معرفی لیست کامل الگوریتم های گوگل از ابتدا تا 2020
الگوریتم های گوگل چیست؟
الگوریتم لیست محدودی از دستورالعمل ها را شامل می شود، که بیشتر در حل مشکلات و انجام کارها استفاده می شود. شاید شما اصطلاح الگوریتم را در برخی زمینه های مجازی مانند الگوریتم های گوگل یا ایجاد یک سایت به کمک برنامه نویسی پایتون شنیده باشید. در واقع اغلب ما الگوریتم را محدود به کار های کامپیوتری می دانیم؛ اما باید بدانیم که ما هرروز به کمک الگوریتم ها مشکلات مختلف خود را زودتر و با کیفیت بالاتر انجام می دهیم.
بهترین راه برای درک مفهوم الگوریتم، یاد کردن آن با عنوان دستور العمل است. از یک مثال خوشمزه برای توجیه استفاده می کنیم. روش های زیادی برای پخت انواع کیک ها وجود دارد، اما یک قناد ماهر می داند که باید در ابتدا فر را گرم کند. سپس مواد را به صورت دقیق اندازه گیری کرده و در انتها به آن کشمش یا شکلات چیپسی اضافه کند.
می خواهیم بگوییم که در واقع این الگوریتم ها هستند که به برنامه نویس این امکان را می دهند که بتواند برای فروش داده های ماه گذشته از بانک اطلاعاتی استفاده کند. الگوریتم ها به آن ها اجازه می دهند تا داده های خود را با ماه های گذشته مقایسه کنند.
الگوریتم ها این امکان را به یک کارشناس کامپیوتر می دهند تا بتوانند چندین الگوریتم را با هم مخلوط کنند و یک برنامه جدید را بسازند. الگوریتم ها در واقع مکملی برای برنامه نویسی هستند.
الگوریتم ها در واقع مشکلات بزرگتر و پیچیده را به مجموعه ای از مشکلات کوچکتر تبدیل می کند. برای مثال، همان طور که انتظار داریم در علم ریاضی، انواع مختلفی از الگوریتم های عددی، الگوریتم های جبری، الگوریتم های هندسی، الگوریتم های نظری و … برای حل هر نوع مشکل وجود دارد.
امروزه شبکه های اینترنتی به منظور سهولت و بهبود عملکرد، به الگوریتم های زیادی وابسته هستند. مسیریابی بسته های اینترنتی و مدیریت ترافیک، امنیت و رمز گذاری و … همه دارای الگوریتم های مخصوص به خود هستند. الگوریتم ها تقریباً در همه جا در دنیای دیجیتال وجود دارند. الگوریتم ها از تجارت سریع سهام تا در سیستم ماشین های ظرفشویی اتوماتیک دخیل هستند. هرچه فناوری بیشتر مورد توجه قرار گیرد و انسان خود را متکی به شهر هوشمند، اتومبیل هوشمند و … کند، به طور حتم باید به الگوریتم های بیشتری متکی باشد.
در این مقاله سعی شده الگوریتم های گوگل به طور جامع و کامل مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
نیاز حیاتی مردم جهان به وجود الگوریتم های گوگل
همان طور که می دانیم گوگل بر بازار جستجوی جهانی حاكم است. گوگل بیش از 80٪ از بازار جهانی جست و جو در موتور های جست و جو را تحت تسلط خود قرار داده است. از آنجایی که گوگل در سراسر جهان شناخته شده است و مردم همواره به دنبال تنوع و وجود اطلاعاتی دقیق و درست هستند. بنابراین باید گوگل دستور العمل هایی را اجرا کند که علاوه بر بالا بردن سطح اعتبار خود، باعث افزایش آگاهی مخاطب شود.
صحت اطلاعات گوگل، می تواند سهم زیادی بر جذابیت آن داشته باشد. در واقع مخاطب گوگل نیاز دارد تا موتور جست و جو گر گوگل او را در انتخاب محصول یا رسیدن به اهدافش یاری کند. اهداف و علایق هر شخص با استفاده از تجربه، مشاوره و … به دست می آید، بنابراین مخاطبان از گوگل انتظار دارند، که همواره مطالبی را نشان دهد که علاوه بر جذابیت، آن ها را قانع کند.
امروزه وقتی از افراد خواسته می شود موتور های جست و جو را نام ببرند، بدون شک اکثریت آنها نام گوگل را می آورند. راستی مگر گوگل چه کرده است که ذهن مخاطبان خود را بدون فکر به سمت خود سوق می دهد؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که Google ، به صورت مرتب و متوالی، برنامه های خود بهبود می بخشد و ویژگی های بیشتری را اضافه می کند تا بتوان به کمک تبلت و گوشی تلفن همراه هوشمند به آن دسترسی داشت. احتمالاً مهم ترین عاملی که Google را نزد مصرف کننده قابل اعتماد و کارآمد تلقی کرده است، استفاده از الگورریتم های مخصوص خود و آپدیت شدن مداوم آن ها به جهت رسیدن هر چه زودتر مخاطب به مقصد است.
این روزها نسبت به 10 سال گذشته، روش کار گوگل تا حد زیادی تغییر کرده است. زیرا موتور های جست و جو Google، به طور مداوم الگوریتم های خود را بهبود می بخشد تا بهترین نتیجه ممکن را به جست و جو کننده بدهد. الگوریتم های Google در واقع یک سیستم پیچیده هستند که برای بازیابی داده ها، از فهرست جست و جوی آن استفاده می شود. الگوریتم ها فوراً بهترین نتایج ممکن را برای یک پرس و جو ارائه می دهند. موتور جستجوگر Google از ترکیبی از الگوریتم ها و سیگنال های رتبه بندی متعدد برای ارائه صفحات وب رتبه بندی شده توسط ارتباط در صفحات نتایج موتور جست و (SERPS) استفاده می کند.
در طول یک دهه گذشته، الگوریتم های گوگل آن را به یک موتور جست و جوی پیشرو تبدیل کرده اند. وجود چندین به روز رسانی عمده در اغلب الگوریتم های Google سبب شده تا این موتور جست و جو گر همواره به آینده ای درخشان دست یابد.
