاهتان را بنویسید