تاریخچه الگوریتم های گوگل
پروژه موتور جست و جو گر گوگل در 4 آوریل 1998در گاراژ خانه سوزان وژکیکی در کالیفرنیا کلید خورد. از آن جایی که Google در سال های اولیه تاسیس خود بیشتر به دنبال سرمایه گذاری بود، تعداد معدودی از به روز رسانی های الگوریتم های خود را انجام داد. این به روز رسانی در مقابل الگوریتم های فعلی، در واقع دارای تغییراتی اندک است؛ زیرا اکنون، در Google هر ساله هزاران تغییر ایجاد می شود.
اکثر به روز رسانی الگوریتم های Google، به حدی اندک ولی در مقابل کاربردی هستند که شاید کمتر کسی متوجه آن شود. اما گاهی، موتور جستجوگر گوگل به روز رسانی های اصلی الگوریتمی را نشان می دهد. به روز رسانی ها به طور قابل توجهی بر Serp (اصطلاحی رایج در بهینه سازی سایت) تأثیر می گذارد.
ابداع الگوریتم های گوگل
داستان اتفاقات خوب و هیجان انگیز گوگل، اواخر سال 2008 آغاز شد. 28 ژانویه 2009،یکی از کارمندان گوگل الگوریتم Vince را ارائه داد که گوگل را دستخوش تغییرات زیادی کرد. الگوریتم وینس به جهت جلب اعتماد مشتری بیشتر بر روی کلمات کلیدی نظارت داشت.
از 28 آوریل تا 3 مه سال 2010 ،Google برای حل و فصل مطالب بی کیفیت، الگوریتمی ایجاد کرد، اما متاسفانه با شکست روبه رو شد و الگوریتم ابداع شده بیشتر بر روی کلمات کلیدی طولانی فوکوس می کرد که چندان جذاب نبود.
فوریه سال 2011 گوگل الگوریتم پاندا را معرفی کرد. این الگوریتم تنها در ایالات متحده 8/11 درصد از نتایج جست و جو را تحت تأثیر قرار داد. الگوریتم پاندا از جمله کاربردی ترین و اثر گذار ترین الگوریتم های گوگل شناخته می شود که در ادامه این مقاله به طور کلی در مورد آن صحبت خواهیم کرد.
در 24 آوریل 2012، گوگل الگوریتم پنگوئن را وارد بازی کرد، تا برخی از سایت های سود جو را مجازات کند.
به روز رسانی الگوریتم Pirate Google یا الگوریتم دزد دریایی، نیز در آگوست 2012 کشف شد. این الگوریتم Google با هدف جریمه کردن سایت هایی که از آنها شکایت شده، پدید آمد. نکته مهم در مورد الگوریتم دزد دریایی این است که گوگل تعصب خاصی نسبت به این الگوریتم دارد و مدام آن را آپدیت می کند.
الگوریتم دامنه بازی، دقیقاً در سپتامبر 2012 به اجرا در آمد. این الگوریتم به رتبه سایت ها در گوگل توجه می کند.
با شروع سال 2015 موفقیت گوگل در زمینه جذب مشتری و به روز رسانی الگوریتم ها به اوج خود رسید.
به روزرسانی الگوریتم زرین بال یا الگوریتم Google Hummingbird به رتبه بندی سایت ها مطابق با معانی جست و جو می پردازد.
الگوریتم Mobile Friendly یکی از به روز رسانی های موجود از الگوریتم های Google است، که بر نتایج جست و جو تلفن همراه هوشمند و دسترسی آسان به اینترنت تلفن همراه در دستان شما نظارت دارد. این الگوریتم در 21 آوریل 2015 اجرا شد.
اکتبر 2015 الگوریتم RankBrain با هدف نهایی به روز رسانی الگوریتم های Google به منظور دسترسی هواداران، فرا تر از متن و به صورت تصویر و صوت اضافه شد. در واقع کاربرد این الگوریتم، کمک به ارائه خدمات جستجوگر ها مطابق آنچه جستجو می کنند، است.
به روزرسانی الگوریتم گوگل، در تاریخ 10 ژانویه 2017، در حقیقت در رابطه با تبلیغات موبایل به منظور ایجاد تبلیغات جذاب، به این موتور جست و جو گر اضافه شد.
هر روز، Google معمولاً یک یا چند تغییر را برای بهبود نتایج جست و جو های ما طراحی می کند. برخی تغییرات حول پیشرفت های خاص متمرکز شده اند. برخی تغییرات گسترده تر و شگفت انگیز تر هستند.
الگوریتم های معرفی شده در سطر بالا از جمله شگفت انگیزترین و جنجالی ترین الگوریتم های گوگل به شمار می روند. اما این پایان ماجرا نیست. در ادامه به آنالیز هر یک از الگوریتم های گوگل می پردازیم.
نقش الگوریتم های گوگل
یافتن اطلاعات مفید و کاربردی در شبکه جهانی وب، موضوعی است که بسیاری از ما اهمیت آن را می دانیم. طبق اطلاعات موسسه تحقیقاتی اینترنتی Netcraft، تقریباً 150،000،000 وب سایت فعال امروز در اینترنت وجود دارد. به طور کلی در گوگل، جستجوی همه سایت ها برای یافتن اطلاعات مفید، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین دلیل موتور های جستجو گر از الگوریتم های پیچیده استفاده می کنند.
الگوریتم های گوگل با جستجوی صفحات وب که شامل کلمات کلیدی مورد استفاده برای جستجو است، کار را برای شما انجام می دهد. در مرحله بعدی، یک رتبه را به هر صفحه و بر اساس چندین عامل، از جمله چند کلمه کلیدی در صفحه، اختصاص می دهد. صفحات رتبه بالا تر در صفحه نتایج موتور جستجوی (Google serp) ظاهر می شوند. این به این معنی است که بهترین پیوند های مربوط به جستجوی شما از نظر تئوری، اول لیست های Google قرار می گیرد.
رتبه های نخست صفحات وب و لیست برجسته در Google می تواند باعث افزایش چشمگیر در بازدید سایت شود. در سال 2007، گوگل از مایکروسافت به عنوان پر بازدید ترین سایت در وب، پیشی گرفت. با توجه به این ترافیک زیاد، گرفتن یک مکان خوب در SERP Google می تواند به معنای افزایش چشمگیر تعداد بازدید کننده های سایت باشد.
نکته به شدت مهمی که صاحبان وب سایت باید بدانند، این است که قرار دادن کلمات کلیدی در چگونگی ارتقا یافتن سایت ها نقش مهمی را ایفا می کند. موتور جستجوگر Google در کل هر صفحه وب، به دنبال کلمات کلیدی است؛ اما برخی از بخش ها نسبت به سایرین از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. به عنوان مثال درج کلمه کلیدی در عنوان صفحه وب، ایده خوبی است. Google همچنین در عناوین، کلمات کلیدی را جستجو می کند. عناوین در اندازه های مختلفی قرار می گیرند. کلمات کلیدی در عناوین بزرگتر نسبت به مواردی که در عناوین کوچک تر وجود دارند، با ارزش تر هستند. پراکندگی کلمات کلیدی نیز مهم است. وب مسترها باید از استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی خودداری کنند، اما بسیاری از افراد استفاده از آنها را به طور مرتب در طول صفحه توصیه می کنند.
Google بهترین تجربه کاربر را، برای جستجوگرها می خواهد. این انگیزه پشت هر کدام از به روز رسانی های الگوریتم های گوگل است.
آنالیز رفتاری الگوریتم های گوگل
پاندا به اصطلاح “نمره کیفیت” به صفحات وب اختصاص می دهد. این نمره سپس به عنوان یک عامل رتبه بندی استفاده می شود. در ابتدا، پاندا به جای بخشی از جبران رتبه بندی های گوگل، فیلتر بود؛ اما در ژانویه سال 2016 گوگل رسما آن را در الگوریتم های اصلی گنجاند. الگوریتم پاندا گوگل، مانند شخصی است که علاقه زیادی به مطالعه و تفکر دارد. او تمامی محتوا های موجود را می خواند و در صورت دیدن تخلف هایی نظیر محتوای بی کیفیت، محتوای کپی شده، محتوای ناهماهنگ با گوگل و … واکنش نشان می دهد.
هدف Google Penguin رتبه بندی سایت هایی است که لینک های آن را مورد آنالیز قرار می دهد. الگوریتم پنگوئن گوگل، توجه زیادی بر روی لینک دهی سایت دارد. داستان از آن جایی شروع شد که کارشناسان سئو متوجه شدند که می توانند با لینک دهی یا کلمات کلیدی نا مرتبط، رتبه بالاتری در گوگل کسب کنند. بنابراین اقدام به لینک دهی های نا مرتبط و نوشتن کلمات کلیدی نا مرتبط کردند. از آن جایی که این عمل دچار نا رضایتی مخاطبان شد، الگوریتم پنگوئن گوگل به میدان آمد. این الگوریتم مانند افرادی که از دروغ گفتن متنفر هستند، همواره اقدام به بررسی محتوا هایی با بک لینک دروغین و محتوا های نا مرتبط با کلمات کلیدی و یا محتوا هایی که از کلمات کلیدی پیش از اندازه استفاده کرده اند، می کرد. جالب است بدانیم اگر بخواهیم شخصیت الگوریتم پنگوئن را به انسان تشبیه کنیم، الگوریتم پنگوئن هم چون شخصی هست که بدون هیچ واکنشی جریمه می کند.
- الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل یا الگوریتم زرین پال گوگل
این الگوریتم به گوگل کمک می کند تا سؤالات جست و جو کننده ها را بهتر تفسیر کند و نتایجی را ارائه دهد که با موتور جست و جو مطابقت داشته باشد. نکته جالب در مورد الگوریتم مرغ مگس خوار این است که حتی اگر کلمه دقیقی را در جستجوگر وارد نکرده باشید، این الگوریتم با کمک پردازش زبان طبیعی می تواند با فهرست بندی معنایی نهفته، به اصطلاحات مشترک و مترادف و در نهایت به منظور جستجوگر پی ببرد. الگوریتم مرغ مگس خوار شخصیت مرموزی دارد، از این رو تاکنون گوگل در مورد جزئیات بیشتر آن توضیحی نداده است. ممکن است الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، مکلمی برای الگوریتم پاندا باشد. این الگوریتم همچنین می تواند بر روی مباحثی با محتوا های کم کیفیت و استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی به منظور دیده شدن تسلط داشته باشد.
الگوریتم کبوتر گوگل، نقش مهمی بر سئو محلی و مکان کاربر دارد. بهتر است با یک مثال خوشمزه شما را مجاب کنم. من در گوگل جمله “رستوران های نزدیک به من” را سرچ کردم و در مقابل تمام رستوران های نزدیک به محل زندگی خودم را پیدا کردم و این نتیجه اندیشه های ماورایی گوگل است. الگوریتم کبوتر گوگل، بر اساس موقعیت و لوکیشن شما، در دسترسی و سهولت به سوالات شما کمک می کند. الگوریتم کبوتر گوگل، هم چون شخصی آزاد بدون منت به کاربر خود کمک می کند.
- الگوریتم sandbox (جعبه ماسه)
همان طور که آگاه هستید، سابقه کار در اولویت استخدام برای هر ارگانی است؛ بنابراین گوگل می خواهد محتوایی پخته، سنجیده و با کیفیت را برای کاربر جستجو گر نشان دهد. پس عاقلانه است که در ماه های اول، گوگل به سایت های نوپا اعتماد نکند.
در سال 2004 ، وب مسترها و متخصصان سئو متوجه شدند که وب سایت های تازه راه اندازی شده، با وجود تلاش های فراوان مربوط به سئو، در چند ماه اول در گوگل رتبه خوبی ندارند. نکته عجیب این بود که با وجود اینکه محتوا ها مطابق با کلید واژه مناسب وارد بازار رقابتی شده بودند، اما گوگل آن ها را به رسمیت نمی شناخت؛ در حالی که سایت ها در یاهو و بینگ رتبه خوبی داشتند.
این اتفاق ذهن بسیاری از کارشناسان سئو را به چالش کشید تا اینکه آن ها متوجه شدند، الگوریتمGoogle Sandbox مانند یک فیلتر عمل می کند. این الگوریتم، مانع از رتبه بندی وب سایت های جدید در نتایج برتر Google می شود. گرچه Google Sandbox هرگز به طور رسمی توسط شرکت Google تأیید نشده است. بسیاری از کارشناسان SEO، از وجود الگوریتم Google Sandbox اطمینان دارند، زیرا در تلاش برای رتبه بندی وب سایت های جدید و نوپا، رد پای این الگوریتم را می بینند. الگوریتم سندباکس شخصیتی به شدت ریز بین دارد.
- الگوریتم رقص گوگل یا گوگل دنس
الگوریتمGoogle Dance را می توان از جمله الگوریتم های ناشناخته و تاثیرگذار دانست. این الگوریتم به میزان بالایی از نوسانات مربوط به وب سایت، صفحه وب و… در وب سایت شما اشاره می کند. این در حالی است که گوگل در تلاش است تا تعیین کند که وب سایت شما در چه موقعیتی قرار دارد. ممکن است یک مطلب تازه منتشر شده متناسب با فاکتور های سئو، برای چند دقیقه یا چند ساعت در صفحه نخست گوگل قرار گیرد و سپس دیگر الگوریتم های معرفی شده به بررسی مقاله بپردازند.
الگوریتم Google Dance با توجه به میزان سرچ افراد و کلیک افراد بر روی محتوا وب سایت و زمان مصرف شده در وب سایت، به شما، رتبه و در نهایت امتیاز می دهد. این به این معنی است که، صفحه تازه منتشر شده در وب سایت شما، یک شبه به یک موقعیت بالاتر برسد تا Google بتواند نحوه واکنش کاربران خود را مشاهده کند.
گوگل دنس در واقع صاحبان وب سایت ها را به یک چالش رقص دعوت می کند. در واقع در این چالش باید فرد شرکت کننده، خود را با یک موزیک انتخابی وفق دهد و بهترین اجرا را داشته باشد تا بتواند به ارتقا برسد.
الگوریتم گوگل دنس در واقع شخصیتی پرهیجان و ریسک پذیر است. نکته مهم درباره گوگل دنس این موضوع است که این اتفاق هر ده سال ممکن است همگام با تغییر فاکتور های گوگل اتفاق بیوفتد، از این رو همواره این الگوریتم مرموز و اسرار آمیز باقی مانده می ماند.
- الگوریتم Freshness گوگل
در سال 2005 بود که این الگویتم در بین مجموعه ای از الگوریتم های گوگل قرار گرفت. برای شناخت دقیق این الگوریتم به این مثال توجه کنید. شما در تکاپو و جست و جو درباره بیوگرافی رییس جمهور حال حاضر امریکا هستید!
به طور حتم گوگل در اولین اقدام، نتیجه را با نام ترامپ نشان می دهد. این موضوع حتمی است که گوگل در پاسخ به سوال شما تصویر رییس جمهور سابق امریکا یعنی اوباما را نشان نمی دهد. در ادامه می توانید محتوا هایی در مورد ایشان با توجه به تاریخ انتشار مشاهده کنید.
بدیهی است که تاریخ و چهره های مشهور کشورهای جهان، نقش مهمی در جست و جو و عملکرد گوگل دارد. این موضوع به شدت گوگل را جذاب کرده است.
الگوریتم BERT، به Google کمک می کند تا زبان طبیعی را بهتر درک کند، هم چنین این الگوریتم بر رتبه بندی ارگانیک و قطعه های برجسته تأثیر به سزایی دارد. بنابراین، این اتفاق نمی تواند یک تغییر جزئی و کوچک باشد. الگوریتم BERT یک چارچوب NLP پردازش زبان طبیعی است که گوگل آن را تولید و سپس آن را در اختیار کاربران قرار داده است.
برای درک بهتر به این مثال توجه کنید. من در گوگل عبارت “میخام قرمه سبزی درست کنم” جست و جو می کنم. توجه کنید که عبارت سرچ شده من دارای زبان عامیانه و دارای اشکال املائی است. الگوریتم برت گوگل با هوش مصنوعی، علاوه بر پیشنهادات متفاوت به زبان محاوره ای به من در پخت یک قرمه سبزی مجلسی کمک می کند. این اتفاق بزرگ، گوگل را تبدیل به یک همدم و هم صحبت برای هواداران خود کرده است.
- الگوریتم گوگل E-A-T
الگوریتم E-A-T مخفف اعتماد، اقتدار و تخصص است. بگذارید به شما بگویم که اصطلاح EAT برای اولین بار در نسخه 2014 دستورالعمل های کیفیت جستجو استفاده شده است.
الگوریتم E-A-T مبتنی بر سه عامل است که گوگل برای اندازه گیری اعتماد وب سایت یا مارک شما استفاده می کند. گوگل ادعا می کند” همه چیز در مورد اطلاع کاربران موتورهای جستجو است تا ما بهترین تجربه را در اختیار مشتریان خود قرار دهیم. ” شاید عجیب به نظر برسد اما گوگل بالغ بر 10000 ارزیاب انسانی دارد.
مفهوم الگوریتم E-A-T در یک نگاه
تخصص: محتوای وب سایت باید منحصر به فرد و با کیفیت بالا باشد. این نشان دهنده تخصص و دانش در یک موضوع خاص است. بنابراین، محتوای وب سایت باید با دانش و تجربه نوشته شده باشد.
اقتدار: اقتدار محتوا نشان می دهد که محتوا نویس در زمینه یا توسعه اصلی (MC) تخصص دارد. به بیان ساده می توان گفت که شخص محتوا نویس به محتوای خود اطمینان دارد و اعتبار و کیفیت محتوا را تضمین می کند.
توجه داشته باشید ویکی پدیا یکی از منابع خوب و مورد اعتماد گوگل است. پس می توان به محتوای خود توسط ویکی پدیا اعتبار بخشید.
اطمینان:اطلاعات وب سایت شما باید به اندازه کافی قابل اعتماد و مرتبط باشد که کاربران بتوانند هنگام بازدید از سایت به آنها اعتماد کنند. و برای نشان دادن اعتماد، شما باید با درک منحصر به فرد و آسان مطالب اصلی را شرح دهید.
رأی دهندگان گوگل وقتی به ارزیابی اعتبار می پردازند، از جمله نویسنده محتوا یا شخص مسئول محتوای سایت منتشر شده، را مرور می کنند. رندرهای انسانی در Google “دقت حساب های محتوا” را در لیست ارزیابی خود قرار می دهند.
اگر شرایط ذکر شده را ندارید نمی توانید نظر الگوریتم E-A-T را جلب کنید. برای جلب اعتماد الگوریتم E-A-T باید محتوای به روز، اطلاعات مبتنی بر واقعیت، پیوندهای با کیفیت، جزئیات آدرس و تماس، استفاده از لینک های داخلی و خارجی و … را مد نظر قرار دهید.
- الگوریتم Page authorithy گوگل
الگوریتم Page Authority گوگل، در واقع عامل غیر رسمی برای رتبه بندی و سئو سایت شناخته شده که توسط Moz توسعه یافته است. این الگوریتم پس از آپدیت نشدن page rank ، پیش بینی می کند که صفحه خاصی در صفحات نتیجه موتور جستجو (SERP) چگونه رتبه بندی می شود. رتبه بندی صفحات از یک تا 100 متغیر است. به طور حتم هر چه سایت از اعتبار بالاتری برخوردار باشد، رتبه نزدیک به 100 می گیرد.
به موارد ذیل توجه کنید:
رتبه70 بسیار رتبه ایده آلی برای سایت ها می باشد.
کسب رتبه60، بسیار برای سایت های ایرانی مورد پسند است.
دریافت رتبه های40 الی 50 نشان از ارزشمند بودن و اعتبار سایت دارد.
رتبه30 یک عدد متوسط و رو به رشد است.
رتبه20 معمولا برای سایت های تازه تاسیس است.
- الگوریتم Page layout گوگل (چیدمان صفحه)
19 ژانویه 2012، الگوریتم Page layout به منظور جلوگیری از تبلیغات بیش حد وب سایت ها راه اندازی شد. برخی از وب سایت ها به جهت تبلیغ، کاربر را مجبور می کردند که بدون خواندن محتوای صفحه به تبلیغات دقت کنند. از آن جایی که تنها حس خوشایند کاربر برای گوگل مهم است، این موتور جستجو گر تصمیم گرفت با تعبیه این الگوریتم، جست و جوی باکیفیت و کاربردی تری را برای کاربر فراهم کند.
بگذارید بحث الگوریتم Page layout را با این مثال جذاب تمام کنم. شما در گوگل درمورد خرید و فروش عسل سرچ می کنید. بر روی اولین سایت پیشنهادی گوگل کلیک می کنید و پس از ورود به سایت چندین تبلیغ متفاوت که در گوشه و کنار سایت وجود دارد، را می بینید. در مرحله بعد، پس از کلیک بر روی یک مبحث اصلی بر روی سایت چندین نیو تب برای شما بارگذاری می شود که واقعا آزار دهنده است. گوگل در اقدامی جدید با این دسته از سایت های هنجار شکن مبارزه خواهد کرد.
- الگوریتم EMD گوگل
همه ما می دانیم که کلمات کلیدی نقش تاثیر گذاری بر بهبود سئو سایت دارند و به همین دلیل است که صاحبان کسب و کار اینترنتی ترجیح می دهند هنگام خرید دامنه، از کلمات کلیدی استفاده کنند. داشتن کلمات کلیدی مرغوب به افراد مربوطه کمک می کند تا سریع تر و زودتر رتبه بالاتری بگیرند.
بررسی ها نشان می داد که بسیاری از وب مسترها برای جستجوی نام های دامنه دقیق و گرفتن رتبه بالاتر در جستجو، از محتوای کم کیفیت همراه با کلمات کلیدی پرطرفدار استفاده می کردند و این در حالی است که الگوریتمEMD این امکان را از آن ها گرفت. این الگوریتم با جریمه کردن وب سایت هایی با کیفیت کم و کم عمق، سبب شد تا بسیاری از سایت های معتبر به چشم بیایند. الگوریتم EMD در واقع رابطه معکوس با سئو کلاه سیاه دارد.
به مثال زیر توجه کنید.
شما قصد دارید تا در مورد بیسکوییت مطالب جدیدی بدانید. پس از سرچ درون گوگل به منظور خواندن مقاله متوجه می شوید که برخی از سایت ها با وجود محتوای کم عمق و ضعیف، در صدر لیست قرار دارند. این دسته از وب سایت ها به نوعی قوانین گوگل را دور می زنند و به طور حتم این دسته از سایت ها خیلی زود از لیست جست و جو های گوگل، به علت نقض قوانین حذف خواهند شد.
- الگوریتم Payday loan گوگل
در سال 2013 الگوریتم Payday loan گوگل، به صورت مستقل از الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن شروع به کار کرد.
گوگل هم چون یک کتابخانه بزرگ برای تمامی رده های سنی است. این جست و جو گر جذاب و شگفت انگیز از کودکان تا افراد مسن را حیرت زده کرده است. از آن جایی که گوگل از تمامی سنین مخاطب های مخصوص به خود را دارد، پس باید نظارت بسیار خوبی بر امنیت فرهنگی محیط خود داشته باشد.
این الگوریتم با هدف جریمه کردن افراد به ظاهر زرنگی که از کلمات کلیدی مستهجنی هم چون شرط بندی، قمار و… در محتوا های خود استفاده می کنند، کار خود را آغاز کرد.
- الگوریتم Zebra یا الگوریتم گورخر
جالب است بدانید که گوگل علاقه زیادی به حیوانات سیاه و سفید دارد. گوگل، این موضوع را در هنگام انتخاب الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن ثابت کرد. الگوریتم Zebraیا الگوریتم گورخر در مارس سال 2013 توسط مت کاتس با هدف بررسی و ارزیابی فروش محصولات اینترنتی پیشنهاد شد.
ظهور الگوریتم گورخر به شدت روی شبکه های اجتماعی ویژه گوگل، Goolge Plus تمرکز دارد. در واقع این الگوریتم باعث شد تا فروشگاه های اینترنتی که با اجناس بی کیفیت خود قصد فریب کاربران را داشتند به طور کامل حذف شوند.
به نظر می رسد گوگل با الگوریتم گور خر می خواهد بر “کیفیت محصولات” بازرگانان و عملکرد فروشگاه های اینترنتی تمرکز کند. کسی چه می داند شاید گوگل می خواهد اطمینان حاصل کند، که همه کاربران هنگام مراجعه به یک وب سایت بازرگانی یا فروشگاه اینترنتی بهترین حس خرید را تجربه می کنند.
بنابراین توصیه می کنیم بازرگانان قبل از جریمه شدن توسط الگوریتم گور خر موارد زیر را در سایت خود اعمال کنند.
- ایجاد بخشی با عنوان سبد خرید
- ایجاد بستر برای پرداخت آسان مشتری
- ایجاد یک ماشین حساب کاربردی
- ایجاد صفحه ای با عنوان بخش سولات متداول و یا تالار گفتمان
- نمایش نظرات خریداران
- امکان ثبت نام و دریافت ایمیل در سایت برای کاربران و ایمیل مارکتینگ
- دسترسی سیستم ثبت نام هدیه در صورت لزوم
با انتخاب گورخر، گوگل نشان می دهد که مشخص خواهد شد چه کسانی پیرو سئو کلاه سفید هستند و چه کسانی قرار است با سئو کلاه سیاه به کسب و کار خود ضربه بزنند.
اگر بخواهیم الگوریتم گورخر گوگل را تشبیه کنیم، این الگوریتم مانند انسانی است که نه تنها خودش یک محصول را نمی خرد، بلکه اجازه نمی دهد دیگران هم در مورد آن فروشگاه یا محصول فکر کنند. خوشبختانه اقدام این الگوریتم گوگل تا حدود زیادی از بسیار از دزدی ها و ترفند های فریبنده جلوگیری کرد.
- الگوریتم Hilltob گوگل
الگوریتم Hilltop، یکی از الگوریتم های مهم موتور جستجوگر گوگل است که در سال 2003 با هدف شناسایی صفحات وب معتبر برای رتبه بندی، معرفی شد. الگوریتم Hilltop چگونگی عملکرد سئو را تحت تاثیر قرار می دهد. این الگوریتم به کمک الگوریتم PageRank گوگل، بر روی شناسایی صفحات وب متخصص و معتبر کار می کند.
نحوه عملکرد الگوریتم Hilltob گوگل، به این صورت است که هنگامی که کاربر یک کلمه کلیدی را در موتور جستجوی گوگل وارد می کند، الگوریتم Hilltop به یافتن کلمات کلیدی مرتبط کمک می کند. نتایج جست و جو شده تحت تاثیر این الگوریتم لزوما کلمه کلیدی آموزنده تری است.
این الگوریتم بر روی فهرست ویژه اسناد معتبر هم چون ویکی پدیا کار می کند. از آنجایی که اغلب سایت های معتبر به عنوان یک مرجع لینک دهی استفاده می شوند، معمولا کارشناسان و نویسندگان از سایت های معتبر برای رتبه بندی سایت، افزایش سئو سایت و سند محتوای خود و … به منظور لینک دهی خارجی استفاده می کنند. هدف از الگوریتم هیل تاپ شناسایی سایت ها معتبری نظیر یاهو، ویکی پدیا و … است.
- الگوریتم Friendly Mobile گوگل (موبایل فرندلی)
در 21 آوریل 2015، Google الگوریتم جدید و قابل توجهی برای جست و جوی صمیمانه با گوشی های تلفن همراه هوشمند منتشر کرد. این الگوریتم به گونه ای طراحی شده بود که باعث افزایش صفحات سازگار با موبایل در نتایج جستجوی تلفن همراه برایGoogle می شد.
این تغییر به حدی قابل توجه بود که می توان از آن به عنوان اتفاقی تاریخی یاد کرد. پس از این اتفاق طرفداران گوگل برای رسیدن به اهداف و جست و جو های خود دیگر محدود به رایانه نبوند، آن ها این قابلیت را داشتند که در هر زمان و هر مکان به کمک گوگل به سوالات خود جوابی قانع کننده دهند. برای درک بهتر الگوریتم موبایل فرندلی به عکس زیر توجه کنید.
در 10 آگوست 2009، گوگل الگوریتم کافئین را معرفی کرد تا آن را به یکی از تاریخ ساز ترین الگوریتم های گوگل تبدیل کند. البته به روز رسانی الگوریتم کافئین آنقدر گسترده بود که گوگل ماه هایی زیادی آن را با عنوان “Googel Developer Preview” در تبلیغات خود به کار می برد.
الگوریتم کافئین گوگل یک سیستم جدید در فهرست بندی وب است. این سیستم جدید به Google امکان داده است تا داده ها را به مراتب کارآمدتر کرده و آنها را ذخیره کند.
با استفاده از کافئین، گوگل قابلیت خزیدن، جمع آوری داده ها و افزودن آن به صفحه فهرست را در چند ثانیه بدست آورد. همه اینها به این معنی است که اطلاعات جدیدتر در سراسر سایت های گسترده وجود دارد.
علاوه بر این، با درک، رشد و چگونگی تغییر دستگاه ها و انواع رسانه ها می توان بر منابع مورد نیاز تأثیر گذاشت.
هنوز حدس و گمان های زیادی در مورد Google Caffeine وجود دارد. بیش از چند نوع حدس و گمان بر اساس الگوریتم کافئین گوگل ارائه شده است.
به بیان ساده می توان گفت Google Caffeine یک تغییر الگوریتم نیست، بلکه الگوریتم کافئین به Google اجازه می دهد صفحات بیشتری را در مدت زمان کمتری فهرست بندی کند.
گرچه هنوز وظایف و نقش های الگوریتم کافئین مشخص نشده است، اما کمپانی گوگل در سال 2019 در مورد این الگوریتم اعلام کرد که کافئین هم به نفع جستجوگران است و هم محتوا نویسان…
به شرطی که محتوا نویسان محتوایی صادقانه و واقعی تولید کنند.
برای درک عملکرد گوگل کافئین به این مثال توجه کنید، مدتی است که کابینت های آشپزخانه شما کهنه و زهوار در رفته شده است، وقت آن رسیده که به جای تعمیر مجدد قفسه ها، به فکر بازسازی باشید. الگوریتم کافئین گوگل دقیقا همین مثال بالا را در ژوئن 2010 انجام داد.
الگوریتمRankBrain گوگل را می توان بخشی از الگوریتم Hummingbird Google دانست. این الگوریتم در 26 اکتبر سال 2015 به طور رسمی راه اندازی شد. این الگوریتم یک سیستم هوش مصنوعی است که به Google کمک می کند، تا معنا و منظور سؤالات کاربران را درک کند و در پاسخ به آن سؤالات، نتایج جستجوی متناسب را ارائه دهد. گوگل RankBrain را سومین عامل مهم رتبه بندی می نامند. الگوریتم RankBrain گوگل، به شدت با محتوا های کم عمق و بی کیفیت، سایت هایی با ux ضعیف و … مخالف است. این الگوریتم علاقه زیادی دارد تا مشکل کاربران خود را حل کند. اگر بخواهیم این الگوریتم را شخصیت شناسی کنیم، مانند فردی است که برای خرسندی اطرافیانش حاضر به انجام هر گونه کاری است تا حدی که مخاطبش به هر زبان و با هر گویشی با او گفت و گو کند.
بسیاری از ما گمان می کنیم، گوگل همچنان به استفاده از RankBrain برای پاسخ دهی به کاربران خود استفاده می کند، اما حقیقت این است که رنک برین در واقع به کمک هوش مصنوعی اقدام به پردازش پیام ها می کند، که این جریان پیامد های زیادی بر سئو می گذارد.
طبق آخرین گزارشات، RankBrain تقریباً 15٪ از کل جستجوهای گوگل را کنترل می کند. هنوز خیلی زود است، که بگوییم رنگ برین در واقع چه تاثیری بر سئو می گذارد، اما به راحتی می توان تصور کرد که RankBrain همچنان بر محتوای مناسب و با ارزش تمرکز می کند.
طبق گفته گوگل، RankBrain در حال حاضر سومین سیگنال مهم رتبه بندی در Google است. این الگوریتم با توجه به هوش مصنوعی به شدت بر روی پرسش و پاسخ های کاربران گوگل نظارت دارد. به بیان ساده می توان گفت گوگل این الگوریتم وارد بازی خود کرد تا محتوا های نامربوط به سوال کاربر حذف شوند.
اگر هنوز متوجه عملکرد الگوریتم رنگ برین و همکاری آن مرغ مگس خوار نشدید، به مثال زیر توجه کنید.
تا قبل از سال 2015 اگر می خواستید جایی برای غذا خوردن پیدا کنید، باید عبارتی مانند “رستوران های محدوده تهران پارس” را جستجو می کردید، تا شاید بتوانید آدرس رستوران های این منطقه را بیابید. اما امروزه اگر فقط عبارت “کجا باید ناهار بخورم؟” را در گوگل سرچ کنید، می توانید یک رستوران خوب در نزدیکی موقعیت خود پیدا کنید.
- الگوریتم Possum گوگل (موش کور)
الگوریتم Possum گوگل یا مشهور به الگوریتم موش کور گوگل، هم چنان در حال بررسی است؛ اما بررسی ها تا کنون نشان می دهد این الگوریتم بر روی کسب و کار ها نظارت دارد. بسیاری از کارشناسان هدف الگوریتم موش کور را متنوع بودن نتایج محلی دانستند. از آن جایی که به روز رسانی فرضی، مطمئناً تأثیر دارد؛ از این رو این الگوریتم همواره در حال آپدیت شدن است. یکی از “عوارض جانبی” الگوریتم Possum به چالش کشیدن کسب و کار ها، جدا سازی لیست های مشروع مشاغل در صورت به اشتراک گذاشتن رده های Google با اشخاص دیگر در همان ساختمان است. انجام مصاحبه ای از 1307 فرد دارای شغل نشان داد که Possum 64٪ از نتایج محلی Google را تحت تأثیر قرار داده است.
این الگوریتم تضمین می کند که نتایج محلی بسته به موقعیت مکانی جستجوگر متفاوت تر است. هرچه به آدرس هر یک از مشاغل نزدیک تر باشید، احتمال مشاهده آن در بین نتایج محلی بیشتر است. الگوریتم Possum هم چنین منجر به تنوع بیشتر بین نتایج رتبه بندی شده است و برای کاربران دارای نتایج مشابه است. این الگوریتم رقابت شدیدی در بازار کسب و کار ایجاد کرده است.
به عنوان مثال، شما به منظور شرکت در یک مهمانی نیاز به آشنایی با یک آرایشگاه دارید، کافیست که از گوگل بخواهید! گوگل لیست بهترین آرایشگاه های نزدیک به شما را نشان می دهد.
در 7 مارس 2017، وب مسترها، صاحبان سایت و متخصصان بهینه سازی موتور جستجو، به وحشت افتادند؛ زیرا به نظر می رسید که برخی از سایت ها یک شبه دچار کاهش چشمگیر ترافیک و رتبه بندی شدند. گوگل برای کاهش جرائم و جلب مشتریان خود همواره در پی نو شدن و پیشگیری از مشکلات مختلف است. الگوریتم فِرد به منظور مبارزه با تخلفات وارد بازی گوگل شد. در پی ساخت تبلیغات بیش از حد، نقض قوانین، بک لینک و استفاده از محتوا های کم کیفیت مدیران برخی از سایت ها، الگوریتم FRED گوگل، اقدام به پاکسازی صفحات مختلف جست و جو از وجود این دسته از افراد کرد. جالب است بدانید که گوگل هم چنان از استخدام الگوریتم فِرد اظهار بی اطلاعی می کند؛ اما بسیاری از کارشناسان سئو یقین دارند که چنین الگوریتمی وجود دارد. باید بدانیم که الگوریتم فِرد گوگل به لینک دهی توجه زیادی می کند و برای تاثیر گذاری بر روی این الگوریتم، بهتر است صادقانه رفتار کنیم.
جدیدترین آپدیت های الگوریتم گوگل 2020
الگوریتم YMYL
الگوریتم YMYL- مخفف “Your Money or Your Life” به معنای (پول یا زندگی شما) است، که در پی به روزرسانی هسته ای گوگل در مارس 2019 بسیاری از سایت ها را تحت تاثیر داد. چرا که برخی از سایت های فعال در زمینه تجارت الکترونیکی، خدمات مالی، بهداشت و درمان و حقوقی در مدت کمی دچار تحولات عجیبی در رتبه بندی شدند.
به نظر می رسد که این الگوریتم جدیدی نیست، زیرا گوگل از همان ابتدا اعلام کرده است که برای رشد و پایداری جایگاه کسب و کار خود در گوگل محتوایی با کیفیت و معتبر تولید کنید، اما آنچه که امروزه الگوریتم YMYL را مورد توجه قرار داده است، فراگیری کرونا ویروس در سطح جهان است.
زیرا همزمان با شیوع این ویروس در سطح جهان بسیاری از افراد به فکر سودجویی یا به بیان ساده تر به دنبال گرفتن ماهی از آب گل آلود با کلید واژه هایی نظیر درمان کرونا، واکسن کرونا ویروس و … بودند، این عوامل سبب شد تا این الگوریتم در این روز ها بارز تر شود.
یکی از آپدیت های الگوریتم گوگل در چند ماه اخیر، ماه ژانویه سال2020 بود. درست هنگامی که coronavirus به عنوان یک بیماری همه گیر اعلام شد، جهان به سرعت تغییر کرد، که با تغییرهای چشمگیر در رفتار و نیاز های جستجو گران همراه بود.
چون مردم با وجود شیوع جهانی ویروس کووید 19 خواستار فهمیدن بیشتر در مورد این ویروس عجیب بودند تا بتوانند شرایط عادی زندگی خود را حفظ کنند. با توجه به اینکه این ویروس هزار چهره، هر روز با یک علامت ظاهر می شود، اما گوگل با کمک الگوریتم های آپدیت شده خود، مدام در جست و جوی آخرین و به روز ترین اطلاعات به جهت قرار دادن در صفحه اول خود است. ویروس COVID-19، نیازهای مردم را در نتایج جستجوی Google تغییر داده است. زیرا آن ها دیگر به دنبال تفرجگاه ها نیستند بلکه در جست جوی شناخت هر چه بیشتر این ویروس هستند. کاربران اطلاعات دقیقی در مورد این ویروس می خواهند تا بتوانند از ورود به مکان های آلوده اجتناب کنند و همچنین محصولات متناسب با این ویروس را سفارش دهند. در نتیجه می توان گفت اولین به روز رسانی الگوریتم های گوگل در سال 2020 هم زمان با شیوع کرونا ویروس بود.
به روز رسانی هسته اصلی گوگل در ماه مه 2020، با چالش بی نظیری در مورد چگونگی جستجو در جهان روبرو شد. با به روز رسانی گوگل و الگوریتم های آن همواره سایت ها دچار نوسان در رتبه می شوند. نوسانات گوگل ممکن است برای برخی سودمند و برای برخی مضر باشد؛ اما گوگل اعلام کرده است که پس از به روز رسانی خود چیزی به نام بازگشت به حالت قبل وجود ندارد، پس بهتر است که متخصصان سئو خود را با این بازی وفق دهند و استاندارد ترین محتوا را درون سایت بارگذاری کنند.
گوگل هر سال بارها به الگوریتم های اصلی را به روز رسانی میکند که این موضوع تأثیر بسیار زیادی بر SERP دارد.
هر بار که گوگل الگوریتم خود را به روز رسانی می کند، یک قدم به آسان تر کردن و مرتبط تر کردن تجربه جستجو برای کاربران پیش می رود. خواه این به روز رسانی تاثیر مشهود داشته باشد و خواه جزئی و کوچک باشد.
جمع بندی
نگاهی به الگوریتم های مهم گوگل
ردیف | نام الگوریتم | هدف |
1 | الگوریتم پاندا | خواندن محتوا و برخورد با متخلف |
2 | الگوریتم پنگوئن | آنالیز لینک های سایت |
3 | الگوریتم مرغ مگس خوار | بررسی با دقت و سرعت کلمات |
4 | الگوریتم کبوتر | یافتن لوکیشن |
5 | الگوریتم گورخر | نظارت بر فروشگاه های اینترنتی |
6 | الگوریتم موش کور | رقابت و بررسی کسب و کار های محلی |
7 | الگوریتم کافئین | بازسازی فهرست بندی گوگل |
هیچ کارشناس سئو یا بازاریاب محتوایی، نمی تواند دقیقاً پیش بینی کند که به روز رسانی آینده الگوریتم های گوگل چگونه ظاهر خواهد شد. حتی برخی از کارمندان Google همه به روز رسانی هایی که تحت تاثیر الگوریتم های گوگل اتفاق می افتد را درک نمی کنند. گوگل هیچ گاه برای انتشار الگوریتم های خود به منظور رونمایی جشن و میهمانی برگزار نمی کند. پس بهتر است با این بینش که گوگل برای خدمت به مردم و مطابق با خواسته های آنها مدام چهره عوض می کند را مد نظر داشته باشیم. همین طور سطح اطلاعات خود را در مورد این موتور جست و جو گر شگفت انگیز بالا ببریم.
این را هم بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید